5281
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
21 oktober 2009
Har en fråga ang. mitt billjud, jag har strömsladden kopplad direkt från batteriet till slutsteget (antar att det ska vara så). Men det resulterar i att slutsteget snor åt sig ström fast jag inte har bilen igång.

Remotekablen har jag en switch (on/off) så att den inte ska få någon kontakt, men ändå suger slutsteget åt sig en massa ström som gör att jag tillslut inte kan starta bilen.

Jag har mätt på både generatorn och batteriet (som är sprillans nytt), och det ger ut som allt ska. De enda ställena som har ström till sig är bilstereons standby, och klockan, och slutsteget.

Hur ska jag göra för att inte slutsteget ska sno åt sig så mycket ström? Ska jag sätta en switch på pluskablen också eller vad ska jag göra?

7 282 Inlägg
21 oktober 2009
Är du helt säker på att det är steget som tar strömmen då?
Stängs steget av när du stänger av remoten?

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
21 oktober 2009
Brains skrev:
Är du helt säker på att det är steget som tar strömmen då?
Stängs steget av när du stänger av remoten?

Jag mätte på steget och det visar att det finns ström in i steget, detta gjordes när remoten var avstängd.

7 282 Inlägg
21 oktober 2009
Mätter du verkligen STRÖM in i steget?
Givetvis har du alltid SPÄNNING på kabeln ifrån batteriet, det är meningen...

Ett enkelt test, koppla bort kabeln till steget och låt bilen stå samma tid som den normalt sett drar ur sig.

Legitimerad bilfantast
223 Inlägg
21 oktober 2009
Brains skrev:
Mätter du verkligen STRÖM in i steget?
Givetvis har du alltid SPÄNNING på kabeln ifrån batteriet, det är meningen...

Ett enkelt test, koppla bort kabeln till steget och låt bilen stå samma tid som den normalt sett drar ur sig.

Okej, det ska jag prova att göra smile Tack för tipset

14 Inlägg
21 oktober 2009
Tjena. Jag funderar på att koppla in baselementet ifrån hemma högtalare i min bil. Problemet är att basen är 8 ohm och steget 4... Är det bara att koppla in som vanligt eller måste jag göra något spec?

767 Inlägg
21 oktober 2009
Heynes skrev:
Tjena. Jag funderar på att koppla in baselementet ifrån hemma högtalare i min bil. Problemet är att basen är 8 ohm och steget 4... Är det bara att koppla in som vanligt eller måste jag göra något spec?

Steget är inte på 4ohm, det du menar är att steget ger ut en viss effekt när impedansen på basen är 4ohm.
Du kan koppla in som vanligt men tänk på att desto högre ohm en bas har desto lägre effekt ger steget. Så eftersom din bas är på 8ohm kan du nästan räkna med att steget ger ut ungefär hälften mot i 4 ohm.

14 Inlägg
21 oktober 2009
Jiimpa skrev:
Heynes skrev:

Steget är inte på 4ohm, det du menar är att steget ger ut en viss effekt när impedansen på basen är 4ohm.
Du kan koppla in som vanligt men tänk på att desto högre ohm en bas har desto lägre effekt ger steget. Så eftersom din bas är på 8ohm kan du nästan räkna med att steget ger ut ungefär hälften mot i 4 ohm.

Okej tack för denna väldigt nyttiga info! Det är nämligen så att jag har kommit över 2st Toshiba hemma högtalare med 8tums basar jag tänkte montera in i skuffen på Kadetten. cool Jag har hört att man får 4 ohm om man paralellkopplar dem, är detta sant?

Sen undrar jag även om man kan driva båda basarna samt ett par 6x9or med ett 4kanals Jula steg. För basarnas effekt är på 35w RMS 70w max, 6x9ornas RMS är 45w och max är 200w. Steget ligger på 65w RMS... Jag har även ett par 4tums sony koaxialer jag hade tänkt driva med huvudenheten (JVC KD-G421). Hur tror ni allt detta kommer lira ihop?
Senast redigerat av Heynes (21 oktober 2009)

767 Inlägg
21 oktober 2009
Heynes skrev:
Jiimpa skrev:
Heynes skrev:

Okej tack för denna väldigt nyttiga info! Det är nämligen så att jag har kommit över 2st Toshiba hemma högtalare med 8tums basar jag tänkte montera in i skuffen på Kadetten. cool Jag har hört att man får 4 ohm om man paralellkopplar dem, är detta sant?

Sen undrar jag även om man kan driva båda basarna samt ett par 6x9or med ett 4kanals Jula steg. För basarnas effekt är på 35w RMS 70w max, 6x9ornas RMS är 45w och max är 200w. Steget ligger på 65w RMS... Jag har även ett par 4tums sony koaxialer jag hade tänkt driva med huvudenheten (JVC KD-G421). Hur tror ni allt detta kommer lira ihop?

Det är sant att om man paralellkopplar så halveras impedansen. så har man 2stycken 8ohms spolar så blir det 4ohm vid paralellkoppling. det skulle kunna funka att driva både basarna och 6x9orna.
Att driva 4tummarna på stereon är inga som helst problem. Hur det kommer lira tillsammans är väldigt svårt att säga. du får prova och se om du tycker det funkar eller inte helt enkelt tongue

Kan man brygga några kanaler på slutsteget? då hade du kunnat parallelkoppla basarna och sen bryggat 2 kanaler på det för att få ut dubbla effekten vilket skulle bli runt 130wrms smile mer effekt till basarna betyder att man inte behöver gaina på steget så mycket vilket ger en renare signal och mindre risk att spela sönder sakerna.

