6037
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

11 Inlägg
10 november 2009
Softis skrev:
zetec skrev:
När ämnet är uppe ber jag någon kunnig att så pedagogiskt som möjligt reda ut för mig en gång för alla det här med olika ohm-tal, dubbel / enkel talspole och vad som bör/kan kopplas på vilket vis till olika slutsteg.

Hittills har jag varit lat nog att bara fråga kunniga "hur ska jag koppla?"
-vilket jag ju inte lär mig något på... sad

Sebbe

Ska ge det ett försök smile

Olika slutsteg tål olika motstånd (ohm).

0 ohm = kortslutning (inget motstånd)

Ju längre ohm man kan koppla en bas i, desto mer effekt får man ut från steget.

På vilka sätt man kan koppla, singel eller dubbel spoliga basar kan du leka lite med här http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp

Tex en bas som har 2x4 ohms spolar kan kopplas i 2 eller 8 ohm.

För att koppla i 2 ohm parallelkopplas spolarna. ohmtalet/antal spolar. 4/2=2.
För att koppla i 8 ohm seriekopplas spolarna. Ohmtalet*antal spolar. 4*2=8

Hoppas du förstod smile

Kollade på rockford sidan. Jag har 1x4 ohm på mina basar. Hur blir det då? Kanske en dum fråga men jag fattar nada smile.

21 761 Inlägg
10 november 2009
Andreas_1984 skrev:
Jag har 1x4 ohm på mina basar. Hur blir det då?

Du kopplar plus från ena basen till plus på andra basen, sedan minus från ena basen till minus på andra basen. Nu är basarna parallellkopplade med varandra och den totala impedansen för båda tillsammans är 2 Ohm. För att koppla in dem till steget så drar du en plus och minus från ena basen till plus och minus på slutsteget.

Detta gäller om du har ett monosteg. Ifall du tex har ett tvåkanals steg så är det möjligt att det inte tål den impedans som blir när du parallellkopplar basarna med varandra, eftersom du måste bryggkoppla steget för att kunna ansluta basarna. Då får du koppla en bas till varje kanal istället. smile

11 Inlägg
10 november 2009
Drönirettab skrev:
Andreas_1984 skrev:

Du kopplar plus från ena basen till plus på andra basen, sedan minus från ena basen till minus på andra basen. Nu är basarna parallellkopplade med varandra och den totala impedansen för båda tillsammans är 2 Ohm. För att koppla in dem till steget så drar du en plus och minus från ena basen till plus och minus på slutsteget.

Detta gäller om du har ett monosteg. Ifall du tex har ett tvåkanals steg så är det möjligt att det inte tål den impedans som blir när du parallellkopplar basarna med varandra, eftersom du måste bryggkoppla steget för att kunna ansluta basarna. Då får du koppla en bas till varje kanal istället. smile

Nu fattar jag. De va mycket pedagogiskt förklarat smile hahaha tackar så mycket.

21 761 Inlägg
10 november 2009
Thedriftking skrev:
nån som kan förklara/ ge mig en "ritning" på hur jag ska kopplla in min bas för att få den i 2ohm? är dubbla 4 ohms spolar. (mds CRF 12" bas)

www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_w … ofer_imp=4

Kika på bild #1, den visar precis hur det blir med din bas. Man parallellkopplar båda talspolarna med varandra så att den totala impedansen blir 2 Ohm. smile

603 Inlägg
10 november 2009
Softis skrev:
zetec skrev:
När ämnet är uppe ber jag någon kunnig att så pedagogiskt som möjligt reda ut för mig en gång för alla det här med olika ohm-tal, dubbel / enkel talspole och vad som bör/kan kopplas på vilket vis till olika slutsteg.

Hittills har jag varit lat nog att bara fråga kunniga "hur ska jag koppla?"
-vilket jag ju inte lär mig något på... sad

Sebbe

Ska ge det ett försök smile

Olika slutsteg tål olika motstånd (ohm).

0 ohm = kortslutning (inget motstånd)

Ju längre ohm man kan koppla en bas i, desto mer effekt får man ut från steget.

På vilka sätt man kan koppla, singel eller dubbel spoliga basar kan du leka lite med här http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp

Tex en bas som har 2x4 ohms spolar kan kopplas i 2 eller 8 ohm.

