5350
Sök

orion,dls eller impact och en Ohm fråga.

186 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
#1
Tja, Ska köpa en ny bas och har kollar på dessa tre:
Impact 3712SVC 1x4Ohm talspole
Orion C2 122 12" bas 2x2ohm
Dls RW12 1x2Ohm talspole

Alla från www.blekingebilradio.se
Har en volvo 850 som denna ska sitta i. Lyssnar på blandat, så den ska palla med olika typer av "bas".
Någon som vet något om dessa och vilken typ av låda dom trivs i? Vilken tror ni är mest för pengarna.
Ska säga att jag ska driva denna med ett mono steg som ger 300Wrms i 4Ohm och 600 i 2Ohm.

Den med den enkla 2 Ohms talspolen är alltså den enda jag kan jag ge 600Wrms? eller har jag fel?

Trevlig helg

653 Inlägg
19 december 2008
#2
addea1 skrev:
Tja, Ska köpa en ny bas och har kollar på dessa tre:
Impact 3712SVC 1x4Ohm talspole
Orion C2 122 12" bas 2x2ohm
Dls RW12 1x2Ohm talspole

Alla från www.blekingebilradio.se
Har en volvo 850 som denna ska sitta i. Lyssnar på blandat, så den ska palla med olika typer av "bas".
Någon som vet något om dessa och vilken typ av låda dom trivs i? Vilken tror ni är mest för pengarna.
Ska säga att jag ska driva denna med ett mono steg som ger 300Wrms i 4Ohm och 600 i 2Ohm.

Den med den enkla 2 Ohms talspolen är alltså den enda jag kan jag ge 600Wrms? eller har jag fel?

Trevlig helg

Japp det blir den enda du kan driva i 2ohm, har inte lyssnat på dedär basarna så det får nån annan rekommendera om smile


186 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
#3
ingen som vet nåt bra eller dåligt om basarna?smile

497 Inlägg
20 december 2008
#4
ta impact basen den är sjukligt grym för cashen det basar påbra med300wrms jag har speat 140+db med en 3712 med 1000wrms och den klarar det utan problem men det var dockderas äldre med 2x4ohms spole.
de andra har jag inte hört på men jag kan med all tilltro rekommondera impacten.


653 Inlägg
20 december 2008
#5
addea1 skrev:
ingen som vet nåt bra eller dåligt om basarna?smile

Har bara hört att Impactbasen ska vara ganska "all-round", alltså passar bra till all musik smak smile


1 400 Inlägg
20 december 2008
#6
Audi-powah skrev:
ta impact basen den är sjukligt grym för cashen det basar påbra med300wrms jag har speat 140+db med en 3712 med 1000wrms och den klarar det utan problem men det var dockderas äldre med 2x4ohms spole.
de andra har jag inte hört på men jag kan med all tilltro rekommondera impacten.

Bara en liten fråga.

Vad hadde du för slutsteg till den basen ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

5 852 Inlägg
20 december 2008
#7
Jo impacten låter trevligt som fasen och går att spela redigt högt med utan att den blir jobbig men som sagt en portad låda hade den ju trivts i och tänk på att mata på redigt med effekt smile


DLS RW10 har ja lyssnat på och den är betydligt mer hifi än vad dem andra basarna är och låter även den mycket mycket bra men spelar inte jättehögt.
Senast redigerat av tujbo (20 december 2008)

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

186 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#8
Okej, tror ni impact basen passar bra i blekingebilradios färdiga portade 12" låda, eller bör jag bygga egen för bästa effekt? och jag kan ju bara ge den 300rmsw eftersom den har enkel 4Ohms spole... Jag förstår inte riktigt vad som menas med "hifi" alltså att jag kan få mer tryckande bas som känns mer av impact och mer musikalisk med dls basen?
mailade till blekingebilradio och dom tyckte att dls basen var mest allround, och förmodligen passar mig mest, men blir lite osäker när jag hör att några tycker annorlunda.

