7826
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
5 maj 2012
M_icke_ skrev:
Någon mer än jag som har insett att denna tråden just passerat 800 sidor? wink

Och för övrig blev detta mitt 2501:a inlägg tongue

Helt suveränt, snart lär de väl vara största tråden! smile

318 Inlägg
5 maj 2012
Drönirettab skrev:
HeavyBass skrev:
Har ett litet problem när jag kopplat in mitt Vortex Ultimate VX4175 till främre högtalarna.
När jag sätter igång ljudet, låter det mindre på vänster sida än höger.. Men när jag drar på lite volym, så "släpper" det och låter hyffsat bra iaf i vänster igen.

Vad är problemet? :S Har kollat kablarna osv men har inte hittat nåt som kan vara fel.
Kollat inställningarna på slutsteget också. Samma inställningar på både vänster och höger kanal.

Tacksam för svar!

Prova att byta plats på högtalarkablarna vid steget. Flyttas felet till andra sidan så kan det vara steget som bråkar, men om felet är kvar (troligast) så är det nog högtalaren som du får kika närmare på.

Du kan också testa att försiktigt trycka in konen (bara typ 1 mm) på den vänstra högtalaren när du har låg volym och lyssna om den spelar bättre då. Tryck i så fall med fingrarna över "hela" konen så att den inte går snett. smile

Problemet löst och det var fan så simpelt det kunde bli! Jag hade skarvat högtalarkablarna eftersom jag drev främre högtalare på ett annat steg innan i fram. Så när jag tätat så gick fortfarande plus och minus ihop med varandra så de blev kortis smile Men tack iaf!

21 761 Inlägg
5 maj 2012
Nitromast skrev:
Har nu köpt den billigaste 12" jag hittat... 400 spänn på tradera Inkl. frakt. Enbart i testsyfte.
Jag vet att det säkerligen är skräp. Men jag ville prova ändå.. bara för att vara bångstyrig..
Den vägde trots allt 5kg, vilket inte säger mycket, men tycker den inte känns så billig som den var.. vi får se.
Finns bara ett stort problem, hittar inte en enda parameter.
Basen betecknas "ELC domination 650" är en mchammer och ser ut så:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 1d5b58.jpg
Upphängningen är som en gammal orange GAS dock med grymt mycket större magnet.
Enda spec jag har:
375Wrms
650Wmusic
96dB (antar jag är känsligheten)
25-1,800Hz
Någon som är duktig på gissningslek eller bokstavligen lyckas hitta någonting? smile

Den där var svår, verkar inte finnas något vettigt på nätet vad jag har sett iaf. Ett "säkert kort" är ju vanlig sluten låda, tex på 30 liter eller så, men basreflexlåda på typ 50-60 liter avstämd till 40 Hz bör fungera utan att basen pajjar.

Visar det sig att basen har ordentligt högt Qts så ger basreflexlådan antagligen ett peakat och tråkigt ljud, därför är slutet bättre för att få en jämnare återgivning. Eftersom du har köpt basen "bara för att" så spelar det kanske ingen roll om ljudet riskerar att låta peakat, då kan du chansa på en sån om du vill.

55 liter byggvolym och 4" port, röret görs 17 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar
65 liter byggvolym och 4" port, röret görs 11 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar

Naturligtvis kan du testa med lite andra portlängder, men där är åtminstone riktlinjer. smile

318 Inlägg
5 maj 2012
Och så var det de där med perfekta inställningar...

Det är som sagt ett Vortex Ultimate VX4175.
Detta steget driver jag ett par B2 ES6.1 kitsystem, midbas + diskant med delningsfilter.

-Jag vill veta vad jag ska ställa "Level", "HPF" och "LPF" på.

-Ska "X-Over" ställas på "Full" ?

-"Bass-Boost" antar jag att den ska vara på "Off", helst.

-"High Input" på 2ch eftersom jag kör 2 channel..?

http://oi46.tinypic.com/m8d0g3.jpg

Jag har en Kenwood KDC-BT50U huvudenhet.
Ni får gärna tala om för mig hur jag ska ställa in högtalarna rätt på denna med.

Mycket tacksam för hjälp!

21 761 Inlägg
5 maj 2012
X-OVER: Ställ den i "HPF", sedan ställer du in "HPF" ratten på litegrann ovanför "30"
MODE: Ställ i läge "2CH"

"HI-INPUT" har inget med "MODE" att göra, men det kanske ser ut så eftersom de sitter så nära varandra. "HI-INPUT" är om du inte har lågnivåkablar utan måste använda de vanliga högtalarkablarna som signalkälla. Jag blir lite fundersam på lågnivåkablarnas placering, normalt sett brukar man sätta i kanal 1+2 eller 3+4 när endast två kablar kopplas till steget.