Sen 6x9 vill man ju helst köra i stereo så dom kopplar man på varsin kanal på dom som är kvar smile

535 Inlägg
22 oktober 2009
Sub-nivå utgången på stereon, är det stor skillnad på ljudet om jämför den mot en vanlig rca utgång kopplad till ett basslutsteg?
Funderar på om det är värt att köpa en begagnad stereo med 3 lågnivå inklusive sub. Annar har jag hittat en jag vill ha med 2 rca ut (front, rear).

Motorer utan turbo.....suger!

767 Inlägg
22 oktober 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
Sub-nivå utgången på stereon, är det stor skillnad på ljudet om jämför den mot en vanlig rca utgång kopplad till ett basslutsteg?
Funderar på om det är värt att köpa en begagnad stereo med 3 lågnivå inklusive sub. Annar har jag hittat en jag vill ha med 2 rca ut (front, rear).

Ljudet är det ingen skillnad på. Fördelen med en subutgång är att man dels bara får dom låga frekvenserna till bas steget och att man ofta kan ställa basen enskilt så att framsystem slipper drabbas av att man tex höjer upp basfrekvenserna.

Har du flera steg så är det alltid gött med flera lågnivåutgångar men egentligen spelar det ingen roll.
Senast redigerat av Jiimpa (22 oktober 2009)

Designer.
1 260 Inlägg
22 oktober 2009
Jiimpa skrev:
Lemmy_Kilmister skrev:

Ljudet är det ingen skillnad på. Fördelen med en subutgång är att man dels bara får dom låga frekvenserna till bas steget och att man ofta kan ställa basen enskilt så att framsystem slipper drabbas av att man tex höjer upp basfrekvenserna.

Har du flera steg så är det alltid gött med flera lågnivåutgångar men egentligen spelar det ingen roll.

Jag upplevde en skillnad i ljudet när jag bytte från rear till sub-ut. Ljudet blev fylligare och mycket trevligare att lyssna på.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

767 Inlägg
23 oktober 2009
MIKK0 skrev:
Jiimpa skrev:
Lemmy_Kilmister skrev:

Jag upplevde en skillnad i ljudet när jag bytte från rear till sub-ut. Ljudet blev fylligare och mycket trevligare att lyssna på.

Kan kanske vara olika med olika märken då. Med pioneer har jag inte märkt någon skillnad i ljudet. dunkar på som vanligt. vart ingen mätbar skillnad heller.

535 Inlägg
23 oktober 2009
Jiimpa skrev:

Okay! Steget har ju ändå basfilter så då kan det inte spela allt för stor roll.
Men om en stereo endast har en utgång, hur gör man då om man har ett 4ch steg med 2st RCA ingångar?

767 Inlägg
23 oktober 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
Jiimpa skrev:

Okay! Steget har ju ändå basfilter så då kan det inte spela allt för stor roll.
Men om en stereo endast har en utgång, hur gör man då om man har ett 4ch steg med 2st RCA ingångar?

Ja precis.
Det finns rca splitters man kan köpa. det är 1 hona till 2 hanar smile http://www.webbelektronik.se/Shop/Index … tId=ACY200

535 Inlägg
23 oktober 2009
Jiimpa skrev:
Det finns rca splitters man kan köpa. det är 1 hona till 2 hanar smile http://www.webbelektronik.se/Shop/Index … tId=ACY200

Men volten lär väl förbli densamma i båda rca paren med rcs splitters, som volten från paret i stereon? Det blir alltså inte ett par från stereon på 2V som förgrenas till 2 par på 1V. Right?

767 Inlägg
23 oktober 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
Jiimpa skrev:

Men volten lär väl förbli densamma i båda rca paren med rcs splitters, som volten från paret i stereon? Det blir alltså inte ett par från stereon på 2V som förgrenas till 2 par på 1V. Right?

Det ska jag inte säga säkert men antar att den är samma. volten borde ju inte sjunka bara för att det blir 2 utgångar.

535 Inlägg
23 oktober 2009
Jiimpa skrev:
Det ska jag inte säga säkert men antar att den är samma. volten borde ju inte sjunka bara för att det blir 2 utgångar.

Tycker inte det, men strömmen blir nog mindre, om nu det har någon betydelse.
Tack för hjälpen i alla fall. Blir till att handla stereo nu! smile

767 Inlägg
23 oktober 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
Jiimpa skrev:

Tycker inte det, men strömmen blir nog mindre, om nu det har någon betydelse.
Tack för hjälpen i alla fall. Blir till att handla stereo nu! smile

ifall nu så är fallet så får man ju gaina lite mer på steget bara smile

111 Inlägg
23 oktober 2009
Hejsan, tänkte ställa en fråga. Är ingen nybörjare men gällande ohm fattar jag inte, jag vet att de e rätt avancerat så jag kräver asolut ingen förklaring men om  ni kunde förkalra hur man vet till hur många ohm man har kopplat o vilken ger bäst tryck, ingen dunk.

Hälsningar
R

Sök