8246
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

174 Inlägg
18 oktober 2012
bättre kan det inte sägas tongue

Tokken skrev:
kevin92 skrev:
Jo men det är oavsätt lättare att stämma lådan med aero port, och jo jag såg det nu efteråt, ursäkta! smile
Men ja, med slot port kan man få flåsljud, annars vet tyvärr inte jag skillnaderna i ljudet.

Kan säga att jag ALDRIG fått flåsljud i en slotport.. EVER.

Rundas alla kanter av ordentligt så är det inga problem, dock är det många som inte kan räkna ut storleken
på en slotport och dessa görs för små och porthastigheten blir mer eller mindre lik en orkan.

Högerregeln, för dig som vill dö med vetskapen om att du hade rätt.

ohshit
1 285 Inlägg
18 oktober 2012
Tokken skrev:
kevin92 skrev:
Jo men det är oavsätt lättare att stämma lådan med aero port, och jo jag såg det nu efteråt, ursäkta! smile
Men ja, med slot port kan man få flåsljud, annars vet tyvärr inte jag skillnaderna i ljudet.

Kan säga att jag ALDRIG fått flåsljud i en slotport.. EVER.

Rundas alla kanter av ordentligt så är det inga problem, dock är det många som inte kan räkna ut storleken
på en slotport och dessa görs för små och porthastigheten blir mer eller mindre lik en orkan.

Äger faktiskt en låda gjort av dig tokken & det låter utmärkt! smile

The löwer class.

1 727 Inlägg
18 oktober 2012
Boyakacsha skrev:
Största skillnaden är att aeroporten i min mening är förjävla ful.. Är jue inga större problem att runda av kanterna på en slotport med en fräs..

Och jag läste aeroport och port............big_smile big_smile

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

2 712 Inlägg
18 oktober 2012
Om jag har 2 basar med dubbla talspolar så 2 x 4 ohm.. hur gör jag för att koppla ihop dem ner till 2 ohm?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

565 Inlägg
18 oktober 2012
amoreex skrev:
Om jag har 2 basar med dubbla talspolar så 2 x 4 ohm.. hur gör jag för att koppla ihop dem ner till 2 ohm?

Går bara att koppla 1 eller 4 ohm

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

2 712 Inlägg
18 oktober 2012
hmm okej.. för tänkte måste kanske köpa ett steg då mitt andra känns lite dött efter olycka...

Iaf... högtalarna har 800 Watt MAX står ej mer på Ljudia om dem... men då borde väl ett steg som ger ut 500 watt i 4ohm vara lagom?

För steget jag har de ger 1200 watt i 1ohm.. men de är dött eller är de kanske smartare att försöka få de reparerat?

80 Inlägg
18 oktober 2012
Kör på ett ice-800 eller ice-1500, både billigt och bra kvalite.
http://dbakuten.se/list-cat_id-32321

2 712 Inlägg
18 oktober 2012
kevin92 skrev:
Kör på ett ice-800 eller ice-1500, både billigt och bra kvalite.
http://dbakuten.se/list-cat_id-32321

Men om jag kan få mitt hollywood HXA 2k lagat för tusenlappen är de väl ändå mer prisvärt?

80 Inlägg
18 oktober 2012
Visst är det det, men antar att ditt steg inte ger ut 1200 äkta rms som det står i specen.. Men är du ute efter billigaste lösningen så är det mer prisvärt ja smile

http://www.fyndborsen.se/bil-navigation … -2k?stat=1

2 712 Inlägg
18 oktober 2012
Nej det ger inte i närheten ut 1200watt äkta.. men den borde väl klara ge t ex 500-600 watt i 2 ohm då de står 800 i specs?

ohshit
1 285 Inlägg
18 oktober 2012
kevin92 skrev:
Visst är det det, men antar att ditt steg inte ger ut 1200 äkta rms som det står i specen.. Men är du ute efter billigaste lösningen så är det mer prisvärt ja smile

http://www.fyndborsen.se/bil-navigation … -2k?stat=1

HXA stegena (åtminstone 3k) har fakttiskt varit rätt ärliga med wattantalet vid bänkningar, dock är ju detta vid 14.4v som sagt, mycket steg för pengarna! smile

The löwer class.

