7171
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

62 Inlägg
2 september 2012
Drönirettab skrev:
Okej. Displayen borde lysa när du spelar musik iaf, då drar det ju en del ström. Kan hända att den inte har så hög känslighet eller så, jag vet inte. Aldrig haft en konding. smile

Aa man tycker ju det! :p Men man får hoppas att den används när det behövs då, får testa lite mer!

Ingen som vet hur jag kan få volt-displayen att lysa när slutsteget är igång?

1 727 Inlägg
2 september 2012
AlexErikssoon skrev:
Drönirettab skrev:
Okej. Displayen borde lysa när du spelar musik iaf, då drar det ju en del ström. Kan hända att den inte har så hög känslighet eller så, jag vet inte. Aldrig haft en konding. smile

Aa man tycker ju det! :p Men man får hoppas att den används när det behövs då, får testa lite mer!

Kondingar brukar ha ett lägsta volt gräns för att slå igång.
Starta bilen så det börjar ladda och se om det räcker(märk skillnaden)

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

62 Inlägg
2 september 2012
Horsyhorse skrev:
AlexErikssoon skrev:
Drönirettab skrev:

Kondingar brukar ha ett lägsta volt gräns för att slå igång.
Starta bilen så det börjar ladda och se om det räcker(märk skillnaden)

Pierre

Ja ibland när bilen är av och ljudet är på så visar kondensatorn 11-12 volt ungefär, och sen när jag har igång bilen så visar den 14 volt.. ?

21 761 Inlägg
2 september 2012
Om spänningen börjar dippa ner till 11 V så får du se upp, lätt hänt att den tillfälligt sjunker ännu lägre (utan att displayen hinner reagera) och risken för slutsteg/bashaveri ökar markant. Ha bilen igång istället. smile

62 Inlägg
2 september 2012
Drönirettab skrev:
Om spänningen börjar dippa ner till 11 V så får du se upp, lätt hänt att den tillfälligt sjunker ännu lägre (utan att displayen hinner reagera) och risken för slutsteg/bashaveri ökar markant. Ha bilen igång istället. smile

Skulle det hjälpa om jag kopplar in ett till batteri i bilen? Har ett till liggandes här hemma..

21 761 Inlägg
2 september 2012
Så här direkt skulle jag ge råd om ett till batteri, men innan jag svarar definitivt så vill jag gärna veta lite mer om din anläggning.

Skriv vilken belastning (hur många Ohm) ditt bassteg driver och om du har flera steg. En annan sak som är viktig är att övriga kablar i hela strömförsörjningen har bra kontakt och är rätt dimensionerade, annars är det inte säkert att det hjälper speciellt mycket med extra batteri. Här har du alltså anledningen till att jag vill ha mer info. smile

610 Inlägg
2 september 2012
tjenna

Undrar om det är stor skillnad på bra och dålig signal(lågnivå) kabel?
Låter de annorlunda? kan man skada grejerna på något sätt med dålig lågnivå när man vrider upp grejerna mycket?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 september 2012
Ljud-fan skrev:
tjenna

Låter de annorlunda? kan man skada grejerna på något sätt med dålig lågnivå när man vrider upp grejerna mycket?

Utan att säga alltför mkt så kan du när du får tillfälle ta dig till BRL Trollhättan o prata med Micke eller Patril om en kabeldemo och få lite förklarat kring kablar, dess skillnader och betydelser. smile

Men för att svara snabbt på dina frågor:
Ja. Det är skillnad.
Ja. Det är olika ljud i dem. (ALLT i en anläggning färgar ljudet på olika sätt)
Nej.

big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

610 Inlägg
2 september 2012
Lonefox skrev:
Ljud-fan skrev:
tjenna

Utan att säga alltför mkt så kan du när du får tillfälle ta dig till BRL Trollhättan o prata med Micke eller Patril om en kabeldemo och få lite förklarat kring kablar, dess skillnader och betydelser. smile

Men för att svara snabbt på dina frågor:
Ja. Det är skillnad.
Ja. Det är olika ljud i dem. (ALLT i en anläggning färgar ljudet på olika sätt)
Nej.

big_smile

tjenna

Okej tack så mycket! big_smile

Amatör
155 Inlägg
2 september 2012
amoreex skrev:
Då kvarstår bara min fråga där om gainen som jag skrev tidigiare..

