7303
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1 727 Inlägg
21 maj 2012
djstiv skrev:
DLS UP5 är det som drivs, spelar dom ner till 50hz utan att fladdra som en drake en stormdag och låter skit?
Någon rekommendation på hygglig hz på dessa element?

Hi blir bra till kitet, tippar på runt 70-80 Hz.
Lyssna utan subben inkopplad, lite olika låtar, justera LITE, inte 2 "klockslag" i taget.
Kör låtarna igen, justera, osv till det blir bra.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

565 Inlägg
22 maj 2012
Hej!

Istället för att göra en egen tråd skriver jag här, vad är vettig lådvolym till en DD 3512? Ska sitta i en 945 och kommer få ca 1500 wrms och det ska väl vara en all-round låda.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

318 Inlägg
23 maj 2012
HeavyBass skrev:
Köpte en Kenwood KMR-700u på utförsäljning till båten för ca 2 veckor sen (jag vet att den fungerade då när jag köpte den) men nu när jag ska koppla in den i båten vill den inte gå igång. Den är helt död..

http://img.auctiva.com/imgdata/4/4/3/7/ … 5572_o.jpg

Jag har både testat att dra om kablar till plus och minus, fipplat lite med kablarna till stereon och mycket annat. Öppnat upp lådan (huvudenheten) och kollat ifall det ser skumt/sönder ut, men jag hittade inget. Inga brända kondensatorer eller något vad jag såg.

Jag vet att det inte är något fel på kopplingarna i båten eftersom jag haft min bilstereo som jag har i bilen kopplad där utan problem och det är seriöst dragen el.
Säkringen på huvudenheten är hel den med.

Så, vad kan felet vara tror ni? Jag har nämligen INGEN aning och jag skulle mer än gärna vilja veta hur jag ska göra!

tacksam för svar!!

Någon snäll själ som kan hjälpa mig? smile
Företaget jag köpte bilstereon påstår att det är något med jorden. Att i en båt så är det inte "rätt" jord eller vad han snackade om som det är i en bil.
Att jag behövde en speciell kondensator som tog bort "störningen" i jorden.

Men jag tycker det är konstigt att min bilstereo som jag har i bilen, fungerar klockrent i båten och det är kopplat på exakt samma vis. Han påstod att Kenwood KMR-700u är lite känsligare när det gäller strömmen och jord. Så det måste göras på ett speciellt vis.

Kan någon förklara lite mer ingående om ni vet något om detta fenomenet? smile Ska ju snart sjösätta så lite ljud när man ligger och glassar hade inte suttit fel wink

tack!

21 761 Inlägg
23 maj 2012
Gör för säkerhets skull en kontrollmätning av båtens pluskabel och minuskabel, dvs de som är dragna till stereon, för att se att spänningen till 100% är korrekt. Är det rätt spänning och att det blir bra kontakt i skarven till stereons egna kablar, då borde det vara stereon som bråkar. smile

Totalt okunnig
414 Inlägg
23 maj 2012
Kanske jordens dummaste fråga. Men har haft en liten vanlig Pioneer stereo med ett litet steg och 2 6.9:or i hatthyllan. Nu bytte jag ut stereon och har fått jordens generatorstörningar. Har kollat alla jordpunkter och det ska vara ok. Men när man tar bort laddrelät till generatorn så upphör ljudet.

Hur ska man enklast fixa detta då jag antar att bilen behöver ladda för att må bra.

Jag är f ö helt bränd på bilstereo så ha överseende med mitt okunnande.

Tacksam för svar.

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar

3 187 Inlägg
23 maj 2012
Mane_Attraction skrev:
Kanske jordens dummaste fråga. Men har haft en liten vanlig Pioneer stereo med ett litet steg och 2 6.9:or i hatthyllan. Nu bytte jag ut stereon och har fått jordens generatorstörningar. Har kollat alla jordpunkter och det ska vara ok. Men när man tar bort laddrelät till generatorn så upphör ljudet.

Hur ska man enklast fixa detta då jag antar att bilen behöver ladda för att må bra.

Tacksam för svar.

du har inte flyttat på några kablar?

lägger min gissning på jorden samt att du har bränt ignaljorden  i den nya stereon...
vad är det för ny stereo?

318 Inlägg
23 maj 2012
Drönirettab skrev:
Gör för säkerhets skull en kontrollmätning av båtens pluskabel och minuskabel, dvs de som är dragna till stereon, för att se att spänningen till 100% är korrekt. Är det rätt spänning och att det blir bra kontakt i skarven till stereons egna kablar, då borde det vara stereon som bråkar. smile

Det har jag gjort, ligger på runt 12V. Jag har även kopplat bilstereon direkt på plus o minus för att "kontrollera" att det inte är något fel med skarven till stereons kablar. Testade även med att koppla bilstereon på en 12V konverter från 230V. Men icke...

Så vad tror du, kan det vara stereon som bråkar? Den fungerade ju i affären sad
Det är ju 1 plus kabel som är röd, samt 1 kabel som är gul. Vilken är vilken? Ska man koppla båda kablarna till plus från batteri?
Vart ska jag dra minuskabeln från stereon? Ska den kopplas direkt på batteriets minus, eller ska jag försöka jorda minuskabeln på något?

Mvh

Totalt okunnig
414 Inlägg
23 maj 2012
big-jepp skrev:
Mane_Attraction skrev:

Tacksam för svar.

du har inte flyttat på några kablar?

lägger min gissning på jorden samt att du har bränt ignaljorden  i den nya stereon...
vad är det för ny stereo?

Om jorden är ok hur fixar man isf signaljorden? Och hur kan den gått sönder.?Är trögt då stereon är nyinköpt.

