5459
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
2 december 2009
dossanftw skrev:
Tjena, jag funderar på att köpa denna låda (http://www.dbakuten.se/detail-item_id-10135) och undrar om detta slutsteg klarar av att driva den (http://www.dbakuten.se/detail-item_id-12297) ge annars gärna förslag på bättre kombination i samma prisklass ungefär. Är ute efter bra bastryck utöver framsystemet jag ska skaffa. smile

Eller så köper man en 4ohms låda som kostar lika mycket.

Då får man bra klipp i ljudet.

MVH//Björn

62 Inlägg
2 december 2009
okej, men vadå blir det skillnad på ljudet/basen på en 4Ohm och en 2Ohm låda?

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
2 december 2009
dossanftw skrev:
okej, men vadå blir det skillnad på ljudet/basen på en 4Ohm och en 2Ohm låda?

Ingen skillnad mer en att man köer den låda som passar slutsteget bäst.

MVH//Björn

62 Inlägg
3 december 2009
okej! Men jag kollade runt lite efter ny låda och hittade då den här (http://www.pmshopen.e-butiken.se/?artnr=XTP10), någon som vet om det är något att ha? Vad krävs för steg/monoblock för att driva den? smile

130 Inlägg
3 december 2009
Tjena. Du verkar ha lite mer än ett finger i det här mer billjud så tänkte höra med dig hur man vet hur grova ström resp. jordkablar man behöver.

Har en Nissan Primera P11 97a

Setup
Orignalbatteri Nytt (fram) + Banner/Maximma DC (bak)

Alpine CDE-9882Ri
DLS CAD1000 Mono
DLS 1F Konding
Zachry 4100
2st Zachry XLNT 12" (6/8 mm2 kablar)
2st Kicker Ks 6,5" (4mm2 kablar)
2st Kicker Ks 5,25" (4mm2 kablar)

MVH

12 Inlägg
5 december 2009
Tjenare allihopa, tänkte fixa ljudet i min bil (206cc)
Eftersom jag brukar ha oturen med inbrott, så vill jag gärna behålla originalstereon men bytta högtalare.
Någon som vet vad originalstereon klarar av?
Och kan man få bra ljud utan å byta stereon?
Svara gärna via medelande!
Tack så mycket /Gandson big_smile

35 Inlägg
6 december 2009
Hej!

Monterade basen i bilen i går, En Impact 6715.

Spelade någon timma, testade olika inställningar till vi fick det rätt bra.
Sen spelade vi några låtar med djup bas. Spelade bra som fan och lät inte dåligt.

Efter det spelade vi vanliga låtar i någon kvart och plötsligt låter det som något skrammlar från basen. låter precis som om något skulle vara löst.

Vi tog bort basen och mätte, 2,3 - 2,4 ohm visar spolen i alla fall och den ska vara på 2 ohm.
Hittade inget som var löst. moterade den och då lät det bra i några sekunder sen började det igen.
låter som den skulle vara spräckt eller något löst men att det blev på låtar där basen slog mycket mindre är konstigt.
Det går fint att trycka basen fram och tillbaka utan motstånd eller att den fastnar på något vis.

Vad kan detta vara? Är det bara att kasta den åt helvete eller går det möjligen att fixa?

Ska till stället där jag köpte den på måndag så någon kan lyssna på den och möjligtvis höra vad det är.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
6 december 2009
Det kan vara massor av saker; trådarna mellan terminalen och spolen på basen, dammkåpan, sen kan det även vara lådan som spökar.

Åk tillbaks dit du köpt den och visa som du tänkt.

/jonas

KimBackstrom skrev:
Hej!

Sen spelade vi några låtar med djup bas. Spelade bra som fan och lät inte dåligt.

Efter det spelade vi vanliga låtar i någon kvart och plötsligt låter det som något skrammlar från basen. låter precis som om något skulle vara löst.

Vi tog bort basen och mätte, 2,3 - 2,4 ohm visar spolen i alla fall och den ska vara på 2 ohm.
Hittade inget som var löst. moterade den och då lät det bra i några sekunder sen började det igen.
låter som den skulle vara spräckt eller något löst men att det blev på låtar där basen slog mycket mindre är konstigt.
Det går fint att trycka basen fram och tillbaka utan motstånd eller att den fastnar på något vis.

Vad kan detta vara? Är det bara att kasta den åt helvete eller går det möjligen att fixa?

Ska till stället där jag köpte den på måndag så någon kan lyssna på den och möjligtvis höra vad det är.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

35 Inlägg
6 december 2009
Trådarna såg bra ut, tänk dig att dammkåpan har lossnar lite, ungefär så låter det. fast jag kan inte se att den gjort det. Basen spelar lika bra som innan bara att det är det ljudet när den slår.

Borde det gå på garantin eller blir det att punga ut till en ny?

MVH Kim

jonash skrev:
Det kan vara massor av saker; trådarna mellan terminalen och spolen på basen, dammkåpan, sen kan det även vara lådan som spökar.

Åk tillbaks dit du köpt den och visa som du tänkt.

/jonas

KimBackstrom skrev:
Hej!

4 693 Inlägg
6 december 2009
Om du har kopplar allt rätt osv så borde du kunna få ut en ny på garantin. Impact ska ju ändå tåla en del tycker jag.

Booyakasha!

