4716
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
7 december 2009
KimBackstrom skrev:
Aahh, som sagt så var värdet 2,3 ohm på en enkel 2 ohms spole, vilket jag förstår är vad det ska vara? Började varken lukta bränt eller spela dåligt. Konen fastnar inte på något sätt när man trycker på den, går mjukt och fint.

Kan det på något vis vara spolen ändå som spökar?

MVH Kim smile

Jag har för mig min 6718 hade 1,8ohm när jag mätte. men det kan ju skilja från bas till bas med även om modellen är samma, beror ju på feltoleranser hos tillverkare, kvalitet på multimeter osv.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

4 693 Inlägg
7 december 2009
Jag hade 2,6 ohm istället för 2,67 ohm, inte stor skillnad men skillnad var det.

Booyakasha!

35 Inlägg
7 december 2009
Mätaren visade 0,3 ohm genom att mäta bara på pinnarna, så det blir ju rätt exakt 2 ohm.

Jag var inne idag och en Henke från kalmar bilstereo lyssnade och hittade felet att limningen runt dammkåpan hade släppt en 2-3cm, det gjorde att det skorrade om den.

Ska tillbaka i morgon och så får jag reda på om dom skickar en ny innan dom skickat denna eller tvärt om smile

MVH Kim

Frippe_L skrev:
KimBackstrom skrev:
Aahh, som sagt så var värdet 2,3 ohm på en enkel 2 ohms spole, vilket jag förstår är vad det ska vara? Började varken lukta bränt eller spela dåligt. Konen fastnar inte på något sätt när man trycker på den, går mjukt och fint.

Kan det på något vis vara spolen ändå som spökar?

MVH Kim smile

Jag har för mig min 6718 hade 1,8ohm när jag mätte. men det kan ju skilja från bas till bas med även om modellen är samma, beror ju på feltoleranser hos tillverkare, kvalitet på multimeter osv.

1 772 Inlägg
7 december 2009
Nån som har någon synpunkt på att bygga en låda som den här? Högtalarna det rör sig om är två st GAS 10" jag hade låg..

http://i50.tinypic.com/1056qvc.jpg
PaintPro!

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 december 2009
Du tänker alltså göra en kub eller blir den längre på någon ledd? Är det innermått som står?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 772 Inlägg
7 december 2009
ChriZtoffer skrev:
Du tänker alltså göra en kub eller blir den längre på någon ledd? Är det innermått som står?

Exakt, en simpel fyrkant. Ja, det är det väl, men måtten är inget exakt mått utan det var bara något jag kom med. Den kanske bör vara större?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 december 2009
En låda med dom där måtten, 35x35x35cm i innermått ger en volym på 42.875L, minus det som basarna tar upp. Borde fungera om den nu är tänkt att vara sluten.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 772 Inlägg
7 december 2009
ChriZtoffer skrev:
En låda med dom där måtten, 35x35x35cm i innermått ger en volym på 42.875L, minus det som basarna tar upp. Borde fungera om den nu är tänkt att vara sluten.

Kanon, då låter det ju lovande en så länge. Ja, tänkte inte sätta ut några portar ifall det inte gör saken bättre.
Tack för hjälpen!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 december 2009
Vad är det för basar du ska i med btw? Dom nyare med orange kon eller dom äldre med svart? Eller dom ännu äldre med silvrig kon? Skiljer väl inte jättemycket i parametrarna mellan dom, har för mig dom vill ha mellan 25-30L slutet var så din låda kommer fungera men större skadar inte. Dock så är det inte jättekänsligt när det gäller sluten låda, har du bara ett sjyst steg att mata på en del effekt med så blir det nog bra. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 772 Inlägg
7 december 2009
ChriZtoffer skrev:
Vad är det för basar du ska i med btw? Dom nyare med orange kon eller dom äldre med svart? Eller dom ännu äldre med silvrig kon? Skiljer väl inte jättemycket i parametrarna mellan dom, har för mig dom vill ha mellan 25-30L slutet var så din låda kommer fungera men större skadar inte. Dock så är det inte jättekänsligt när det gäller sluten låda, har du bara ett sjyst steg att mata på en del effekt med så blir det nog bra. smile

