7693
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

13 Inlägg
14 oktober 2009
Softis skrev:
Jag har JBL GTO 427 och tycker dom spelar helt suveränt, kan bara tänka mig hur 6x9" låter smile

DPL har jag inte hört, men JBL vet jag är fint ljud i.

Jag har två DPL 12" i bilen och de rockar nå grymt.. I kompisens golf 3 flyttar de plåten http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U2200

Själv kör jag med Kenwood (KFC-S6962) 6x9 i hatthyllan, och de låter grymt både på stereon och på steg.
Senast redigerat av Nemelie (14 oktober 2009)

32 Inlägg
14 oktober 2009
Jag har nyligen köpt en gammal Amazon och ska nu bygga lite simpelt ljud i den:)
Den är väldigt fin i inredningen så jag vill helst inte börja kapa i dörrarna och hatthyllan, jag har just nu 2 st 5,25or med separat diskant i en annan bil som jag ska flytta över.
Till dessa har jag ett 4-kanaligt steg också, kanske ska jag ha ett par 5,25or till i bilen.
Men som sagt vill jag inte förstöra något i bilen, så nu undrar jag om ni har några ideér?smile

Nästa problem, en polare sa att man var tvungen att kapa för att få i en stereo i originalhålet till stereo i bilen, stämmer det?
Men nu är det så att jag egentligen inte behöver en huvudenhet, utan det enda jag vill ha är en spelare (ingen vanlig huvudenhet till bil alltså) av något slag som går på 12V, har RCA-utgång och kan spela upp från USB, har ni några ideér?smile

edit: kom och tänka på att man kanske skulle kunna få tag på en 7" skärm eller liknande med RCA och USb-ingång, med tanke på att dem inte är så stora, dålig ide?
http://itsajten.com/sv/artiklar/bild-lj … sb_sd.html Något liknande denna, fast utan nackstöd:)
Man kan kanske bygga om en FM-sändare så man får RCA-utgång?smile
Senast redigerat av bob_skill (14 oktober 2009)

535 Inlägg
14 oktober 2009
bob_skill skrev:
Jag har nyligen köpt en gammal Amazon och ska nu bygga lite simpelt ljud i den:)
Den är väldigt fin i inredningen så jag vill helst inte börja kapa i dörrarna och hatthyllan, jag har just nu 2 st 5,25or med separat diskant i en annan bil som jag ska flytta över.
Till dessa har jag ett 4-kanaligt steg också, kanske ska jag ha ett par 5,25or till i bilen.

Jag har satt mitt slutsteg under förarsätet. Snickrade lite plywood att fästa steget i. För högtalare ska jag plasta egna kickpaneler, men har inte hunnit så långt än. Har du fjärrkontroll så kan du ju gömma stereon någonstans. Annars har jag satt en som satt någon sorts träskiva under instrumentbrädan där han hade stereo och högtalare. Skulle tro att dom inte var synbara om man inte böjde sig ner. Bra om man vill bevara originalutseendet.

bob_skill skrev:
Nästa problem, en polare sa att man var tvungen att kapa för att få i en stereo i originalhålet till stereo i bilen, stämmer det?
Men nu är det så att jag egentligen inte behöver en huvudenhet, utan det enda jag vill ha är en spelare (ingen vanlig huvudenhet till bil alltså) av något slag som går på 12V, har RCA-utgång och kan spela upp från USB, har ni några ideér?smile

Köp en mp3 spelare och koppla till steget. roll

Har en fråga.. Är det någon ide att köpa 6*9or istället för tex 5,25:or om jag har en baslåda i bilen? Skillnaden mellan 6*9:or och 5,25:or är la att 6*9:orna basar mer? För i så fall köper jag 5,25:or istället så blir dom lättare att dölja..
Senast redigerat av Lemmy_Kilmister (14 oktober 2009)

Motorer utan turbo.....suger!

1 785 Inlägg
14 oktober 2009
Kan ni inte låsa denna tråden någon gång? Tycker den börja bli ganska tjatig!

