5863
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

767 Inlägg
16 november 2009
Softis skrev:
Jiimpa skrev:
Softis skrev:

Dom finns inte på stegen, dom får man köpa löst, SVINDYRA wink

Så här ser dom ut http://www.netonnet.se/ItemImages/ljud- … -Large.jpg

Kostar 9 kr på netonnet big_smile

netonnet.se/art/ljud-och-musik/kabel-och-kontakt/tillbehor-ljud/HQ-RCAPLUG-2xRCASOCKETS(103825,3177)

Fast den där är ju åt fel håll tongue
Det ska vara 1 hona - 2 hanar eftersom rca kabeln är hane och slutsteget har honor smile

Du sätter kontakten i steget. Lågnivå från stereon in i ena uttaget och i det andra sätter du lågnivå som ska gå till nästa steg.

Jaha nu är jag med tongue det har jag aldrig tänkt på tongue

4 693 Inlägg
16 november 2009
jonash skrev:
Softis skrev:
jonash skrev:

För att splitta?! Vad har du för RCA kabel isåfall, en med hane/hona i ändarna?!

/Jonas

Hanen ska ju sitta i steget wink

Okej. Ja det funkar väl med. Lite "udda" sätt bara, men det bör som sagt funka.

hade bråttom som vanligt när jag ska göra något så jag tog det första bästa på COOP och det funkade big_smile

Booyakasha!

502 Inlägg
16 november 2009
har ett gäng frågor som jag skulle uppskatta svar på. smile

Hur låter det (om det ens funkar) att driva två stycken "hertz dcx690, 90wrms, 180w max" med mitt mutant steg som ger 400Wrms i 2ohm.

Och om man vill få mera tryck i basen fram, är då "Hertz DCX130, 5.25" något att ha. Och gör det stor skillnad med ett 4kanals steg på 4x75w rms till fram och bakdörrarna.

Säljs 6*9orna och 5.25orna styck eller i par?

Hittade nämligen
spectron sp-m4150 (steget - 4x75w á 4ohm)
Hertz DCX130
hertz dcx690
för totalt 2490 på Ullared digital ab, Skall till gekås nästa vecka så tänkte ju passa på att shoppa lite. smile

Mvh
Senast redigerat av klarrre (16 november 2009)

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

21 761 Inlägg
16 november 2009
Enligt vad som står i produktbeskrivningen till både DCX130 och DCX690 så säljs de per styck (Enhet:st), så tolkar jag det. Att låta ett slutsteg driva framhögtalarna blir i princip alltid bättre än att driva med bilstereon. smile

Mutantsteget, är det ett monosteg?

502 Inlägg
17 november 2009
Japp det är ett mono, 200Wrms  á 4ohm, 400Wrms á 2ohm

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

535 Inlägg
17 november 2009
Ska köpa ett par 6.5or koaxialer. Valet står mellan Orion C.265 och Mutant Harmony 6,5

Någon som testat någon av dom? Har väl inga direkta krav på dom, förutom att diskanten inte ska vara så skrikig att det skär i öronen. Ska inte bara spela en specifik genre musik.
Skulle vara roligt om dom håller också.. Köpte ett par 6.5or på mekonomen och dom låter inte bra nu efter ca 30min spelande...

Funderar också på att köpa ett extra batteri. Men måste jag byta det nuvarande batteriet till samma då också? Har för mej att en ellärare sa att om det var olika batterier, ålder och fabrikat, så kunde dom dra ur varandra.. Ligger det något i det, någon som upplevt problem vid extra batteri, eller är det mitt minne som sviktar? Kan hända att det var vanliga AAA batterier han menade också.

Motorer utan turbo.....suger!

4 693 Inlägg
17 november 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
Ska köpa ett par 6.5or koaxialer. Valet står mellan Orion C.265 och Mutant Harmony 6,5

Någon som testat någon av dom? Har väl inga direkta krav på dom, förutom att diskanten inte ska vara så skrikig att det skär i öronen. Ska inte bara spela en specifik genre musik.
Skulle vara roligt om dom håller också.. Köpte ett par 6.5or på mekonomen och dom låter inte bra nu efter ca 30min spelande...

Funderar också på att köpa ett extra batteri. Men måste jag byta det nuvarande batteriet till samma då också? Har för mej att en ellärare sa att om det var olika batterier, ålder och fabrikat, så kunde dom dra ur varandra.. Ligger det något i det, någon som upplevt problem vid extra batteri, eller är det mitt minne som sviktar? Kan hända att det var vanliga AAA batterier han menade också.

Du måste spela bortåt 20-30 timmar innan diskanten låter som den ska.

Booyakasha!

535 Inlägg
17 november 2009
Softis skrev:
Du måste spela bortåt 20-30 timmar innan diskanten låter som den ska.

Det var länge. Så det kommer låta lite skrikigt då högtalaren är helt ny oavsett märke?

4 693 Inlägg
17 november 2009
Det vet jag inte, men jag vet att man måste spela där omkring för att diskanten ska låta som den är tänkt att göra.

