5330
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

4 074 Inlägg
24 november 2009
Softis skrev:
Någon som tror att detta är möjligt? 156 db med dom grejerna i en kombi?

http://www.blocket.se/lund/Extremt_bil_ … 12&w=3

Nej jag tror inte det är möjligt! rättare sagt så tror jag han skrivit fel... Enligt mig omöjligt att spela 156db med dom grejerna

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
24 november 2009
BJonsson skrev:
Softis skrev:
Någon som tror att detta är möjligt? 156 db med dom grejerna i en kombi?

http://www.blocket.se/lund/Extremt_bil_ … 12&w=3

Nej jag tror inte det är möjligt! rättare sagt så tror jag han skrivit fel... Enligt mig omöjligt att spela 156db med dom grejerna

Ja, att bara ta den lådan och den effekten ger då inte 156dB nånstans det kan jag också skriva under på.

Sätter man däremot en sån bas i Berntssons bil med kanske 1-2kW så blir det typ 170dB....

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

238 Inlägg
24 november 2009
Tja!

Tänkte bygga lite gott ljud i en Volvo 744 (sedan)

Tänkte kolla med er vad ni sulle säga om:

* 2st Kicker l5 10" i egenbyggd portad låda med rörerna upp genom hatthyllan

* Ett Jbl GTO-14001e eller JBL GTO-7001e ?? eller annat tips?

* med ordentliga kablar och en lite värre alpine-spelare.

Framsystem och sånt har jag redan tongue
Lyssnar på blandad musik. Mestadels Techno och rock .

Ha de gött, Mvh WalliN

21 761 Inlägg
24 november 2009
Nexius skrev:
om man har ett mono steg som klarar 1ohm och ska koppla in 8-12st bassar på den
lastar man steget med 1 ohm om man kopplar 4st 4ohm bassar till 1ohm belastning och sedan kopplar in 2st sådana lådor med 4st bassar kopplade i 1ohm . blir det 1ohm belastning på det steget eller blir det 2ohm .
och hur blir det då om man kopplar in 3st lådor med samma antal bassar och belastning .

Om du serie/parallellkopplar basarna i varje låda så blir impedansen 4 Ohm per låda, med två lådor parallellkopplade blir det 2 Ohms belastning och med tre lådor parallellkopplade blir det 1,33 Ohms belastning på steget. smile

535 Inlägg
25 november 2009
Behöver en ny generator, men vet inte hur kraftig den bör vara! Jag har 55A nu, och den räcker inte till. Kan få tag på en 90A. Räcker den?
Slutstegen jag ska driva är ett monoblock, 1500Wrms, och ett 2ch på totalt 300Wrms.

Motorer utan turbo.....suger!

21 761 Inlägg
25 november 2009
Om du utnyttjar båda stegen fullt ut så drar det uppåt 185-190 A, då utgår jag ifrån att du har kopplat basen i 1 Ohm. Nu spelar du knappast så högt, men så mycket kan alltså stegen dra i teorin.

Med 90 A generator skulle det betyda att du kan utnyttja ungefär halva RMS-effekten hos stegen, men eftersom bilens lampor+tändning vill ha en del ström så får du räkna med lite mindre än halva RMS-effekten. Dessutom måste generatorn ha kanske 2000 motorvarv eller mer för att orka ge full laddström. smile

Du kommer att kunna spela högre än med 55 A generator, men vid ganska hög volym så börjar sakerna i bilen att blinka. Extra batteri är rekommenderat med tanke på den totala slutstegseffekten.

Vad har du för batteri under huven nu?

535 Inlägg
25 november 2009
Basen ska kopplas i 1ohm ja. smile Extrabatteri hade jag tänk fixa till skuffen där stegen är. Inte en aning om vad det sitter för batteri i nu. Skulle tro att det är ett vanligt batteri som duger till bruksbilen. Kan kolla upp det imorgon.

434 Inlägg
25 november 2009
Tja, hur funkar mds dämpmatta om man gämför med BRL's M1? Är den lika bra eller sämre? Den jag hitta säljs ju på lösmeteter så undrar hur många meter det kan gå åt till en bil?

