7672
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
2 oktober 2012
sellstedt1 skrev:
Drönirettab skrev:
sellstedt1 skrev:
Tjena jag ska bygga en 50l låda till min spl dynamics xtr300d4 och undrar vad de ska va för mått på en rektangulär port (vet inte va de heter egentligen) tack för svar ��

50 liter netto eller brutto?
Vilken avstämning?

50 l när basen är i lådan hur vet ja av stämningen ?

50L låter lite i underkant. Dessutom får du en jobbigt lång port med såpass liten låda.

Jag har en låda på 59-60L, med bas och port borträknat, och en port på 10x10cm som är ~29cm lång. Hade porten 33cm lång tidigare men då grävde basen lite väl djupt smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
2 oktober 2012
Mupphack skrev:
Nu vet jag ju inte om detta kanske är rätt tråd att fråga i men jag provar smile

Det är så att jag har en baslåda med 2st 10" basar och med port, både basarna och porten är riktad inåt mot kupén och sitter kanske 5cm bakom baksätet och med öppen skidlucka.

Men problemet är att det skorrar något helvetiskt i bakluckan, pga att luft pressas ur nedre delen av bakluckan.
Något tips på hur jag åtgärdar detta? Lådan har jag byggt själv och ska enligt MDS ritning stämma och det gäller en Volvo S70.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=215379

596 Inlägg
2 oktober 2012
F4S4N skrev:
sellstedt1 skrev:
Drönirettab skrev:

50 liter netto eller brutto?
Vilken avstämning?

50L låter lite i underkant. Dessutom får du en jobbigt lång port med såpass liten låda.

Jag har en låda på 59-60L, med bas och port borträknat, och en port på 10x10cm som är ~29cm lång. Hade porten 33cm lång tidigare men då grävde basen lite väl djupt smile

Ok men med en så stor låda så får man ju djup bad å ja vill ha ganska högt tryck

21 Inlägg
2 oktober 2012
Nitromast skrev:
Mupphack skrev:
Nu vet jag ju inte om detta kanske är rätt tråd att fråga i men jag provar smile

Det är så att jag har en baslåda med 2st 10" basar och med port, både basarna och porten är riktad inåt mot kupén och sitter kanske 5cm bakom baksätet och med öppen skidlucka.

Men problemet är att det skorrar något helvetiskt i bakluckan, pga att luft pressas ur nedre delen av bakluckan.
Något tips på hur jag åtgärdar detta? Lådan har jag byggt själv och ska enligt MDS ritning stämma och det gäller en Volvo S70.

Tack för länken! Men då borde det kanske bli bättre om jag sätter baslådan precis mot ryggstödet "om nu det inte skadar elementen?" eller helt enkelt bygga en låda som på något sätt som gör det omöjligt att någon luft kan åka bakåt.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
2 oktober 2012
sellstedt1 skrev:
F4S4N skrev:
sellstedt1 skrev:

Ok men med en så stor låda så får man ju djup bad å ja vill ha ganska högt tryck

Hur djup bas vill du ha?

Den lådan jag föreslog har en avstämning på omkring 38Hz och fungerar bra till det mesta tycker jag. Jag lyssnar på nästan all sorts musik! Du kan ju göra porten något kortare om du vill ha upp avstämningen, men då förlorar du lite på den djupa basen. Allt beror ju egentligen på vad du har för framsystem som möter upp basen smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
2 oktober 2012
Mupphack skrev:
Nitromast skrev:
Mupphack skrev:

Tack för länken! Men då borde det kanske bli bättre om jag sätter baslådan precis mot ryggstödet "om nu det inte skadar elementen?" eller helt enkelt bygga en låda som på något sätt som gör det omöjligt att någon luft kan åka bakåt.

bygg en ram runt istället som tätar frammåt

596 Inlägg
2 oktober 2012
F4S4N skrev:
sellstedt1 skrev:
F4S4N skrev:

Hur djup bas vill du ha?

