7721
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

7 Inlägg
17 maj 2012
micke7406 skrev:
Haskari skrev:
Tja, jag har en fundering gällande hur man ska koppla in de olika högtalarna för bästa möjliga ljud.

Utrustning: Högtalarna sitter i bilen sen tidigare, och jag har precis köpt ett slutsteg på 4 kanaler (http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 6751.4698/) och en huvudenhet (http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 7184.4686/) huvudenheten kommer kopplas med två lågnivåskablar till slutsteget.

Problem: I bilen sitter det 6 stycken högtalare + en baslåda, för att koppla samman allt detta förstår jag att jag måste koppla minst ett par högtalare på huvudenheten om inte två? Vilka högtalare bör kopplas på huvudenheten och vilka bör kopplas på slutsteget, och varför.

Uppsättning: ett par högtalare + tillhörande diskanter instrumentpanel
ett par 5,25" högtalare i dörrarna
ett par 6,5" högtalare i baksätet
1 10" baslåda i bagageluckan.

Jag är ny inom både bil och ljudbranschen så jag hoppas ni kan hjälpa mig en bit på vägen.

Du ska koppla högtalarna där fram + basen på slutsteg.
högtalarna där bak kör du på huvudenheten.

Okej betyder det att jag ska koppla högtalarna på panelen och i dörrarna till slutsteget, högtalarna i baksätet till huvudenheten och basen till slutsteget.

21 761 Inlägg
17 maj 2012
Hur stora är högtalarna på panelen?

325 Inlägg
17 maj 2012
hur svår är det att få rätt på en audison bit one för en novis? råka köpa en sån men verkar rätt krångligt

1 400 Inlägg
17 maj 2012
triplesixer skrev:
hur svår är det att få rätt på en audison bit one för en novis? råka köpa en sån men verkar rätt krångligt

LÄSA MANUALEN KAN KANSKE VARA EN BRA IDE big_smile

Vad är det du undrar över ?
Senast redigerat av micke7406 (17 maj 2012)

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

325 Inlägg
17 maj 2012
SÄGER DU DET!
jo men är den för avamsderad för en nybörjare, bör tillägga att jag jobbar med thinner till vardags hahaha

1 400 Inlägg
17 maj 2012
triplesixer skrev:
, bör tillägga att jag jobbar med thinner till vardags hahaha

Då är det nog kört tonguelollol

325 Inlägg
17 maj 2012
ok soptunnan nästa då, va ju skit också hahahan men om jag lånar en normal begåvad polare då? räcker det? eller man måste ha massa för kunskaper

1 400 Inlägg
17 maj 2012
triplesixer skrev:
ok soptunnan nästa då, va ju skit också hahahan men om jag lånar en normal begåvad polare då? räcker det? eller man måste ha massa för kunskaper

Läser du manualen noga så löser du det.
Är det något du undrar över så är det bara att hojta till.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 maj 2012
Så länge du inte aktiverar pro-läget är den rätt rättfram att jobba med.

Dock stör jag mig ngt kopiöst på att man måste ha ANALOGT in i boxen vid första setupen av den.....

Men koppla in ett par lågnivå från enheten...följ anvisningarna på datorn vid första uppstart och sedan är det rätt tydligt i normalläget.
I Pro-läget har man lite väl mkt val, speciellt för en nybörjare.
Senast redigerat av Lonefox (19 maj 2012)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

103 Inlägg
19 maj 2012
MarQuant senior general 610035. Går i protect. vad kan felet bro på?. vet till 100% att det är steget som är felet och inget kablar eller nånting med bilen. svar uppskattas mvh Conny.

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
19 maj 2012
Vill uppnå lite mer bakgrundsbas.
Idag sitter det lite värre grejer än original som är kopplat på original kablage, men det finns möjlighet att koppla högtalarna på slutsteg. Räcker det för att få lite mer bakgrundsbas? Verkar inte gå att justera bas och dylikt på huvudenheten.
Eller är det en baslåda som gäller för att uppnå det?

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Sa du sten?
189 Inlägg
19 maj 2012
AD_ skrev:
Idag sitter det lite värre grejer än original som är kopplat på original kablage, men det finns möjlighet att koppla högtalarna på slutsteg. Räcker det för att få lite mer bakgrundsbas? Verkar inte gå att justera bas och dylikt på huvudenheten.

Går nog på de flesta HU's. brukar alltid finnas: Bass, Treble och fader osv.

