6485
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
20 oktober 2012
Herrejösses.. 40+ inlägg om hur man monterar en kabelsko.

Finns ETT sätt att montera en kabelsko på en kabel, med RÄTT verktyg med en helt vanlig kabelsko.
Kläm kläm kläm klart.

Vill du klämma större kablar? Större tång.. Kläm kläm kläm klart!

Skruvstädet? Jorå.. den modellen har man sett många gånger. Dom förgyllda kabelskorna, som är rent skräp som man pressat ihop med typ skruvstädet. Kan jag dra loss ganska enkelt då ett skruvstäd pressar ihop skon platt och kabeln spretar ut kardelerna och kabeln blir barnsligt lätt att dra ur. Sen finns det knep att ta till visst
men jag har sett det för många gånger för att ha fel.

Ett stycke sådan här
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty … ang-71604/

och ett stycke sådan här i lämplig storlek
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … -st-24540/

Ska man ge sig på och koppla el i bilen gör man på RÄTT sätt eller inte alls.

Har man inte erfarenhet eller verktygen bör man låta bli.

Nästan lite skrämmade ibland att man inte har krav på utbildning när det gäller installation av bilel.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
20 oktober 2012
Tokken skrev:
Herrejösses.. 40+ inlägg om hur man monterar en kabelsko.

Finns ETT sätt att montera en kabelsko på en kabel, med RÄTT verktyg med en helt vanlig kabelsko.
Kläm kläm kläm klart.

Vill du klämma större kablar? Större tång.. Kläm kläm kläm klart!

Skruvstädet? Jorå.. den modellen har man sett många gånger. Dom förgyllda kabelskorna, som är rent skräp som man pressat ihop med typ skruvstädet. Kan jag dra loss ganska enkelt då ett skruvstäd pressar ihop skon platt och kabeln spretar ut kardelerna och kabeln blir barnsligt lätt att dra ur. Sen finns det knep att ta till visst
men jag har sett det för många gånger för att ha fel.

Ett stycke sådan här
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty … ang-71604/

och ett stycke sådan här i lämplig storlek
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … -st-24540/

Ska man ge sig på och koppla el i bilen gör man på RÄTT sätt eller inte alls.

Har man inte erfarenhet eller verktygen bör man låta bli.

Nästan lite skrämmade ibland att man inte har krav på utbildning när det gäller installation av bilel.

Sist jag klämde en kabelsko blev det skruvstädet, en enorm körnare och lödning + krympslang.
Det blev nog lika bra även om det hade gått 30 min snabbare med en enkelt presstång (som jag faktist innehar..)

596 Inlägg
20 oktober 2012
Kan högtalarna bli störda om en strömkabel ligger för nära den ?

577 Inlägg
20 oktober 2012
huvudsaken är att det fungerar som det ska inom alla aspekter inte minst säkerheten. klarar man inte av att klämma en kabelsko med en vanlig tång? jo det gör man. och det blir bra med lite teknik.
det är ett hjälpmedel en kabelskotång inget tvång. man kan ju byta hjul utan mutterknack, pressa tillbax bromskolvar utan vad en sån där okpress tjofräs heter mm.
Hjälpmedel är bra/kul att ha. sparar tid och svordommar. Men man klarar sig utan.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
20 oktober 2012
risodlarn skrev:
huvudsaken är att det fungerar som det ska inom alla aspekter inte minst säkerheten. klarar man inte av att klämma en kabelsko med en vanlig tång? jo det gör man. och det blir bra med lite teknik.
det är ett hjälpmedel en kabelskotång inget tvång. man kan ju byta hjul utan mutterknack, pressa tillbax bromskolvar utan vad en sån där okpress tjofräs heter mm.
Hjälpmedel är bra/kul att ha. sparar tid och svordommar. Men man klarar sig utan.

Problemet är bara att många vet inte det.. Friskt kopplat hälften brunnit är inget ordspråk som uppkommit av en slump.

När man inte har koll på så pass enkla saker som att klämma en kabelsko, då kanske man ska gå en kurs eller två.

En idé är att ta kontakt med Pierre på Seastreams garage, då jag vet att han ska eller kommer hålla i sådant.
Där man garanterat får lära sig varför det är så sablans viktigt att lära sig. 12V må låta ganska harmlöst men kan
vara rent livsfarligt fel hanterat.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

139 Inlägg
20 oktober 2012
Tjena, undrar lite hur jag ska koppla mitt framsystem på bmw:n, att koppla högtalarna till filtret är inga problem, frågan är bara vilka av INH +,- och Inl +,- som ska kopplas till slutsteget. Kan absolut inget om Bi-wiring över huvud taget. vad står INH och INL för?
https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139704/139704-4dd994460ab82612ea535da5d3423ae2_large.jpg
Senast redigerat av svampen92 (20 oktober 2012)

16 197 Inlägg
20 oktober 2012
svampen92 skrev:
Tjena, undrar lite hur jag ska koppla mitt framsystem på bmw:n, att koppla högtalarna till filtret är inga problem, frågan är bara vilka av INH +,- och Inl +,- som ska kopplas till slutsteget. Kan absolut inget om Bi-wiring över huvud taget. vad står INH och INL för?
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

om du tänker lite logiskt. vad tror du att det betyder?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

139 Inlägg
20 oktober 2012
in low och high? kom på det precis efter att jag skrivit (Y) men betyder det att jag måste ha 4 kanaler över på steget eller kan man koppla från inh+ till inl+ och samma på minus sidan?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 oktober 2012
svampen92 skrev:
in low och high? kom på det precis efter att jag skrivit (Y) men betyder det att jag måste ha 4 kanaler över på steget eller kan man koppla från inh+ till inl+ och samma på minus sidan?

