7177
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

3 187 Inlägg
25 maj 2012
spontanjan skrev:
F4S4N skrev:
spontanjan skrev:
tjenare! nu är det såhär att jag har fått lite problem. förut när jag startade stereon funkade basarna hur fint som helst, men sen nu en dag så startade jag upp grejerna men basen bara brusade. sen nu efter jag ljuddämpat så tänkte jag koppla steget igen & se om det funkade nu. men då lös inte ens steget? vad kan felet vara? funderar på om någon kabel gått åt helvete. MYCKET tacksam för svar kring detta.

Och säkringen är i?

yes alla säkringar till ljudet är i. råkade bränna min 70amp säkring till + kabeln men köpte en ny som låg på 80 det borde väll inte spela någon roll ?

säkringen väljer man beroende på kabelns tjocklek, inte på måfå, så jo det kan spela stor roll..

sen angående steget, testa och mät.

346 Inlägg
25 maj 2012
big-jepp skrev:
spontanjan skrev:
F4S4N skrev:

Och säkringen är i?

yes alla säkringar till ljudet är i. råkade bränna min 70amp säkring till + kabeln men köpte en ny som låg på 80 det borde väll inte spela någon roll ?

säkringen väljer man beroende på kabelns tjocklek, inte på måfå, så jo det kan spela stor roll..

okej, det är en lagomt fet kabel iaf. inge julaskit. ska mäta min remote så fort jag får tag i en ohm mätare. tack för snabba svar!

75 Inlägg
25 maj 2012
spontanjan skrev:
big-jepp skrev:
spontanjan skrev:

okej, det är en lagomt fet kabel iaf. inge julaskit. ska mäta min remote så fort jag får tag i en ohm mätare. tack för snabba svar!

Misstänker att det är en AGU säkring? Dom kan vara trasiga fast dom ser hela ut.
Så som sagt mät på steget om det går ström till det.

346 Inlägg
25 maj 2012
MitZu skrev:
spontanjan skrev:
big-jepp skrev:

Misstänker att det är en AGU säkring? Dom kan vara trasiga fast dom ser hela ut.

vet inte vad säkringen heter, men den ser ut som en S liknande sak innuti iaf. helt nya då jag köpte dom igår. men mäter får mäta steget när jag kommer hem!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 maj 2012
spontanjan skrev:
MitZu skrev:
spontanjan skrev:

vet inte vad säkringen heter, men den ser ut som en S liknande sak innuti iaf. helt nya då jag köpte dom igår. men mäter får mäta steget när jag kommer hem!

Två metalländar och glas i mitten?
Totalt värdelösa, och jag talar om egna erfarenheter.

Flatsäkringar (ANL,FSA/SFA/AFS,MEGA Fuse) är MKT bättre då de är stansade ur ett stycke och inte lödda som glassäkringarna (AGU). Dessa lödningar kan dels vibrera loss (dock väldigt sällan), lödtennet kan smälta pga värmeutvecklingen då man pressar igenom för mkt ström....lödningarna kan vara kassa från fabrik...kan ge fler exempel men orkar inte just nu wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

346 Inlägg
25 maj 2012
Lonefox skrev:
spontanjan skrev:
MitZu skrev:

Två metalländar och glas i mitten?
Totalt värdelösa, och jag talar om egna erfarenheter.

Flatsäkringar (ANL,FSA/SFA/AFS,MEGA Fuse) är MKT bättre då de är stansade ur ett stycke och inte lödda som glassäkringarna (AGU). Dessa lödningar kan dels vibrera loss (dock väldigt sällan), lödtennet kan smälta pga värmeutvecklingen då man pressar igenom för mkt ström....lödningarna kan vara kassa från fabrik...kan ge fler exempel men orkar inte just nu wink

ok ja så ser dom ut. inte jag som köpt det till bilen, förra ägaren så jag har låtit det sitta. men får ta & byta till flatsäkring senare ist då! tack så mkt (:

3 187 Inlägg
25 maj 2012
spontanjan skrev:
big-jepp skrev:
spontanjan skrev:

att det är en lagom fet kabel säger ju inte oss någonting.. så ta reda på vad den har för mm2 så kan vi se vad för säkring som passar.
sen ohm mäter du inte remoten, du mäter spänningen.