För att koppla i 2 ohm parallelkopplas spolarna. ohmtalet/antal spolar. 4/2=2.
För att koppla i 8 ohm seriekopplas spolarna. Ohmtalet*antal spolar. 4*2=8

Hoppas du förstod smile

Tack! Precis den infon jag eftersökte.
Drönirettab skrev:
Andreas_1984 skrev:

Jaha så om man bryggkopplar kanalerna på ett slutsteg händer det också något med motståndet?
-Följer det alltid den "riktlinjen" som i exemplet, att om man har basarna kopplade i 2ohm och bryggar detta på ett 2-kanal så halverar man motståndet? Då hade slutsteget i fråga varit tvunget att vara stabilt i 1ohm för att klara bryggkopplas?
Senast redigerat av zetec (11 november 2009)

In hoc signo vinces

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
11 november 2009
Drönirettab skrev:
MDS Motion M2 och GAS ALPHA X100.2 är ju billiga tvåkanals steg, sätter nog tillräcklig fart på basen för ditt behov tror jag. smile

Skulle ett steg med dessa specifikatoner fungera?

Effekt RMS: 2X25W @ 4 ohm
Effekt Max: 2X100W @ 4ohm
S/N ratio: >80 dB
THD: <0,05%
Mått: 155 x 178 x 47 mm

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

21 761 Inlägg
11 november 2009
zetec skrev:
Jaha så om man bryggkopplar kanalerna på ett slutsteg händer det också något med motståndet?

Det händer inget med högtalarens motstånd, däremot känner steget en halvering av belastningen ur elektrisk synpunkt. När man bryggkopplar ett slutsteg så gör själva kopplingssättet att steget känner hälften av högtalarens motstånd på varje kanal, rent elektriskt sett alltså. smile

zetec skrev:
Då hade slutsteget i fråga varit tvunget att vara stabilt i 1ohm för att klara bryggkopplas?

Helt rätt, så är det. Stabilt i 1 Ohm stereoläge för att vara petig. smile

RannerKing skrev:
Skulle ett steg med dessa specifikatoner fungera?

Effekt RMS: 2X25W @ 4 ohm
Effekt Max: 2X100W @ 4ohm
S/N ratio: >80 dB
THD: <0,05%
Mått: 155 x 178 x 47 mm

Det ser lite väl klent ut "på pappret" i mitt tycke.

Vad är det för steg?

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
11 november 2009
Det var något "B-märke"... Hittade den på någon länkad sida här på gorg. Snorbilligt var det iaf, ca 400:-.
Mest troligt för billigt för att vara bra över huvudtaget.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

106 Inlägg
11 november 2009
Vet någon om denna  stereo är bra? Sony CDX-GT430 finns på netonnet går inte att länka specefikt till den stereon. Eller förslag på annan stereo för cirka 1500:-(helst inte mer) Vad ska man säga kraven på stereon är väll 2 lågnivå uttag helst usb men går bra utan med men helst. Länka gärna lite kom med förslag är väll inte jätte kräsen men ändå lite kvalité vill man det ska vara på ljudet.. Ja, och om någon säger blocket finns det många bra kan ni väll länka en del? smile Vore tacksam iaf! Det här med ljud är kanske inte min starkaste sida. wink
Mvh Micke.

Volvo Räcing

21 761 Inlägg
11 november 2009
RannerKing skrev:
Det var något "B-märke"... Hittade den på någon länkad sida här på gorg. Snorbilligt var det iaf, ca 400:-.
Mest troligt för billigt för att vara bra över huvudtaget.

Ja, då fungerar antagligen de andra två stegen betydligt bättre. smile
Senast redigerat av Drönirettab (11 november 2009)

535 Inlägg
12 november 2009
Tänkte koppla relä till remoten, men hur skyddar jag stereon mot spolen när stereon stängs av? Ska man parallellkoppla en konding vid relät? Annars har jag för mej att det ska gå att parallellkoppla en diod med en kondning som seriekopplas med relät, men hur ska man räkna ut faraden på kondingen då?

Motorer utan turbo.....suger!