Har du inte fyra kanaler att tillgå så kan du antingen bygla så som du beskrev ja, eller dra separata kablar fråm steget ÄVEN om det är inkopplade på samma anslutningar. Bara det gör en viss skillnad.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

139 Inlägg
20 oktober 2012
Lonefox skrev:
svampen92 skrev:

Har du inte fyra kanaler att tillgå så kan du antingen bygla så som du beskrev ja, eller dra separata kablar fråm steget ÄVEN om det är inkopplade på samma anslutningar. Bara det gör en viss skillnad.

Okej, tackar så mycket för hjälpen smile

596 Inlägg
20 oktober 2012
Tjena vart kan man köp billig 50 mm² kabel ?

16 197 Inlägg
20 oktober 2012
sellstedt1 skrev:

vad är billigt??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

596 Inlägg
20 oktober 2012
evilaudio skrev:
sellstedt1 skrev:

vad är billigt??

Så billigt som möjligt

409 Inlägg
20 oktober 2012
Swedol har billig svetskabel sägs det, inte en aning om hur den är att använda dock

577 Inlägg
20 oktober 2012
Tokken skrev:
risodlarn skrev:

Problemet är bara att många vet inte det.. Friskt kopplat hälften brunnit är inget ordspråk som uppkommit av en slump.

När man inte har koll på så pass enkla saker som att klämma en kabelsko, då kanske man ska gå en kurs eller två.

En idé är att ta kontakt med Pierre på Seastreams garage, då jag vet att han ska eller kommer hålla i sådant.
Där man garanterat får lära sig varför det är så sablans viktigt att lära sig. 12V må låta ganska harmlöst men kan
vara rent livsfarligt fel hanterat.

Jag håller med dig!
Hade gärna gått den kursen, även fast jag kan klämma en kabelsko wink Hade gjort de om jag hade haft tid också!
Kommer ihåg att vi tog symaskinskort i skolan på syslöjden för massa år sedan. Man borde införa körkort för lite allt möjligt då sunt förnuft verkar försvinna mer o mer.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

90 Inlägg
21 oktober 2012
Skulle behöva hjälp med hu många liter en bandpass låda ska vara till 2 st kicker L7 10"
(Ska sitta i en merca w124 sedan därav bandpasslåda)
lyssnar på blandad musik men gillar lite mer snabb tight bas .

1200w musik
600w rms
10" 25,4cm
impedans 4 ohm DVC
Max rek. slutstegseffekt 1200W peak
Max rek. slutstegseffekt 600W rms
Känslighet 86,5 dB 1W/1M
Frekv.omf. 18 - 100 Hz
VAS 34.31L
Qts:0,445
Fs:33,1Hz
Xmax 13,1mm
BL faktor: 17.16 Tm

954 Inlägg
21 oktober 2012
bara en lite rolig fråga smile många stirrar sig blinda på effekten på en bas men vad ska man igentligen kolla efter?? ja kollar mycke på FS för ja gillar när den e låååååg xD

21 761 Inlägg
21 oktober 2012
Har räknat på trekammars bandpass med portad mittenkammare.

Sluten kammare (per bas): 25 liter netto, dämpmatta på innerväggarna
Portad kammare: 55 liter netto
Port: 1 st 6", röret kapas till 12 cm och sedan sätts trattar i båda ändar.

Delningsfrekvensen bör nog vara högst 70 Hz, kurvan faller i teorin märkbart över 70 Hz. smile
Senast redigerat av Drönirettab (21 oktober 2012)

287 Inlägg
21 oktober 2012
Vet att detta kanske kommit upp innan!

När jag spelar musik med stängda dörrar så tycker jag att det spelar bra. Men öppnar man dörrarna och bagageluckan så spelar det jäkligt mkt mer :o
Rutan flexar riktigt mycket med allt öppet med knappt något med allt stängt även trycket blir mycket goare.

Vad gör man åt det? Är det bara att bita i det sura och inse att bilen är för liten eller är det lådan som är "fel"

Kör 2st B2 as12mkII i 2ohm på ett B2 mono, e36 coupe med båda sätena fällda och lådan vänd innåt.

565 Inlägg
21 oktober 2012
QuattroMartin skrev:
Vet att detta kanske kommit upp innan!

När jag spelar musik med stängda dörrar så tycker jag att det spelar bra. Men öppnar man dörrarna och bagageluckan så spelar det jäkligt mkt mer :o
Rutan flexar riktigt mycket med allt öppet med knappt något med allt stängt även trycket blir mycket goare.

Vad gör man åt det? Är det bara att bita i det sura och inse att bilen är för liten eller är det lådan som är "fel"

Kör 2st B2 as12mkII i 2ohm på ett B2 mono, e36 coupe med båda sätena fällda och lådan vänd innåt.

Lådan är för stor/för djupt avstämnd. Skriv lådvolym och port här kanske du får tips om en bättre låda. Det är ju inte heller något ovanligt så sök!

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

Sök