Att ställa "X-OVER" i läge "HPF" är bra för att inte de vanliga högtalarna ska behöva spela de djupaste frekvenserna och göra onödigt stora rörelser. smile

318 Inlägg
5 maj 2012
Drönirettab skrev:
X-OVER: Ställ den i "HPF", sedan ställer du in "HPF" ratten på litegrann ovanför "30"
MODE: Ställ i läge "2CH"

"HI-INPUT" har inget med "MODE" att göra, men det kanske ser ut så eftersom de sitter så nära varandra. "HI-INPUT" är om du inte har lågnivåkablar utan måste använda de vanliga högtalarkablarna som signalkälla. Jag blir lite fundersam på lågnivåkablarnas placering, normalt sett brukar man sätta i kanal 1+2 eller 3+4 när endast två kablar kopplas till steget.

Att ställa "X-OVER" i läge "HPF" är bra för att inte de vanliga högtalarna ska behöva spela de djupaste frekvenserna och göra onödigt stora rörelser. smile

Tack så mycket!! smile

Lågnivåkablarnas placering ska vara rätt som de är, enligt kopplingsschemat som finns under på steget.

Så genom att ställa den på "HPF" kopplas funktionerna för "LPF" bort och man behöver inte bry sig om vart den ska ställas? smile

Hur ska jag ställa "Level" tycker du?

Tack för svar!

21 761 Inlägg
5 maj 2012
Ja, då ska ju lågnivåkablarna sitta så där förstås. När man ställer brytaren i läge "HPF" så behöver man inte göra något med ratten till "LPF", det stämmer.

För att grundinställa "LEVEL" kan gör göra så här:

Vrid ner LEVEL till "MIN" och slå på stereon, vrid upp stereons volym till 75-80% av max och spela den musik du brukar spela. Vrid nu upp "LEVEL" successivt tills ljudet precis börjar låta illa, vrid sedan tillbaka litegrann tills ljudet låter bra igen. I detta läge är stegets förstärkning anpassat till stereons utsignal och ljudet ska låta bra även när stereons volym skruvas upp högt.

Så där kan man även göra när ett steg driver en bas också, samma princip. Man får en bra grundinställning så att ljudet inte ska bli dåligt vid hög volym. smile

318 Inlägg
5 maj 2012
Drönirettab skrev:
Ja, då ska ju lågnivåkablarna sitta så där förstås. När man ställer brytaren i läge "HPF" så behöver man inte göra något med ratten till "LPF", det stämmer.

För att grundinställa "LEVEL" kan gör göra så här:

Vrid ner LEVEL till "MIN" och slå på stereon, vrid upp stereons volym till 75-80% av max och spela den musik du brukar spela. Vrid nu upp "LEVEL" successivt tills ljudet precis börjar låta illa, vrid sedan tillbaka litegrann tills ljudet låter bra igen. I detta läge är stegets förstärkning anpassat till stereons utsignal och ljudet ska låta bra även när stereons volym skruvas upp högt.

Så där kan man även göra när ett steg driver en bas också, samma princip. Man får en bra grundinställning så att ljudet inte ska bli dåligt vid hög volym. smile

Tack för det!! smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
5 maj 2012
Drönirettab skrev:
Nitromast skrev:
Har nu köpt den billigaste 12" jag hittat... 400 spänn på tradera Inkl. frakt. Enbart i testsyfte.
Jag vet att det säkerligen är skräp. Men jag ville prova ändå.. bara för att vara bångstyrig..
Den vägde trots allt 5kg, vilket inte säger mycket, men tycker den inte känns så billig som den var.. vi får se.
Finns bara ett stort problem, hittar inte en enda parameter.
Basen betecknas "ELC domination 650" är en mchammer och ser ut så:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 1d5b58.jpg
Upphängningen är som en gammal orange GAS dock med grymt mycket större magnet.
Enda spec jag har:
375Wrms
650Wmusic
96dB (antar jag är känsligheten)
25-1,800Hz
Någon som är duktig på gissningslek eller bokstavligen lyckas hitta någonting? smile

Den där var svår, verkar inte finnas något vettigt på nätet vad jag har sett iaf. Ett "säkert kort" är ju vanlig sluten låda, tex på 30 liter eller så, men basreflexlåda på typ 50-60 liter avstämd till 40 Hz bör fungera utan att basen pajjar.

