80x42,5x38 är måtten utvändigt, den är byggde i ca 23mm spånskiva, en förstäkning i mitten genom hela lådan med en 6" port på 30cm plus trattar, köpte lådan av en vän som sa att den skulle funka:/
Om man utgår ifrån Orions uppgifter så tar basen upp omkring 10 liter och porten borde ta upp 6 liter ifall du menar att hela portlängden är 30 cm, men menar du att själva röret är 30 cm så tar porten upp strax över 7 liter. Lådans nettovolym ligger omkring 69-70 liter och avstämningen hamnar en liten bit över 40 Hz enligt mina beräkningar.
Med subsonicfiltret inställt på 40 Hz borde det inte bli några bekymmer vid låga frekvenser tycker jag.
80x42,5x38 är måtten utvändigt, den är byggde i ca 23mm spånskiva, en förstäkning i mitten genom hela lådan med en 6" port på 30cm plus trattar, köpte lådan av en vän som sa att den skulle funka:/
Om man utgår ifrån Orions uppgifter så tar basen upp omkring 10 liter och porten borde ta upp 6 liter ifall du menar att hela portlängden är 30 cm, men menar du att själva röret är 30 cm så tar porten upp strax över 7 liter. Lådans nettovolym ligger omkring 69-70 liter och avstämningen hamnar en liten bit över 40 Hz enligt mina beräkningar.
Med subsonicfiltret inställt på 40 Hz borde det inte bli några bekymmer vid låga frekvenser tycker jag.
porten med tratt sticker ner i lådan 12,5cm och resten upp hur blir avstämningen då? hur raknar man ut det? kan va bra att veta!
Hm jag har ett MDS T1800.1 steg (uppgraderade T5 steget) och två MDS FR12W-MKII, men jag har inte lyckats ställa in grejerna ordentligt än.
På låtar med djup bas så spelar grejerna riktigt maffigt och vibrerar sönder det mesta i bilen, men på låtar med snabb och hård bas så hinner inte grejerna riktigt med. Blir mer att basen "svajjar" istället för att dunka! Ingen som vet hur jag ska ställa in slutsteget? Eller är det lådan? Har byggt 110L med en 6" port!
porten med tratt sticker ner i lådan 12,5cm och resten upp hur blir avstämningen då? hur raknar man ut det? kan va bra att veta!
Jag räknade fel på 10 liter i förra svaret, nettovolymen skulle vara 79-80 liter och avstämningen ca 37-38 Hz. När porten sticker in sammanlagt 12,5 cm så tar den upp 2,5 liter och nettovolymen ligger runt 83 liter, avstämningen är omkring 36-37 Hz i så fall.
Hm jag har ett MDS T1800.1 steg (uppgraderade T5 steget) och två MDS FR12W-MKII, men jag har inte lyckats ställa in grejerna ordentligt än.
På låtar med djup bas så spelar grejerna riktigt maffigt och vibrerar sönder det mesta i bilen, men på låtar med snabb och hård bas så hinner inte grejerna riktigt med. Blir mer att basen "svajjar" istället för att dunka! Ingen som vet hur jag ska ställa in slutsteget? Eller är det lådan? Har byggt 110L med en 6" port!
Har du fått till strömförsörjningen än? Hur långt är själva röret till porten?
Om spänningen inte kan hållas på rätt nivå så orkar inte steget hålla kontroll på basarnas kon, vilket kan göra att snabb bas låter "bluddrigt". 110 liter byggvolym ser åtminstone i teorin ut att kunna spela relativt jämnt om avstämningen ligger på tex 40 Hz.
Senast redigerat av Drönirettab (8 september 2012)
Om inte jag ser fel så är faital pro högtalaren bara bas högtalare medans kicker har diskant. så de beror på om du vill ha diskant i högtalana eller inte. Men jag hade kört med kicker ändå.
Om inte jag ser fel så är faital pro högtalaren bara bas högtalare medans kicker har diskant. så de beror på om du vill ha diskant i högtalana eller inte. Men jag hade kört med kicker ändå.
3FE20 är ett fullregister element med frekvensomfång på 90 Hz till 20 kHz och kräver i många fall ingen extra bas.
Njae, nån bas är det inte. Det är en bredbandshögtalare som går från 100-20.000Hz.
Om du läser lite ang faital högtalaren så står de att den spelar fullregister. Dvs den spelar även diskanttoner.
Klarar en 16mm2 kabel 2st steg, 1st 4x50w och 1st 2x120w? Kommer köras i 4ohm, ska driva framsystem på 4kanalaren och brygga 2kanalaren till en baslåda.
Cb2120 kan tydligen ge ut 1x360 WRMS i bryggat läge enligt en del info på nätet, båda stegen tillsammans kan i teorin dra uppåt 70 A om man utgår ifrån 4x50 WRMS och 1x360 WRMS vid 14,4 V och 55% verkningsgrad. 16 mm2 kabel får avsäkras till 80 A enligt EMMA:s säkringstabell och då ska det fungera utan bekymmer även om du spelar på ordentligt.