6751
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

409 Inlägg
19 oktober 2012
Är ett "rör" som du klämmer i bägge ändar, i med det du ska skarva och pressa med tången för 199:- wink

2 712 Inlägg
19 oktober 2012
Boyakacsha skrev:
Är ett "rör" som du klämmer i bägge ändar, i med det du ska skarva och pressa med tången för 199:- wink

Måste man klämma med en sån speciell tång, funkar de inte med nån liten fuling med en stor rörtång och klämma ihop skiten ? wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..

2 024 Inlägg
19 oktober 2012
amoreex skrev:
Boyakacsha skrev:

Måste man klämma med en sån speciell tång, funkar de inte med nån liten fuling med en stor rörtång och klämma ihop skiten ? wink

Köp rätt grejor från början och du kommer inte att ångra dig, jag lovar! Rätt verktyg gör halva jobbet och man blir så mycket mer nöjd med resultatet.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

2 712 Inlägg
19 oktober 2012
Expoze skrev:
amoreex skrev:
Boyakacsha skrev:

Köp rätt grejor från början och du kommer inte att ångra dig, jag lovar! Rätt verktyg gör halva jobbet och man blir så mycket mer nöjd med resultatet.

Ja självklart... men det ända jag kan komma på som jag lär använda en sån liten tång till är bara till remoten sen lär jag ej använda den mer...

Om man inte gör så att man byter ut de 2 sockerbitar jag tillfälligt har till 2 st diodslingor.. .smile

Sen behöver jag ju en tång som klarar 25mm...

och en sån tång är lite dyr ska kolla lite med folk vi känner som jobbar på volvo verkstad... om det kan finnas att dem har en där som man kan låna bara för att klämma ihop ? smile

2 024 Inlägg
20 oktober 2012
amoreex skrev:
Expoze skrev:
amoreex skrev:

Ja självklart... men det ända jag kan komma på som jag lär använda en sån liten tång till är bara till remoten sen lär jag ej använda den mer...

Om man inte gör så att man byter ut de 2 sockerbitar jag tillfälligt har till 2 st diodslingor.. .smile

och en sån tång är lite dyr ska kolla lite med folk vi känner som jobbar på volvo verkstad... om det kan finnas att dem har en där som man kan låna bara för att klämma ihop ? smile

Den lilla tången får man garanterat nytta av mer gånger om man gillar att pilla själv med prylar så det är en bra investering på sikt, kan man låna så funkar det givetvis ok oxå. Den stora tången till tex 25mm2 är inget man köper som privatperson såvida man inte klämmer en hel del sånt. Dock brukar man kunna få hjälp med sånt på elverkstäder om man tar med en påse bullar eller så. cool

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

409 Inlägg
20 oktober 2012
Jag har köpt den grövre tången själv, klart värt pengarna om man drar ett par vändor strömkablage..
Tror verkligen inte jag har byggt min sista bil och då känns det som att 600kr är en sund investering för att få ordentligt pressade skor smile

2 712 Inlägg
20 oktober 2012
Expoze skrev:
amoreex skrev:
Expoze skrev:

Den lilla tången får man garanterat nytta av mer gånger om man gillar att pilla själv med prylar så det är en bra investering på sikt, kan man låna så funkar det givetvis ok oxå. Den stora tången till tex 25mm2 är inget man köper som privatperson såvida man inte klämmer en hel del sånt. Dock brukar man kunna få hjälp med sånt på elverkstäder om man tar med en påse bullar eller så. cool

Ja lite de jag känner när jag bara bygger hobby saker så kan det vara bra med den lilla tången för att koppla saker till t ex diod slingor osv.. men en sån stor sak för 600.. det känns lite väl maffit om jag inte klämmer mer än 2 kablar och sen klämmer jag inte mer på ett år..  t ex och då volvo verkstad har en man kan låna då morsans sambo jobbat där och hans bror är där så får låna verkstaden ibland så...
Senast redigerat av amoreex (20 oktober 2012)

2 712 Inlägg
20 oktober 2012
Boyakacsha skrev:
Jag har köpt den grövre tången själv, klart värt pengarna om man drar ett par vändor strömkablage..
Tror verkligen inte jag har byggt min sista bil och då känns det som att 600kr är en sund investering för att få ordentligt pressade skor smile

Jo det är ju självklart sant... men skall se i första hand om jag kan låna en då man som studerande inte har den största inkomsten så kan de kännas värt att låna nu och sen köpa en egen när man fått jobb om kanske 1,5 - 2 år  och man då håller på mer med ljud smile

508 Inlägg
20 oktober 2012
Jag har en Pioneer avic d3 dubbel-din stereo som jag skulle vilja byta display (plasten/glaset), för det är en spricka i så den reagerar inte när man trycker.
Vilka fixar sånt ?

