5973
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
21 augusti 2012
Cgee skrev:
Nitromast skrev:
Cgee skrev:
Väldigt konstigt, tvinnade mina kablar rakt & snyggt, aldrig att dom gick in utan att klippa kardeler.

Där har du problemet, att du tvinnade.

Hur blir det fel isåfall?

Du ska inte tvinna kablarna, du vrider ihop kabeln och den blir grövre. Alla tåtar ska vara spikraka! smile
Dock är det väääldigt tight ändå. Därför har du inte en chans att få i den då du tvinnat.

ohshit
1 285 Inlägg
21 augusti 2012
Nitromast skrev:
Cgee skrev:
Nitromast skrev:

Där har du problemet, att du tvinnade.

Du ska inte tvinna kablarna, du vrider ihop kabeln och den blir grövre. Alla tåtar ska vara spikraka! smile
Dock är det väääldigt tight ändå. Därför har du inte en chans att få i den då du tvinnat.

Hmm, kan inte se fysiskt att den blir så mycket större, men kan mycket väl vara så. Värt att tänka på tills nästa gång! smile

The löwer class.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
21 augusti 2012
Cgee skrev:
Nitromast skrev:
Cgee skrev:

Hmm, kan inte se fysiskt att den blir så mycket större, men kan mycket väl vara så. Värt att tänka på tills nästa gång! smile

Absolut, gjorde likadant med min 35mm till mitt steg första gången.
Blev förbannad för dom dumma personerna som gjorde en 35mm ingång hade minsann gjort fel...
Men icke! smile

ohshit
1 285 Inlägg
21 augusti 2012
Nitromast skrev:
Cgee skrev:
Nitromast skrev:

Absolut, gjorde likadant med min 35mm till mitt steg första gången.
Blev förbannad för dom dumma personerna som gjorde en 35mm ingång hade minsann gjort fel...
Men icke! smile

Haha, ja inte lätt! Har dock spl steget nu & där har man som tur är lite mera spelrum på ingångarna smile

The löwer class.

596 Inlägg
21 augusti 2012
Lillalilja skrev:
sellstedt1 skrev:
Lillalilja skrev:

Du har räknat rätt. r²xPi=A
4²x3,14~50

Ok då kan man ju räka iaf men vet du om de blir nån stor skillnad om jag kör med 50mm2 eller 35mm2

Ja det är skillnad, är inte heller stor skillnad i pris. Eftersom att du förmodligen inte kommer köra steget i 4 ohm så bör du ju skaffa ett till batteri som hamnar i bakluckan, då räcker det med 35mm² som laddkabel, och sedan dra en kort kabel från batteri till steg.

ok har du nå tips på var de finns billiga kabelkit då?

565 Inlägg
21 augusti 2012
sellstedt1 skrev:
Lillalilja skrev:
sellstedt1 skrev:

Ok då kan man ju räka iaf men vet du om de blir nån stor skillnad om jag kör med 50mm2 eller 35mm2

Ja det är skillnad, är inte heller stor skillnad i pris. Eftersom att du förmodligen inte kommer köra steget i 4 ohm så bör du ju skaffa ett till batteri som hamnar i bakluckan, då räcker det med 35mm² som laddkabel, och sedan dra en kort kabel från batteri till steg.

Du har ingen bilstereobutik  närheten? Jag anser att det är bäst att handla lokalt, om man har en vettig butik där man kan få support och det inte är ockerpriser. Hur som helst, köp kopparkabel och inte aluminium.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

596 Inlägg
21 augusti 2012
Lillalilja skrev:
sellstedt1 skrev:
Lillalilja skrev:

Du har ingen bilstereobutik  närheten? Jag anser att det är bäst att handla lokalt, om man har en vettig butik där man kan få support och det inte är ockerpriser. Hur som helst, köp kopparkabel och inte aluminium.

Tror inte att de finns nån här i närheten (sundsvall) men finns de inga billiga på näte??

565 Inlägg
21 augusti 2012
sellstedt1 skrev:
Lillalilja skrev:
sellstedt1 skrev:

Tror inte att de finns nån här i närheten (sundsvall) men finns de inga billiga på näte??

Vet ingen hemsida som har rea just nu, men en snabb googling fick fram Hifi-klubben, det kanske kan vara något? Finns ju hifi-butiken i Östersund men de har billjud där också.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

ohshit
1 285 Inlägg
21 augusti 2012
sellstedt1 skrev:
Lillalilja skrev:
sellstedt1 skrev:

Hollywood har bra billiga kabelpaket, böjliga & leder fint, www.autohifi.se saluför dom.

The löwer class.

596 Inlägg
21 augusti 2012
Cgee skrev:
sellstedt1 skrev:
Lillalilja skrev:

Hollywood har bra billiga kabelpaket, böjliga & leder fint, www.autohifi.se saluför dom.

Ok kan detta va nåt å ha http://www.autohifi.se/?category_id=&am … id=HE-3020 ??

ohshit
1 285 Inlägg
21 augusti 2012
sellstedt1 skrev:
Cgee skrev:
sellstedt1 skrev:

Ok kan detta va nåt å ha http://www.autohifi.se/?category_id=&am … id=HE-3020 ??

Ja det är ett hyffsat paket för priset, dock är det aluminium kablar, så visst funkar det men skulle rekommenderat som någon annan sa här att du kör på kopparkablar.

The löwer class.

