Hej alla glada! någon som vet hur 1st carpower sonic-10 spelar i en bandpass låda ?
jag har väldigt lite plats i bagaget och är väldigt kräsen har spelat den i sluten låda på 15Liter vilket va rekomenderat av tillverkaren, då lät den inte bra=( men i 35L reflex låda spelar den bra.
Hej alla glada! någon som vet hur 1st carpower sonic-10 spelar i en bandpass låda ?
jag har väldigt lite plats i bagaget och är väldigt kräsen har spelat den i sluten låda på 15Liter vilket va rekomenderat av tillverkaren, då lät den inte bra=( men i 35L reflex låda spelar den bra.
mvh Emil
en bandpass låda blir ju större än en portad.
frågan e ju bara va du anser me bra?? portat spelar ofta högre än slutet men slutet brukar låta bättre.
hej, vad kommer att ge ut bäst bas, en enkel 12" på 300W RMS med slutsteg på 300w rms, eller en låda med dubbla 12" på 150W RMS st med slutsteg på 300 w rms?
En sak som man får tänka på är hur mycket effekt som varje bas matas med. Visserligen ska 2 st basar spela högre än 1 st bas eftersom det blir dubbla konarean, men den ensamma basen får ju 300 W och de dubbla basarna får 300 W tillsammans (dvs 150 W vardera).
Slutresultatet bör bli att de dubbla basarna spelar ungefär lika högt som den ensamma basen, i just detta fall alltså.
dossanftw skrev:
okej, men vad ska jag satsa på om jag vill ha djup kraftig bas tycker du, vad ska jag kolla på? Dubbel 12" hade jag tänkt mig iaf..
Har inte testat så många basar och kan egentligen inte ge förslag på någon "favorit".
Senast redigerat av Drönirettab (23 december 2009)
okej tack för förklaringen, blev klarare nu Men när jag ska välja bas, är det viktigt vilken Ohm basarna har (ljudmässigt) eller är det skitsamma så länge steget passar ihop?
För att kunna utnyttja steget fullt ut så ska du välja basar med en impedans som tillsammans matchar stegets lägsta rekommenderade belastning, sedan kan gärna stegets RMS-effekt vid den impedansen vara något högre än basarnas sammanlagda RMS-tålighet.
Men man måste ju inte köra steget "för fullt" och få basarna att nästan vända ut-och-in på sig själva, man kan spela med förnuft och få riktigt bra kontroll på basarnas koner. I det fallet kan man välja att basarnas totala impedans uppgår till stegets näst lägsta tillåtna belastning, sedan att stegets RMS-effekt vid den impedansen håller sig på basarnas RMS-tålighet.
Det finns flera synsätt på hur man bör anpassa basar+steg, det "rätta" sättet kan vara på flera olika sätt.
Jag vet inte hur den spelar i bandpasslåda, men jag har räknat ut en låda om du känner för att testa.
Sluten kammare: 15 liter netto, dämpmatta på innerväggarna. Portad kammare: 18 liter netto, dämpmatta på innerväggarna. Port: 1 st 4".
Själva röret på porten ska vara 17 cm långt, sedan sätts trattar i båda ändar. Varken bas eller port är inräknade i kammarvolymerna eftersom jag inte vet säkert ifall basens magnet ryms i den slutna kammaren och jag vet inte heller hur långt in i den portade kammaren som porten måste sitta.
aa okejokej, jag håller på med mitt först "ljudbygge", vet inte om man ska kalla det ljudbygge direkt men ändå, och jag funderar på att testa det här kittet http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317516, med ett schysst framsystem till. Tror du att det kan duga till en fattig student som vill ha bra förstaljud i bilen?
Har hört den där Kenwoodlådan i en 850 och det spelade på rätt bra, fint i ljud i den tycker jag. Visserligen med dubbla effekten än vad du tänkte ge dom. Inget jag vill ha ha div anledningar, men inget fel på den
äre nån som vet var man kan hitta en bra jordpunkt i en volvo 460 så man kan flytta på baslådan och steget utan att behöva rycka löst en massa kablar....
En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..