7425
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bubblameck
232 Inlägg
10 september 2012
Nitromast skrev:
MhGren skrev:
Ljud-fan skrev:

1 eller 2 15"?
3000 styck alltså?
Om du tänkte 18" så antar ja att du e ute efter djupbas?
Vad har du för slutsteg att driva basarna med?

Jag har inte någonting ännu förutom bilen (745) och vill veta vad jag ska ha och hur jag ska göra. 2 15" är det som gäller då 18" tydligen inte var något att ha?

Vad har du totalt att lägga på ljud?

Maximalt 10-11000 på bas, resten får komma eftersom

Kör man luftkylt så kan inget läcka.
Kolla gärna in min bubblarenovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=266960

Team dBakuten
3 453 Inlägg
10 september 2012
MhGren skrev:
Nitromast skrev:
MhGren skrev:

Jag har inte någonting ännu förutom bilen (745) och vill veta vad jag ska ha och hur jag ska göra. 2 15" är det som gäller då 18" tydligen inte var något att ha?

http://www.garaget.org/evilaudio/annonser

Där finns en massa smått och gott.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
10 september 2012
MhGren skrev:
Nitromast skrev:
MhGren skrev:

Jag antar att du bara vill spela bas då? Eftersom du var inne på 2st 18"...
Då antar jag även att en begagnad Kicker Solo X 18" med tillhörande steg inte skulle vara någon dum plan för dig...
För basa, det kommer det garranterat göra!

Däremot kommer både dämpmaterial och ström krävas!
I rätt så rejäla mängder.. (det duger inte med ett standardbatteri)

Team dBakuten
3 453 Inlägg
10 september 2012
Nitromast skrev:
MhGren skrev:
Nitromast skrev:

Då antar jag även att en begagnad Kicker Solo X 18" med tillhörande steg inte skulle vara någon dum plan för dig...

..och ett dundersteg!

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Bubblameck
232 Inlägg
10 september 2012
Tokken skrev:
Nitromast skrev:
MhGren skrev:

..och ett dundersteg!

Vad ska man ha för steg? Får man in 2 st kicker solo x18 i en 745? och vilken sorts batterier och kablar (dimensioner/märke/mm.) säkringar? Hur ska man bygga lådan? Annat man bör tänka på?

Kolla gärna in min bubblarenovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=266960

409 Inlägg
10 september 2012
Att installera 2st 18" Solo X är ett STORT projekt, det krävs ordentligt med ström och kostnaden för bara stegen blir bara det en bra bit över din förslagna basbudget..

Börja smått är mitt tips.

R1 driver!
5 128 Inlägg
10 september 2012
MhGren skrev:
Tokken skrev:
Nitromast skrev:

..och ett dundersteg!

Vad ska man ha för steg? Får man in 2 st kicker solo x18 i en 745? och vilken sorts batterier och kablar (dimensioner/märke/mm.) säkringar? Hur ska man bygga lådan? Annat man bör tänka på?

Du är medveten om att solox basarna kostar över 10.000kr stycket? Och att du kommer få ha slutsteg för minst det dubbla för att ens kunna driva dom ordentligt? Och sen batteribank som kommet bottsänka bilen!

Bubblameck
232 Inlägg
10 september 2012
_DamnIt skrev:
MhGren skrev:
Tokken skrev:

..och ett dundersteg!

Du är medveten om att solox basarna kostar över 10.000kr stycket? Och att du kommer få ha slutsteg för minst det dubbla för att ens kunna driva dom ordentligt? Och sen batteribank som kommet bottsänka bilen!

Haha okej jag inser att jag helt har varit ute och cyklat. Men jag vill ha brutal bas för ca. 10-12 tusen, Hur och Vad är prisvärt?

610 Inlägg
10 september 2012
MhGren skrev:
Ljud-fan skrev:
MhGren skrev:
Ja, bra fråga.... antagligen för att det är ganska ovanligt att folk har det i sina bilar (kanske just av en anledning). Men om man kör på Samma fråga med schyssta 15" som du/ni/någon rekommenderar?

