7293
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
22 juni 2012
crillein skrev:
M_icke_ skrev:
crillein skrev:
hur ska jag koppla mina 2 mds fanatic eagle 12" dem har 4talspolar per bas. och har ett monosteg som ska driva dem två basarna. så hur kopplar jag basarna så att de blir samma effekt på båda? smile

Till att börja med är där dubbel talspole. Det är 1 talspole med dubbla lindningar.

För det andra så måste vi veta vad du har för steg för att rekommendera hur du ska koppla! De e inte alla monosteg som är stabila i 1 ohm.

jag har lagt upp bilder på mitt fotoalbum om de är till nå nytta.. de står så här om basen. Motorn består av en konstruktion med dubbla magneter på 80oz, dubbla 4 ohms talspolar byggda för att hantera extrema temperaturer och en speciellt styv, progressiv spindel. och jag har två sådana.

jag tänkte driva dem med ett sinus live 1500 steg. smile

Om jag fått fram rätt info om basarna så ligger dom på 275 wrms 550max och steget levererar 550 i 4ohm och 1500 i 1ohm (om man går på specen om steget) så att driva det i 1 ohm skullle jag tycka vore en anings dumt då risken är stor för att bränna basarna.

4Ohms inkoppling skulle jag satt dom i.
http://rockfordfosgate.com/rftech/images/woofer_wizard/2_4ohmDVC_4ohm.png

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 juni 2012
evilaudio skrev:
Jag har nog bränt säkert signaljorden på 10st Pioneer spelare.

Dock inte så kontigt då deras ytskicksmotstånd på utgångarna är überkänsliga big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

56 Inlägg
22 juni 2012
Streethawk skrev:
crillein skrev:
M_icke_ skrev:

Till att börja med är där dubbel talspole. Det är 1 talspole med dubbla lindningar.

För det andra så måste vi veta vad du har för steg för att rekommendera hur du ska koppla! De e inte alla monosteg som är stabila i 1 ohm.

jag har lagt upp bilder på mitt fotoalbum om de är till nå nytta.. de står så här om basen. Motorn består av en konstruktion med dubbla magneter på 80oz, dubbla 4 ohms talspolar byggda för att hantera extrema temperaturer och en speciellt styv, progressiv spindel. och jag har två sådana.

jag tänkte driva dem med ett sinus live 1500 steg. smile

Om jag fått fram rätt info om basarna så ligger dom på 275 wrms 550max och steget levererar 550 i 4ohm och 1500 i 1ohm (om man går på specen om steget) så att driva det i 1 ohm skullle jag tycka vore en anings dumt då risken är stor för att bränna basarna.

4Ohms inkoppling skulle jag satt dom i.
http://rockfordfosgate.com/rftech/image … C_4ohm.png

okej nå ska testa de där men har ännu en fråga.. hur ska jag koppla dem nu då? tänkte mer på hur de ska kopplas vid möt punkterna? är de nån slags koppling man ska sätta dit? smile är helt ny på de här därför så många frågor smile

81 Inlägg
22 juni 2012
Hej! Går rakt på sak.
Ingen idé att ni kallar mig skit bakom styret eller liknande för det vet jag redan.

Brände säkringarna på mitt slutsteg(Kenwood KAC-7251) i början av veckan, idag bytte jag båda säkringarna i hopp om att inget annat har hänt. Nå, iallafall, kopplade i allt som det var tidigare och drog igång en låt.

Högtalaren(Lanzar Max Pro 12") rör på sig när man trycker på konen, det skrapar inte osv men det är ungefär som att spela på lägsta möjliga hörbara volymen. Inställningarna på slutsteget är som dom var tidigare.
Framhögtalarna låter som dom ska men det är basen som är "död".

Är slutsteget bränt till döden?

21 761 Inlägg
22 juni 2012
Prova att driva någon annan högtalare med slutsteget, då ser du om steget eller basen är dålig. smile

81 Inlägg
22 juni 2012
Drönirettab skrev:
Prova att driva någon annan högtalare med slutsteget, då ser du om steget eller basen är dålig. smile

Kom på att jag har en gammal MGR högtalare liggandes, ska testa efter midsommarkäket smile

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
23 juni 2012
Tjenare, en polare ska köpa första bas till sin bil så är detta baspaketet något att rekommendera?
http://www.autohifi.se/?category_id=202 … D-Street12
han kräver inte så mkt så det räcker med lite mer "umpf" så då är ju de lagom för då får man ju typ allt man behöver för bas!

