bosabengt skrev:
Lonefox skrev:
Drönirettab skrev:
Det räcker med 10 A för att i teorin få 0,018 V spänningsfall i 5 meter lång 50 mm2 kabel, då gäller det alltså att samtliga kontaktytor i alla skarvar har perfekt kontakt. Att bara ha 0,01 V spänningsfall i en sån kabel vid fullt ös med hyfsad anläggning låter inte riktigt rätt tycker jag.

Nu när du säger det (fick leta i min tråd).
0.02V hade jag i spänningsfall.
14,46V vid batteriet och 14,44 vid stegen. DOck hade jag ju även 50mm2 laddkablage från generatorn...vilket nog bidrog en hel del med.
Hur många batterier? En 240 drar ju inte så mycket el. Jag ligger på 13.7V med stereon, diverse andra elförbrukare som ACC o dyl. I saab 9-5. Skulle jag ligga på 14.4 skulle jag vara väldigt nöjd!
Hade bara ett batteri

Jag mätte med fläkten på full fart (drar runt 15A), heljuset som ju är 130W (strax under 10A), glöm inte att de gamla bränslepumparna drog mer än dagens......runt 30A totalt, bränsle och tändning drar nog runt 20A kan jag tro...släng även på defrostern på bakrutan som drar runt 10A då är vi uppe på 85A bara där OM man har på allt så på en gång. (Pratar om 90-talarna nu)
Körde med en 143A generator från 960 där jag hade en 14.8V regulator på (kompisen hade haft den innan och köpt regulatorn på yourex.se). Med 240ns remskiva på så laddade generatorn fullt redan vid tomgång eftersom det var större än 960ns som är avsedd för drivebelt. Så bara där hade jag en stor fördel.
Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP