7303
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Mek
78 Inlägg
9 september 2012
Drönirettab skrev:
Cb2120 kan tydligen ge ut 1x360 WRMS i bryggat läge enligt en del info på nätet, båda stegen tillsammans kan i teorin dra uppåt 70 A om man utgår ifrån 4x50 WRMS och 1x360 WRMS vid 14,4 V och 55% verkningsgrad. 16 mm2 kabel får avsäkras till 80 A enligt EMMA:s säkringstabell och då ska det fungera utan bekymmer även om du spelar på ordentligt. smile

Tack så mycket för ett väldigt bra svar.

Då får det bli att koppla in cb2120 också, kör cb450 nu till både framsystem och baslåda nu och det är i klenaste laget.

Audi A4 B7 tdi Quattro

62 Inlägg
9 september 2012
Drönirettab skrev:
AlexErikssoon skrev:
Hm jag har ett MDS T1800.1 steg (uppgraderade T5 steget) och två MDS FR12W-MKII, men jag har inte lyckats ställa in grejerna ordentligt än.

På låtar med djup bas så spelar grejerna riktigt maffigt och vibrerar sönder det mesta i bilen, men på låtar med snabb och hård bas så hinner inte grejerna riktigt med. Blir mer att basen "svajjar" istället för att dunka! Ingen som vet hur jag ska ställa in slutsteget? Eller är det lådan? Har byggt 110L med en 6" port!

Har du fått till strömförsörjningen än?
Hur långt är själva röret till porten?

Om spänningen inte kan hållas på rätt nivå så orkar inte steget hålla kontroll på basarnas kon, vilket kan göra att snabb bas låter "bluddrigt". 110 liter byggvolym ser åtminstone i teorin ut att kunna spela relativt jämnt om avstämningen ligger på tex 40 Hz. smile

Strömförsörjningen ska nog inte vara några problem, har kondensator också!
Porten är också 6" in, alltså 15cm inått i lådan!

Jag har ingen aning om hur man gör med avstämning och sånt. Hur får jag avstämningen att ligga på 40 Hz?

21 761 Inlägg
9 september 2012
Porten sticker alltså in 15 cm i lådan, är det hela portlängden?
Hur långt är själva röret utan trattar?

Med 110 liter byggvolym ska själva röret vara 13 cm långt för att få omkring 40 Hz avstämning. Du skrev för en vecka sedan att displayen på kondensatorn visade 11-12 V när du spelade med motorn avslagen, det var därför jag frågade om spänningen. smile

Exakt hur slutsteget bör ställas in är inte så lätt att ge råd om, det beror bla på hur övriga högtalare orkar med att spela. Lämplig delningsfrekvens på LPF kan vara 70-80 Hz som utgångspunkt, subsonic kan ställas på 25-30 Hz och se om basen spelar mindre okontrollerat.

124 Inlägg
9 september 2012
AlexErikssoon skrev:
Drönirettab skrev:
AlexErikssoon skrev:
Hm jag har ett MDS T1800.1 steg (uppgraderade T5 steget) och två MDS FR12W-MKII, men jag har inte lyckats ställa in grejerna ordentligt än.

På låtar med djup bas så spelar grejerna riktigt maffigt och vibrerar sönder det mesta i bilen, men på låtar med snabb och hård bas så hinner inte grejerna riktigt med. Blir mer att basen "svajjar" istället för att dunka! Ingen som vet hur jag ska ställa in slutsteget? Eller är det lådan? Har byggt 110L med en 6" port!

Om spänningen inte kan hållas på rätt nivå så orkar inte steget hålla kontroll på basarnas kon, vilket kan göra att snabb bas låter "bluddrigt". 110 liter byggvolym ser åtminstone i teorin ut att kunna spela relativt jämnt om avstämningen ligger på tex 40 Hz. smile

Jag har ingen aning om hur man gör med avstämning och sånt. Hur får jag avstämningen att ligga på 40 Hz?

Hur många batterier har du ? för att du har en kondensator säger inte mkt..

62 Inlägg
9 september 2012
BerglunD666 skrev:
AlexErikssoon skrev:
Drönirettab skrev:

Hur många batterier har du ? för att du har en kondensator säger inte mkt..

Jag har ett batteri.. Ett i stort sett nytt!

610 Inlägg
9 september 2012
Jag har 2 st gas alpha 1025x som jag ska bygga låda till
har kollat runt och det sägs att dom ska ha mellan 21-30L (sluten). är det volymen innan man lägger i bas samt dämp material då?

78 Inlägg
9 september 2012
Jag ska köpa mig ett ljudsystem till min bil. Och karln som säljer ett begagnat kitt säger såhär:

- Har 2st 12" Mds fanatic basar med gamla fatboy upphängningen. Slutsteget är på 3200 Wrms, 5500watt och går i 1,2 & 4 ohm. (Han nämnde aldrig hur stor lådan var, men antar att den är paketköpt från början så den är nog i rätt storlek.)

Mina frågor är:
Är de här pålitliga basar?
Är steget "big enough"?
Vad ska jag ge för bud?

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
9 september 2012
w0ug skrev:
Jag ska köpa mig ett ljudsystem till min bil. Och karln som säljer ett begagnat kitt säger såhär:

- Har 2st 12" Mds fanatic basar med gamla fatboy upphängningen. Slutsteget är på 3200 Wrms, 5500watt och går i 1,2 & 4 ohm. (Han nämnde aldrig hur stor lådan var, men antar att den är paketköpt från början så den är nog i rätt storlek.)

Mina frågor är:
Är de här pålitliga basar?
Är steget "big enough"?
Vad ska jag ge för bud?

om du tänker på att idag så kan du köpa nytt :, 3000+wrms steg och 2 st 12-15" basar för ca 10-15 000kr..,

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Bubblameck
232 Inlägg
9 september 2012
Tjenare!

Noob här som gärna vill ha ett svar som verkligen är lättförstått tongue

Hursomhelst hade jag tänkt sätta in två utav dessa: http://www.billebro.se/myshop/myshop_st … ?PRID=7627
i en 745:a. Jag har inte ekonomin att bygga en mindre låda med mindre basar för att testa först för att sen gå större, utan måste bygga stort på en gång om jag överhuvudtaget ska bygga stort.

Nu till frågan: Hur skulle ni göra om ni skulle bygga en portad låda till två av de här basarna? Vilket/vilka slutsteg rekommenderar ni? Hur räknar jag ut lådans storlek? Kablar och dylikt? Extra batteri? Tacksam för lättförstått svar!
OBS! Ska låta mycket, inte bra wink

Kör man luftkylt så kan inget läcka.
Kolla gärna in min bubblarenovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=266960

409 Inlägg
9 september 2012
Undvik Billebro, dom är kända för ordentliga skitprodukter och oerhört dålig service när saker går sönder.. Googla Billebro så ska du se smile

16 197 Inlägg
9 september 2012
MhGren skrev:
Tjenare!

Hursomhelst hade jag tänkt sätta in två utav dessa: http://www.billebro.se/myshop/myshop_st … ?PRID=7627
i en 745:a. Jag har inte ekonomin att bygga en mindre låda med mindre basar för att testa först för att sen gå större, utan måste bygga stort på en gång om jag överhuvudtaget ska bygga stort.

Nu till frågan: Hur skulle ni göra om ni skulle bygga en portad låda till två av de här basarna? Vilket/vilka slutsteg rekommenderar ni? Hur räknar jag ut lådans storlek? Kablar och dylikt? Extra batteri? Tacksam för lättförstått svar!

Allt jag kan säga är. KÖP INTE SAKER IFRÅN DEN BUTIKEN.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Bubblameck
232 Inlägg
10 september 2012
evilaudio skrev:
MhGren skrev:
Tjenare!

Fan vad synd... vad borde man köpa då? jag var sugen på 18-tummare och det var en bra prisklass... finns det nåt för maximalt 3000 spänn/styck?hmm

Kolla gärna in min bubblarenovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=266960

Team dBakuten
3 453 Inlägg
10 september 2012
MhGren skrev:
evilaudio skrev:
MhGren skrev:
Tjenare!

Fan vad synd... vad borde man köpa då? jag var sugen på 18-tummare och det var en bra prisklass... finns det nåt för maximalt 3000 spänn/styck?hmm

Varför just 18"?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Bubblameck
232 Inlägg
10 september 2012
Tokken skrev:
MhGren skrev:
evilaudio skrev:

Varför just 18"?

Ja, bra fråga.... antagligen för att det är ganska ovanligt att folk har det i sina bilar (kanske just av en anledning). Men om man kör på Samma fråga med schyssta 15" som du/ni/någon rekommenderar?

610 Inlägg
10 september 2012
MhGren skrev:
Tokken skrev:
MhGren skrev:

Varför just 18"?

Ja, bra fråga.... antagligen för att det är ganska ovanligt att folk har det i sina bilar (kanske just av en anledning). Men om man kör på Samma fråga med schyssta 15" som du/ni/någon rekommenderar?

1 eller 2 15"?
3000 styck alltså?
Om du tänkte 18" så antar ja att du e ute efter djupbas?
Vad har du för slutsteg att driva basarna med?
Senast redigerat av Ljud-fan (10 september 2012)

596 Inlägg
10 september 2012
Tjena skulle mitt slutsteg hollywood hxa3k klara sig med 25mm2 kabel?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
10 september 2012
sellstedt1 skrev:

Kort och gott, nej.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

2 024 Inlägg
10 september 2012
sellstedt1 skrev:

Enligt instruktionsboken så ska du ha 0ga kabel, så nej, 25mm2 räcker inte om du ska nyttja steget ordentligt. Gör rätt från början, köp ordentlig kabel så slipper du byta när du inser att det inte räcker eller ännu värre, elda upp steget pga spänningsfallet.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Bubblameck
232 Inlägg
10 september 2012
Ljud-fan skrev:
MhGren skrev:
Tokken skrev:

Varför just 18"?

1 eller 2 15"?
3000 styck alltså?

Jag har inte någonting ännu förutom bilen (745) och vill veta vad jag ska ha och hur jag ska göra. 2 15" är det som gäller då 18" tydligen inte var något att ha?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
10 september 2012
MhGren skrev:
Ljud-fan skrev:
MhGren skrev:

1 eller 2 15"?
3000 styck alltså?

Jag har inte någonting ännu förutom bilen (745) och vill veta vad jag ska ha och hur jag ska göra. 2 15" är det som gäller då 18" tydligen inte var något att ha?

Vad har du totalt att lägga på ljud?

Sök