6939
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

149 Inlägg
7 maj 2012
Boyakacsha skrev:
När du säger "smällt" menar du då att talspolen har brunnit och fastnat? Låter iaf som att du har spelat med distad signal och att basen har fått betala pga det..

distad signal ? förklara ? smile

#SwedenRing

3 187 Inlägg
7 maj 2012
Bjacke skrev:
Boyakacsha skrev:
När du säger "smällt" menar du då att talspolen har brunnit och fastnat? Låter iaf som att du har spelat med distad signal och att basen har fått betala pga det..

oren signal.

149 Inlägg
7 maj 2012
big-jepp skrev:
Bjacke skrev:
Boyakacsha skrev:

oren signal.

hmm.. hur blir det så ? hur märker jag det. och vad gör jag åt det ?

#SwedenRing

3 187 Inlägg
7 maj 2012
Bjacke skrev:
big-jepp skrev:
Bjacke skrev:

oren signal.

du försöker spela högre än vad systemet klarar.
man lyssnar, låter det illa så sänker man.

130 Inlägg
7 maj 2012
EnterSandman skrev:
Exterm skrev:
EnterSandman skrev:
Hej! Tänkte höra om någon kunnig kunde hjälpa mig.

Det är så att på min huvudenhet så finns det två RCA utgångar, en till Subwoofern och en till fram systemet. så jag har ju givetvis kopplat in mina slutsteg på RCA kablarna. Men när jag spelar visa låtar så försvinner gitarren (t.ex.) för att den ska vara mer dov eller mera i bakgrunden i själva låten. Men man hör den piss dåligt i ljud systemet. Sedan fråga nr 2. när jag går in på Stereon och ändrar Sub volymen så går den över båda systemen, fram och bas slutsteget, och mitt framsystem dunkar satan om man ökar sub volymen även så ökar ju basarna mer i tryck. men sub volymen ska väll bara gå på sub utgången på RCA kablarna?

Snällt om någon kunde hjälpa mig om någon har haft samma problem?

Tackar om någon kunde hjälpa mig.

Ps. Stereon är en Clarion.

http://www.caraudiocentre.co.uk/product … -26422.htm

Länk på den. Läste om den, står ju att det ska vara separata? men förstår inte hur mitt fel kan uppstå i sådana fall?

Jag hade samma problem med min stereo med dubbla RCA-utgångar. Problemet är att man på min får välja Line-Out i stereons inställningar mellan fullregister eller sub. Jag hade dock tur genom att jag har ett gammalt aktivt delningsfilter med tre olika Line-In, som skickar vidare signalen till Sub, Rear och Front Out. Sen kopplar jag bara stegen på separata kanaler från filtret.

http://www.michnicki.com/forsale/caraud … EC1000.jpg

Tyvärr görs inte denna typ av filter längre, då tillverkarna (och användarna) tycker det är smidigare att trycka in allt sånt i stegen. Och då uppstår krångel av den här typen tongue

Men om du har tur kanske du kan hitta ett riktigt filter på Tradera/eBay. Jag tycker i alla fall att det hjälper sjukt mycket, finns massor med inställningar att pilla runt med, utöver stereons EQ smile

hmm.. okej får ta o kolla det i stereon! aa, men ett sådant delningsfilter som dy har lär ju kosta över 2lax?! eftersom det är ett sådant fint!
Men kan väll glutta runt lite på blocket efter ett litet mindre men som ändå funkar? smile
ok men då vet jag väll kanske ett hum om vad det är för fel tongue tack så himla mycket för ditt svar! big_smile

Begagnade som mitt lär inte vara skjortdyra längre om man har tur smile
Annars kan du kanske testa med ett sånt där mindre basfilter, som bara delar av basfrekvenserna från resten av  signalen. De kostar bara ett par hundra. Om du har nån firma som har lite billjud i närheten kan du säkert bara gå in och fråga om du får prova ett sånt och se vad som händer smile

Exterm was here m^_^m

103 Inlägg
7 maj 2012
Tänkte köpa mig en MDS Fanatic Eagle EG8W. min Fråga- hur ska man koppla den ?.. och om man vill köra den i 2ohm hur vet man att steget klarar av det. i mitt fall ett gammalt Gas alphax5 steg. Mvh conny.

http://www.mds.se/sv/product/17505/MDS- … Eagle-EG8W

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
7 maj 2012
Dr3amy skrev:
Tänkte köpa mig en MDS Fanatic Eagle EG8W. min Fråga- hur ska man koppla den ?.. och om man vill köra den i 2ohm hur vet man att steget klarar av det. i mitt fall ett gammalt Gas alphax5 steg. Mvh conny.

http://www.mds.se/sv/product/17505/MDS- … Eagle-EG8W

Kikat på denna?

http://www.mds.se/sv/product/43/MDS-Fanatic-FR10W

Priset är schysst på den nu smile

Annars har du dubbla 8" för 1199:- http://www.mds.se/sv/product/17552/MDS- … e-8-2-Pack

Vad driver du nu med steget? Det är ju ett 5-kanals steg med 1 baskanal. Vad jag minns är baskanalen stabil ner till 2Ohm.

Jag hade personligen köpt antingen 10-tummaren och drivit i 2Ohm eller kört med 2st 8-tummare i 4Ohm då dom inte behöver mycket effekt.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

103 Inlägg
7 maj 2012
Steget driver 4 st högtalare till framsystemet bara. anledningen till att jag ville köra 8" var för att inte ta upp för mycket plats i bagaget. står 300wmax.150wrms?. på sub kanalen så tyckte att det borde passa in bra med den basen:).

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
7 maj 2012
Dr3amy skrev:
Steget driver 4 st högtalare till framsystemet bara. anledningen till att jag ville köra 8" var för att inte ta upp för mycket plats i bagaget. står 300wmax.150wrms?. på sub kanalen så tyckte att det borde passa in bra med den basen:).

Ja den klara sig nog i en väldigt liten låda. Men steget ger väl ut rätt mycket effekt vid 2Ohm. Får du plats med låda för 10"-basen skulle jag hellre kört den. Den klarar en hel del effekt och spelar helt ok!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

318 Inlägg
7 maj 2012
HeavyBass skrev:
Vet någon vart man kan hitta en adapter från 13 pin till USB? 13 pin kontakt enligt bilden. Sån man kopplar till bilstereo.
http://desmond.imageshack.us/Himg85/scaled.php?server=85&filename=mcintoshdinplug.jpg&res=landing

Eller om någon vet vart man kan köpa en sladd till en Kenwood KHD-C710 music reg, så man kan ladda över musik till den, alltså USB sladd till just den modellen så man kan koppla den till datorn.
Tack!
Senast redigerat av HeavyBass (7 maj 2012)

75 Inlägg
7 maj 2012
HeavyBass skrev:
HeavyBass skrev:
Vet någon vart man kan hitta en adapter från 13 pin till USB? 13 pin kontakt enligt bilden. Sån man kopplar till bilstereo.
http://desmond.imageshack.us/Himg85/sca … es=landing

Eller om någon vet vart man kan köpa en sladd till en Kenwood KHD-C710 music reg, så man kan ladda över musik till den, alltså USB sladd till just den modellen så man kan koppla den till datorn.
Tack!

Vad är det för HU som du försöker koppla den till?

318 Inlägg
7 maj 2012
MitZu skrev:
HeavyBass skrev:
HeavyBass skrev:
http://desmond.imageshack.us/Himg85/sca … es=landing

Tack!

Vad är det för HU som du försöker koppla den till?

Jag ska koppla den till min Kenwood KDC-BT50U, och ja det finns uttag till denna på baksidan smile

Men det jag försöker hitta är en kabel från själva boxen till usb ->datorn. Så jag kan ladda över musik till hårddisken på 10Gb.

I vanliga fall så tar man ut hårddisken, och pluggar i den i denna dosan som sedan kopplas till datorn via USB. Men jag har inte den..
http://www.hifinews.ru/image/articles/1003kenwood710s.jpg

409 Inlägg
7 maj 2012
Bjacke skrev:
big-jepp skrev:
Bjacke skrev:

oren signal.

Enkelt sagt så försöker system förstärka signalen mer än vad det klarar av och signalen förstörs vilket leder till överhettning och förstörda saker. För att märka det så får du använda oscilloskop eller liknande utrustning för att kolla på signalen.

21 761 Inlägg
7 maj 2012
primeramannen skrev:
Har en gammal Alpine 12" som ligger och tänkte nu pröva använda den och undrar om nån kan hjälpa mig med en lådritning till den.

Kan inte ge en ritning, men förslag på lådvolym.

40 liter netto med 4" port, röret görs 30 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Beräknad avstämning är runt 38 Hz och frekvensgången ser ut att bli hyfsat "allround". Basen lär nog bottna innan man har matat in 300 W till den eftersom den linjära konrörelsen är liten. smile

907 Inlägg
7 maj 2012
Drönirettab skrev:
primeramannen skrev:
Har en gammal Alpine 12" som ligger och tänkte nu pröva använda den och undrar om nån kan hjälpa mig med en lådritning till den.

40 liter netto med 4" port, röret görs 30 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Beräknad avstämning är runt 38 Hz och frekvensgången ser ut att bli hyfsat "allround". Basen lär nog bottna innan man har matat in 300 W till den eftersom den linjära konrörelsen är liten. smile

Tack så mycket får försöka mig på att rita upp en låda då,om jag kommer ihåg hur man gör för det är nog 15år sedan jag gjorde det sist.
Visst är netto innervolymen?

282 Inlägg
7 maj 2012
primeramannen skrev:
Drönirettab skrev:
primeramannen skrev:

Tack så mycket får försöka mig på att rita upp en låda då,om jag kommer ihåg hur man gör för det är nog 15år sedan jag gjorde det sist.
Visst är netto innervolymen?

det är innervolymen men du får lägga till volym som bas och portar tar upp smile

21 761 Inlägg
7 maj 2012
Nettovolymen är den volym som ska bli kvar när alla saker sitter i lådan. Basen tar tydligen upp 3,2 liter enligt den där specifikationen, porten tar upp 0,095 liter per cm. Om hela porten sitter i lådan så kan lådan byggas ca 47 liter. smile

Vad har basen för modellnamn?

907 Inlägg
7 maj 2012
Drönirettab skrev:
Nettovolymen är den volym som ska bli kvar när alla saker sitter i lådan. Basen tar tydligen upp 3,2 liter enligt den där specifikationen, porten tar upp 0,095 liter per cm. Om hela porten sitter i lådan så kan lådan byggas ca 47 liter. smile

Vad har basen för modellnamn?

SWR-304a

21 761 Inlägg
7 maj 2012
Jaha, ja. Här hittar vi minsann på ett annat ställe att det ska vara andra parametrar till den basen, så säger även databasen i mitt program. wink

Bygg lådan 55 liter istället, röret görs 21 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar.

983 Inlägg
7 maj 2012
Vad är bästa låd volymen för en Mds 1214 bas ? har byggt 75liter netto nu med 25cm 6" port. det spelar ju men de spelar inge värst tycker jag. ger den 600rms med mitt mds t5 steg. (matade förra basen med 1700rms den mådde tyvärr inge bra efter 1 vecka). Tippsa gärna om lådvolym big_smile

Sök