6425
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 024 Inlägg
19 oktober 2012
amoreex skrev:
Expoze skrev:
amoreex skrev:

Hmm fixade 2 nya bilder..

Den du tänkte på?
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … bc3f55.jpg

Står detta på stereon
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … a0fcce.jpg

Sen tänkte jag en sak.. kan jag använda kabelkittet som va till min förra piooner stereo?

Den passar och är samma kopplingar.. och där har jag en remote jag redan kopplat en sockerbit på.

Precis den, står ju klart och tydligt att den är till remote oxå, den andra som är till steering remote är ju ljusblå enligt texten och det stämmer ju med bilden oxå. Använd kablarna du fick med, du kan aldrig vara säker att alla stift är exakt likadant kopplade mellan olika märken.

Okej tack för bra svar!

Men kan jag bara klippa av den mellan stereon och kontaktstycket för att få dit en sockerbit?

Kan ju bara ha sockerbit för att sätta ihop den sen igen smile

Kika först i bilens kontakt så det inte sitter en kabel där, isåfall måste bilen oxå ha den signalen och då måste du låta den sitta kvar och helt enkelt tjuva dig på den. Sockerbitar däremot har inget i bilar att göra utan löd helst och isolera med krympslang, har du inte möjlighet till det så använd åtminstone isolerade kabelskor.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Voodoo
1 444 Inlägg
19 oktober 2012
Lonefox skrev:
Stripz skrev:
Lonefox skrev:
Cgee skrev:
HXA stegena (åtminstone 3k) har fakttiskt varit rätt ärliga med wattantalet vid bänkningar, dock är ju detta vid 14.4v som sagt, mycket steg för pengarna! smile

Ogillar mätningarna vid 14.4V. Föredrar att se på mätningar gjorda vid 12V.....

FPP före SR då det är två olika segment till FPPs fördel.
Dock kan jag inte uttala mig om skillnaden mellan Solid och FPP rent ljudmässigt då jag ej har lyssnat på FPP....

Solid är ju mer i stegs steg medans fp är preformens mellan klass och fps är higend undra om de blir nå skillnad id byte av steg eller finns de annat gärna beg

Solid är inte instegsklass... Snarare mellansegmentet. Precis som FPP verkar vara.
Fördelen med SOlid är ju storleken.
MEN den enda som kan avgöra om det är värt att byta är du och dina öron. Tycker du skall bege dig till en butik som säljer Focal och försöka få till en provlyssning av båda stegen kopplat mot din högtalarmodell....

Väntar å köper fps

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

2 712 Inlägg
19 oktober 2012
Expoze skrev:
amoreex skrev:
Expoze skrev:

Precis den, står ju klart och tydligt att den är till remote oxå, den andra som är till steering remote är ju ljusblå enligt texten och det stämmer ju med bilden oxå. Använd kablarna du fick med, du kan aldrig vara säker att alla stift är exakt likadant kopplade mellan olika märken.

Okej tack för bra svar!

Men kan jag bara klippa av den mellan stereon och kontaktstycket för att få dit en sockerbit?

Kika först i bilens kontakt så det inte sitter en kabel där, isåfall måste bilen oxå ha den signalen och då måste du låta den sitta kvar och helt enkelt tjuva dig på den. Sockerbitar däremot har inget i bilar att göra utan löd helst och isolera med krympslang, har du inte möjlighet till det så använd åtminstone isolerade kabelskor.

Men en kabelsko går ju att använda där.. en signal går in och så går 2 sladdar ut?

jag har ej möjlighet att löda.. men om jag kollar i bilens kontakt stycke och de inte någon kabel till Remote där då är de väl ändå okej att klippa av den?

Och varför har sockerbitar inget där att göra?
Fungerar utmärkt för så små spänningar tycker jag allt.. :o

Plötsliga stoppet är det som dödar..

409 Inlägg
19 oktober 2012
Sockerbitar funkar bra i fasta installationer men skruvarna har tendens att skaka loss i bilar..

2 024 Inlägg
19 oktober 2012
amoreex skrev:
Expoze skrev:
amoreex skrev:

Okej tack för bra svar!

Men en kabelsko går ju att använda där.. en signal går in och så går 2 sladdar ut?

jag har ej möjlighet att löda.. men om jag kollar i bilens kontakt stycke och de inte någon kabel till Remote där då är de väl ändå okej att klippa av den?

Och varför har sockerbitar inget där att göra?
Fungerar utmärkt för så små spänningar tycker jag allt.. :o

Ja, används den inte i bilen så är det bara att klippa. Sockerbitar är utmärkta för högre spänningar och framförallt där allt sitter still. I en bil där allt rör på sig och vibrerar är de dock ingen höjdare då de i värsta fall kan gänga upp sig. Dessutom är de inte så bra vädertätade heller.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 712 Inlägg
19 oktober 2012
Expoze skrev:
Ja, används den inte i bilen så är det bara att klippa. Sockerbitar är utmärkta för högre spänningar och framförallt där allt sitter still. I en bil där allt rör på sig och vibrerar är de dock ingen höjdare då de i värsta fall kan gänga upp sig. Dessutom är de inte så bra vädertätade heller.

Men det blir väl inte fuktigt där?

Vi har haft sockerbitar i en av våra bilar så länge vi haft bilen och det har aldrig varit några problem med de kopplingarna.. och skulle den lossna så är de väl ändå bara att skruva fast den igen ? wink

För att vara på säkra sidan att den sitter fast kan man väl tejpa fast den starkt mot en massa andra kablar?