Visar det sig att basen har ordentligt högt Qts så ger basreflexlådan antagligen ett peakat och tråkigt ljud, därför är slutet bättre för att få en jämnare återgivning. Eftersom du har köpt basen "bara för att" så spelar det kanske ingen roll om ljudet riskerar att låta peakat, då kan du chansa på en sån om du vill.

55 liter byggvolym och 4" port, röret görs 17 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar
65 liter byggvolym och 4" port, röret görs 11 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar

Naturligtvis kan du testa med lite andra portlängder, men där är åtminstone riktlinjer. smile

Ska testa med det, tack! Om inte annat kan jag ju bygga en sluten på drygt 35L och prova mig fram med volymen för att få fram något över huvudtaget eller lika med portad.
Är ganska förvånad över att den är såpass "fet" ändå.. ingen dålig magnet.

207 Inlägg
5 maj 2012
Okej, jag har varit och pillat lite med mitt ljud nu, och kommit fram till följande

[12V]
Slutsteg 1 är kopplat från Batteri -> Säkring -> Slutsteg
Slutsteg 2 är kopplat från Batteri -> Säkring -> Kondensator -> Slutsteg

[GND]
Slutsteg 1 är kopplat från Stolsfäste 1 -> Slutsteg
Slutsteg 2 är kopplat från Stolsfäste 2 -> Kopplingsblock Kabel 1 -> Slutsteg
(Kopplingsblock Kabel 2 -> Kondensator )

[SIG/REMOTE]
Slutsteg 1+2 får Remote från samma källa, kommer från ? (Antagligen Stereon, duh) -> Grenar strax före Slutsteg 1

---

Främre Tweeters + Främre Golv/Dörr högtalare -> Slutsteg 1
Bakre Högtalare -> Direkt till Huvudenheten / Stereon, passerar ej något Slutsteg
Baslåda -> Slutsteg 2

---

Främre högtalarna har ett knastrande + vinande ljud som ändras med varvtal på motorn (=Generator?)
Bakre högtalarna har inga störningar öht och fungerar helt felfritt
Baslåda märker inte av några störningar

Även om jag KOPPLAR UR lågnivån på Slutsteg 1 så är ljudet kvar i främre högtalarna, om jag inte stänger av slutsteget helt (Drar ur Remote, eller 12V)

Hur kan ljudet vara kvar även om lågnivån är urdragen? Jag tänkte först att det var en dålig / trasig lågnivåkabel och därför blev det knastrande ljudet, men generatorljudet då, det måste vara pga något annat?

Men jag ser inget uppenbart kopplingsfel i hur kablaget är draget, jag har bytt Jordpunkt för Slutsteg 1, samt säkring och säkringshållare

Dessutom när man startar bilen så får man en hög "DUNS" i baslådan när Slutsteg 1 är inkopplat (Slutsteg 2 är kopplat till Basen, men de har samma Remote och Jordkälla, varsin egen 12V matning, plus att Slutsteg 2 har ju dessutom en kondensator inkopplat)

Edit: Jag köpte dessutom en sån där "Earth Grounding Kit" eller något konstigt som man kopplat in på lågnivåkabeln, hokuspokusgrejer antar jag, den gjorde ingen skillnad, men säljaren på lokala billjudsaffären sa att den var gjord för att få bort tex generatorljud och störningar
Senast redigerat av Znurf (5 maj 2012)

21 761 Inlägg
5 maj 2012
Hur är slutsteg 1 monterat, sitter slutstegschassit direkt mot bilens plåt?

207 Inlägg
5 maj 2012
Nej ingen av slutstegen ligger direkt mot plåt, Slutsteg 2 sitter mot ryggstödet på baksätet och Slutsteg 1 satt faststrippat mot golvmattan under baksätet

21 761 Inlägg
5 maj 2012
Eftersom felet finns kvar fastän lågnivåkabeln dras ur så är det väl bara plus/minus/remotekabel som kan ge störningarna. Testa att dra ur remotekabeln och bygla från pluskabeln istället, lyssna om störningen finns kvar. smile

