5969
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
23 oktober 2009
azmaz skrev:
Hejsan, tänkte ställa en fråga. Är ingen nybörjare men gällande ohm fattar jag inte, jag vet att de e rätt avancerat så jag kräver asolut ingen förklaring men om  ni kunde förkalra hur man vet till hur många ohm man har kopplat o vilken ger bäst tryck, ingen dunk.

Hälsningar
R

Ohm är enheten för motståndet som en förstärkare ser i et element. Ungefär som om du själv skulle knuffa en bil uppför en backe; en backe med 8 ohm är att jämföra med en backe på 8graders lutning emot. En högtalare med 4 ohm är en backe med 4graders motlut.

Vilken går enklast? Dvs, vilken åtgår minst energi att driva? 4 ohm givet.

Varje element har en "ohm"/motstånd, eller nominell impedans, eller talspoleresistans, som det heter. Kan man då säga att alla element som har 4ohm som motstånd låter lika högt? NEJ. Av samma anledning som man kan säga att den med mest hästkrafter inte heller åker fortast på strippen, eller den med hårdast skott vinner skytteligan i innebandy.

För..det finns så MÅNGA saker som påverkar bastrycket, och det nominella ohmtalet (dvs vad som står på basen tex) är en av de saker som påverkar absolut minst.

när polarna börjar snacka om vilken ohm du kör etc etc, så fattar de förmodligen inte själva vad de snackar om. Annat än att de tror sig veta att låga ohm betyder automatiskt mer tryck, dunk etc, men det är så jävla fel så då kan du garva dem upp i ansiktet och hälsa från mig.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

...!!!???
257 Inlägg
26 oktober 2009
Godkväll, jag har ett problem som jag gärna vill få idéer om hur jag kan lösa.

Kopplade in ett par nya basar (JBL GTO 1214) till slutsteg (JBL GTO7001E) nu idag, men jag kan inte få basarna att spela bra.

http://www.nardik.se/bilder/jbl/gto7001e_in_s.jpg

Så ser inställnings-sidan ut, och med "Input Level" helt till höger slår basarna lite, men det är verkligen inte mycket. Har jag den lite till vänster låter det ingenting alls.

Vad är mest troliga orsaker till detta?
Dum som man är trodde jag att det skulle fungera direkt för mig, så jag vill gärna få lite tips på vart jag kan börja felsöka då alla mina kablar ligger undangömda i en plexiglaslåda.

Sjukt tacksam för snabba svar!

Mvh Ompa

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
26 oktober 2009
Ompa2000 skrev:
Godkväll, jag har ett problem som jag gärna vill få idéer om hur jag kan lösa.

Kopplade in ett par nya basar (JBL GTO 1214) till slutsteg (JBL GTO7001E) nu idag, men jag kan inte få basarna att spela bra.

http://www.nardik.se/bilder/jbl/gto7001e_in_s.jpg

Så ser inställnings-sidan ut, och med "Input Level" helt till höger slår basarna lite, men det är verkligen inte mycket. Har jag den lite till vänster låter det ingenting alls.

Vad är mest troliga orsaker till detta?
Dum som man är trodde jag att det skulle fungera direkt för mig, så jag vill gärna få lite tips på vart jag kan börja felsöka då alla mina kablar ligger undangömda i en plexiglaslåda.

Sjukt tacksam för snabba svar!

Mvh Ompa

Om vi börjar med inställningarna på steget så skall du ha LP Freq på typ kl 11 eller nåt i den stilen. HP Freq skall du ha längst till vänster  att börja med. Boost på 0 är bra!

Testa där först. Sen kan det vara så att du behöver byat plats på kablarna på ENA elementets plus och minus.

Till sist kan det vara så att huvudenheten har en nivåjustering du behöver göra.

Vad är det för Huvudenhet?

...!!!???
257 Inlägg
26 oktober 2009
Tack för snabbt svar!

Inställningarna är som du beskrev, men jag har inte testat att byta plats på ett elements kablar. Dock borde det väl spela ändå, även om jag inte byter plats?