Lobster knife fight

ohshit
1 285 Inlägg
23 juni 2012
Jeqpe skrev:
Tjenare, en polare ska köpa första bas till sin bil så är detta baspaketet något att rekommendera?
han kräver inte så mkt så det räcker med lite mer "umpf" så då är ju de lagom för då får man ju typ allt man behöver för bas!

Ingen större erfarenhet från U-dimension förutom att deras tävlingssteg är bra, så tippar på att det är ett helt okej paket för pengarna smile

The löwer class.

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
23 juni 2012
Cgee skrev:
Jeqpe skrev:

Ingen större erfarenhet från U-dimension förutom att deras tävlingssteg är bra, så tippar på att det är ett helt okej paket för pengarna smile

Borde väl räcka för att komplettera original ljudet typ ?

Lobster knife fight

7 Inlägg
23 juni 2012
Hej !

Har precis monterat in bilstereo och slutsteg i min bil, när motorn är avstängd så låter det bra men när jag startar motorn börjar ljudet att hacka oh låta sämre, vad kan felet vara?

21 761 Inlägg
23 juni 2012
Är det bara precis under starten som ljudet hackar, eller fortsätter det att hacka när motorn är igång också?

894 Inlägg
23 juni 2012
Tjenare

Basarna slår åt fel hål varför allt kopplat rätt jordat i bältespunkten avsäkrat 80 ampere

kablarna:
20mm2 kabel plus
20mm2 kabel minus

Slutsteg: SPL Dynamics ICE-800D mono slutsteg
Effekt i 4 ohm RMS: 400 W 0.1% dist 14.4v
Effekt i 2 ohm RMS: 600 W 0.1% dist 14.4v
Effekt i 1 ohm RMS: 800 W 0.1% dist 14.4v
Subsonicfilter 40-220Hz
Digitalt slutsteg

Baslåda: GAS Alpha 212 2x12tum
Tillverkare: GAS
Modell: ALPHA 212
Typ: Portad låda
Storlek: 2x12
Maxeffekt: 1600w
Effekt (RMS): 600w

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

409 Inlägg
23 juni 2012
Vad menar du med slår åt fel håll? Slår dom i otakt mot varandra eller spelar dom inte i fas med framsystemet?

7 Inlägg
23 juni 2012
Drönirettab skrev:
Är det bara precis under starten som ljudet hackar, eller fortsätter det att hacka när motorn är igång också?

Ljudet hackar hela tiden när motorn går. och som sagt när motorn är avslagen är ljudet perfekt.

894 Inlägg
23 juni 2012
Boyakacsha skrev:
Vad menar du med slår åt fel håll? Slår dom i otakt mot varandra eller spelar dom inte i fas med framsystemet?

ingen bas och inte i takt med övriga högtalare

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

954 Inlägg
23 juni 2012
om de inte e nån bas hur vet du då om de slår i takt med framsystemet eller inte?? xD kunde inte låta bli

stoltosmart skrev:
Boyakacsha skrev:

21 761 Inlägg
23 juni 2012
Slaskhink skrev:
Drönirettab skrev:

Ljudet hackar hela tiden när motorn går. och som sagt när motorn är avslagen är ljudet perfekt.

Mät vilken spänning det är på batteripolerna när motorn är igång och ljudet hackar. smile

7 Inlägg
23 juni 2012
Drönirettab skrev:
Slaskhink skrev:
Drönirettab skrev:

Mät vilken spänning det är på batteripolerna när motorn är igång och ljudet hackar. smile

Vid start är spänningen 14.1-14.2 volt, när man sätter på heljus,fläkt , stereo mm åker den ner till 13.6volt på tomgång, om man ger lite gas hamnar den på ungf14 volt. Ny generator på 90 amp.
Ps Är mycket tacksam att du hjälper till smile

139 Inlägg
23 juni 2012
stoltosmart skrev:
Boyakacsha skrev:

Fasvänt kanske, testa att byta minus till plus och plus till minus på ljudkabeln. smile

21 761 Inlägg
23 juni 2012
Slaskhink skrev:
Vid start är spänningen 14.1-14.2 volt, när man sätter på heljus,fläkt , stereo mm åker den ner till 13.6volt på tomgång, om man ger lite gas hamnar den på ungf14 volt.

Okej, då är det varken för hög eller låg spänning och generatorn/regulatorn kan rimligtvis uteslutas. Försök mäta spänningen på en kontaktskarv så nära stereon som möjligt (tex vid ISO-kontakten) och även vid slutstegets plint där strömkablarna sitter fast. Kanske vibrationer orsakar glapp eller så. hmm

Sök