5804
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 december 2009
Det är just det där med att dom slår av vid hög volym som gör att jag misstänker jorden.

Om du tar bort jorden innan du tar bort lågnivån (eller sätter dit lågnivån innan jorden) och samtidigt har pluskabeln ansluten så kan du räkna med bränd signaljord i huvudenheten.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

35 Inlägg
18 december 2009
ChriZtoffer skrev:
Det är just det där med att dom slår av vid hög volym som gör att jag misstänker jorden.

Om du tar bort jorden innan du tar bort lågnivån (eller sätter dit lågnivån innan jorden) och samtidigt har pluskabeln ansluten så kan du räkna med bränd signaljord i huvudenheten.

Jag glömde koppla in lågnivån, men jag hade jord och ström inkopplat, kan det ha påverkat att det blivit såhär?

Fast ändå så kunde jag spela på 15 då den trycker på rätt bra, men 20 gick inte.
nu kan jag inte spela högre än 13-14, borde nästan vara batteriet. Fast att den inte gick alls ibland är så jävla skumt.

MVH

409 Inlägg
18 december 2009
jaha jag har plockat bort lågnivån fler gånger utan att nått har gått sönder och då har jag inte rört jordkabeln......

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
18 december 2009
ChriZtoffer skrev:

OM man slår på enheterna ja.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
18 december 2009
svempus skrev:
jaha jag har plockat bort lågnivån fler gånger utan att nått har gått sönder och då har jag inte rört jordkabeln......

Nej, men det var ju inte vad du skrev.....det du just nu skrev var ju tvärtom vad du frågade.

Om man tar bort jordkabeln och låter signalkabeln sitta i och slår på stereon tas jorden via skärmen i RCAn = PISSDÅLIGT.

Att ta bort RCAn med jordkabeln i riskerar inte att bränna signaljorden i stereon, däremot kan du bränna stegets drivarkrets.

Slutsats: HÅLL ALDRIG på och dra ut och sätt i RCA sladdarna med stereon igång, och sätt ALDRIG på stereon utan att ha kopplat ihop ALLT.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

236 Inlägg
18 december 2009
hej ! har ett problem med min Alpine CDE 101R .. medelandet CD ERROR visas så fort jag startar den , enligt manualen är det kortslutningskyddet.

men dock om jag startar stereon UTAN isokablaget för högtalare i.. och sen då den startar sätter jag in iso kablaget funkar det tills jag startar om stereon .. någon som haft samma problem ? // mvh jonas

Man måste ha humor

DLS
1 147 Inlägg
18 december 2009
Jag har bränt mitt slutsteg.

Allt var ikopplat tills jorden åkte ur och jag drog ut strömmen så fort jag kunde, när jag skulle sätta ihop allt funkade inget, såg att kondensatorn närmast jorden var bränd, bytte till samma värde men den funkar fortfarande inte.

Går det skicka in på lagning?

16 197 Inlägg
18 december 2009
huntelaar skrev:

Allt var ikopplat tills jorden åkte ur och jag drog ut strömmen så fort jag kunde, när jag skulle sätta ihop allt funkade inget, såg att kondensatorn närmast jorden var bränd, bytte till samma värde men den funkar fortfarande inte.

va e de för steg??

är de ett billigare steg så e de ofta billgare å köpa ett nytt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

238 Inlägg
18 december 2009
Någon som vet ungefär hur stor låda de bör vara till två kicker L5 10", den sk vara portad och spela hyffsat djupt tongue

Mvh

DLS
1 147 Inlägg
18 december 2009
evilaudio skrev:
huntelaar skrev:

va e de för steg??

är de ett billigare steg så e de ofta billgare å köpa ett nytt.

Jag har misstänkt detta, fick praktiklön idag på 9000 spänn så det blir nog det, steget kostade endast 1300, ett kenwood kdc något - 2 kanal på 100 Rms Watt om jag inte minns fel.

Något nytt steg du kan rekommendera som kan driva min bas? 300 rms watt, magnat transforce 1200. smile

535 Inlägg
18 december 2009
huntelaar skrev:
Något nytt steg du kan rekommendera som kan driva min bas? 300 rms watt, magnat transforce 1200. smile

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-10173
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16306
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16453

Motorer utan turbo.....suger!

21 761 Inlägg
18 december 2009
PWalliN skrev:
Någon som vet ungefär hur stor låda de bör vara till två kicker L5 10", den sk vara portad och spela hyffsat djupt

Testa med 75 liter inklusive basar men exklusive portar, dämpmatta på innerväggarna. Det ska vara 2 st 4" portar och själva rören görs 23 cm långa, sedan sätts trattar i varsin ände av rören. Portarna tar upp 0,095 liter per cm, då kan du lätt räkna ut hur mycket plats de tar upp i lådan. smile

Jag har inte provat basarna, det är en teoretisk uträkning.

32 Inlägg
18 december 2009
Jag har en fråga, tänkte prova slutsteget i bilen idag men undrar om jag kan göra det utan säkringshållaren vid batteriet? tänkte bara testa i max 10 minuter

807 Inlägg
18 december 2009
Jonrahman skrev:
Jag har en fråga, tänkte prova slutsteget i bilen idag men undrar om jag kan göra det utan säkringshållaren vid batteriet? tänkte bara testa i max 10 minuter

klart det går men se till att allt är rätt kopplat!

I'd rather die like a man, than live like a coward

32 Inlägg
18 december 2009
Jag har ju haft ett annat steg där innan så det borde väl inte vara några problem? enda skillnaden är steget tongue

32 Inlägg
18 december 2009
Det kan inte förstöra steget pga av ingen säkringshållare med säkring?

7 282 Inlägg
18 december 2009
Jonrahman skrev:
Det kan inte förstöra steget pga av ingen säkringshållare med säkring?

Nej men bilen kan brinna upp.

32 Inlägg
18 december 2009
;D inte ens värt att testa 10 min då?;

238 Inlägg
19 december 2009
Drönirettab skrev:
PWalliN skrev:
Någon som vet ungefär hur stor låda de bör vara till två kicker L5 10", den sk vara portad och spela hyffsat djupt

Testa med 75 liter inklusive basar men exklusive portar, dämpmatta på innerväggarna. Det ska vara 2 st 4" portar och själva rören görs 23 cm långa, sedan sätts trattar i varsin ände av rören. Portarna tar upp 0,095 liter per cm, då kan du lätt räkna ut hur mycket plats de tar upp i lådan. smile

Jag har inte provat basarna, det är en teoretisk uträkning.

Okey, tack så mkt, blir nog att testa, men vad är den lådan avstämd till  (lr va de heter)? tongue

238 Inlägg
19 december 2009
Jonrahman skrev:
;D inte ens värt att testa 10 min då?;

det är la bara att testa ? börjar de ryka o ha sig om kablar o grejer så ska du nog sluta  tongue jag har själv testat utan säkring, ( med ett mds steg till framsystem)

Sök