1 eller 2 15"?
3000 styck alltså?

Om du ska ha 2st 15 som basar på rejält inom 3000/st klassen skulle jag tagit http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318381
Rek slutsteg står längre ner på sidan. Kostar just nu 6000kr

Vill du gå upp ytterligare en klass så tror jag http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318847 är något för dig. Steg till 2 av dessa får du prata med björn men 2st spl ice 1500 eller ett kicker zx2500 skulle funka

Det viktigaste av allt är att INTE snåla på strömen. 2-3 rikigt bra extra batterin (utöver orginal som också bör bytas) är ett måste för att få de driftsäkert.

Sen kan du öven kolla efter en solox 18" begagnat som någon tidigare sa.

124 Inlägg
10 september 2012
w0ug skrev:
Jag ska köpa mig ett ljudsystem till min bil. Och karln som säljer ett begagnat kitt säger såhär:

- Har 2st 12" Mds fanatic basar med gamla fatboy upphängningen. Slutsteget är på 3200 Wrms, 5500watt och går i 1,2 & 4 ohm. (Han nämnde aldrig hur stor lådan var, men antar att den är paketköpt från början så den är nog i rätt storlek.)

Mina frågor är:
Är de här pålitliga basar?
Är steget "big enough"?
Vad ska jag ge för bud?

Vad handlar det om för steg?

124 Inlägg
10 september 2012
AlexErikssoon skrev:
BerglunD666 skrev:
AlexErikssoon skrev:

Strömförsörjningen ska nog inte vara några problem, har kondensator också!
Porten är också 6" in, alltså 15cm inått i lådan!

Jag har ingen aning om hur man gör med avstämning och sånt. Hur får jag avstämningen att ligga på 40 Hz?

Hur många batterier har du ? för att du har en kondensator säger inte mkt..

Jag har ett batteri.. Ett i stort sett nytt!

Du borde nog köra med två batterier iallafall..

Bubblameck
232 Inlägg
10 september 2012
Ljud-fan skrev:
MhGren skrev:
Ljud-fan skrev:

1 eller 2 15"?
3000 styck alltså?

Om du ska ha 2st 15 som basar på rejält inom 3000/st klassen skulle jag tagit http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318381
Rek slutsteg står längre ner på sidan. Kostar just nu 6000kr

Vill du gå upp ytterligare en klass så tror jag http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318847 är något för dig. Steg till 2 av dessa får du prata med björn men 2st spl ice 1500 eller ett kicker zx2500 skulle funka

Det viktigaste av allt är att INTE snåla på strömen. 2-3 rikigt bra extra batterin (utöver orginal som också bör bytas) är ett måste för att få de driftsäkert.

Sen kan du öven kolla efter en solox 18" begagnat som någon tidigare sa.

Det var något i den här stilen som jag letade efter!! Tack!!big_smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
10 september 2012
Tokken skrev:
Nitromast skrev:
MhGren skrev:

..och ett dundersteg!

jajjemän, därför jag skrev tillhörande wink
Ibland har man tur och kan få en kombination zx2500 och en X för 10-11..
Dock så behövs det ju som sagt en del mer..
Däremot så räcker ju en alldeless ypperligt.

Den där 21" Beyman såg kul ut. Undrar hur den låter...

78 Inlägg
10 september 2012
Min polare har dethär paketet:

http://img26.imageshack.us/img26/3168/8618119593.jpg

dvs dessa..
Detta slutsteg- http://www.sonicelectronix.com/item_219 … 300.2.html
och.. 2 stycken 12" Kicker E5 element(hittade ingen bra länk med beskrivning, ni kanske vet mer om den?).
Och en hyffsat ny kenwood stereo.