35 Inlägg
6 december 2009
Softis skrev:
Om du har kopplar allt rätt osv så borde du kunna få ut en ny på garantin. Impact ska ju ändå tåla en del tycker jag.

Ja man kan ju tycka det.
Den spelar ju bra fortfarande fast det låter illa om det som skramlar.

Aja, får höra vad dom säger om det.

Tack för svaren i alla fall smile

MVH Kim

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
7 december 2009
KimBackstrom skrev:
Softis skrev:

Ja man kan ju tycka det.

MVH Kim

Hej,

det enda som normalt inte täcks utav garantin är en bränd spole. Det vill säga, spelar den fast det är ett mekaniskt missljud så skal det gå på garantin, om nu inte de har nån VÄLDIGT udda garanti på Impact..

mvh Jonas

35 Inlägg
7 december 2009
Aahh, som sagt så var värdet 2,3 ohm på en enkel 2 ohms spole, vilket jag förstår är vad det ska vara? Började varken lukta bränt eller spela dåligt. Konen fastnar inte på något sätt när man trycker på den, går mjukt och fint.

Kan det på något vis vara spolen ändå som spökar?

MVH Kim smile

jonash skrev:
KimBackstrom skrev:
Softis skrev:

Ja man kan ju tycka det.

MVH Kim

Hej,

det enda som normalt inte täcks utav garantin är en bränd spole. Det vill säga, spelar den fast det är ett mekaniskt missljud så skal det gå på garantin, om nu inte de har nån VÄLDIGT udda garanti på Impact..

mvh Jonas

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
7 december 2009
En "2 ohms spole" kan vara på allt mellan 1.5-2.5 ohm när du mäter DC resistans.

Spolen är bränd om basen ej rör sig, rör sig basen så är spolen ej bränd helt. Däremot kan den ju vara skadad ändå, men har du matat den med effekt inom basens spec så känns det som ett klockrent garanti-ärende.

För det är klart, om du skickar in mycket mer effekt än vad basen skall tåla och det händer nåt (vilket det kan!) och den funkar men inte bra, så kan de också hävda användarfel.

/Jonas

KimBackstrom skrev:
Aahh, som sagt så var värdet 2,3 ohm på en enkel 2 ohms spole, vilket jag förstår är vad det ska vara? Började varken lukta bränt eller spela dåligt. Konen fastnar inte på något sätt när man trycker på den, går mjukt och fint.

Kan det på något vis vara spolen ändå som spökar?

MVH Kim smile

jonash skrev:
KimBackstrom skrev:
Ja man kan ju tycka det.

MVH Kim

Hej,

mvh Jonas

Senast redigerat av jonash (7 december 2009)

106 Inlägg
7 december 2009
Heej!
Jag har en liten fundering...  Jag funderar över de här med ohm det är så jag har en bas som är på 4ohm
(proson för den som bör veta:) ) och jag funderar på vilken ohm jag ska koppla basen på? Steget är ett sinus live sl-1500 och hur man kopplar det i den ohmen jag ska ha?
Mvh Micke.

Volvo Räcing

4 693 Inlägg
7 december 2009
Om basen har en spole på 4 ohm så kan du bara koppla den i 4 ohm.

Du kommer att ge den 550 rms och det är nog mer än lagom till den basen.

Booyakasha!

106 Inlägg
7 december 2009
Softis skrev:
Om basen har en spole på 4 ohm så kan du bara koppla den i 4 ohm.

Du kommer att ge den 550 rms och det är nog mer än lagom till den basen.

Okej, det är 2st men de borde väll räcka ändå? smile Hur kopplar man det då? fatta inte riktigt de där med hur man kopplar då jag har sökt lite..
/Micke.

Volvo Räcing

4 693 Inlägg
7 december 2009
Koppla plus från ena basen till ena plus på steget. samma med minus. Sen likadant med den andra basen. då har du koplat i 2 ohm och ger basarna 950 rms att dela på.

Om du vill koppla ihop basarna i låda så sätter du plus från ena basen till plus på den andra, samma med minus. Sen plus och minus från den ena basen till plus och minus på steget. Det blir också 2 ohm.

Booyakasha!

106 Inlägg
7 december 2009
Softis skrev:
Koppla plus från ena basen till ena plus på steget. samma med minus. Sen likadant med den andra basen. då har du koplat i 2 ohm och ger basarna 950 rms att dela på.

Om du vill koppla ihop basarna i låda så sätter du plus från ena basen till plus på den andra, samma med minus. Sen plus och minus från den ena basen till plus och minus på steget. Det blir också 2 ohm.

Okej, Tack så mycket! big_smile viktig infomation! smile
/Micke.

Volvo Räcing

Kejsare
547 Inlägg
7 december 2009
Jag har en fråga som jag aldrig riktigt förstått, när man kapar röret 4cm eller vad det är för trattarna på en basport (typ aeroport), ska hela längden inkl trattar kortas? Så tillexempel om man har räknat ut lådan med ett vanligt rör utan trattar på t.ex. 30cm, så ska hela röret inkl trattar vara 22cm långt om man använder trattar?

EDIT: Läste nyss nånstans att varje port räknas som 4cm rörlängd, så nu har jag äntligen fått klarhet i saken tongue Det var nämligen väldigt otydligt innan om man skulle ta av 4cm på röret eller på hela längden
Senast redigerat av Fernicus (7 december 2009)

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

Sök