Kan väl lägga den som en egen kategori helt och hållet, eller göra något sidoprojekt av det. Det är min åsikt. Vet inte om någon håller med?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

32 Inlägg
14 oktober 2009
dbjanoz skrev:
Kan ni inte låsa denna tråden någon gång? Tycker den börja bli ganska tjatig!

Kan väl lägga den som en egen kategori helt och hållet, eller göra något sidoprojekt av det. Det är min åsikt. Vet inte om någon håller med?

är det inte bättre att folk skriver här än att göra nta trådar stup i kvarten, då kommer någon och klagar på det..

tack Lemmy_Kilmister för svaren;)

4 693 Inlägg
14 oktober 2009
Den här tråden är bra, man slipper massa onödiga trådar när någon bara har en simpel fråga.

Booyakasha!

10 Inlägg
16 oktober 2009
Hej
Jag har en baslåda: Proson RSX-12 som drivs med detta slutsteg: Proson RSA-150.
Nu undrar jag hur man ska brygga för att få ut maximal effekt ur slutsteget.

Här är lite produktinfo om baslådan:

2x12" SUBWOOFERS
50 OZ MAGNET
4-LAYERS VOICE COIL(AL):2"
MAX POWER: 800W
FREQ. RESP.: 30-300 Hz
IMPEDANCE: 4Ω
SPL: 90dB/W/M

Och här är lite produktinfo om slutsteget:

OUTPOWER RMS(WATTS) 14.4V(1%THD+N)
75Wx2CH/4Ω   140Wx1CH/4Ω(BTL)
SIGNAL TO NOISE RATIO: 90dB
MAX OUTPUT POWER 90Wx2CH/4Ω   240Wx1CH/4Ω(BTL)
INPUT SENSITIVITY: 0.2-4V
FREQUENCY RESPONSE: 20-20K Hz
OUTPUT TRANSISTORS: TRANSISTORS PROTECT OVER TEM OVER CURRENT:Y
INPUT MODE: RCA/SPEAKERS
FUSE MODE: ATC(25Ax1)
RCA-PRO-OUT:N

Tack på förhand!

434 Inlägg
16 oktober 2009
tja har ett MDS steg liggandes och har en fråga. Breve Lågnivå ingångarna sitter det typ en stickkontakt som det står HI-input? Den är väll te för att köra Högnivå om bilen ej har Lågnivå? eller är ja helt fel ute? Bara nyfiken på vad den är till för så man slipper sitta å ha slagsmål me polarna nu på fyllan om vad den är till för:)

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

956 Inlägg
16 oktober 2009
Volvo_wicke skrev:
tja har ett MDS steg liggandes och har en fråga. Breve Lågnivå ingångarna sitter det typ en stickkontakt som det står HI-input? Den är väll te för att köra Högnivå om bilen ej har Lågnivå? eller är ja helt fel ute? Bara nyfiken på vad den är till för så man slipper sitta å ha slagsmål me polarna nu på fyllan om vad den är till för:)

Ja det är högnivå. men slåss ni ändå big_smile

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

956 Inlägg
16 oktober 2009
ambe skrev:
Hej

2x12" SUBWOOFERS
50 OZ MAGNET

Tack på förhand!

Går bara brygga på ett sätt med det steget. Borde bara vara att sätta högtalarkabeln på dom två yttersta anslutningarana på steget och det inte står något annat på det. Men hittar ingen manual, men är oftast så.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

10 Inlägg
16 oktober 2009
luunggan skrev:
ambe skrev:
Hej

2x12" SUBWOOFERS
50 OZ MAGNET

Tack på förhand!

Går bara brygga på ett sätt med det steget. Borde bara vara att sätta högtalarkabeln på dom två yttersta anslutningarana på steget och det inte står något annat på det. Men hittar ingen manual, men är oftast så.

Okej, jag har kopplat in båda plus på höger minus på slutsteget, och båda minus på vänster plus på slutsteget. Antar att det är så du menar, men när det är kopplat så så blir det bara svag bas, och skruvar man upp gainen till man tycker det blir lagom bas så blir steget brännhett och lägger av efter en kvart...kan det vara så att steget suger tongue och att jag kanske får införskaffa ett slutsteg med lite mer effekt?