Huvudenheten är en Alpine CDE 9871r. Har läst manualen men tror inte jag måste ställa in nåt speciellt där...

16 197 Inlägg
26 oktober 2009
Ompa2000 skrev:
Tack för snabbt svar!

Inställningarna är som du beskrev, men jag har inte testat att byta plats på ett elements kablar. Dock borde det väl spela ändå, även om jag inte byter plats?

Huvudenheten är en Alpine CDE 9871r. Har läst manualen men tror inte jag måste ställa in nåt speciellt där...

alpine enheterna har väl ett sub1 å sub2 läge??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

...!!!???
257 Inlägg
26 oktober 2009
evilaudio skrev:
Ompa2000 skrev:
Tack för snabbt svar!

Jo det stämmer, och jag har inställt på Subw Sys 1, alltså att subwoofervolymen ändras enligt huvudvolymens inställning.

...!!!???
257 Inlägg
26 oktober 2009
Testade att byta plats på ena elementets kablar nyss, dock utan förbättring. Basarna spelar inte ens, men vid Input Level på max känner man att dom rör sig lite grann.

Kan detta fel ha något att göra med kondensatorn som jag har inkopplad?

http://i33.tinypic.com/oa3rk1.jpg

http://i36.tinypic.com/5cn4fl.jpg

Som synes har kondensatorn och slutsteget separata jordpunkter. Kan detta påverka negativt? (Även om manualen ville att det skulle vara separat).

Sista frågan, kan remoten vara boven i detta drama? Jag har en hel del L.E.D ljus inkopplat, så remoten går via ett relä en med lödd spärrdiod. Kan felet ligga någonstans där?

Mycket frågor blev det nu, alla förslag mottages tacksamt.

121 Inlägg
26 oktober 2009
hej, jag har en fråga, visst är det steget som bränner om man har ett för klent på en krävande bas?

låt säga 400wrms på steget och 900wrms på basen!

16 197 Inlägg
26 oktober 2009
Ompa2000 skrev:
evilaudio skrev:
Ompa2000 skrev:
Tack för snabbt svar!

Jo det stämmer, och jag har inställt på Subw Sys 1, alltså att subwoofervolymen ändras enligt huvudvolymens inställning.

ställ den på sys 2 istället å höj subvolymen.

573 Inlägg
26 oktober 2009
danne1988 skrev:
hej, jag har en fråga, visst är det steget som bränner om man har ett för klent på en krävande bas?

om du har oren signal och max gain (=mer oren signal) så är det basen som tar skada, klart steget blir varmt och kan ta skada men större chans att basen tar skada

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

121 Inlägg
26 oktober 2009
Miramithe skrev:
danne1988 skrev:

om du har oren signal och max gain (=mer oren signal) så är det basen som tar skada, klart steget blir varmt och kan ta skada men större chans att basen tar skada

okey smile tack för svaret !

767 Inlägg
26 oktober 2009
danne1988 skrev:

troligare tvärtom danne tongue
Risken med ett för klent steg är att man vrider upp gainen för mycket vilket resulterar i dist och därmed kommer inte talspolarna kylas som dom ska och brinna upp.

oj vad seg jag var då big_smile
Senast redigerat av Jiimpa (26 oktober 2009)

121 Inlägg
26 oktober 2009
Jiimpa skrev:
danne1988 skrev:

Risken med ett för klent steg är att man vrider upp gainen för mycket vilket resulterar i dist och därmed kommer inte talspolarna kylas som dom ska och brinna upp.

ahhaaa. du e fan mannen jimmy smile kirrade eclipse 12an idag big_smile

767 Inlägg
26 oktober 2009
danne1988 skrev:
Jiimpa skrev:
danne1988 skrev:

Nice!
Skicka spec på den så fixar jag ritning på låda till dig.

