5959
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

4 693 Inlägg
13 november 2009
big-jepp skrev:
Softis skrev:
big-jepp skrev:
okej, men den 5 kanalen kommer att funka eller? jag har ju tyvärr bara en lågnivå ingång på stereon kan jag göra något annat för att dom andra kanalerna ska funka?

Det finns Y-kontakter så du kan koppla in dom andra 2 kanalerna också. Så har jag gjort en gång.

Och ja suben funkar, den har ingen egen lågnivåingång.

okej, vad är Y-kontakter? var sitter dessa på steget?

tack för hjälpen:)

Dom finns inte på stegen, dom får man köpa löst, SVINDYRA wink

Så här ser dom ut http://www.netonnet.se/ItemImages/ljud-och-musik/kabel-och-kontakt/tillbehor-ljud/HQ-RCAPLUG-2xRCASOCKETS(103825)-Large.jpg

Kostar 9 kr på netonnet big_smile

netonnet.se/art/ljud-och-musik/kabel-och-kontakt/tillbehor-ljud/HQ-RCAPLUG-2xRCASOCKETS(103825,3177)
Senast redigerat av Softis (13 november 2009)

Booyakasha!

21 761 Inlägg
13 november 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
Vad är det dioden gör för att stoppa spolens emk?

Jag är definitivt ingen expert på det där, men om jag har tolkat vissa uppgifter rätt så bör det vara ungefär så här:

När spänningen bryts till spolen så kollapsar magnetfältet och en "spik" uppstår, tydligen är den spänningen negativ och då kortsluter dioden den negativa spänningen till jord.

Jag är alltså inte helt säker, det kan vara fel. Andra får ge bättre svar. smile

767 Inlägg
13 november 2009
Softis skrev:
big-jepp skrev:
Softis skrev:

Det finns Y-kontakter så du kan koppla in dom andra 2 kanalerna också. Så har jag gjort en gång.

Och ja suben funkar, den har ingen egen lågnivåingång.

Så här ser dom ut http://www.netonnet.se/ItemImages/ljud- … -Large.jpg

netonnet.se/art/ljud-och-musik/kabel-och-kontakt/tillbehor-ljud/HQ-RCAPLUG-2xRCASOCKETS(103825,3177)

Fast den där är ju åt fel håll tongue
Det ska vara 1 hona - 2 hanar eftersom rca kabeln är hane och slutsteget har honor smile

4 693 Inlägg
14 november 2009
Jiimpa skrev:
Softis skrev:
big-jepp skrev:

Så här ser dom ut http://www.netonnet.se/ItemImages/ljud- … -Large.jpg

Fast den där är ju åt fel håll tongue
Det ska vara 1 hona - 2 hanar eftersom rca kabeln är hane och slutsteget har honor smile

Du sätter kontakten i steget. Lågnivå från stereon in i ena uttaget och i det andra sätter du lågnivå som ska gå till nästa steg.

Booyakasha!

17 Inlägg
14 november 2009
Tjena! har nu köpt mig en 740 gl 88 rolig vinter bil men har en fråga om vilken sida man skall dra strömkabeln på höger vänster sida*?, hört att om man har den på samma sida som själva stammen så är det stor risk för att få generator ljud.

volvo fore life

956 Inlägg
14 november 2009
petrone skrev:
Tjena! har nu köpt mig en 740 gl 88 rolig vinter bil men har en fråga om vilken sida man skall dra strömkabeln på höger vänster sida*?, hört att om man har den på samma sida som själva stammen så är det stor risk för att få generator ljud.

Det är lågnivån som inte rekomderas att dras i närheten av strömkabeln och kanske inte andra ledningar heller.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

17 Inlägg
14 november 2009
luunggan skrev:
petrone skrev:

Det är lågnivån som inte rekomderas att dras i närheten av strömkabeln och kanske inte andra ledningar heller.

Det konstiga är att den stereon som sitter i nu är det en fasst konsol som man bara trycker i stereon i och så pluggas den i automatisk och går igång? men det kommer generator ljud från den:S så då tänkte ja om ja sätter in mitt nya ljud så löper det väl risk att det blir samma ?

volvo fore life

767 Inlägg
14 november 2009
petrone skrev:
luunggan skrev:
petrone skrev:

Det konstiga är att den stereon som sitter i nu är det en fasst konsol som man bara trycker i stereon i och så pluggas den i automatisk och går igång? men det kommer generator ljud från den:S så då tänkte ja om ja sätter in mitt nya ljud så löper det väl risk att det blir samma ?

Men om du redan nu har generator ljud spelar det ju ingen roll vart du SKA dra strömkabeln ? då har du ju redan felet.

535 Inlägg
14 november 2009
luunggan skrev:

Hur är det med högtalarkablar och lågnivå? Finns det risk för störningar om man drar dom bredvid varandra också?

Motorer utan turbo.....suger!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 november 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
luunggan skrev:

Hur är det med högtalarkablar och lågnivå? Finns det risk för störningar om man drar dom bredvid varandra också?

NEJ.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 november 2009
Softis skrev:
Du sätter kontakten i steget. Lågnivå från stereon in i ena uttaget och i det andra sätter du lågnivå som ska gå till nästa steg.

Ja, men det är sant som sades, den du har på bild är fel sort!

4 693 Inlägg
15 november 2009
jonash skrev:
Softis skrev:

Hur citerar du? tongue Den övre raden skrev inte jag smile

Den på bilder är rätt, samma som jag har användt.

Booyakasha!

42 Inlägg
15 november 2009
tjena tjena,, har problem med mitt slutsteg... jag trodde att de var pajj skicka de på lagning och fick tillbaka de idag men dom säger att allt är som de ska vara... men jag får inte nån ljudsignal ut från slutsteget?

allt lyser o ser bra ut men kommer inte nått ljud ur högtalarna.. vart ska man börja felsöka?

767 Inlägg
15 november 2009
myggaan skrev:
tjena tjena,, har problem med mitt slutsteg... jag trodde att de var pajj skicka de på lagning och fick tillbaka de idag men dom säger att allt är som de ska vara... men jag får inte nån ljudsignal ut från slutsteget?

allt lyser o ser bra ut men kommer inte nått ljud ur högtalarna.. vart ska man börja felsöka?

Vad är det för steg det handlar om ?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
15 november 2009
Softis skrev:
jonash skrev:
Softis skrev:

För att splitta?! Vad har du för RCA kabel isåfall, en med hane/hona i ändarna?!

/Jonas

42 Inlägg
15 november 2009
varför blir det som en "smäll" när jag stänger av tändningen i högtalarna?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 november 2009
myggaan skrev:

Hur har du kopplat? Har du tagit remote från huvudenheten för att slå på/av stegen?

4 693 Inlägg
16 november 2009
jonash skrev:
Softis skrev:
jonash skrev:

För att splitta?! Vad har du för RCA kabel isåfall, en med hane/hona i ändarna?!

/Jonas

Hanen ska ju sitta i steget wink

Booyakasha!

42 Inlägg
16 november 2009
jonash skrev:
myggaan skrev:

Hur har du kopplat? Har du tagit remote från huvudenheten för att slå på/av stegen?

yep, remote från huvudenheten till första steget från första till andra steget

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 november 2009
Softis skrev:
jonash skrev:
Softis skrev:

/Jonas

Hanen ska ju sitta i steget wink

Okej. Ja det funkar väl med. Lite "udda" sätt bara, men det bör som sagt funka.

Sök