Min fråga är, hur bra krämar man ut elementen med det där slutsteget?  Kan något gå sönder om man spelar för högt? Vart hittar jag ett bra kabelpaket till detta? (har en volvo 940)

Och en till fråga, han vill ha 3500 för allt detdär. ÄR det prisvärt ?

610 Inlägg
10 september 2012
w0ug skrev:
Min polare har dethär paketet:

http://img26.imageshack.us/img26/3168/8618119593.jpg

dvs dessa..
Detta slutsteg- http://www.sonicelectronix.com/item_219 … 300.2.html
och.. 2 stycken 12" Kicker E5 element(hittade ingen bra länk med beskrivning, ni kanske vet mer om den?).
Och en hyffsat ny kenwood stereo.

Min fråga är, hur bra krämar man ut elementen med det där slutsteget?  Kan något gå sönder om man spelar för högt? Vart hittar jag ett bra kabelpaket till detta? (har en volvo 940)

Och en till fråga, han vill ha 3500 för allt detdär. ÄR det prisvärt ?

Tror det är kicker ES inte E5.
Känner inte till gamla es serien men antar att dom e som dom nya effekt mässigt alltså 150rms styck (inte säker)
Men om de är det så är steget perfekt.
Allt kan gå sönder om man höjer för mycket. Använd hörseln bara så hörs de mär basarna inte slår som dom ska.
Men som sagt slutsteget borde funka prima.
Senast redigerat av Ljud-fan (11 september 2012)

21 761 Inlägg
10 september 2012
sellstedt1 skrev:
Tjena skulle mitt slutsteg hollywood hxa3k klara sig med 25mm2 kabel?

Bara om det ska driva lägst 2 Ohm, annars behövs grövre kabel. smile

596 Inlägg
10 september 2012
Drönirettab skrev:
sellstedt1 skrev:
Tjena skulle mitt slutsteg hollywood hxa3k klara sig med 25mm2 kabel?

Bara om det ska driva lägst 2 Ohm, annars behövs grövre kabel. smile

Ok ja jag tänkte driva en spl dynamics xtr300d4 i 2ohm

21 761 Inlägg
10 september 2012
Jag har inte testat HXA 3K själv, därför utgår jag enbart ifrån den specade effekten. Räknar man på 1200 WRMS (2 Ohm) vid 14,4 V och 70% verkningsgrad så borde steget kunna dra upp till 119 A, vilket ska funka med 25 mm2 kabel eftersom den enligt EMMA:s tabell får ha 125 A säkring.

Kollar man det teoretiska spänningsfallet i 5 meter lång kabel vid 120 A så blir det ca 0,43 V och det är inte katastrofalt, dock försöker jag personligen få till aningen lägre teoretiska späningsfall i mina rekommandationer. Om du i framtiden byter till bas/basar som tillsammans har 1 Ohms impedans så blir 25 mm2 kabel för klent, då är det 50 mm2 som gäller. smile
Senast redigerat av Drönirettab (10 september 2012)

596 Inlägg
11 september 2012
Drönirettab skrev:
Jag har inte testat HXA 3K själv, därför utgår jag enbart ifrån den specade effekten. Räknar man på 1200 WRMS (2 Ohm) vid 14,4 V och 70% verkningsgrad så borde steget kunna dra upp till 119 A, vilket ska funka med 25 mm2 kabel eftersom den enligt EMMA:s tabell får ha 125 A säkring.

Kollar man det teoretiska spänningsfallet i 5 meter lång kabel vid 120 A så blir det ca 0,43 V och det är inte katastrofalt, dock försöker jag personligen få till aningen lägre teoretiska späningsfall i mina rekommandationer. Om du i framtiden byter till bas/basar som tillsammans har 1 Ohms impedans så blir 25 mm2 kabel för klent, då är det 50 mm2 som gäller. smile

Ok då får vi se vad de blir

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
11 september 2012
Tjena gubbs

Någon som har koll på om Kenwoods maskiner kommer klara av Iphone 5 och dess nya 9-pin?

Kanske är lite tidig ute big_smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Sök