21 761 Inlägg
12 november 2009
Man sätter dioden parallellt över anslutningarna till reläspolen, katoden mot plus. Exempel på diod är någon i serienummer 1N4006/1N4007. smile

3 187 Inlägg
12 november 2009
jag har precis köpt ett gas slutsteg, gas alpha x5, på detta slutsteg finns det 2 st lågnivå ingångar,
min fråga är då måste man ha två lågnivå sladdar inkopplade, kan man inte bara ha en?
om man kan ha en lågnivå sladd vilen av dom ska man koppla i? det som står på dom 2 olika ingångarna är 1ch, 2 ch, 3ch, 4 ch, ska man koppla i 1 och 2 ch eller?

om ni inte förstår mitt problem skriv gärna det så ska jag försöka förklara det bättre.

767 Inlägg
12 november 2009
big-jepp skrev:
jag har precis köpt ett gas slutsteg, gas alpha x5, på detta slutsteg finns det 2 st lågnivå ingångar,
min fråga är då måste man ha två lågnivå sladdar inkopplade, kan man inte bara ha en?
om man kan ha en lågnivå sladd vilen av dom ska man koppla i? det som står på dom 2 olika ingångarna är 1ch, 2 ch, 3ch, 4 ch, ska man koppla i 1 och 2 ch eller?

om ni inte förstår mitt problem skriv gärna det så ska jag försöka förklara det bättre.

Om du bara kopplar i en lågnivå kan du bara använda 2 kanaler. om du kopplar lågninvån till kanal 1 och 2 är det dom enda som kommer funka. kanal 3 och 4 kommer vara tysta.

3 187 Inlägg
12 november 2009
Jiimpa skrev:
big-jepp skrev:

Om du bara kopplar i en lågnivå kan du bara använda 2 kanaler. om du kopplar lågninvån till kanal 1 och 2 är det dom enda som kommer funka. kanal 3 och 4 kommer vara tysta.

okej, men den 5 kanalen kommer att funka eller? jag har ju tyvärr bara en lågnivå ingång på stereon kan jag göra något annat för att dom andra kanalerna ska funka?

4 693 Inlägg
12 november 2009
big-jepp skrev:
Jiimpa skrev:
big-jepp skrev:

okej, men den 5 kanalen kommer att funka eller? jag har ju tyvärr bara en lågnivå ingång på stereon kan jag göra något annat för att dom andra kanalerna ska funka?

Det finns Y-kontakter så du kan koppla in dom andra 2 kanalerna också. Så har jag gjort en gång.

Och ja suben funkar, den har ingen egen lågnivåingång.

Booyakasha!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
12 november 2009
Jiimpa skrev:
big-jepp skrev:

??????? Isåfall är det ju en ren idiotisk konstruktion på steget.

Konsultera manualen, jag är tämligen säker på at det räcker med att koppla in kanal 1 och 2 för att kunna använda alla kanaler. Ibland finns det en switch på steget där man ställer om alla 4 eller bara 2 kanaler används på lågnivån.

Anledningen att det finns 4 kanaler in är att du kan köra fader framifrån då, men det skall gå att köra med bara 2.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

535 Inlägg
12 november 2009
Drönirettab skrev:
Man sätter dioden parallellt över anslutningarna till reläspolen, katoden mot plus. Exempel på diod är någon i serienummer 1N4006/1N4007. smile

Såhär?
http://img267.imageshack.us/img267/8607/drivinglightwiringdiagr.gif
Vad är det dioden gör för att stoppa spolens emk?

Motorer utan turbo.....suger!

3 187 Inlägg
13 november 2009
jonash skrev:
Jiimpa skrev:
big-jepp skrev:

??????? Isåfall är det ju en ren idiotisk konstruktion på steget.

Konsultera manualen, jag är tämligen säker på at det räcker med att koppla in kanal 1 och 2 för att kunna använda alla kanaler. Ibland finns det en switch på steget där man ställer om alla 4 eller bara 2 kanaler används på lågnivån.

Anledningen att det finns 4 kanaler in är att du kan köra fader framifrån då, men det skall gå att köra med bara 2.

/Jonas

okej så du tror att jag bara kan köra på en lågnivå sladd? har tyvärr ingen manual till den:(

tackar för hjälpen
Senast redigerat av big-jepp (13 november 2009)

3 187 Inlägg
13 november 2009
Softis skrev:
big-jepp skrev:
Jiimpa skrev:

Det finns Y-kontakter så du kan koppla in dom andra 2 kanalerna också. Så har jag gjort en gång.

Och ja suben funkar, den har ingen egen lågnivåingång.

okej, vad är Y-kontakter? var sitter dessa på steget?

tack för hjälpen:)

Sök