Har nyligen köpt en Mercedes C200 Kompressor -01:a. Den har en Mercedes orginal bilstereo, 4 högtalare, och konstigt nog en 8" bas i hatthyllan. Och jag hade tänkt att flytta över mitt ljud till Mercan som jag hade i min gamla bil, dvs en Pioneer bilstereo, 6x9", bas+slutsteg och kondensator. Kanske ett 4-kanals steg oxå.
Men det va tydligen inte så lätt som jag trodde. Först kom problemet med 6x9". Som jag sa så sitter det inga 6x9" där orginal, utan en 8" bas på vänster sida, vilket betyder att man måste skära i hatthyllan för att få 6x9" i hatthyllan. Och eftersom det va en så dyr bil så tänker jag inte hålla på att skära i hatthyllan, så då är 6x9" ute ur leken.
Sen har vi bilstereon. Jag visste inte hur man tog ut bilstereon, så åkte in till Trestad Mobiltelefoner för att ta reda på det. Och dom sa att man inte kan ta ut orginalstereon och sätta i en ny och tro det ska fungera, dom sa att alla elektronikgrejer hör ihop till nån databox lr nått, så bilen skulle inte starta/funka då. Tror att det gällde detsamma med att koppla till ett slutsteg, eller att byta högtalare. Och att det KANSKE går att koppla in bas, för det fanns ingen lågnivå på Mercedes orginal. Men det kunde dom kanske fixa - för 480 kr/tim. No way, har redan spenderat för mkt pengar på ljud.
Så min fråga är: Hur ska jag gå till väga? Är det verkligen så väldigt krångligt att byta ut ljudet i nyare bilar? Är det extra svårt på tyska bilar? Nu är det inte så jättedåligt ljud orginal, men vill ändå ha bättre.
Inte så roligt att ha ljud för nästan 15 tusen som bara ligger i garderoben och skräpar :S
Senast redigerat av Slayerkiller (12 oktober 2009)