9260
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

535 Inlägg
6 maj 2012
Lillalilja skrev:
Vad har du för framsystem? Steg? Dämpning? Innan jag började bygga i min bil hade jag bara lyssnat på typ fabriksljud i massa olika bilar, men nu när jag vant mig med ett bra kitsystem högt monterat tycker jag det bara är  tråkigt att lyssna på annat!

En nackdel som jag ser det är att du får alldeles för mycket ljud bakifrån om du har 6*9or på steg, iaf jag vill ha ljudet framifrån, möjligtvis med lite rear-fill.

Det är i bmw;n jag vill ha lite mer ljud. Allt är original nu. Sitter väl nå 5,25 koaxialer i dörrarna.
Steget jag kommer använda är Mutant MT300.2XXX 2ch. 2 x 150W RMS @ 4 Ohms STEREO (13.8V)
Att ljudet kommer bakifrån kommer inte störa mig. Vill ha mer balans i ljudet då basen saknas helt nu och sen vill jag kunna dra på lite utan att det börjar låta illa.
Senast redigerat av Lemmy_Kilmister (6 maj 2012)

Motorer utan turbo.....suger!

565 Inlägg
6 maj 2012
Lemmy_Kilmister skrev:
Lillalilja skrev:
Vad har du för framsystem? Steg? Dämpning? Innan jag började bygga i min bil hade jag bara lyssnat på typ fabriksljud i massa olika bilar, men nu när jag vant mig med ett bra kitsystem högt monterat tycker jag det bara är  tråkigt att lyssna på annat!

En nackdel som jag ser det är att du får alldeles för mycket ljud bakifrån om du har 6*9or på steg, iaf jag vill ha ljudet framifrån, möjligtvis med lite rear-fill.

Det är i bmw;n jag vill ha lite mer ljud. Allt är original nu. Sitter väl nå 5,25 koaxialer i dörrarna.
Steget jag kommer använda är Mutant MT300.2XXX 2ch. 2 x 150W RMS @ 4 Ohms STEREO (13.8V)
Att ljudet kommer bakifrån kommer inte störa mig. Vill ha mer balans i ljudet då basen saknas helt nu och sen vill jag kunna dra på lite utan att det börjar låta illa.

Vad har du för budget?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

535 Inlägg
6 maj 2012
Lillalilja skrev:
Vad har du för budget?

Tänkte om man kunde få tag på ett par vettiga 6x9or för ett par tusen så hade det varit fint. Säg runt 3 tusen med kablar och allt. Slutsteget och stereo har jag ju redan.

565 Inlägg
6 maj 2012
Lemmy_Kilmister skrev:
Lillalilja skrev:
Vad har du för budget?

Tänkte om man kunde få tag på ett par vettiga 6x9or för ett par tusen så hade det varit fint. Säg runt 3 tusen med kablar och allt. Slutsteget och stereo har jag ju redan.

Jag vet inte hur Bmw:s dörrsidor ser ut, men om man kan trycka dit 6,5 hade jag gjort det. Om du har lust att bygga om dörrsidorna hade det varit bäst. Lägga runt 1500-2000 på ett eller två kit, sedan ett bulkpack silentcoat att dämpa dörren med och resten på kablar och säkring. Jag hade alltså valt att strunta i 6*9or, mest för att jag personligen inte tycker om dessa. Gör du en bra stabil montering i dörren och sätter på steget så tror jag att du kommer bli nöjd med det. Förresten kanske du skulle prova att sätta steget på högtalarna som sitter där redan och se vilken skillnad det blir. Att sedan dämpa dörrarna rekommenderar jag oavsett.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

818 Inlägg
6 maj 2012
Har en Kenwood kdc 6051U och undrar om man kan köpa (om det finns) en usb -> aux kabel, och om det fungerar att spela musik från en mobil då. Det fungerar att köra iPhone med usb -> iPhone kabel.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
6 maj 2012
rasurbo skrev:
Har en Kenwood kdc 6051U och undrar om man kan köpa (om det finns) en usb -> aux kabel, och om det fungerar att spela musik från en mobil då. Det fungerar att köra iPhone med usb -> iPhone kabel.