Fast jag är rätt säker på att det gäller alla märken. Men alla diskater låter inte likadant heller.

Booyakasha!

535 Inlägg
17 november 2009
Tackar för infon. Bra att veta!
På båda högtalarna jag länkade står det att ljudet är åt mjukare hållet. Antar att dom syftar mest på diskanten då?

21 761 Inlägg
17 november 2009
klarrre skrev:
Japp det är ett mono, 200Wrms  á 4ohm, 400Wrms á 2ohm

I så fall kommer DCX 690 att spela musik i mono, ingen större hit kanske. smile

409 Inlägg
18 november 2009
får man 2 ohm om man koplar plus från slutsteget till ena basen och sedan till den andra och likadant med minus???? om basarna är på 4 ohm styck.....

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

4 693 Inlägg
18 november 2009
Plu från ena basen till plus på den andra, sen vidare till plus på steget. Samma med minus.

Har du 2 st basar med singel 4 ohms spole så har du 2 ohm smile

Booyakasha!

409 Inlägg
18 november 2009
då får jag tacka för hjälpen och det var en bra länk som mv70 tippsa om.....

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

238 Inlägg
18 november 2009
svempus skrev:
då får jag tacka för hjälpen och det var en bra länk som mv70 tippsa om.....

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=3
Där har du med en bra länk för att se vilket ohmtal du får vid olika kopplingar, tar tid att ladda skiten, men efter de funkar de bra tongue

10 Inlägg
19 november 2009
Hej,
Tänkte att jag skulle köpa ett nytt slutsteg och undrar vilken av dessa man borde välja:

Sinus Live SL-A500 V2
(finns hos http://www.blekingebilradio.se/  >Slutsteg>1-kanal)

Ampire MB400.1
http://www.multimedia-import.se/product … tId=MB4001

SOUNDSTORM SLL F1200M
(finns på http://www.bilradioservice.se/   >Bilstereo>Slutsteg>Mono)

Mutant Black 1
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16306

Slutsteget ska orka att driva en 800W baslåda med dubbla 12" av märket Proson och samtidigt vill jag gärna att det ska låta så bra som möjligt.

MVH Ambjörn Lassing
Senast redigerat av ambe (19 november 2009)

535 Inlägg
19 november 2009
Är det dumt att köpa ett 2ch steg som lämnar 2x150W rms 4ohm 0.1% THD och 2x250W rms 2ohm 0.1% THD om man ska driva ett par koaxialer som tål 45w rms och 90w musik?

Hur passar ett 2ch om man ska driva 4st högtalare (fram/bak)? Det är väl samma bara att man parallellkopplar då?

Undrar bara för att dbakuten har sänkt priset på deras 2ch steg. smile
Senast redigerat av Lemmy_Kilmister (19 november 2009)

21 761 Inlägg
19 november 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
Är det dumt att köpa ett 2ch steg som lämnar 2x150W rms 4ohm 0.1% THD och 2x250W rms 2ohm 0.1% THD om man ska driva ett par koaxialer som tål 45w rms och 90w musik?

Visst går det att använda ett sånt steg, men det ställer ju krav på dig att ställa in gainkontrollen rätt och spela med måtta. Annars kan högtalarna gå sönder pga för mycket effekt. smile

Lemmy_Kilmister skrev:
Hur passar ett 2ch om man ska driva 4st högtalare (fram/bak)? Det är väl samma bara att man parallellkopplar då?

Så länge som den totala impedansen hos alla högtalarna tillsammans inte blir lägre än vad steget tål så går det bra, dessutom bör alla högtalare vara lika stora så att inte några av dem slår igenom medan de andra låter som vanligt.

Däremot kan du ju inte reglera ljudnivån mellan fram/bakhögtalarna om du skulle vilja det. smile

535 Inlägg
19 november 2009
Tackar för info dröni!
Det där med att högtalarna måste vara lika stora om man ska ha 2 par hade jag inte en tanke på. Att reglera ljudnivån bak/fram är nog inget jag kommer behöva. Är inte så kräsen av mej. smile
Enda problemet är väl den lite höga effekten då, men jag hoppas att öronen säger ifrån innan högtalarna gör det. smile

21 761 Inlägg
19 november 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
Det där med att högtalarna måste vara lika stora om man ska ha 2 par hade jag inte en tanke på.

Det är egentligen mest en rekommendation, på så sätt har man större koll på när någon av högtalarna börjar låta illa och de kommer antagligen alltså att hålla lite bättre. smile

Högtalarna som sitter parallellkopplade med varandra får ju ungefär lika mycket effekt, under förutsättning att impedansen är lika, och då kommer de även att röra sig ungefär lika mycket. Distorsionen hörs lättare i det fallet.

Har man tex ett par fjuttiga 4" högtalare och ett par rejäla 6x9" högtalare parallellkopplade, då kommer de större högtalarna att röra sig mindre än de mindre vid samma volym. Risken finns att 6x9" högtalarna överröstar de mindre så mycket att man inte hör när 4" börjar låta illa.

Det är åtminstone en rimlig förklaring till varför man bör ha likadan storlek på högtalarna. smile

Sök