7310
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 oktober 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
Som det är nu så har jag ett strömblock i kupen då jag har ett steg under ett säte, så jag ska köpa ny kabel. Så måste den nya kabeln vara så fet att det tål effekten stegen drar, eller kan jag köpa lite tunnare då jag har extrabatteri?
Tack för tipset om säkring i båda ändar.

Ahaa okej, då är jag med. Isåfall så bör du nog satsa på en kabel (med passande säkring) som tål den ström som din generator kan ge ut + lite till. 21mm2 får ha 100A särking, 35mm2 får ha 150A säkring, 50mm2 får ha 250A särking (300A enligt en del listor).

nettzor skrev:
Tja, tänkte fråga vad ni tror om baslåda / steg som jag tänkte köpa. Eftersom jag inte kan så mycket om detta så frågar jag här smile

Tänkte köpa:
http://mds.se/?artnr=FR10W
http://mds.se/?artnr=T1
http://mds.se/?artnr=E110

Den största frågan jag har är om steget räcker till sen självklart om ni tror det kommer låta bra! Ni får gärna ge förslag på andra grejor i ungefär samma prisklass som ni rekommenderar!
Ska ha grejorna i en saab og900, tack på förhand smile

Steget blir helt klart i klenaste laget då det ger ut 250Wrm i 2Ohm och basen tål 600Wrms! Satsa hellre på ett T3 eller annat monoblock som ger åtminstone 600Wrms i 2Ohm. smile Basen verkar tåla en hel del och spelar riktigt bra sett till vad den kostar, vet dock inte hur pass den trivs i just den där lådan.
Senast redigerat av ChriZtoffer (5 oktober 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 914 Inlägg
5 oktober 2009
nettzor skrev:
Tja, tänkte fråga vad ni tror om baslåda / steg som jag tänkte köpa. Eftersom jag inte kan så mycket om detta så frågar jag här smile

Tänkte köpa:
http://mds.se/?artnr=FR10W
http://mds.se/?artnr=T1
http://mds.se/?artnr=E110

Den största frågan jag har är om steget räcker till sen självklart om ni tror det kommer låta bra! Ni får gärna ge förslag på andra grejor i ungefär samma prisklass som ni rekommenderar!
Ska ha grejorna i en saab og900, tack på förhand smile

skulle ha ett större steg åt den basen,
kommer spela. ja men inte så högt som basen kan,
kör hellre med receptet, stort steg liten bas,
alltså lägg pengarna på "stort" steg istället för ett litet.

2 Inlägg
5 oktober 2009
Okej, tack för svaren! smile men vad skulle ni rekommendera för steg till den basen i skapligt pris då? T3 känns lite väl dyrt

Gladen Audio
2 388 Inlägg
5 oktober 2009
nettzor skrev:
Okej, tack för svaren! smile men vad skulle ni rekommendera för steg till den basen i skapligt pris då? T3 känns lite väl dyrt

http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=244
Detta hade funkat, iofs demospelat men dem brukar va som nya.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Avstängd
1 714 Inlägg
5 oktober 2009
En snabb fråga, jag ska byta mina 6.5" mot mindre då 6.5" är för stora,
och har fått ett bytesförslag.

Mitt:
Rockford Fosgate punch 6.5" kit 1800kr nypris
Mutant MT2404R steg 1300kr nypris

Båda begagnade om än väldigt lite använda

Hans bytesförslag:
Orion C5.2 5.25" kit 1095kr
Orion HP2600 1495kr

Vilket av dessa hade ni tagit? lockande med nya grejer, rätt storlek på högtalare o så,
men jag vet inte om orionhögtalarna är lika bra som rockford, även om jag tror dem duger bra ändå,
steget är ju fint iallafall

2 914 Inlägg
6 oktober 2009
om 6.5 är för stora så är dom för stora kanske 5.25 skulle passa

Avstängd
1 714 Inlägg
6 oktober 2009
Jag tror du läste fel nånstans, eller..?

R1 driver!
5 128 Inlägg
6 oktober 2009
Emilius skrev:

Mitt:

Hans bytesförslag:
Orion HP2600 1495kr

Vilket av dessa hade ni tagit? lockande med nya grejer, rätt storlek på högtalare o så,
men jag vet inte om orionhögtalarna är lika bra som rockford, även om jag tror dem duger bra ändå,

Jag tror det mer är du som har skrivit fel!

Designer.
1 260 Inlägg
6 oktober 2009
_DamnIt skrev:
Emilius skrev:

Mitt:

Hans bytesförslag:
Orion HP2600 1495kr

Jag tror det mer är du som har skrivit fel!

Han vill ju byta bort sitt 6.5" kit för att det inte får plats.

Han har fått orion 5.25 kit och steg i bytesföslag.