121 Inlägg
26 oktober 2009
Jiimpa skrev:
danne1988 skrev:
Jiimpa skrev:

Nice!
Skicka spec på den så fixar jag ritning på låda till dig.

najs big_smile shysst som fan smile
skickar specsen imorrn smile

446 Inlägg
26 oktober 2009
kan inte mycket om bilstereo men har en pioneer (vet inte vad modellen heter) det står 45w på den, tror ni det skulle bli nån märkbar skillnad om man bytte till en stereo med 50w? den diver 2st 6,5 och 2st 6*9 smile

16 197 Inlägg
26 oktober 2009
victor91 skrev:
kan inte mycket om bilstereo men har en pioneer (vet inte vad modellen heter) det står 45w på den, tror ni det skulle bli nån märkbar skillnad om man bytte till en stereo med 50w? den diver 2st 6,5 och 2st 6*9 smile

bättre att läggar pengarna på ett 4kanalssteg me 4*50 riktiga vatt isf.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
26 oktober 2009
Ompa2000 skrev:
Testade att byta plats på ena elementets kablar nyss, dock utan förbättring. Basarna spelar inte ens, men vid Input Level på max känner man att dom rör sig lite grann.

Som synes har kondensatorn och slutsteget separata jordpunkter. Kan detta påverka negativt? (Även om manualen ville att det skulle vara separat).

Sista frågan, kan remoten vara boven i detta drama? Jag har en hel del L.E.D ljus inkopplat, så remoten går via ett relä en med lödd spärrdiod. Kan felet ligga någonstans där?

Kondensatorn påverkar ej det. Inte heller två jordpunkter.

Så, om filtret är helt rätt ställt, så är det signalnivån som är för svag (dvs en inställning i HUn mest troligt) eller såhar du kopplat elementen fel på nåt sätt, antingen internt (har de dubbla spolar?!) eller till steget.

Eller, som sista alternativ är nåt trasigt.

Remoten tror jag inte als på, jag menar steget går väl igång?

mvh Jonas

...!!!???
257 Inlägg
27 oktober 2009
jonash skrev:
Ompa2000 skrev:

Kondensatorn påverkar ej det. Inte heller två jordpunkter.

Så, om filtret är helt rätt ställt, så är det signalnivån som är för svag (dvs en inställning i HUn mest troligt) eller såhar du kopplat elementen fel på nåt sätt, antingen internt (har de dubbla spolar?!) eller till steget.

Eller, som sista alternativ är nåt trasigt.

Remoten tror jag inte als på, jag menar steget går väl igång?

mvh Jonas

Dubbelkollade allt idag, och nej ingenting är felkopplat. Kopplade även bort mitt relä så nu går remoten direkt till steget, men ingen förbättring.

Hade tidigare problem med en annan baslåda och då var det remoten som jordade sig själv som var felet, därav min undran. Mätte även upp remoten nu på steget, och då gav den 11,42V . För lite? (Har 12,55V på plusterminalen på steget med bilen avstängd)

Har även försökt fippla på huvudenheten så gott det går enligt manualen, men utan resultat även här. Känns verkligen som det är något riktigt skumt fel detta.

Ska testa med andra lågnivåkablar imorgon, och fungerar inte det åker jag nog till BRL (där jag köpte allt) och ber om råd.

Tack för alla svar här dock, det uppskattas smile

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
27 oktober 2009
Ompa2000 skrev:
Dubbelkollade allt idag, och nej ingenting är felkopplat. Kopplade även bort mitt relä så nu går remoten direkt till steget, men ingen förbättring.

Hade tidigare problem med en annan baslåda och då var det remoten som jordade sig själv som var felet, därav min undran. Mätte även upp remoten nu på steget, och då gav den 11,42V . För lite? (Har 12,55V på plusterminalen på steget med bilen avstängd)

Har även försökt fippla på huvudenheten så gott det går enligt manualen, men utan resultat även här. Känns verkligen som det är något riktigt skumt fel detta.

Ska testa med andra lågnivåkablar imorgon, och fungerar inte det åker jag nog till BRL (där jag köpte allt) och ber om råd.

Tack för alla svar här dock, det uppskattas smile

Du kan lätt kolla om det är remoten genom att ta en kort kabel och sätta från plus till rem (på steget) hoppar det igång då så är det nåt knas med remoten.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Sök