//Christopher

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

21 761 Inlägg
26 november 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
Basen ska kopplas i 1ohm ja. smile Extrabatteri hade jag tänk fixa till skuffen där stegen är. Inte en aning om vad det sitter för batteri i nu. Skulle tro att det är ett vanligt batteri som duger till bruksbilen. Kan kolla upp det imorgon.

Om du ändå tänker fixa extra batteri så är det en fördel att ha ett lika fräscht batteri under huven, ifall det ordinarie batteriet har några år på nacken så är mitt råd att du byter ut det till ett likadant som extrabatteriet.

Det borde åtminstone få plats med ett "standard" 70-75 Ah batteri i ditt motorrum tycker jag, det gör det iaf på min fars gamla Amazon kombi-67. Fastsättningsanordningen är väl en "metallplatta" som har två pinnar med hakar, då är det ju lätt att justera efter batteristorleken.

Om du inte har kollat upp jordflätorna så bör du göra det, både den från batteri till torpedvägg och den från motorn till rambalk. Glöm inte att byta ut generatorns laddkabel när du sätter dit en större generator. smile

Hur får den nuvarande generatorn jordkontakt, via sitt fäste eller med en kabel?
Senast redigerat av Drönirettab (26 november 2009)

535 Inlägg
28 november 2009
Drönirettab skrev:
Det borde åtminstone få plats med ett "standard" 70-75 Ah batteri i ditt motorrum tycker jag, det gör det iaf på min fars gamla Amazon kombi-67. Fastsättningsanordningen är väl en "metallplatta" som har två pinnar med hakar, då är det ju lätt att justera efter batteristorleken.

Japp, det är helt korrekt. Bör gå att justera några cm iaf.
Jordpunkterna tänkte jag se över. Men om jag jordar båda stegen på extrabatteriet, då behövs väl inte särskilt grova jordflätor, bara tillräckliga för bilens övriga elsystem?
Generatorn är jordad i fästet skulle jag tro. Det går 2st kablar från den, en till batteriet och andra till d+.

21 761 Inlägg
29 november 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
Men om jag jordar båda stegen på extrabatteriet, då behövs väl inte särskilt grova jordflätor, bara tillräckliga för bilens övriga elsystem?

Det viktiga är iaf att de ordinarie jordflätorna är i bra skick och har bra kontakt. Om du byter dem så ska de vara minst lika grova, men det skadar inte med grövre. De måste ju kunna ge förlustfri kontakt även fast du sätter dit en större generator.

Lemmy_Kilmister skrev:
Generatorn är jordad i fästet skulle jag tro. Det går 2st kablar från den, en till batteriet och andra till d+.

Ja, då borde det vara så. smile

158 Inlägg
29 november 2009
Ska bygga en kickpanel till ett par 6,5or. Ska bygga i en golf 2a. Något speciellt man bör tänka på?
Högtalarna som ska in är U-Dimension EL comp6.  Tacksam för svar! big_smile

join the dark side! ... and get a free cookie.

159 Inlägg
1 december 2009
vad är skillnaden på, enkel-, dubbel- och trippel-skärmad rca? (lågnivå)

62 Inlägg
1 december 2009
Tjena, jag funderar på att köpa denna låda (http://www.dbakuten.se/detail-item_id-10135) och undrar om detta slutsteg klarar av att driva den (http://www.dbakuten.se/detail-item_id-12297) ge annars gärna förslag på bättre kombination i samma prisklass ungefär. Är ute efter bra bastryck utöver framsystemet jag ska skaffa. smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 december 2009
Det slutsteget blir lite väl klent, och kommer inte tåla belastningen vilket betyder att du lär öppna lådan och koppla om basarna. Satsa istället på ett monoblock som är stabilt i 2Ohm och levererar åtminstone 300Wrms. Tex Mutant Black 1 .

