8342
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

148 Inlägg
9 juni 2012
babbi29 skrev:
Jadu köpte bilen av en som hade kopplat in steget och basen så jag bara drog ut kontakten från den gamla och kopplade in i den nya. On knappen verkar inte lysa på steget så den verkar inte få någon ström så vad kan det bero på?

Har du fått dit remote kabeln riktigt ? Lätt och missa den lilla kabeln.

Tut Tut

2 Inlägg
9 juni 2012
hej alla jag är ny i forum så hoppas på det bästa bara, jag har en s40 05a men som ni vet att stereon suger och kör så länge med en fm sändaren inget bra ljud jag har kolla lire på nätet och har hittat en adapter till några volvo stereo HU/SC och vet ej om den passar till min stereo, vet inte heller hur plockar man ut själva stereo, kan nån ge mej råd eller tips hur kan jag lössa problemet, gillar fet mycket min bil men känner för att ha en bättre stereo
mvh l.o

87 Inlägg
9 juni 2012
Drönirettab skrev:
prokid skrev:
Okej, ja jag har testat att seriekoppla samt parralellkoppla, men jag får det inte att gå ihop, det är det som är så lustigt, jag har testat att brygga steget med andra basar och det har funkat.

Om du parallellkopplar basens spolar så blir det definitivt pannkaka av ljudet, steget går troligen i protect dessutom. Det ska inte bli någon skillnad på den här basen (kopplad till 4 Ohm) jämfört med andra basar när du bryggkopplar steget, om det inte alls fungerar så har det blivit något knas med inkopplingen tror jag. smile

prokid skrev:
Aja, har inte så stor lust att bygga en ny låda eller ett nytt steg. Men jag kanske testar att porta lådan jag har.

Tack för hjälpen-

Om din låda är byggd efter CV:s eget lådförslag på slutet (ca 28 liter) så tror jag inte att den spelar speciellt mycket bättre ifall du gör om den till basreflex, lådan bör vara större. smile

Man får inte glömma detta med montering av lådan. Eftersom du har en sedanbil så gäller det att få in trycket i kupen, vilket brukar betyda någon form av ram runt baffeln som tätar mot ryggstödet och helst ska basen spela in genom skidluckan.

Hmm okej, hur seriekopplar man det då nu igen ? Det blir väl plus och minus från steget till plus minus på en talspole, sedan plus till minus och minus till plus på nästa talspole, eller har jag fel ? Minnet sviker men jag tror jag har det något sådant nu, men det blir inte bra sad

Och basen är riktad in genom skidluckan. Men man hör verkligen att den inte spelar bra. Den får nog förlite kräm plus att jag inte är någon höjdare på att ställa in slutsteget.

Jag får kolla på det imorgon, jag tackar så mycket för hjälpen hittills smile

En annan fråga som Drönierettab inte ville svara på, om man nu vill uppgradera, och få riktigt bra tryck i bilen för under 4500, vad ska man sattsa på då. Det ska vara en färdigbyggd låda, då jag är totalt värdelös på att snickra. Eller om man kommer jättebilligt undan kan jag väl bygga en.
Så, vad ska man köpa om man vill ha BRA tryck till lågt pris smile ?
Senast redigerat av prokid (9 juni 2012)

52 Inlägg
9 juni 2012
sleppy skrev:
babbi29 skrev:
Jadu köpte bilen av en som hade kopplat in steget och basen så jag bara drog ut kontakten från den gamla och kopplade in i den nya. On knappen verkar inte lysa på steget så den verkar inte få någon ström så vad kan det bero på?

Kan verkligen inget om bilstereo, vad gör en remote kabel, hur ser den ut, var sitter den? Bara så jag kan kolla

148 Inlägg
9 juni 2012
babbi29 skrev:
sleppy skrev:
babbi29 skrev:

Kan verkligen inget om bilstereo, vad gör en remote kabel, hur ser den ut, var sitter den? Bara så jag kan kolla

Remoten är styr kabeln så att säga till slutsteget,
Den sitter fast i lågnivå kabeln! endast nån mm tjock, kolla din lågnivå kabeln, så ser du på en gång om du missat den lilla plutten, om det inte varit en separat remote kabel vid sidan av vill säga.

Tut Tut

52 Inlägg
9 juni 2012
sleppy skrev:
babbi29 skrev:
sleppy skrev:

Den sitter fast i lågnivå kabeln! endast nån mm tjock, kolla din lågnivå kabeln, så ser du på en gång om du missat den lilla plutten, om det inte varit en separat remote kabel vid sidan av vill säga.

Vadå ska den kopplas in i något hål i kontakten?