Det är en ny orange, och en blå (200W, 4 ohm). Jo, mitt steg har jag förstått ska vara rätt bra, ett Infinity References 1600A, så kräma på kan ja göra. smile Är inte ute efter något hippiejippe ljud heller utan vill bara ha någerlunda bas.
Senast redigerat av NordstromJ (7 december 2009)

29 Inlägg
8 december 2009
Köpte en aktiv bas igår, och innan har jag aldrig varit i kontakt med varken bil eller billjud. I alla fall, när jag kollar i bak har jag lite olika kontakter, jorden, remote control, ström, lågnivå, och en som är highpass (högnivå antar jag?). allt det andra förutom det sistnämnda vet jag vad det är, men vad använder man highpass till? fick med en sladd men den ligger kvar i förpackning.

tack på förhand!
Senast redigerat av drejjan (8 december 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 december 2009
Highlevel ingången använder du ifall du tex har ett original ljudsystem som saknar lågnivå och vill koppla in baslådan, bara att skarva på kablar från nån av dom befintliga högtalarna och koppla in. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (8 december 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
8 december 2009
ChriZtoffer skrev:
Highpass ingången använder du ifall du tex har ett original ljudsystem som saknar lågnivå och vill koppla in baslådan, bara att skarva på kablar från nån av dom befintliga högtalarna och koppla in. smile

??????????????? HighLEVEL möjligen?

Det normala med en HIGHPASS UTGÅNG är att du kan ta signal därifrån till ett annat steg som kan driva tex framsystem, baksystem etc.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

102 Inlägg
8 december 2009
Låter två baslådor med samma volym på lådan likadant även om måtten är olika?
(förutsatt att det är samma bas i lådorna och att lådorna är slutna)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 december 2009
jonash skrev:
ChriZtoffer skrev:
Highpass ingången använder du ifall du tex har ett original ljudsystem som saknar lågnivå och vill koppla in baslådan, bara att skarva på kablar från nån av dom befintliga högtalarna och koppla in. smile

??????????????? HighLEVEL möjligen?

Det normala med en HIGHPASS UTGÅNG är att du kan ta signal därifrån till ett annat steg som kan driva tex framsystem, baksystem etc.

/Jonas

Förlåt mig, mena självklart higlevel och antog att även drejjan gjorde det. Läste dock i hans inlägg samtidigt som jag skrev så det blev lite knas... Men higlevel (högnivå) ingången är precis som jag skrev tidigare ju, till för att få in signal till steget om man inte har nån lågnivåutgång på huvudenheten.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

535 Inlägg
8 december 2009
grakka skrev:

Bara volymen är lika så spelar inte lådans form någon roll. wink

Motorer utan turbo.....suger!

297 Inlägg
8 december 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
grakka skrev:

nja, lådans form kan spela in, men sålänge vi pratar 90graders vinklar överallt så stämmer de tongue

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
8 december 2009
Jonathan_lindgren skrev:
Lemmy_Kilmister skrev:
grakka skrev:

nja, lådans form kan spela in, men sålänge vi pratar 90graders vinklar överallt så stämmer de tongue

För extrema ljudtryck påverkar formen, och ytorna. Men om man inte jagar världsrekord i dB så spelar formen noll roll.

För mellanregister och uppåt däremot spelar det roll.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

4 693 Inlägg
9 december 2009
jonash skrev:
Jonathan_lindgren skrev:
Lemmy_Kilmister skrev:

För extrema ljudtryck påverkar formen, och ytorna. Men om man inte jagar världsrekord i dB så spelar formen noll roll.

Pga av stående vågor ska kanske tilläggas.

Booyakasha!

535 Inlägg
9 december 2009
jonash skrev:

Ska baffeln och väggen på andra sidan inte vara parallella med varandra då?

Motorer utan turbo.....suger!

Sök