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

62 Inlägg
1 december 2009
okej, så om jag skulle satsa på den lådan med det monoblocket du länkade så kan man kräma på en del iaf? smile Eller är det mer värt att köpa ett färdigt paket som brl säljer som jag har kollat på? (GAS ALPHAX5001, JBL GT5240BR) Såhär står det;

"Ett riktigt superpaket! GAS Alphaseriens nya värsting monoblock på hela 500W (RMS) vid 2ohm tillsammans med en JBL dubbel 12:a. Med detta paket lämnas ingen besviken. Absolut ett av de bättre alternativen i prisklassen!

Slutsteg 900ALPHAX5001: Uteffekt: 1x300W RMS 4ohm, 1x500W RMS 2ohm. Klass AB. 2ohm stabil. RCA-in/utgång. Subsonicfilter 20-55Hz (12db/okt). LP-filter 30-300Hz (12dB/okt). Bass boost 0-18dB (45Hz). Känslighet 0,3-8V. Avsäkrad 60A. Mått: 246x55x383mm.

JBL GT5240BR: Dubbla 12-tumsbasar. portad låda. Polypropylene membran. Känslighet 95dB. Effekttålighet 550W RMS, 1600W max. Total impedans 2ohm. Frekvensomfång 40-200Hz. Kraftig terminal. Material: MDF-board. Mått: B 889mm x H 393mm x D 318mm nedre, 240mm övre."

16 197 Inlägg
1 december 2009
dossanftw skrev:
okej, så om jag skulle satsa på den lådan med det monoblocket du länkade så kan man kräma på en del iaf? smile Eller är det mer värt att köpa ett färdigt paket som brl säljer som jag har kollat på? (GAS ALPHAX5001, JBL GT5240BR) Såhär står det;

"Ett riktigt superpaket! GAS Alphaseriens nya värsting monoblock på hela 500W (RMS) vid 2ohm tillsammans med en JBL dubbel 12:a. Med detta paket lämnas ingen besviken. Absolut ett av de bättre alternativen i prisklassen!

Slutsteg 900ALPHAX5001: Uteffekt: 1x300W RMS 4ohm, 1x500W RMS 2ohm. Klass AB. 2ohm stabil. RCA-in/utgång. Subsonicfilter 20-55Hz (12db/okt). LP-filter 30-300Hz (12dB/okt). Bass boost 0-18dB (45Hz). Känslighet 0,3-8V. Avsäkrad 60A. Mått: 246x55x383mm.

JBL GT5240BR: Dubbla 12-tumsbasar. portad låda. Polypropylene membran. Känslighet 95dB. Effekttålighet 550W RMS, 1600W max. Total impedans 2ohm. Frekvensomfång 40-200Hz. Kraftig terminal. Material: MDF-board. Mått: B 889mm x H 393mm x D 318mm nedre, 240mm övre."

kan säga att de paketet spela riktigt bra.. montera ett sånt i en saab 9-3 för ett tag sen å ja blev f-n förvånad själv big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 december 2009
Har en känsla av att JBL/GAS paketet spelar bättre, men det är nog rätt så jämt mellan dom paketen. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

62 Inlägg
2 december 2009
Har en känsla av att JBL/GAS paketet spelar bättre, men det är nog rätt så jämt mellan dom paketen. smile

kan säga att de paketet spela riktigt bra.. montera ett sånt i en saab 9-3 för ett tag sen å ja blev f-n förvånad själv big_smile

Okej, tack för svaren, det blir nog antagligen det paketet då, annars blir det det jag länkade innan! big_smile Vilken tjocklek på strömkabel och säkring behöver jag? Den kan väl aldrig bli för tjock, bara för tunn?
Senast redigerat av dossanftw (2 december 2009)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
2 december 2009
pippin skrev:
Ska bygga en kickpanel till ett par 6,5or. Ska bygga i en golf 2a. Något speciellt man bör tänka på?
Högtalarna som ska in är U-Dimension EL comp6.  Tacksam för svar! big_smile

Nja inget mer än att det inte bör va i vägen för fötterna när du ska köra :-)

Annars hade jag byggt en låda i själva dörrsidan istället, ta bort kartfacket och kapa upp lite i dörrsidan o in med en långsmal låda på 7-8L.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Sök