Köp biltemas billigaste och använd mkt smala kablar! Kommer bli grymt, och ett fint utseende dessutom
Det var nog bland de dummaste förslag jag hört tror jag...
köp et slutsteg som klarar driva ut de högtalare som du vill ska spela högt, köp tex ett 4 kanaligt och kör 1högtalare på varge, tex ett 100x4 (rms) bör ju funka om du inte har monster högtalare
en liten fråga vart ska jag börja felsöka? de är så att min bas spelar inte efter att jag bytte ut jordkablarna, bytte ut dom pga dom var för korta. har 2st slusteg 1för 6*9or och ett för baslådan. allting lyser och ser korrekt ut, men får ingen signal till basen.... kan de vara att den jordkabel jag bytte till är lite grövre ? eller vart ska jag börja min felsökning?
Du har väl inte haft stereon igång nån gång under detta jobb, för isåfall kan du ha bränt en del i stereon...?
Om steget lyser, så funkar ju steget. Så, om du inte råkat jorda RCA sladden och ha stereon på så är det klurigt.
Har du nära till nån som kan kika på det?
Och, du har inte råkat andra nån inställning nånstans, eller skiftat RCA sladdarna på nåt sätt?
Funkar 6x9orna?
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
en liten fråga vart ska jag börja felsöka? de är så att min bas spelar inte efter att jag bytte ut jordkablarna, bytte ut dom pga dom var för korta. har 2st slusteg 1för 6*9or och ett för baslådan. allting lyser och ser korrekt ut, men får ingen signal till basen.... kan de vara att den jordkabel jag bytte till är lite grövre ? eller vart ska jag börja min felsökning?
Du har väl inte haft stereon igång nån gång under detta jobb, för isåfall kan du ha bränt en del i stereon...?
Om steget lyser, så funkar ju steget. Så, om du inte råkat jorda RCA sladden och ha stereon på så är det klurigt.
Har du nära till nån som kan kika på det?
Och, du har inte råkat andra nån inställning nånstans, eller skiftat RCA sladdarna på nåt sätt?
Funkar 6x9orna?
kom fram till att steget strulade, de är inne på lagning och bör vara klart dom närmaste dagarna..
Har många nybörjare frågor.Som kan man se på en bashögtalare vilken ohm den funkar bäst med, för den saknar all info märkning. Köpte beg mest för att lådan går ner bakom stolarna. 8" sub ska vara av märket Alumpro Alusonic .Hittar ingen bra info när jag sökt.. http://www1.garaget.org/gallery/archive/128725/796975_ylhigt.jpg
dra kablar från diskaterna till stereon eller kör via delningsfilter om du vill ha fler än 2!
Man ska ALLTID ha någon form av delningsfilter till diskanter, annars så går dom sönder. Sen om det är ett riktigt filter eller bara en kondensator som tar bort låga frekvenser spelar mindre roll, bara inte diskanten spelar fullregister. Antalet diskanter som ska kopplas in har alltså ingenting att göra med om man ska ha filter eller ej.
Har sett att endel förstärkare har olika ohm lägen. Hur ska det kopplas till exempel på en fyrkanal om man vill använda två (bakre) kanaler ihop till basen.
Har inte inhandlat nån förstärkare ännu men blir nog en fyrkanal så jag kan köra med framsystem ochså.. Kanske är för dumt för att fråga
först måste du mäta upp din bas å holla va du har för ohmtal(impedans) på den... om den e på 4ohm så köper du förslagsvis ett 4 kanals steg som e 2ohms stabit å sen bryggkopplar du basen på bakkanalerna.
först måste du mäta upp din bas å holla va du har för ohmtal(impedans) på den... om den e på 4ohm så köper du förslagsvis ett 4 kanals steg som e 2ohms stabit å sen bryggkopplar du basen på bakkanalerna.
ok då förstår jag bättre tror jag.. Typ om sub är 4ohm kör man två 2ohm kanal ihop /tack
ett 2/4 kanals steg som e 2ohms stabilt e 2ohms stabilt i stereoläge å 4ohm bryggat--
byggar du steget i 4ohm så "ser" steget belstningen som 2ohm i stereo.. kanske lite luddigt förklarat.
ja men det sitter gammala i a stolpen ju det är dom jag ak byta....
Du kan mest troligen bara ersätta dem rakt up och ned. Delningspunkten blir möjligen inte optimal, men det bör hålla iallafall.
mvh Jonas
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Jag har köpt 2st rockfordfosgate p210s4 basar. Ska ha dom i min skoda pickup hade jag tänkt mycket snålt med plats bakom stolarna men de ska gå. Någon som har förslag på låda/lådor? Och vad jag ska ha för slutsteg till dessa?