409 Inlägg
20 oktober 2012
amoreex skrev:
Jo det är ju självklart sant... men skall se i första hand om jag kan låna en då man som studerande inte har den största inkomsten så kan de kännas värt att låna nu och sen köpa en egen när man fått jobb om kanske 1,5 - 2 år  och man då håller på mer med ljud smile

Ja man får jue självklart anpassa sig efter ekonomi och behov smile
Men som sagt, köp dig en liten tång och ett gäng riktiga hylsor så ska du se att det blir kanon!

2 712 Inlägg
20 oktober 2012
Boyakacsha skrev:
amoreex skrev:

Men som sagt, köp dig en liten tång och ett gäng riktiga hylsor så ska du se att det blir kanon!

Satt och kollade på den längst ner med 110 st..

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … kor-35793/

Verka rätt bra pris och hoppas dem är så pass små så de funkar till tunna kablar som remote...

Var ju annars bra pris och lite valmöjligheter smile

2 024 Inlägg
20 oktober 2012
amoreex skrev:
Boyakacsha skrev:
amoreex skrev:

Verka rätt bra pris och hoppas dem är så pass små så de funkar till tunna kablar som remote...

Ta sikte på den med 175st i för en tia mer istället. Där fanns nämligen skarvhylsor oxå.

Samarbetspartners:

1 727 Inlägg
20 oktober 2012
Om man inte vill köpa tång för ett par pressningar så kan man prova med lokala elfirman.

Ta med bullpåse!

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

2 712 Inlägg
20 oktober 2012
Expoze skrev:
amoreex skrev:
Boyakacsha skrev:

Ta sikte på den med 175st i för en tia mer istället. Där fanns nämligen skarvhylsor oxå.

Jo när det skiljer så lite så har man lite mer än välja på smile

16 197 Inlägg
20 oktober 2012
har man inte råd med att köpa RÄTT saker för jobbet så lämnar man in bilen på en firma.  och har man inte råd med de så får man helt enkelt sjunga själv.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 712 Inlägg
20 oktober 2012
evilaudio skrev:
har man inte råd med att köpa RÄTT saker för jobbet så lämnar man in bilen på en firma.  och har man inte råd med de så får man helt enkelt sjunga själv.

Om man inte kan låna så klart? wink

Och jag känner bara att köpa en sån tång för 600 kr när man inte har så stabil inkomst inte är den bästa affären.

Då kan man hellre vänta det lilla man själv pressar kablar..

16 197 Inlägg
20 oktober 2012
amoreex skrev:
evilaudio skrev:

Och jag känner bara att köpa en sån tång för 600 kr när man inte har så stabil inkomst inte är den bästa affären.

när det gäller bilstereo så pressar man kabelskor rätt ofta. så ska du ha det som en hobby så säger jag bara,köp rätt verktyg.

med rätt saker så blir allt lättare,går fortare och roligare.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

565 Inlägg
20 oktober 2012
amoreex skrev:
evilaudio skrev:

Du har inte ett skruvstäd då? Böj till kabelskon så den sitter rätt och sedan klämma den i skruvstädet. Dock får man göra det innan man drar den...

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

577 Inlägg
20 oktober 2012
Jag håller helt o hållet med om allt ni har sagt och det är rätt!
MEN wink självklart går det att genomföra utan ett specialanpassat verktyg. Allt annat är lögn.

Rekommenderar även jag att köpa rätt verktyg för det är värt det.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Voodoo
1 444 Inlägg
20 oktober 2012
Lonefox skrev:
Stripz skrev:
Lonefox skrev:

Solid är inte instegsklass... Snarare mellansegmentet. Precis som FPP verkar vara.
Fördelen med SOlid är ju storleken.
MEN den enda som kan avgöra om det är värt att byta är du och dina öron. Tycker du skall bege dig till en butik som säljer Focal och försöka få till en provlyssning av båda stegen kopplat mot din högtalarmodell....

Väntar å köper fps

Tycker jag du gör helt rätt i smile

värt att köpta till powercapsen ? sen fundera jag  å byta ut  sub anläggningen bak  till  focal där desutom
just nu är spl dynamics grejjer ice 1500 å xtr380d2s  har focal nå likvärdigt ? smile

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Sök