azmaz skrev:
Hejsan, tänkte ställa en fråga. Är ingen nybörjare men gällande ohm fattar jag inte, jag vet att de e rätt avancerat så jag kräver asolut ingen förklaring men om ni kunde förkalra hur man vet till hur många ohm man har kopplat o vilken ger bäst tryck, ingen dunk.
Hälsningar
R
Ohm är enheten för motståndet som en förstärkare ser i et element. Ungefär som om du själv skulle knuffa en bil uppför en backe; en backe med 8 ohm är att jämföra med en backe på 8graders lutning emot. En högtalare med 4 ohm är en backe med 4graders motlut.
Vilken går enklast? Dvs, vilken åtgår minst energi att driva? 4 ohm givet.
Varje element har en "ohm"/motstånd, eller nominell impedans, eller talspoleresistans, som det heter. Kan man då säga att alla element som har 4ohm som motstånd låter lika högt? NEJ. Av samma anledning som man kan säga att den med mest hästkrafter inte heller åker fortast på strippen, eller den med hårdast skott vinner skytteligan i innebandy.
För..det finns så MÅNGA saker som påverkar bastrycket, och det nominella ohmtalet (dvs vad som står på basen tex) är en av de saker som påverkar absolut minst.
när polarna börjar snacka om vilken ohm du kör etc etc, så fattar de förmodligen inte själva vad de snackar om. Annat än att de tror sig veta att låga ohm betyder automatiskt mer tryck, dunk etc, men det är så jävla fel så då kan du garva dem upp i ansiktet och hälsa från mig.
/Jonas