Men du har ju aux på baksidan av enheten?
Läs i manualen hur det funkar, det ska fungera med en iphone..
Senast redigerat av Nitromast (6 maj 2012)

318 Inlägg
6 maj 2012
Vet någon vart man kan hitta en adapter från 13 pin till USB? 13 pin kontakt enligt bilden. Sån man kopplar till bilstereo.
http://desmond.imageshack.us/Himg85/scaled.php?server=85&filename=mcintoshdinplug.jpg&res=landing
Senast redigerat av HeavyBass (6 maj 2012)

535 Inlägg
6 maj 2012
Lillalilja skrev:
Jag vet inte hur Bmw:s dörrsidor ser ut, men om man kan trycka dit 6,5 hade jag gjort det. Om du har lust att bygga om dörrsidorna hade det varit bäst. Lägga runt 1500-2000 på ett eller två kit, sedan ett bulkpack silentcoat att dämpa dörren med och resten på kablar och säkring. Jag hade alltså valt att strunta i 6*9or, mest för att jag personligen inte tycker om dessa. Gör du en bra stabil montering i dörren och sätter på steget så tror jag att du kommer bli nöjd med det. Förresten kanske du skulle prova att sätta steget på högtalarna som sitter där redan och se vilken skillnad det blir. Att sedan dämpa dörrarna rekommenderar jag oavsett.

Det är gott om plats i dörrsidorna om man vill bygga om. Men det har jag ingen lust med i det här fallet. Var ut och kollade och det sitter endast en 3,5" koaxial i dörrarna.. Jag tar nog och byter ut dom och ser om jag får plats med 4" istället. Matar dom med stereon och sätter i 2-4st 6x9or i hatthyllan som jag matar med slutsteget. Tror att det kan bli en rätt bra budget lösning för en pendlarbil.
Passar nog på att dämpa dörrarna samtidigt. wink

956 Inlägg
6 maj 2012
Tips på bra och prisvärda 6x9?
Max pris runt 1000 lappen.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
6 maj 2012
rasurbo skrev:

Iphone och även Android ska fungerar direkt via USBn. Annars finns det vanlig aux-ingång på baksidan!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

149 Inlägg
6 maj 2012
Tjena. är inte alltför klipsk på billjud. att dra kablar och koppla in steg kan jag.. men mkt mer än så kan jag inte..
jag köpte en MDS Dynamic ds1214 bas och drev den med ett MDS T-3 steg.

spelade lugnt ett par timmar hemma så grejerna fick röra på sig.. "ca en vecka sedan".

idag påväg hem från jobbet så vred jag upp volymen o allt funkade bra "dubstep"
sen bytte jag låt till rock. vred ner volymen avsevärt. lyssnade ca 3 min. och sen dog basen.
började leta fel, steget var helt och fungerade. dock så satt basen stumt. den vägrade röra på sig.
kom hem och plockade ur den ur lådan och såg att den hade "smällt"

varför blev det såhär ? någon som kan förklara så att även en idiot som jag förstår ?.. tack på förhand. MVH Bjacke

#SwedenRing

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
6 maj 2012
Bjacke skrev:
Tjena. är inte alltför klipsk på billjud. att dra kablar och koppla in steg kan jag.. men mkt mer än så kan jag inte..

spelade lugnt ett par timmar hemma så grejerna fick röra på sig.. "ca en vecka sedan".

sen bytte jag låt till rock. vred ner volymen avsevärt. lyssnade ca 3 min. och sen dog basen.
började leta fel, steget var helt och fungerade. dock så satt basen stumt. den vägrade röra på sig.

varför blev det såhär ? någon som kan förklara så att även en idiot som jag förstår ?.. tack på förhand. MVH Bjacke

Hur hade du steget inställt? Gain, bassboost? Kanske Baskurva på EQn?

149 Inlägg
6 maj 2012
Nitromast skrev:
Bjacke skrev:

gain var ställd på ca 35% boost på ca 50%  men T-3 steget har ju en "volymkontroll" och den var nerställd på ca 20%.

#SwedenRing

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
6 maj 2012
Bjacke skrev:
Nitromast skrev:
Bjacke skrev:

gain var ställd på ca 35% boost på ca 50%  men T-3 steget har ju en "volymkontroll" och den var nerställd på ca 20%.

Hur gammalt är steget?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

149 Inlägg
6 maj 2012
F4S4N skrev:
Bjacke skrev:
Nitromast skrev:

Hur gammalt är steget?

steget är bara 3 veckor gammalt.

#SwedenRing

409 Inlägg
6 maj 2012
När du säger "smällt" menar du då att talspolen har brunnit och fastnat? Låter iaf som att du har spelat med distad signal och att basen har fått betala pga det..