20 Inlägg
25 maj 2012
ska det finnas två säkringar i bilen till stereon/radion?

31 Inlägg
25 maj 2012
Hej!
Tidigare idag när jag var ute och grejade med bilen så slutade mitt "ljud" att sluta... Det är en saab 9-3 -04. Jag kollade över alla säkringar, jord, batteri o.s.v. sedan slog det mig att slutstegen kanske inte fick "remote" så kollade min lågnivåomvandlare, En SLI2 Hög->Lågnivå adapt. Jag har för mig att det ska lysa e blå lampa, och det gjorde de inte. kollade +/-. och det finns det.. Kan det vara omvandlarn som har gått sönder?
//Daniel

346 Inlägg
25 maj 2012
big-jepp skrev:
spontanjan skrev:
big-jepp skrev:

att det är en lagom fet kabel säger ju inte oss någonting.. så ta reda på vad den har för mm2 så kan vi se vad för säkring som passar.

ja jo, men har en vanlig för att kolla om det leder ström också så det löser jag senare.

346 Inlägg
25 maj 2012
spontanjan skrev:
big-jepp skrev:
spontanjan skrev:

ja jo, men har en vanlig för att kolla om det leder ström också så det löser jag senare.

nu var jag ute & kollade, + för ström iaf, men lampan på steget lyser ju endå inte? kan steget ha gått sönder då? eller kan det vara så remoten inte ger signal så det inte funkar därför ?

21 761 Inlägg
25 maj 2012
Mät vilken spänning det är på stegets plint där strömkablarna sitter fast, mät också där remotekabeln sitter så att även den har spänning. smile

346 Inlägg
25 maj 2012
Drönirettab skrev:
Mät vilken spänning det är på stegets plint där strömkablarna sitter fast, mät också där remotekabeln sitter så att även den har spänning. smile

ja men för att mäta sådant är det väll ohm mätare som gäller?

21 761 Inlägg
25 maj 2012
Spänningsmätning = multimeter. Men det är kanske en sån du menar med Ohmmätare. smile
Senast redigerat av Drönirettab (25 maj 2012)

147 Inlägg
25 maj 2012
Okej en fråga som kanske inte är lättast att svara TYDLIGT på men för mig som ha lite problem med att förstå kan ni väl vara JÄVLIGT TYDLIGA. Snälla smile
frågan lyder:
Vad är det som bestämmer hur grov pluskabel man ska ha och vilken storlek på säkringen?

21 761 Inlägg
25 maj 2012
Det som bestämmer pluskabelns area är dels hur mycket ström det kommer att gå genom kabeln som mest och dels hur lång kabeln ska vara. Det blir alltid ett visst spänningsfall i en strömkabel, därför får man ha en "gräns" för hur stort detta teoretiska spänningsfall får vara.

Vanligen utgår man ifrån högst 0,5 V i flera dimensioneringstabeller, personligen försöker jag hålla mig till högst 0,3-0,35 V spänningsfall om det går.

Det finns rekommendationstabeller som visar hur stor säkring man får ha till en viss kabelarea, mitt råd är då att välja den största tillåtna säkringen för den aktuella kabeln. smile

565 Inlägg
25 maj 2012
Niklas1983 skrev:
Okej en fråga som kanske inte är lättast att svara TYDLIGT på men för mig som ha lite problem med att förstå kan ni väl vara JÄVLIGT TYDLIGA. Snälla smile
frågan lyder:
Vad är det som bestämmer hur grov pluskabel man ska ha och vilken storlek på säkringen?

Pluskabelns avsäkring beror på slutstegseffekt och hur lång den ska vara. Säkringen beror på hur grov kabel du har därför att det är kabeln du säkrar av och inte stegen. Hoppas det blev klarare

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
25 maj 2012
Niklas1983 skrev:
frågan lyder:

Grovleken på kabeln bestäms efter hur lång den är och hur mycket ström du vill kunna leverera.

Längre kabel ger högre spänningsfall och därmed högre ström för att ge ut samma effekt.

Säkringen anpassas efter kabelns grovlek.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
25 maj 2012
3 raka svar. Haha lol

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

147 Inlägg
25 maj 2012
Detta tänkte jag skaffa till bilen smile
Jag ska ha 2st i bagagen: http://www.stylingbutiken.se/lanzar-max … 00w/3245-0

Instrument panelen: http://www.stylingbutiken.se/sta-tx-401 … ags/1087-0
Dörrarna: http://www.stylingbutiken.se/sta-tx-551 … ags/1086-0
Hatthyllan: http://www.stylingbutiken.se/sta-tx-693 … ags/1084-0

Vad jag tror kommer jag att behöva ett sådant här steg till varje bas: http://www.stylingbutiken.se/lanzar-max … 00w/3247-0

Sen då till invändigt ett sådant här steg kanske för att driva allt: http://www.stylingbutiken.se/legacy-icon-2000w/3131-0
Så hur stor kabel kommer jag behöva och vilken storlek på säkring=?
Hur många batterier och vilken styrka kommer jag att behöva?

Sök