Vill du inte göra om för 6.5" så är det väll bara byta smile

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Avstängd
1 714 Inlägg
6 oktober 2009
Ja där har vi en som förstod rätt,

jag vill byta mina 6.5" mot mindre,
och under mitt: så står det vad mina högtalare jag ska byta bort är för några.
Ja jag vet att mina 6.5" är 6.5" och att det inte passar om 6.5" är för stort men jag undra om hans orion (vilka står under hans bytesförslag:) är bättre eller om jag ska sätta kapen i mina dörrar istället.
Senast redigerat av Emilius (6 oktober 2009)

R1 driver!
5 128 Inlägg
6 oktober 2009
Nu fattade även jag, läste lite galet innan! Skyller på trött hjärna ikväll! tongue

Avstängd
1 714 Inlägg
6 oktober 2009
_DamnIt skrev:
Nu fattade även jag, läste lite galet innan! Skyller på trött hjärna ikväll! tongue

Förståeligt, alla brukar ju inte vara helt klarvakna 20 i 1 på en måndagsnatt tongue

Designer.
1 260 Inlägg
6 oktober 2009
Är kapa sönder dörren ett alternativ så skulle jag kört på det, mycket roligare :p

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

535 Inlägg
10 oktober 2009
Är nån av dessa något att ha? Tänkte bygga kick paneler fram att sätta dom i.

JBL GTO937 6x9" högtalare 2Ω, dom på förstasidan.
http://www.nardik.se/

Eller DPL 69200 - 3 vägs 6x9.
http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U2200
Senast redigerat av Lemmy_Kilmister (10 oktober 2009)

Motorer utan turbo.....suger!

4 693 Inlägg
10 oktober 2009
Jag har JBL GTO 427 och tycker dom spelar helt suveränt, kan bara tänka mig hur 6x9" låter smile

DPL har jag inte hört, men JBL vet jag är fint ljud i.

Booyakasha!

535 Inlägg
10 oktober 2009
Har inte heller hört talats om DPL. Sökte på youtube på båda märkena och hittade ingen DPL med flera filmer med GTO 6*9. Dom verkar riktigt bra, så det blir nog ett par såna.

Motorer utan turbo.....suger!

1 722 Inlägg
10 oktober 2009
Är det lätt o byta stereo i en audi a4 tongue ?

jag har nu en clarion Ska byta till den till en pioneer . DEH -P5100UB ...
har som lust o byta själv. !
Senast redigerat av Kanelbullen (10 oktober 2009)

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

1 785 Inlägg
10 oktober 2009
Emilius skrev:

Mitt:

Hans bytesförslag:
Orion HP2600 1495kr

Jag kan rekomendera dragster "Dragster DCC582" finns ägare till detta kit som kan intyga att det spelar rent långt högre än vad öronen hänger med på.

http://www.bilstereoshopen.se/Shop/Inde … d=DCC582.1

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

109 Inlägg
12 oktober 2009
Har nyligen köpt en Mercedes C200 Kompressor -01:a. Den har en Mercedes orginal bilstereo, 4 högtalare, och konstigt nog en 8" bas i hatthyllan. Och jag hade tänkt att flytta över mitt ljud till Mercan som jag hade i min gamla bil, dvs en Pioneer bilstereo, 6x9", bas+slutsteg och kondensator. Kanske ett 4-kanals steg oxå.

Men det va tydligen inte så lätt som jag trodde. Först kom problemet med 6x9". Som jag sa så sitter det inga 6x9" där orginal, utan en 8" bas på vänster sida, vilket betyder att man måste skära i hatthyllan för att få 6x9" i hatthyllan. Och eftersom det va en så dyr bil så tänker jag inte hålla på att skära i hatthyllan, så då är 6x9" ute ur leken.

Sen har vi bilstereon. Jag visste inte hur man tog ut bilstereon, så åkte in till Trestad Mobiltelefoner för att ta reda på det. Och dom sa att man inte kan ta ut orginalstereon och sätta i en ny och tro det ska fungera, dom sa att alla elektronikgrejer hör ihop till nån databox lr nått, så bilen skulle inte starta/funka då. Tror att det gällde detsamma med att koppla till ett slutsteg, eller att byta högtalare. Och att det KANSKE går att koppla in bas, för det fanns ingen lågnivå på Mercedes orginal. Men det kunde dom kanske fixa - för 480 kr/tim. No way, har redan spenderat för mkt pengar på ljud.

Så min fråga är: Hur ska jag gå till väga? Är det verkligen så väldigt krångligt att byta ut ljudet i nyare bilar? Är det extra svårt på tyska bilar? Nu är det inte så jättedåligt ljud orginal, men vill ändå ha bättre.
Inte så roligt att ha ljud för nästan 15 tusen som bara ligger i garderoben och skräpar :S
Senast redigerat av Slayerkiller (12 oktober 2009)

767 Inlägg
14 oktober 2009
Hej !
Har en fråga angående strömkabel till slutsteg.
Har 2 stycken mutant ascension 1 steg som kommer att linkas.
Dom kommer i vardigligt åkande vara belastade med 4ohm men det ska även finnas möjlighet att kunna koppla ner i både 2 samt 1 ohm.
Batterierna sitter bak i bilen och avståndet till stegen är mellan 1-1½ meter.
Kommer man behöva  en separat 35mm2 kabel till varje steg eller skulle det räcka med 1 50mm2 kabel till ett delningsblock sen 35mm2 den sista biten?
vet självklart om att det är bäst att ha så stort som möjligt men är nu bara ute efter att veta om det skulle räcka smile
men nu är den kabelkombinationen dragen redan och kör bägge stegen separat vardera i 1ohm och det funkar utan några direkta spänningsfall. men skulle det funka även när man kör linkat? smile
Senast redigerat av Jiimpa (14 oktober 2009)

Sök