80 Inlägg
18 oktober 2012
Ja det kan man tycka, vet inte vad de steget ger,... du kunde ju bara koppla basarna antingen 1 eller 4 ohm... 
ice-1500 steget ger ut 600 rms i 4 ohm, visst dyrare lösning men mer kontroll och kraft smile

565 Inlägg
18 oktober 2012
kevin92 skrev:
Ja det kan man tycka, vet inte vad de steget ger,... du kunde ju bara koppla basarna antingen 1 eller 4 ohm... 
ice-1500 steget ger ut 600 rms i 4 ohm, visst dyrare lösning men mer kontroll och kraft smile

Har du jämfört så att du vet att det är motiverat att lägga pengarna på ett ice-steg?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

Hjultomte
1 500 Inlägg
18 oktober 2012
Någon som vet var man kan hitta en färdigsvetsat "låda" som man kan försänka i golvet till batteri? som man får svetsa dit sj.

Samt funderade på om man skulle ha 2st basar i separata lådor med olika avstämingar på ett monoblock hur skulle det låta? big_smile Har tvist med mig sj om detta ^^

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

80 Inlägg
18 oktober 2012
Lillalilja skrev:
Har du jämfört så att du vet att det är motiverat att lägga pengarna på ett ice-steg?

nej har aldrig jämfört stegen men har själv ägt ett ice 1500 steg, som just nu bara ligger ifall du är intreserad av begagnat..

TooS jag hade inte vågat chansa på 2 olika avstämda lådor smile

565 Inlägg
18 oktober 2012
kevin92 skrev:
Lillalilja skrev:

nej har aldrig jämfört stegen men har själv ägt ett ice 1500 steg, som just nu bara ligger ifall du är intreserad av begagnat..

TooS jag hade inte vågat chansa på 2 olika avstämda lådor smile

Har redan steg. Ska han byta upp sig en storlek hade jag hellre rekommenderat han att köpa ett Hxa 3k eller R1500D. Men jag har ju förstås inte ett ice 1500 till salu...wink

2 712 Inlägg
18 oktober 2012
Ser dock ingen mening att byta upp ifall jag kan få steget att fungera igen... de va väl inte så roligt för steget att de tyvärr låg löst i bagaget när bilen voltade..

Hade inte hunnit skruva fast steget ännu hmm

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
18 oktober 2012
amoreex skrev:
Ser dock ingen mening att byta upp ifall jag kan få steget att fungera igen... de va väl inte så roligt för steget att de tyvärr låg löst i bagaget när bilen voltade..

Slarver! Det kan bli dyrt att laga ett steg!
Ett beggat Ice 800.1 kanske du klarar dig på? Brukar inte bli så dyrt heller.

565 Inlägg
18 oktober 2012
amoreex skrev:

Var du nöjd med steget så är det billigaste förmodligen att laga det, ja.

Att du inte hade hunnit skruva fast steget var en av de sämsta ursäkter jag har hört. Att du inte brydde dig är nog närmare sanningen...

2 712 Inlägg
18 oktober 2012
Nitromast skrev:
amoreex skrev:

Slarver! Det kan bli dyrt att laga ett steg!
Ett beggat Ice 800.1 kanske du klarar dig på? Brukar inte bli så dyrt heller.

Jag vet hmm

Fick hem det och hann ej mer än att koppla ihop de den kvällen sen va de dax och jobba hela dagarna så hade ingen ork att sätta fast de då vi va underbemannade på jobbet.. sen efter 5 dagar voltade man påväg hem från jobbet och då fick både låda och steg åka berg och dal bana i bagaget...

Jo ett 800 hade jag lätt klarat mig på då det har ungefär samma specs som mitt Hollywood jag har nu .. dock har jag ju hört att SPL är ett bättre märke med så.. smile

Visst båda är Klass D steg..

Sök