434 Inlägg
16 oktober 2009
luunggan skrev:
Volvo_wicke skrev:

Ja det är högnivå. men slåss ni ändå big_smile

hahaha ja vi får slåss om vem som sjunger sämst på sing star:) Skål på alla på GARAGET.wink

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

767 Inlägg
16 oktober 2009
ambe skrev:
luunggan skrev:
ambe skrev:
Hej

2x12" SUBWOOFERS
50 OZ MAGNET

Tack på förhand!

Okej, jag har kopplat in båda plus på höger minus på slutsteget, och båda minus på vänster plus på slutsteget. Antar att det är så du menar, men när det är kopplat så så blir det bara svag bas, och skruvar man upp gainen till man tycker det blir lagom bas så blir steget brännhett och lägger av efter en kvart...kan det vara så att steget suger tongue och att jag kanske får införskaffa ett slutsteg med lite mer effekt?

Du har bryggat steget rätt men eftersom om man paralellkopplar 2 stycken 4ohm spolar hamnar man i 2ohm och ditt steg är inte stabilt att köras bryggat i 2 ohm tyvärr. Bäst vore att byta ut det steget till ett monoblock med cirka 400wrms. mutant black 1 kanske vore något smile
finns hos dbakuten.

956 Inlägg
16 oktober 2009
ambe skrev:
luunggan skrev:
ambe skrev:
Hej

2x12" SUBWOOFERS
50 OZ MAGNET

Tack på förhand!

Ok. precis som jiimpa skrev så bli belastningen fel. Trodde att baslådan med båda basarna låg på 4 ohm när jag läste beskrivningen. Och håller med jiimpa att ett nytt steg är att rekomdera.

//snoddas

10 Inlägg
17 oktober 2009
luunggan skrev:
ambe skrev:
luunggan skrev:

Ok. precis som jiimpa skrev så bli belastningen fel. Trodde att baslådan med båda basarna låg på 4 ohm när jag läste beskrivningen. Och håller med jiimpa att ett nytt steg är att rekomdera.

Okej tack så mycket för all hjälp, jag får fundera på det där Mutant-slutsteget smile
Senast redigerat av ambe (17 oktober 2009)

139 Inlägg
Snäll pöjk
703 Inlägg
17 oktober 2009
Har en fråga ang. saab orginal stereo i 9-3:an (-99). Är det enkelt att byta den? Någon som har erfarenhet om detta?

Ack vet jag förgasarmotorer!

6 558 Inlägg
17 oktober 2009
mangedif skrev:
Har en fråga ang. saab orginal stereo i 9-3:an (-99). Är det enkelt att byta den? Någon som har erfarenhet om detta?

japp inga som helst beskymmer... om du ska sätta i en enkel-din cd så kan du köpa ett pryl-fack på saab kostar ca 200kr att täcka igen hålet som blir när du tar bort orginal-stereon ...... mvh patrik

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

Snäll pöjk
703 Inlägg
17 oktober 2009
racer-putte skrev:
mangedif skrev:

japp inga som helst beskymmer... om du ska sätta i en enkel-din cd så kan du köpa ett pryl-fack på saab kostar ca 200kr att täcka igen hålet som blir när du tar bort orginal-stereon ...... mvh patrik

Okej, gött! big_smile Tackar för hjälpen smile

Ack vet jag förgasarmotorer!

Styling och biljud Audi A4 "WooDMaN Style :)
1 835 Inlägg
17 oktober 2009
PatrikTurri skrev:
Är detta nått att ha? smile
http://www.mds.se/?artnr=FR10W

Klart dessa e nått att ha. Har provat deras 12" i både SEV12 låda och även byggt en låda. Tar du en titt i min tråd får du lite info med. http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 5#p1883195

Är du ute efter ett baspaket kan du titta på detta http://mds.se/?artnr=PKTT52FR10W som är med 2 x 10" och T5 steg. eller så tittar du på detta http://mds.se/?artnr=PKTT52FR12W som e med 2 x 12"

Det finns ju andra val med.

Mvh Thomas

Bilder från träffar. WooDMaN? foto
Sponsorer |MDS ||Bollnäs bilvård |

Sök