207 Inlägg
5 maj 2012
Ja jag får testa det när jag får tid nästa gång big_smile
Jag skulle inte ha något emot att det var remote kabeln som jävlades, men OM det är remote kabeln som jävlas, hur ska man lösa det då, att ha en remote till två steg? :o Att skarva 2 kablar från stereon är väl i princip samma sak som att skarva en kabel till två i slutet av kablaget? tongue Om det är remoten som jävlas så kan jag även testa dra ur remoten ur Slutsteg 2 och se om störningarna försvinner på Slutsteg 1, de kanske stör varandra :o

3 187 Inlägg
5 maj 2012
Znurf skrev:
Ja jag får testa det när jag får tid nästa gång big_smile
Jag skulle inte ha något emot att det var remote kabeln som jävlades, men OM det är remote kabeln som jävlas, hur ska man lösa det då, att ha en remote till två steg? :o Att skarva 2 kablar från stereon är väl i princip samma sak som att skarva en kabel till två i slutet av kablaget? tongue Om det är remoten som jävlas så kan jag även testa dra ur remoten ur Slutsteg 2 och se om störningarna försvinner på Slutsteg 1, de kanske stör varandra :o

låter som steget är gånget. det man kan göra är att koppla på kondningen på framystemets steg (där det gör mest nytta) så kanske störningarna försvinner.

207 Inlägg
5 maj 2012
Jag har ju testat med två olika steg, det första steget lät inte alls utan bara "slog" i högtalarna, kom inget ljud alls, bara DUNS.... DUNS.... DUNS...

Bytte till ett nyare och dyrare slutsteg som jag hade, då kom det ljud, men då kom det vinande generatorljudet och knastret istället sad

3 187 Inlägg
5 maj 2012
Znurf skrev:
Jag har ju testat med två olika steg, det första steget lät inte alls utan bara "slog" i högtalarna, kom inget ljud alls, bara DUNS.... DUNS.... DUNS...

Bytte till ett nyare och dyrare slutsteg som jag hade, då kom det ljud, men då kom det vinande generatorljudet och knastret istället sad

känns ju som signal jorden i stereon, men eftersom det finns kvar när du rycker signal kabeln så tvekar jag. men testa jorda en kabel oh vira runt den andra änden på  lågnivå kabelns yttersta hölje (den vi stereon)

130 Inlägg
6 maj 2012
Exterm skrev:
Tjofläng tongue

Nyheter från det rullande fenomenet jag kallar för bil. Jag skulle försöka mig på att koppla in min Biltema voltmätare bara för att se om det funkade, misslyckades så klart och gav upp. Kopplade tillbaka batteriets minus och så, inga problem, sätter mig i bilen igen och ska ställa in stereon, eftersom den ju tappar alla inställningar om man kopplar bort batteriet. Möts av inte bara det vanliga generatorbruset, utan nu får jag ett annat slags brus också som följer med, hör och häpna, kupéfläktarna och deras hastighet, detta uppstår även när motorn är avstängd.

Vad i H*lv*t* är detta för trolldom som har tagit över min bil?! Jag börjar bli genuint förvirrad nu.

Bump

Exterm was here m^_^m

535 Inlägg
6 maj 2012
Det lär ju vara många här på forumet som haft 6x9or. Kan ett par lite dyrare 6x9or för ett par tusen vara en väl investerad komplettering till ljudet i bruksbilen? Kommer drivas med 2ch slutsteg 2x150wrms. Hade velat ha ett betydligt bredare ljudspektrum än det är original, rejäl bas och kunna dra på volymen en del...
Har kollat lite på DLS Reference R1073
Tips på högtalare, idéer osv?

Motorer utan turbo.....suger!

565 Inlägg
6 maj 2012
Lemmy_Kilmister skrev:
Det lär ju vara många här på forumet som haft 6x9or. Kan ett par lite dyrare 6x9or för ett par tusen vara en väl investerad komplettering till ljudet i bruksbilen? Kommer drivas med 2ch slutsteg 2x150wrms. Hade velat ha ett betydligt bredare ljudspektrum än det är original, rejäl bas och kunna dra på volymen en del...
Har kollat lite på DLS Reference R1073
Tips på högtalare, idéer osv?

Vad har du för framsystem? Steg? Dämpning? Innan jag började bygga i min bil hade jag bara lyssnat på typ fabriksljud i massa olika bilar, men nu när jag vant mig med ett bra kitsystem högt monterat tycker jag det bara är  tråkigt att lyssna på annat!

En nackdel som jag ser det är att du får alldeles för mycket ljud bakifrån om du har 6*9or på steg, iaf jag vill ha ljudet framifrån, möjligtvis med lite rear-fill.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

Sök