130 Inlägg
9 juni 2012
babbi29 skrev:
sleppy skrev:
babbi29 skrev:

Remoten ska kopplas på stegets Remote, den sitter tillsammans med Batteri+ och Jord. Remote är kabeln som "säger till" steget att det ska sätta igång och stänga av tillsammans med stereon, så att inte steget står på konstant och drar ström smile

Exterm was here m^_^m

52 Inlägg
9 juni 2012
Exterm skrev:
babbi29 skrev:
sleppy skrev:

Remoten ska kopplas på stegets Remote, den sitter tillsammans med Batteri+ och Jord. Remote är kabeln som "säger till" steget att det ska sätta igång och stänga av tillsammans med stereon, så att inte steget står på konstant och drar ström smile

Ja alltså men om ena sidan på remoten sitter i steget, vart sitter andra sidan på kabeln, alltså vart ska den in? Sorry om jag framstår som en idiot:P..

565 Inlägg
9 juni 2012
babbi29 skrev:
Exterm skrev:
babbi29 skrev:

Ja alltså men om ena sidan på remoten sitter i steget, vart sitter andra sidan på kabeln, alltså vart ska den in? Sorry om jag framstår som en idiot:P..

Stereon har en remoteutgång, brukar stå remote/antenna och brukar vara blå

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

16 197 Inlägg
9 juni 2012
babbi29 skrev:
Exterm skrev:
babbi29 skrev:

den ska sitta i kablaget bak i stereon.. antingen en blå eller blå/vit kabel.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

130 Inlägg
9 juni 2012
evilaudio skrev:
babbi29 skrev:
Exterm skrev:

Du får alltså skala av båda kablarna och skarva på remoten på stereons remotekabel, sen tejpa med eltejp över smile

Exterm was here m^_^m

16 197 Inlägg
9 juni 2012
Exterm skrev:
evilaudio skrev:
babbi29 skrev:

Du får alltså skala av båda kablarna och skarva på remoten på stereons remotekabel, sen tejpa med eltejp över smile

man löder å sen krympslang.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

130 Inlägg
9 juni 2012
evilaudio skrev:
Exterm skrev:
evilaudio skrev:

man löder å sen krympslang.

Jaa okej, men alla kanske inte har tillgång till lödsaker, särskilt inte om man är total nybörjare tongue Och på nybörjarbyggen funkar det väl lika bra, så länge man tvinnar ihop och tejpar noga så ska det nog gå bra, funkar kanon för mig smile

Exterm was here m^_^m

21 761 Inlägg
9 juni 2012
prokid skrev:
hur seriekopplar man det då nu igen ? Det blir väl plus och minus från steget till plus minus på en talspole, sedan plus till minus och minus till plus på nästa talspole, eller har jag fel ? smile ?

Det där är parallellkopling, i ditt fall blir då impedansen 1 Ohm och ditt steg blir garanterat överbelastat.

Plus från första talspolen till minus på andra talspolen, sedan minus från första talspolen till stegets minus och plus från andra talspolen till stegets plus. Då har du seriekopplat talspolarna. smile

87 Inlägg
9 juni 2012
Drönirettab skrev:
prokid skrev:
hur seriekopplar man det då nu igen ? Det blir väl plus och minus från steget till plus minus på en talspole, sedan plus till minus och minus till plus på nästa talspole, eller har jag fel ? smile ?

Det där är parallellkopling, i ditt fall blir då impedansen 1 Ohm och ditt steg blir garanterat överbelastat.

Plus från första talspolen till minus på andra talspolen, sedan minus från första talspolen till stegets minus och plus från andra talspolen till stegets plus. Då har du seriekopplat talspolarna. smile

Haha fan vad trög jag är. Riktigt pantad tongue Kan hända att jag redan testat detta, men får se om detta rättar till problemet.

smilesmilesmile

232 Inlägg
10 juni 2012
Hej nu när jag ska koppla in mitt audio massive n4 så blir det gnistor mellan + och minuskablen..
Jag har kopplat i jord kablen i steget och remot och lågnivåkabeln, Men när jag ska sätta dit + kabeln kommer det gnistor så jag drar bort den fort som tusan. Vet någonv ad jag har gjort för fel ? smile

Det kan aldrig vara för mycket Bas :)

1 727 Inlägg
10 juni 2012
kimwicktorsson skrev:
Hej nu när jag ska koppla in mitt audio massive n4 så blir det gnistor mellan + och minuskablen..
Jag har kopplat i jord kablen i steget och remot och lågnivåkabeln, Men när jag ska sätta dit + kabeln kommer det gnistor så jag drar bort den fort som tusan. Vet någonv ad jag har gjort för fel ? smile

Ta bort Batteripluspolen!!!

MYCKET stor risk att det går sönder något när man "livekopplar".

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

232 Inlägg
10 juni 2012
Så ska jag koppla in slutsteget och sedan koppla på batterit ? smile

Det kan aldrig vara för mycket Bas :)

956 Inlägg
10 juni 2012
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … re-6x9-tum

Vilka 6x9;or är dem bästa som Netonnet säljer?
Ska drivas med slutsteg.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
10 juni 2012
kimwicktorsson skrev:
Så ska jag koppla in slutsteget och sedan koppla på batterit ? smile

Du ska inte ha ström på remoten när du kopplar in steget.

Sök