7969
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

232 Inlägg
2 oktober 2012
Tokken skrev:
kimwicktorsson skrev:
evilaudio skrev:

Den röda har 8 men jag har för mig att den svarta har 4.

Får inte basen den effekten den behöver samt att den inte är inspelad så kan en äldre inspelad bas spela högre med mindre effekt.  Inget konstig med de.

http://dbakuten.se/detail-item_id-318842  står inte hur många spiders, men då är det väl bara att spela in den lite till då smile

Vi säger så här.. D2s basarna EA haft i sin seat är fortfarande stenhårda.. och då har dom spelat ganska friskt i sommar.

Hur mycket effekt ska man ge basen då ? smile

Det kan aldrig vara för mycket Bas :)

Team dBakuten
3 453 Inlägg
2 oktober 2012
kimwicktorsson skrev:
Tokken skrev:
kimwicktorsson skrev:

http://dbakuten.se/detail-item_id-318842  står inte hur många spiders, men då är det väl bara att spela in den lite till då smile

Vi säger så här.. D2s basarna EA haft i sin seat är fortfarande stenhårda.. och då har dom spelat ganska friskt i sommar.

Under inspelning ska man fortfarande ge den ordentligt med effekt så den kan göra hyffsade konutslag.
50Hz och sen är det bara låta den stå och brumma i nått dygn eller två men man bör hålla koll på spänning i batterier samt att du får en ren signal till steget.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

16 197 Inlägg
2 oktober 2012
kimwicktorsson skrev:
evilaudio skrev:
kimwicktorsson skrev:

Har den inte 8 spiders ? smile
eller är jag helt fel ute ?

Det är säkert inget fel På mtx men i mina ögon och öron borde en spl bas för 3999kr lira högra än en mtx för 1000kr..

Får inte basen den effekten den behöver samt att den inte är inspelad så kan en äldre inspelad bas spela högre med mindre effekt.  Inget konstig med de.

Du får nog spela den rätt mycke.

Mina xtrD2s som  suttit i seaten de här året är nästan lika hårda nu  som när jag montera dom.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

232 Inlägg
2 oktober 2012
Tokken skrev:
kimwicktorsson skrev:
Tokken skrev:

Under inspelning ska man fortfarande ge den ordentligt med effekt så den kan göra hyffsade konutslag.
50Hz och sen är det bara låta den stå och brumma i nått dygn eller två men man bör hålla koll på spänning i batterier samt att du får en ren signal till steget.

Okej, japp det ska jag göra.

Det kan aldrig vara för mycket Bas :)

Voodoo
1 444 Inlägg
2 oktober 2012
evilaudio skrev:
kimwicktorsson skrev:
evilaudio skrev:

Du får nog spela den rätt mycke.

Mina xtrD2s som  suttit i seaten de här året är nästan lika hårda nu  som när jag montera dom.

samma här verkar ju aldrig mjukna tongue

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
2 oktober 2012
Tokken skrev:
jonash skrev:
Lådan läcker?

Och varför skulle inte en MTX bas kunna spela bättre än en SPL? MTX har varit med MYYYYYYYCKET längre än SPL. De kan sina grejer. Bara för att det bombas friskt på Svenska Inetrnetforum om SPL så betyder det inte att MTX är nåt fel på.

MTX har varit och är groteskt mycket större än SPL nånsin kommer bli.

Fan Jonas.. Vilken sida vaknade du på i morse? wink

Ja, jag är iofs hemma och förkyld wink

Folk i Sverige vet oftast inte vad MTX är för nåt. Det är så lätt att tro att man har full koll om man hänger på div forum som typ detta eller annat, men det finns ju en verklighet med wink

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 oktober 2012
jonash skrev:
Tokken skrev:
jonash skrev:
Lådan läcker?

Och varför skulle inte en MTX bas kunna spela bättre än en SPL? MTX har varit med MYYYYYYYCKET längre än SPL. De kan sina grejer. Bara för att det bombas friskt på Svenska Inetrnetforum om SPL så betyder det inte att MTX är nåt fel på.

MTX har varit och är groteskt mycket större än SPL nånsin kommer bli.

Fan Jonas.. Vilken sida vaknade du på i morse? wink

Ja, jag är iofs hemma och förkyld wink

Folk i Sverige vet oftast inte vad MTX är för nåt. Det är så lätt att tro att man har full koll om man hänger på div forum som typ detta eller annat, men det finns ju en verklighet med wink

Då MTX inte är lika utbrett i Sverige idag som på 90-talet så kan jag ärligt talat inte klandra dem som inte känner till dem.
Kan dock inte uttala mig om hur de är idag, men med tanke på att de öst ut nya grejer de senare åren så har nog Mitek plöjt in massvis med pengar.

Men jag har väldigt goa minnen av dem från 90-talet och början på 2000-talet....