Den lådan jag föreslog har en avstämning på omkring 38Hz och fungerar bra till det mesta tycker jag. Jag lyssnar på nästan all sorts musik! Du kan ju göra porten något kortare om du vill ha upp avstämningen, men då förlorar du lite på den djupa basen. Allt beror ju egentligen på vad du har för framsystem som möter upp basen smile

Har ett par pioneer 6.5 på hela 60w som drivs av ett 4kanals steg på 75 w rms och i hatthyllan har jag nå 6*9 som drivs av samma steg

21 761 Inlägg
2 oktober 2012
Parai skrev:
Var nere och kollade på dem nyss

Den enda infon som står på dem är:

MTX Thundercast
1000W True Power
3" Voice Coil
210 oz. motor structure

De där basarna var knepiga, jag hittar ingen vetig info på nätet iaf (kikat på deras hemsida också, i arkivet). I mitt lådberäkningsprogram finns ett gäng olika modeller, även Thundercast, men inte just dessa basar tyvärr. hmm

Folk med hjärna, kör bil med stjärna
50 Inlägg
2 oktober 2012
Hej!

Har kikat runt lite och fått ett fint paketerbjudande på dessa;
http://brc.se/slutsteg/jbl/jbl-gto-14001e-slutsteg/
http://brc.se/passiva-baslador/jbl/jbl- … v-baslada/

Nu till min fråga;
Jag har en generator på 70A, kommer den orka driva detta slutsteg + basar?
Ska även tillägga att jag har extraljus @220W + allt övrigt som drar ström i bilen!

Mycket tacksam för svar!

//Markus

76 Inlägg
2 oktober 2012
Drönirettab skrev:
Parai skrev:
Var nere och kollade på dem nyss

Den enda infon som står på dem är:

MTX Thundercast
1000W True Power
3" Voice Coil
210 oz. motor structure

De där basarna var knepiga, jag hittar ingen vetig info på nätet iaf (kikat på deras hemsida också, i arkivet). I mitt lådberäkningsprogram finns ett gäng olika modeller, även Thundercast, men inte just dessa basar tyvärr. hmm

Var nere och mätte dem, det var tydligen 10", fick de nämligen för ett tag sedan och jag har inte använt eller kikat på dem därav missen...

Det jag är ute efter med basarna är djup bas.
Finns det några generalla regler att följa eller är det hopplöst att försöka fixa med dem?

Ahaaa...
132 Inlägg
2 oktober 2012
Drönirettab skrev:
gustafzon skrev:
Då är det RT12-04 smile

Enligt mitt beräkningsprogram verkar den basen ha några år på nacken, de parametrar som finns i programmet är från 2003. Om jag utgår ifrån dem så kan man nog faktiskt ha uppåt 80-100 liter per bas för en basreflexlåda utan att frekvensgången blir jättepeakad, det blir förstås ganska stor låda om du tänker ha 3 st basar. smile

Man kan ju ha 50 liter per bas, men det ger inte något märkvärdigt tryck.

Hade tänkt mig slutna lådor smile

Jaha du menar nu?

21 761 Inlägg
2 oktober 2012
_MercedesBenz_ skrev:
Hej!

Har kikat runt lite och fått ett fint paketerbjudande på dessa;
http://brc.se/slutsteg/jbl/jbl-gto-14001e-slutsteg/
http://brc.se/passiva-baslador/jbl/jbl- … v-baslada/

Nu till min fråga;
Jag har en generator på 70A, kommer den orka driva detta slutsteg + basar?
Ska även tillägga att jag har extraljus @220W + allt övrigt som drar ström i bilen!

Mycket tacksam för svar!

//Markus

Om du spelar högt så orkar inte generatorn ge rätt laddspänning, batteriet måste hjälpa till med strömmen och bilens belysning kommer att blinka mer eller mindre. smile
Senast redigerat av Drönirettab (2 oktober 2012)

21 761 Inlägg
2 oktober 2012
Parai skrev:
Var nere och mätte dem, det var tydligen 10", fick de nämligen för ett tag sedan och jag har inte använt eller kikat på dem därav missen...

Det jag är ute efter med basarna är djup bas.
Finns det några generalla regler att följa eller är det hopplöst att försöka fixa med dem?

Eftersom det inte verkar gå att hitta några parametrar så får du labba. 65 liter brutto slutet till båda basarna är ett förslag, annars 100 liter brutto basreflex med 6" rör som är 40 cm långt. Om du testar basreflexlådan så får du kolla noggrannt hur konerna beter sig så att de inte rör sig okontrollerat, utifrån filmer på YouTube tror jag inte att de kan röra sig alltför mycket innen de slår i botten. smile

gustafzon skrev:
Hade tänkt mig slutna lådor smile

Även slutet kan nog göras relativt stora, tex 50 liter per bas. Sedan kan du ju prova att minska volymen ifall basarna verkar spela utan kontroll. smile

596 Inlägg
3 oktober 2012
F4S4N skrev:
sellstedt1 skrev:
F4S4N skrev:

Hur djup bas vill du ha?