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
19 maj 2012
WhySoSerious skrev:
AD_ skrev:

Går nog på de flesta HU's. brukar alltid finnas: Bass, Treble och fader osv.

Hittar Fader och lite sånt, dock varken bass eller treble. Men det är fruktansvärt många dubbelfunktioner på knapparna på stereon. Har tyvärr ingen instruktionsbok.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

3 187 Inlägg
19 maj 2012
Dr3amy skrev:
MarQuant senior general 610035. Går i protect. vad kan felet bro på?. vet till 100% att det är steget som är felet och inget kablar eller nånting med bilen. svar uppskattas mvh Conny.

hur vet du till 100% att det steget och t.ex. inte jorden?
Senast redigerat av big-jepp (19 maj 2012)

Audi frälst
102 Inlägg
19 maj 2012
Vet inte om detta är rätt ställe att fråga men jag gör väl ett försök. är det någon som känner igen och vet något om dom här basarna ? :
https://www1.garaget.org/gallery/images/130/129035/129035-dea3a89c606287e89c915d732b79f718.jpg

De ända jag vet är att det är 12"
så de jag skulle vilja veta är om någon vet vad det är för märke och vad dom skulle kunna va värda.

Tack på förhand

Four rings to rule ´em all
vorsprung durch technik

318 Inlägg
19 maj 2012
När jag spelar musik i bilen, får jag ett enormt spänningsfall just när basen slår till.
Jag har 2 batterier i bilen (1 fram + 1 bak). Volten ligger på stadiga ~14V när musiken är avstängd.
Men när man höjer sjunker spänningen till närmare ~11V vid de kraftiga bastonerna.
Jag testade att koppla på ett extra batteri till, alltså sammanlagt 3 batterier i bilen, men samma resultat.

Jag har 21mm^2 kabel (tror jag det är, 4 AVG eller vad det står på kabeln) från batterierna och bak. Samt ny kabel från generator till batteri. (Tror detta är något liknande, 21mm^2).
Är det här flaskhalsen kan vara? Att det är för tunna kablar?

tacksam för svar

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
19 maj 2012
HeavyBass skrev:
När jag spelar musik i bilen, får jag ett enormt spänningsfall just när basen slår till.
Jag har 2 batterier i bilen (1 fram + 1 bak). Volten ligger på stadiga ~14V när musiken är avstängd.
Men när man höjer sjunker spänningen till närmare ~11V vid de kraftiga bastonerna.
Jag testade att koppla på ett extra batteri till, alltså sammanlagt 3 batterier i bilen, men samma resultat.

Jag har 21mm^2 kabel (tror jag det är, 4 AVG eller vad det står på kabeln) från batterierna och bak. Samt ny kabel från generator till batteri. (Tror detta är något liknande, 21mm^2).

tacksam för svar

Kan ju även vara bra om du skriver vad det är du driver för system smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

318 Inlägg
19 maj 2012
F4S4N skrev:
HeavyBass skrev:

tacksam för svar

Sorry.. smile

-Kenwood KDC-BT50U
-B2 Audio ES6 6.5" framhögtalare + skrikare
-Vortex Ultimate 4 kanals 700w driver framhögtalare
-Kenwood KFC-S1393 bakdörrar
-75x2W Infinity slutsteg som driver bakhögtalare
-JBL GTO-1204 BPD 2x12" 1800Wmax, 600Wrms, 2x4 Ohm
-JBL GTO-7001E, 700W 2 Ohm, 425W 4 Ohm
Senast redigerat av HeavyBass (19 maj 2012)

103 Inlägg
19 maj 2012
big-jepp skrev:
Dr3amy skrev:

hur vet du till 100% att det steget och t.ex. inte jorden?

Har prövat steget i x antal olika bilar.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 maj 2012
HeavyBass skrev:
F4S4N skrev:
HeavyBass skrev:

tacksam för svar

Sorry.. smile

-Kenwood KDC-BT50U
-B2 Audio ES6 6.5" framhögtalare + skrikare
-Vortex Ultimate 4 kanals 700w driver framhögtalare
-Kenwood KFC-S1393 bakdörrar
-75x2W Infinity slutsteg som driver bakhögtalare
-JBL GTO-1204 BPD 2x12" 1800Wmax, 600Wrms, 2x4 Ohm
-JBL GTO-7001E, 700W 2 Ohm, 425W 4 Ohm

Kassa batterier, dåliga anslutningar

Sök