Och sen undrar jag med om du kör dem i sluten eller portad låda?

Nej, du ställer inte effekten med gainen. Gainen är stegets "känslighet" som ska anpassas lika som stereons volt på lågnivån. T ex en stereo med 2 volt på lågnivån, då ska gainen ställas till 2 volt på steget också. Bäst är ju att använda ett osciloskop när man ställer gainen. Hoppas att du förstår nånting av vad jag skrev smile är kanske inte min starka sida att förklara tongue

Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=257352
Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker :P

10 Inlägg
2 september 2012
Hej!

Jag är inte så duktig vad gäller slutsteg och vad som passar bäst..
Jag har iaf den här basen: http://www.dbakuten.se/detail-item_id-10134
och jag undrar vad jag ska ha för slutsteg (watt och sånt).
undrar också hur viktigt det är att ha ett Kicker slutseg om man har en Kicker bas.

Jag har inte tänkt att maxa basen, så nå värsting-grejer behöver jag inte ha.

Själv har jag tänkt mig ungefär något sånt här: http://www.dbakuten.se/detail-item_id-319050
men då bara chansar jag. Vill inte köpa fel grejer precis..

409 Inlägg
2 september 2012
Prata med Björn på dBAkuten

418 Inlägg
2 september 2012
tujbo skrev:
Det är ej samma orginalstereo men det kan ev. finnas möjlighet via en adapter från Dension

Tack, hittade inget på deras hemsida dock.

är ju så sabla segt när man inte har aux ingång så man kan köra spotify i stereon, orka fippla med cd skivor.

232 Inlägg
2 september 2012
Hej jag har sett att det är ett väldigt bra pris på dess basar nu XTR380D2s så undrar vilken kombination som skulle ge mest tryck! 2st XTR380D2s eller 2st xtr 300d2s.
Dom kommer drivas med mitt impact 3.5kw
Vilken kombination spelar brutalast ? smile

Det kan aldrig vara för mycket Bas :)

ohshit
1 285 Inlägg
2 september 2012
kimwicktorsson skrev:
Hej jag har sett att det är ett väldigt bra pris på dess basar nu XTR380D2s så undrar vilken kombination som skulle ge mest tryck! 2st XTR380D2s eller 2st xtr 300d2s.

Helt klart xtr380 basarna! d4 versionerna isåfall smile

The löwer class.

232 Inlägg
2 september 2012
Cgee skrev:
kimwicktorsson skrev:

Tyvärr var det bara d2 som såldes ut så blligt hmm
Hur många db tror du man kan lira med dom då och hur stor skillnad kommer det bli i ljudtryck till skillnad på xtr 300d2s ?  smile

ohshit
1 285 Inlägg
2 september 2012
kimwicktorsson skrev:
Cgee skrev:
kimwicktorsson skrev:

Hur många db tror du man kan lira med dom då och hur stor skillnad kommer det bli i ljudtryck till skillnad på xtr 300d2s ?  smile

Folk har ju lirat 150+ med dom i rätt bil med rätt effekt, svårt att säga utan att veta faktorerna runtom, det är ju likadana basar fast större konarea & effekttålighet på 15" så låter väl rätt så lika fast med lite bättre tryck i 15" smile

The löwer class.

232 Inlägg
2 september 2012
Cgee skrev:
kimwicktorsson skrev:
Cgee skrev:

Folk har ju lirat 150+ med dom i rätt bil med rätt effekt, svårt att säga utan att veta faktorerna runtom, det är ju likadana basar fast större konarea & effekttålighet på 15" så låter väl rätt så lika fast med lite bättre tryck i 15" smile

Japp dom kommer få 1100wrms var så dom kommer nog spela på ganska så bra smile men hur stor kommer lådan bli  ? smile

16 197 Inlägg
2 september 2012
kimwicktorsson skrev:
Cgee skrev:
kimwicktorsson skrev:

Japp dom kommer få 1100wrms var så dom kommer nog spela på ganska så bra smile men hur stor kommer lådan bli  ? smile

Minst 90 liter st till 15tums xtr.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

232 Inlägg
2 september 2012
evilaudio skrev:
kimwicktorsson skrev:
Cgee skrev:

Minst 90 liter st till 15tums xtr.

Oj då får det nog bli xtrd2s men hur stor volym ska dom ha ? smile

Sök