Förästen hur kan porten bli mindre om lådan är 10 l större?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
3 oktober 2012
sellstedt1 skrev:
F4S4N skrev:
sellstedt1 skrev:

Hur djup bas vill du ha?

Om man utgår ifrån att man vill ha samma avstämning på båda lådorna så blir porten kortare i en låda med större volym.

Varför det blir så får någon annan gärna svara på smile

318 Inlägg
3 oktober 2012
Någon som vet vad felet är om det är 12-13 volt i batteri fram, men bara 8-9 volt mellan jord- och pluskabel som jag dragit bak till slutstegen?

Märkte det idag när mitt slutsteg (SPL Dynamics ice1500.1) klippte och alarm lampan lyste.

Har dragit plus kabel (50mm^2) från batteri bak till ett fördelningsblock som fördelar ut strömmen till slutstegen. Naturligtvis sitter det en säkring på 200A cirka 15-20 cm från batteri.
Samt dragit jordkabel från bältes fästet (renslipat) till ett fördelningsblock som även där fördelar ut jordpunkt till slutsteg jag har bak.

Jag mätte först mellan batteriets + och - pol. Där var det runt 12,5-12,8 (när bilen var igång.. har varit runt 13 volt innan).
Sedan mätte jag mellan fördelningsblocken + och -  , där var det runt 8-9 volt spänning.
Detta mätte jag när bilen var igång och musik spelade. Stängde av bilen + musik direkt när jag upptäckte detta.

Vad kan problemet vara?

mvh

409 Inlägg
3 oktober 2012
Låter som kass jordpunkt eller dåliga förbindingar någonstans. Testa att mäta efter säkringen och se ifall du har något spänningsfall där.

318 Inlägg
3 oktober 2012
Boyakacsha skrev:
Låter som kass jordpunkt eller dåliga förbindingar någonstans. Testa att mäta efter säkringen och se ifall du har något spänningsfall där.

Hmm, tvivlar på kass jordpunkt.. men ska kolla upp detta. Slipat plåtrent, får slipa lite till kanske.
Ska testa att mäta precis efter säkringen fram, både med bil på samt bilen avstängd. Kolla alla kopplingar också så återkommer jag med status!

edit:
En sak att tillägga är väl att det fungerade klockrent igår, men upptäckte detta i morse när jag var på väg till jobbet. Basarna slutade helt plötsligt slå i låten, för att sedan komma tillbaka lite då och då.. Hann inte kolla upp vad det var då men gjorde det nu på lunchen.
Senast redigerat av HeavyBass (3 oktober 2012)

596 Inlägg
3 oktober 2012
F4S4N skrev:
sellstedt1 skrev:
F4S4N skrev:

Hur djup bas vill du ha?

Om man utgår ifrån att man vill ha samma avstämning på båda lådorna så blir porten kortare i en låda med större volym.

Varför det blir så får någon annan gärna svara på smile

Men de blir ju även mindre area på porten

964 Inlägg
3 oktober 2012
HeavyBass skrev:
Någon som vet vad felet är om det är 12-13 volt i batteri fram, men bara 8-9 volt mellan jord- och pluskabel som jag dragit bak till slutstegen?

Märkte det idag när mitt slutsteg (SPL Dynamics ice1500.1) klippte och alarm lampan lyste.

Har dragit plus kabel (50mm^2) från batteri bak till ett fördelningsblock som fördelar ut strömmen till slutstegen. Naturligtvis sitter det en säkring på 200A cirka 15-20 cm från batteri.
Samt dragit jordkabel från bältes fästet (renslipat) till ett fördelningsblock som även där fördelar ut jordpunkt till slutsteg jag har bak.

Jag mätte först mellan batteriets + och - pol. Där var det runt 12,5-12,8 (när bilen var igång.. har varit runt 13 volt innan).
Sedan mätte jag mellan fördelningsblocken + och -  , där var det runt 8-9 volt spänning.
Detta mätte jag när bilen var igång och musik spelade. Stängde av bilen + musik direkt när jag upptäckte detta.

Vad kan problemet vara?

mvh

Du ska ha 14V när bilen är igång så där kan du börja kolla på generatorn, är kolen bra?

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

Sök