409 Inlägg
19 oktober 2012
Varför ska folk alltid envisas med att fråga om någonting och sedan inte acceptera svaret dom får utan vrider och vänder på frågan tills dom får svaret dom VILL ha och inte svaret som faktiskt är sant..

2 712 Inlägg
19 oktober 2012
Boyakacsha skrev:
Varför ska folk alltid envisas med att fråga om någonting och sedan inte acceptera svaret dom får utan vrider och vänder på frågan tills dom får svaret dom VILL ha och inte svaret som faktiskt är sant..

Jo jag accepterar det självklart.. jag ser de bara som ni sa där med kabelskor att köpa såna sen behöver man väl nån speciell tång för att fästa fast kablen i skon?

Eller är de bara något jag har fått för mig?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
19 oktober 2012
amoreex skrev:
Boyakacsha skrev:

Jo jag accepterar det självklart.. jag ser de bara som ni sa där med kabelskor att köpa såna sen behöver man väl nån speciell tång för att fästa fast kablen i skon?

En kabelskotång. Enkelt och billigt. Samt så köper du ju den bara en gång!

2 712 Inlägg
19 oktober 2012
Nitromast skrev:
amoreex skrev:
Boyakacsha skrev:

Jo satt och läste om de på något annat forum.. men de prata något att man måste ha en tång för rätt storlek för just den skon? :s

Ska man då ha flera olika skor så blir det ju en massa olika tångar? ._.

Och såna här saker spelar väl ingen roll om man köper på t ex biltema?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 oktober 2012
Stripz skrev:
Lonefox skrev:
Stripz skrev:

Solid är ju mer i stegs steg medans fp är preformens mellan klass och fps är higend undra om de blir nå skillnad id byte av steg eller finns de annat gärna beg

Solid är inte instegsklass... Snarare mellansegmentet. Precis som FPP verkar vara.
Fördelen med SOlid är ju storleken.
MEN den enda som kan avgöra om det är värt att byta är du och dina öron. Tycker du skall bege dig till en butik som säljer Focal och försöka få till en provlyssning av båda stegen kopplat mot din högtalarmodell....

Väntar å köper fps

Tycker jag du gör helt rätt i smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

818 Inlägg
19 oktober 2012
amoreex skrev:
Nitromast skrev:
amoreex skrev:

Jo satt och läste om de på något annat forum.. men de prata något att man måste ha en tång för rätt storlek för just den skon? :s

Nu har jag inte läst hur stor kabel du ska klämma kabelskor till, men en kabelsko tång för vanliga högtalarkablar t.ex kostar runt 100kr och passar flera olika storlekar av kabelskor

2 712 Inlägg
19 oktober 2012
rasurbo skrev:
amoreex skrev:
Nitromast skrev:

Nu har jag inte läst hur stor kabel du ska klämma kabelskor till, men en kabelsko tång för vanliga högtalarkablar t.ex kostar runt 100kr och passar flera olika storlekar av kabelskor

Jag ska klämma kablar som är så tunna som en remote kabel och det är ju ingenting.. men vill även kunna klämma 25mm kablar då jag har dem med oh sätta kabelskor på..

409 Inlägg
19 oktober 2012
amoreex skrev:

Nej då, biltema funkar alldeles utmärkt och täcker allt mellan 0.5mm-6mm:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … ang-12675/

Ska du pressa större grejjer så är det denna som gäller:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … ang-71604/

2 712 Inlägg
19 oktober 2012
Förresten jag har en fråga bara...

Jag har en 50mm2 kabel som går från batteriet in i ett block som delar upp den till 2 st 20mm2 kablar... sen går det 20mm2 jord från varje steg....

Men eftersom jag har en 50mm2 kabel in ska jag inte ha en 50mm2 kabel ut med då?

Eller det blir ändå rätt då det går en 20mm2 kabel in i steget och en 20mm2 kabel ut?

2 712 Inlägg
19 oktober 2012
Boyakacsha skrev:
amoreex skrev:

Nej då, biltema funkar alldeles utmärkt och täcker allt mellan 0.5mm-6mm:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … ang-12675/

Ska du pressa större grejjer så är det denna som gäller:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … ang-71604/

Hmm jag är ju inte så intresserad av att lägga 600 kr på en tång som jag sen kommer använda en eller 2 gånger...

Sen en fråga skulle den här funka för att få in en kabel till på Remoten?
istället för sockerbit?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … -st-44039/
Senast redigerat av amoreex (19 oktober 2012)

409 Inlägg
19 oktober 2012
Nej, använd en riktig skarvhylsa eller ännu bättre löd..

Den största kostnaden i ett bygge (iaf dom första) är jue verktyg big_smile

2 712 Inlägg
19 oktober 2012
Boyakacsha skrev:
Nej, använd en riktig skarvhylsa eller ännu bättre löd..

Den största kostnaden i ett bygge (iaf dom första) är jue verktyg big_smile

Hade dessa 2 fungerat att sätta ihop med varandra då?

Båda har ju en tungbredd på 6,3 mm och då köpa den som tar 0,5mm..

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … ift-44012/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … lsa-44001/

2 712 Inlägg
19 oktober 2012
Boyakacsha skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar/Skarvhylsa-44030/

Hur gör jag för att fästa kablen i den då?

Kanske dum fråga för er som kan det men är här för att lära mig ju.. wink

Sök