Saknar den tiden med lättdrivna högtalare och simultankopplingsbara steg.....*suckar lätt*

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

596 Inlägg
2 oktober 2012
Tjena jag ska bygga en 50l låda till min spl dynamics xtr300d4 och undrar vad de ska va för mått på en rektangulär port (vet inte va de heter egentligen) tack för svar 😃

Voodoo
1 444 Inlägg
2 oktober 2012
sellstedt1 skrev:
Tjena jag ska bygga en 50l låda till min spl dynamics xtr300d4 och undrar vad de ska va för mått på en rektangulär port (vet inte va de heter egentligen) tack för svar 😃

slotport smile

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

21 761 Inlägg
2 oktober 2012
sellstedt1 skrev:
Tjena jag ska bygga en 50l låda till min spl dynamics xtr300d4 och undrar vad de ska va för mått på en rektangulär port (vet inte va de heter egentligen) tack för svar ��

50 liter netto eller brutto?
Vilken avstämning?

76 Inlägg
2 oktober 2012
Någon som kan det här med lådor och portar bra?

Har 2 st MTX thundercast 12" element skall driva dem med ett SPL Dynamics 800:1.

Detta ska in i skuffen på en 745 och enligt någon beräknare så skulle volymen ligga på runt 110L.
Hur viktigt är det med utformningen på lådan samt elementens placering?
Någon som skulle kunna hjälpa mig med en enkel ritning?

21 761 Inlägg
2 oktober 2012
gustafzon skrev:
Då är det RT12-04 smile

Enligt mitt beräkningsprogram verkar den basen ha några år på nacken, de parametrar som finns i programmet är från 2003. Om jag utgår ifrån dem så kan man nog faktiskt ha uppåt 80-100 liter per bas för en basreflexlåda utan att frekvensgången blir jättepeakad, det blir förstås ganska stor låda om du tänker ha 3 st basar. smile

Man kan ju ha 50 liter per bas, men det ger inte något märkvärdigt tryck.

596 Inlägg
2 oktober 2012
Drönirettab skrev:
sellstedt1 skrev:
Tjena jag ska bygga en 50l låda till min spl dynamics xtr300d4 och undrar vad de ska va för mått på en rektangulär port (vet inte va de heter egentligen) tack för svar ��

50 liter netto eller brutto?
Vilken avstämning?

50 l när basen är i lådan hur vet ja av stämningen ?
Senast redigerat av sellstedt1 (2 oktober 2012)

21 761 Inlägg
2 oktober 2012
Jag trodde att du visste vilken avstämning du ville ha. 38-40 Hz fungerar ofta till lådor som ska spela flera musikstilar, om jag utgår ifrån 38 Hz så kan du göra porten 150 cm2 (30x5 cm i uträkningen) och totalt 50 cm lång. smile

21 761 Inlägg
2 oktober 2012
Parai skrev:
Har 2 st MTX thundercast 12" element

Vilket modellnamn har basarna?

596 Inlägg
2 oktober 2012
Drönirettab skrev:
Jag trodde att du visste vilken avstämning du ville ha. 38-40 Hz fungerar ofta till lådor som ska spela flera musikstilar, om jag utgår ifrån 38 Hz så kan du göra porten 150 cm2 (30x5 cm i uträkningen) och totalt 50 cm lång. smile

Ok men ska nånting vara inne i lådan å är de 30*5 inner mått

21 761 Inlägg
2 oktober 2012
Om du menar dämpmaterial så behövs inte det, jag har iaf inte räknat med sånt i portberäkningen. 30x5 cm är innermått, stämmer bra. smile

76 Inlägg
2 oktober 2012
Drönirettab skrev:
Parai skrev:
Har 2 st MTX thundercast 12" element

Vilket modellnamn har basarna?

Var nere och kollade på dem nyss

Den enda infon som står på dem är:

MTX Thundercast
1000W True Power
3" Voice Coil
210 oz. motor structure

21 Inlägg
2 oktober 2012
Nu vet jag ju inte om detta kanske är rätt tråd att fråga i men jag provar smile

Det är så att jag har en baslåda med 2st 10" basar och med port, både basarna och porten är riktad inåt mot kupén och sitter kanske 5cm bakom baksätet och med öppen skidlucka.

Men problemet är att det skorrar något helvetiskt i bakluckan, pga att luft pressas ur nedre delen av bakluckan.
Något tips på hur jag åtgärdar detta? Lådan har jag byggt själv och ska enligt MDS ritning stämma och det gäller en Volvo S70.

596 Inlägg
2 oktober 2012
Drönirettab skrev:
Om du menar dämpmaterial så behövs inte det, jag har iaf inte räknat med sånt i portberäkningen. 30x5 cm är innermått, stämmer bra. smile

Ok men ja menar om nåt av porten kan vara i lådan för jag tänkte dra upp den genom hatthyllan

Sök