907 Inlägg
6 maj 2012
Har en gammal Alpine 12" som ligger och tänkte nu pröva använda den och undrar om nån kan hjälpa mig med en lådritning till den.
Dom uppgifter jag har är
•System.....................................12" Subwoofer
•Power Handling....................1,000 watts Peak
•Power Handling......................300 watts RMS.
•Amplification (per speaker)..............................
Up to 300W RMS.
•Frequency Response................30Hz~1.5kHz
•Sensitivity....................................90dB/W(1m)
•Impedance...........................................4 ohms
•D.C. Coil Resistance (Re).................4.0 ohms
•Inductance (Le) 1kHz/10kHz.....2.8mH/1.0mH
•Free Air Resonance (Fs).........................30Hz
•Equivalent Stiffness (Vas)..........................69l
•Sealed Box for Q=0.707...............0.85ft.3(24l)
•Mechanical Q (Qms)................................6.64
•Electrical Q (Qes).....................................0.35
•Total Q (Qts).............................................0.33
•Excursion (X max, X peak)....4.0mm, 16.0mm
•Cone Area (Sd)....................................511cm2
•Diaphragm Material..........Plastic Coated Pulp
•Magnet Weight, Material...............1.5kg(52oz)
Strontium Ferrite
•Voice Coil Diameter.........................75mm(3")
•Driver's Physical Volume (Front Mt.).........3.2l
•Weight Per Speaker..................5.9kg (13 lbs.)

Bilen är en Saab 900 -97

Tack på förhand

137 Inlägg
6 maj 2012
Exterm skrev:
EnterSandman skrev:
Hej! Tänkte höra om någon kunnig kunde hjälpa mig.

Det är så att på min huvudenhet så finns det två RCA utgångar, en till Subwoofern och en till fram systemet. så jag har ju givetvis kopplat in mina slutsteg på RCA kablarna. Men när jag spelar visa låtar så försvinner gitarren (t.ex.) för att den ska vara mer dov eller mera i bakgrunden i själva låten. Men man hör den piss dåligt i ljud systemet. Sedan fråga nr 2. när jag går in på Stereon och ändrar Sub volymen så går den över båda systemen, fram och bas slutsteget, och mitt framsystem dunkar satan om man ökar sub volymen även så ökar ju basarna mer i tryck. men sub volymen ska väll bara gå på sub utgången på RCA kablarna?

Snällt om någon kunde hjälpa mig om någon har haft samma problem?

Tackar om någon kunde hjälpa mig.

Ps. Stereon är en Clarion.

http://www.caraudiocentre.co.uk/product … -26422.htm

Länk på den. Läste om den, står ju att det ska vara separata? men förstår inte hur mitt fel kan uppstå i sådana fall?

Jag hade samma problem med min stereo med dubbla RCA-utgångar. Problemet är att man på min får välja Line-Out i stereons inställningar mellan fullregister eller sub. Jag hade dock tur genom att jag har ett gammalt aktivt delningsfilter med tre olika Line-In, som skickar vidare signalen till Sub, Rear och Front Out. Sen kopplar jag bara stegen på separata kanaler från filtret.

http://www.michnicki.com/forsale/caraud … EC1000.jpg

Tyvärr görs inte denna typ av filter längre, då tillverkarna (och användarna) tycker det är smidigare att trycka in allt sånt i stegen. Och då uppstår krångel av den här typen tongue

Men om du har tur kanske du kan hitta ett riktigt filter på Tradera/eBay. Jag tycker i alla fall att det hjälper sjukt mycket, finns massor med inställningar att pilla runt med, utöver stereons EQ smile

hmm.. okej får ta o kolla det i stereon! aa, men ett sådant delningsfilter som dy har lär ju kosta över 2lax?! eftersom det är ett sådant fint!
Men kan väll glutta runt lite på blocket efter ett litet mindre men som ändå funkar? smile
ok men då vet jag väll kanske ett hum om vad det är för fel tongue tack så himla mycket för ditt svar! big_smile

Voodoo
1 444 Inlägg
7 maj 2012
Hejsan har lite problem med hu´n ..  De  gäller en Alpine Cde-123r. den  har dött en gång  tidigare  och nu dog den lr ja  den låste sig  gick inte att stänga av eller nått:S  tog lös fronten på den  satte i  den  igen  då lös bara  displayen och musik kom  allt annat  var av bara belyst  display utan text :S  och när jag vred av bilen och starta igen så  funka inte stereon längre hmm

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

26 Inlägg
7 maj 2012
Glader9991 skrev:
Tips på bra och prisvärda 6x9?
Max pris runt 1000 lappen.

Hertz har grymma högtalare, skulle rekomendera dessa: http://brc.se/koaxialhogtalare/hertz/hertz-dcx690/

Sök