Är en Retrosound. Säger väl inte så mkt.

Har inte flyttat några kablar alls. Jag satte bara i snabbkopplingarna.
Senast redigerat av Mane_Attraction (23 maj 2012)

1 727 Inlägg
23 maj 2012
Lyfte du av batteripolen när du skiftade?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Totalt okunnig
414 Inlägg
23 maj 2012
Det glömde jag nu när du säger det. Nu får jag lust att sätta mig att gråta i ett hörn.

Kan detta ha förstört stereon?? Och om så. Går det att fixa?
Senast redigerat av Mane_Attraction (23 maj 2012)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
23 maj 2012
Mane_Attraction skrev:
Det glömde jag nu när du säger det. Nu får jag lust att sätta mig att gråta i ett hörn.

Kan detta ha förstört stereon??

Lugnt i stormen, inga tårar här. Har förklarat detta så många gånger nu i diverse trådar.
Du kan ENKELT "laga" signaljorden. Även om det är att fuska rätt grovt så fungerar det
Citerar mig själv.
"Det kan du enkelt fixa genom att ta en linda en kabel runt ytterhöljet på lågnivåkabeln tejpa över så att det hålls kvar och ta andra änden till stereons chassi.
Bra? nej, men det fungerar."

Totalt okunnig
414 Inlägg
23 maj 2012
Ytterligare en fråga:

Om det inte är bra riskerar man att göra sönder ngt om man gör så? Och funkar det med en "vanlig" kabel?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
23 maj 2012
Mane_Attraction skrev:
Ytterligare en fråga:

Om det inte är bra riskerar man att göra sönder ngt om man gör så? Och funkar det med en "vanlig" kabel?

Signaljorden är väl egentligen tänkt att skydda elektronik från ström som går fel (har egentligen ingen aning, men det blir min gissning). Det funkar med vanlig kabel.
Att det inte är bra beror på att det känns slarvigt och ser oftast lite roligt ut. Funkar gör det dock..

Totalt okunnig
414 Inlägg
23 maj 2012
Jag får prova detta i morgon så återkommer jag. Tack för hjälpen.

3 187 Inlägg
24 maj 2012
HeavyBass skrev:
Drönirettab skrev:

Det har jag gjort, ligger på runt 12V. Jag har även kopplat bilstereon direkt på plus o minus för att "kontrollera" att det inte är något fel med skarven till stereons kablar. Testade även med att koppla bilstereon på en 12V konverter från 230V. Men icke...

Det är ju 1 plus kabel som är röd, samt 1 kabel som är gul. Vilken är vilken? Ska man koppla båda kablarna till plus från batteri?
Vart ska jag dra minuskabeln från stereon? Ska den kopplas direkt på batteriets minus, eller ska jag försöka jorda minuskabeln på något?

Mvh

den gula ska ha konstant ström och den röda ska ha tändningsström. men det funkar om du kopplar båda till konstantspänningen, men du får starta stereon manuellt.

10 Inlägg
24 maj 2012
Tja!

Tänkte höra med er där ute om GAS är något att ha när det gäller billjud och då menar jag en aktiv låda?

318 Inlägg
24 maj 2012
big-jepp skrev:
HeavyBass skrev:
Drönirettab skrev:

Mvh

den gula ska ha konstant ström och den röda ska ha tändningsström. men det funkar om du kopplar båda till konstantspänningen, men du får starta stereon manuellt.

Okej, som jag trodde då. Jag har kopplat pluskabeln som jag ansluter både gul och röd kabel till en vippbrytare så det ska fungera.
Men jag har testat detta som sagt med den nya Kenwood. Men den vill inte gå igång. Min Kenwood som jag har i bilen startade utan några problem när jag kopplade likadant. Förstår inte vad felet kan vara sad

3 187 Inlägg
24 maj 2012
HeavyBass skrev:
big-jepp skrev:
HeavyBass skrev:

Mvh

Okej, som jag trodde då. Jag har kopplat pluskabeln som jag ansluter både gul och röd kabel till en vippbrytare så det ska fungera.
Men jag har testat detta som sagt med den nya Kenwood. Men den vill inte gå igång. Min Kenwood som jag har i bilen startade utan några problem när jag kopplade likadant. Förstår inte vad felet kan vara sad

wta med den till affären och låt dom testa den, låter helt klart som den är trasig. den SKA starta om du har spänning på röd och gul kabel och jord till den svarta kabeln.

318 Inlägg
24 maj 2012
big-jepp skrev:
HeavyBass skrev:
big-jepp skrev:

wta med den till affären och låt dom testa den, låter helt klart som den är trasig. den SKA starta om du har spänning på röd och gul kabel och jord till den svarta kabeln.

Okej, tycker med det är konstigt att den inte startar.
Han i affären påstod att det är något med jorden. De fick göra något liknande i en av militärens båtar för att få stereon att fungera. De fick sätta en speciell kondensator mellan jord för att få bort någon "störning" på några få volt. Låter väldigt lustigt.. yikes
Senast redigerat av HeavyBass (24 maj 2012)

3 187 Inlägg
24 maj 2012
HeavyBass skrev:
big-jepp skrev:
HeavyBass skrev:

Okej, tycker med det är konstigt att den inte startar.
Han i affären påstod att det är något med jorden. De fick göra något liknande i en av militärens båtar för att få stereon att fungera. De fick sätta en speciell kondensator mellan jord för att få bort någon "störning" på några få volt. Låter väldigt lustigt.. yikes

tveksam, har dock inte pillat mycket med just båtar.. men har du 12V när du mäter så ska den funka.. sen funkar ju din andra stereo. men testa den i bilen annars och se om den startar, eller bara till ett bilbatteri.

Sök