409 Inlägg
21 augusti 2012
Lillalilja skrev:

Skillnaden i spänningsfall mellan alu och koppar är så liten så att för en vanlig användare så finns det ingen mening att betala för koppar utan man kan lika gärna köra alu och spara pengar smile

596 Inlägg
21 augusti 2012
Cgee skrev:
sellstedt1 skrev:
Cgee skrev:

Ja det är ett hyffsat paket för priset, dock är det aluminium kablar, så visst funkar det men skulle rekommenderat som någon annan sa här att du kör på kopparkablar.

ok men om jag kör med koppar måste jag då ha så grova kabler??

ohshit
1 285 Inlägg
21 augusti 2012
sellstedt1 skrev:
Cgee skrev:
sellstedt1 skrev:

Nu har jag missat vad du skulle ha för steg m.m, men jag personligen hade kört på 50 kabel direkt så har man även ifall du vill uppgradera dig till något värre, men har du som dom flesta ett par tolvor & något steg så tror jag det skulle räcka med 35mm2 kabel.

The löwer class.

1 679 Inlägg
21 augusti 2012
tror jag brände mitt Rockford fosgate P300-1 slutsteg idag, vart helt tyst, verkar inte få nå liv i det, och det luktade inte så gott om det tongue
Så tänkte nå likvärdigt steg gentemot detta?
SPL ice 800.1 såg ju rätt hyffsat ut smile
Ska driva två lite äldre GAS Alpha basar på 600w/300rms tolvor smile

596 Inlägg
21 augusti 2012
Cgee skrev:
sellstedt1 skrev:
Cgee skrev:

Nu har jag missat vad du skulle ha för steg m.m, men jag personligen hade kört på 50 kabel direkt så har man även ifall du vill uppgradera dig till något värre, men har du som dom flesta ett par tolvor & något steg så tror jag det skulle räcka med 35mm2 kabel.

Jag har ett hollywood hxa3k och ska driva en http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318839

565 Inlägg
21 augusti 2012
JimmyAndersson skrev:
tror jag brände mitt Rockford fosgate P300-1 slutsteg idag, vart helt tyst, verkar inte få nå liv i det, och det luktade inte så gott om det tongue

Ice steget verkar vara populärt, har inte heller hört något negativt om det så det är säkert bra. MEN det du ska göra  innan du köper nytt steg är att ta reda på varför det första gick sönder så att inte det nya också går sönder. Vad är det för spolar på basarna och vad har du för jordpunkt?

1 679 Inlägg
21 augusti 2012
Lillalilja skrev:
JimmyAndersson skrev:

Ice steget verkar vara populärt, har inte heller hört något negativt om det så det är säkert bra. MEN det du ska göra  innan du köper nytt steg är att ta reda på varför det första gick sönder så att inte det nya också går sönder. Vad är det för spolar på basarna och vad har du för jordpunkt?

jag ska kolla hur batteriiet mår, jordpunkten är tagen ifrån bagagelåset, i plåten där smile
men ska flytta den nån annanstans smile det funkade bra i helgen när man vred på, inge spänningsfall vad jag kunde märka, när steget dog var det väldigt låg volym smile

565 Inlägg
21 augusti 2012
JimmyAndersson skrev:
Lillalilja skrev:
JimmyAndersson skrev:

jag ska kolla hur batteriiet mår, jordpunkten är tagen ifrån bagagelåset, i plåten där smile
men ska flytta den nån annanstans smile det funkade bra i helgen när man vred på, inge spänningsfall vad jag kunde märka, när steget dog var det väldigt låg volym smile

Kan vara så att steget är fadäs, men om du funderar på att byta jordpunkt betyder det att du behöver göra det, förslagsvis till bältesinfästningen, pressa kabelskon i skruvstäd och slipa rent plåten
Senast redigerat av Lillalilja (21 augusti 2012)

21 761 Inlägg
21 augusti 2012
sellstedt1 skrev:
Jäg mätte å de va 8mm i diameter så har ja räkna rätt så är de ju 50mm2??

Ja, om man har en massiv ledare så motsvarar 50 mm2 ca 8 mm i diameter. När det gäller en 50 mm2 flertrådig kabel så kommer diametern att bli litegrann större pga utrymmet mellan alla trådar. Jag tror inte att det går dit 50 mm2 strömkabel.

Om man enbart utgår ifrån teoretisk beräkning av stegets strömförbrukning så kan det dra en bit över 100 A vid 2 Ohms belastning, vilket innebär att 20 mm2 kabel är i underkant om man ska kunna få ut full RMS-effekt i 2 Ohm. Åtminstone 30 mm2 rekommenderar jag till 2 Ohms belastning och 50 mm2 till 1 Ohms belastning.

När det gäller dimensionering av en strömförsörjning så har man i princip bara två alternativ, antingen en praktisk uppmätning av strömmen när steget driver den aktuella belastningen eller så gör man en teoretisk beräkning utifrån stegets spec och den angivna impedansen hos elementet.

Eftersom det troligen inte finns någon som har gjort precis en sån uppmätning, dvs med ett sånt steg som driver en sån bas, så är det teoretisk beräkning som gäller. Teoretiska beräkningar bygger då på sakernas "starkaste" värden, dvs stegets högsta RMS-effekt vid den aktuella belastningen och elementets angivna impedans.

En sån beräkning ger egentligen en aningen överdriven siffra eftersom det är sällan man lyckas få ett steg att ge ut sin högsta RMS-effekt när "vanlig musik" spelas, men man bör ändå dimensionera för "värsta scenariot" med tanke på att viss musik innehåller långa kraftiga bastoner som KAN göra att man ändå kommer upp i de teoretiska beräkningarna. smile
Senast redigerat av Drönirettab (21 augusti 2012)

Sök