Vilken blir den största skillnaden mellan en portad låda som dls basen är gjord för, och en sluten? Vilken gör att jag får mer "tryck" i basen?
Har även fått tips av en polare om en phoenix gold bas 10" men har ingen aning om vilken model det var, men en model dyrare när den var ny.... han förklarade att det var silver och att det stog sd i mitten.. Är detta ett bra märke? och kan man få en 10 tums bas att spela lite djupt som en 12"?
Senast redigerat av addea1 (20 december 2008)

5 852 Inlägg
20 december 2008
#9
Vad är det för slutsteg?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

186 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#10
ett u-dimension steg, mono á 300rmsw 4 ohm och 600rmsw 2ohm

5 852 Inlägg
20 december 2008
#11
Impact 3712 kommer funka bra och likaså DLS basen men ja tycker inte du ska köra med en färdigbyggd låda då det kommer spela betydligt sämre med den om du har lite kunskap i lådbygge och ja tror även att killarna på blekinge kan fixa dig en lådritning smile

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

1 045 Inlägg
20 december 2008
#12
dom där färdig bygda lådorna passar bra med orions bas har jag för mig,
när jag räknade på dom lådorn


186 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#13
okej, är inte direkt haj på detta och det blir isåfall den första lådan jag bygger, o är rädd att jag inte lyckas göra den riktigt bra.. men måste ju bli första gången nån gång:)
Han jag pratat med på blekingebilradio sa att impact basen funkar utmärkt i deras färdiga portade dls låda, och den var billig nu. Och att dls basen skulle ha en låda som deras slutna bassworxlåda:)
Jag vet inte om jag kommer undan billigare om jag ska bygga själv, när man får åka omkring för att köpa grejer, och ha någon stans att bygga, och att bygga med:P

Men vad säger ni om pheonix gold som märke i jämförelse med dom andra tre, och kan man få en 10" att spela ungefär som 12" med mycket djupbas mm...kanske kan få ett bra pris på den. Tror att det är denna bas men är inte säker: Phoenix Gold RSD10D

och en fråga till, har bara 16mm2 ström och jord till steget, och inte väldens nyaste eller bästa batteri, kommer jag ens få ut någon bra bas av detta eller måste jag köpa nytt kablage och batteri?? allt är ju så dyrt för en fattig man...
Senast redigerat av addea1 (20 december 2008)

497 Inlägg
21 december 2008
#14
micke7406 skrev:
Audi-powah skrev:
ta impact basen den är sjukligt grym för cashen det basar påbra med300wrms jag har speat 140+db med en 3712 med 1000wrms och den klarar det utan problem men det var dockderas äldre med 2x4ohms spole.
de andra har jag inte hört på men jag kan med all tilltro rekommondera impacten.

Bara en liten fråga.

Vad hadde du för slutsteg till den basen ?

ett kicker monosteg som ger 1500wrmsi 2ohm hade typ halva gaineen och vi mäte upp det till 1000wrms vid tillfället via effekt lagen.
så runt 1000wrms.


5 852 Inlägg
21 december 2008
#15
Dem kablar du har är kanon till det steg och mer får du troligen inte in i det.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

186 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#16
Okej bra:) men batteriet då? Och ingen som vet något om pheonix gold basar? Hur dom är,spelar etc om man jämför med dom andra alternativen.

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
21 december 2008
#17
Jag skulle litat på Blekinge bilradios rekommendationer i detta fallet.
Dom är som säljare sällan är ärliga och vill ha nöjda kunder.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

2 665 Inlägg
21 december 2008
#18
Phonex gold är ett stort märke. De var stora redan början av 90talet.

Basreflex låda blir mera tryck med mindre effekt.

Om du bara har en bas är det ingen ide att belasta stegt med 2ohm.
Drar bara mera ström än 1st med 4ohm.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

186 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#19
basreflex = portad eller är jag helt ute o cyklar? okej, men dls basen är ju 1x2 Ohm så, och jag får ju ut mer effekt till basen i 2ohm och även bättre kontroll då?

Fan hatar att vara velig, vet ju inte vad jag ska köra på.

DLS basen  i sluten låda, eller impact i portad! Det jag vill ha är ju mer tryck än av mds basen jag har nu! men vill inte bli besviken, därför ja frågar... säljaren skrev: Impact basen är en favorit, och att den spelar mkt högt i en portad låda, men om jag vill lägga en hundring till tycker han att dls basen är ett lätt val, ruskigt välljudande bas som trivs i sluten låda.


Sök