3929
Sök

ju bredare däck bättre bett i backen eller?

Meister
6 763 Inlägg
20 december 2008
Martin 9-3 skrev:
Minister skrev:
Heads up! På snö vill du inte ha breda däck...

Så länge det inte är på gränsen till oframkomligt med snö så ser jag bara fördelar med breda vinterdäck
Kör 3:e vintern med 225/45/17 nu och skulle aldrig köra med smalare.

Har kört så jag plogat några cm snö med framspoilern i hela backen här hemma utan problem, och den backen är rätt brant. Hade det vart ett par cm till så hade jag blivit stående oavsett däck ändå smile

Rallybilar har ju smala av en anledning. Just den att gräva sig ner i backen där fästet sitter och inte och raunt ovan på snön

1 827 Inlägg
20 december 2008
JapMax skrev:
Sokrates skrev:
Lågprofil, ja när F1 börjar med det, ,,,,då tror jag på att lågprofildäck är bra på bana.

/Tommy.

F1 däcken har ju en aning annan uppbyggnad än däcken vi har på våra bilar:P
Jag vet inte, men jag tror inte ett F1-däck flexar speciellt mkt vid körning.

Vad jag vet har alla bilsporter (asfalt) som är baserade på "bilar" lågprofil, STCC, DTM.

En mkt vanlig storlek på bilar i mindre tävlingsklasser kör 205/50-15. Får väl anses relativt lågprofil.

En tävlingsbil har aldrig större fälgar än nödvändigt pga bromsarna... Ett tävlingsdäck är ju inte uppbyggt på samma sätt som ett vanligt däck, redan vid R-däcksnivå så har ju stommen blivit ordentligt mycket hårdare att själva profilen inte har någon negativ inverkan på sidorörelserna.

Vissa pratar om gummiblandning och hjulvinklar mm... Detta är ju förstås en självklarhet, men inte dit frågan var ställd.

TCG: Jag hoppas inte du endast kört bana med dom där däcken, det ser ut som att däcken inte gått varma hela tiden samt att du långt ifrån utnyttjat din toe och camber. Vad har du för inställning bak, positiv eller negativ toe?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Smålänning
7 887 Inlägg
20 december 2008
Sen är det stor skillnad på t.ex Goodride och Continetal... Alltså Gummiblandningen...

Har ett par kör Kumho och AGI på 740:in nu, och jämört med dom gamla däcken, Goodride, så är det en helt anan bil, särskilt i väta... Trots exakt samma dimension.

Men i allmänhet så är breda däck bätte som sagt, vid körning på asfalt smile

Men att köra grusrace med bredare däck än 195:er hade jag inte velat göra. På grus och snö ska de vara smalt om man vill åka fort tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
20 december 2008
camaro67 skrev:
Martin 9-3 skrev:
Minister skrev:
Heads up! På snö vill du inte ha breda däck...

Så länge det inte är på gränsen till oframkomligt med snö så ser jag bara fördelar med breda vinterdäck
Kör 3:e vintern med 225/45/17 nu och skulle aldrig köra med smalare.

Har kört så jag plogat några cm snö med framspoilern i hela backen här hemma utan problem, och den backen är rätt brant. Hade det vart ett par cm till så hade jag blivit stående oavsett däck ändå smile

Rallybilar har ju smala av en anledning. Just den att gräva sig ner i backen där fästet sitter och inte och raunt ovan på snön

Breda vinterdäck är bara bra på sommarväglag(vilket vi förvisso har alla dagar utom 4-5 dagar här i mellansverige och nedåt.
Är det snö så är det smalast möjliga däck som gäller för bästa framkomlighet.

Eisenhut skrev:
JapMax skrev:
Sokrates skrev:
Lågprofil, ja när F1 börjar med det, ,,,,då tror jag på att lågprofildäck är bra på bana.

/Tommy.

F1 däcken har ju en aning annan uppbyggnad än däcken vi har på våra bilar:P
Jag vet inte, men jag tror inte ett F1-däck flexar speciellt mkt vid körning.

Vad jag vet har alla bilsporter (asfalt) som är baserade på "bilar" lågprofil, STCC, DTM.

En mkt vanlig storlek på bilar i mindre tävlingsklasser kör 205/50-15. Får väl anses relativt lågprofil.

En tävlingsbil har aldrig större fälgar än nödvändigt pga bromsarna... Ett tävlingsdäck är ju inte uppbyggt på samma sätt som ett vanligt däck, redan vid R-däcksnivå så har ju stommen blivit ordentligt mycket hårdare att själva profilen inte har någon negativ inverkan på sidorörelserna.

Vissa pratar om gummiblandning och hjulvinklar mm... Detta är ju förstås en självklarhet, men inte dit frågan var ställd.

Så jag vinner inte på att sätta på R-däck på mina 19"(med 30 profil) jämfört med om jag sätter R på 17"(45 profil)? Låter ju billigare med 17" isåfall... tongue

camaro67 skrev:
TCG: Jag hoppas inte du endast kört bana med dom där däcken, det ser ut som att däcken inte gått varma hela tiden samt att du långt ifrån utnyttjat din toe och camber. Vad har du för inställning bak, positiv eller negativ toe?

Den uppsättningen blev det inte bankörning med. De tog slut på 402m under Rush Racing Festival i sommar. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17901/427499_7ul6nz.jpg
Värmer lite däck... tongue Andra gången jag kör 402m och publikens jubel är underbart! Helt klart beroendeframkallande! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/17901/427500_2b9njm.jpg

Och så kom en av de kortare däckvärmningarna på film, runt 01:40 hör man att jag börjar värma däck... big_smile
http://www.garaget.org/video/w8tpb3y9igvu

Efter ban- och hård körning på väg så är däcken mer jämnt slitna dock fortfarande mer slitna i innerkant.

Är inte så bra på hjulinställninng, sa till min däckverkstad att jag vill att bilen ska gå stabilt i 300km/h och gå bra på bana. Hans svar var "Vi gör en liten kompromiss. Bara så du vet så kommer det gå åt däck...".
Senast redigerat av TCG (20 december 2008)

1 827 Inlägg
20 december 2008
TCG:Hehe jag förstår.
Jag är övertygad om att 17" är bättre i alla avseenden, men först och främst plånkan... Vill du ta balla bilder från banan med "finfälgarna" får du ju tänka om men man tjänar oerhört mycket på att ha en uppsättning fälgar/däck för bana och en för gata.

Om jag ska kommentera din hjulinställning... Jag tror att om du kört R-däck endast på bana så hade du troligtvis fått ett annat resultat på ditt däckslitage och det är ju det din däcksnubbe snackat om. Jag skulle tro att du har ganska mycket toe in bak tillsammans med liiite för mycket camber.

Mvh/Marcus

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
20 december 2008
Eisenhut skrev:
TCG:Hehe jag förstår.
Jag är övertygad om att 17" är bättre i alla avseenden, men först och främst plånkan... Vill du ta balla bilder från banan med "finfälgarna" får du ju tänka om men man tjänar oerhört mycket på att ha en uppsättning fälgar/däck för bana och en för gata.

Om jag ska kommentera din hjulinställning... Jag tror att om du kört R-däck endast på bana så hade du troligtvis fått ett annat resultat på ditt däckslitage och det är ju det din däcksnubbe snackat om. Jag skulle tro att du har ganska mycket toe in bak tillsammans med liiite för mycket camber.

I alla avseenden? 19" R däck måste väl vara bättre än 17" R däck på allt utom pris? Eller missförstår jag dig? Vet inte hur det är med R, men vanliga däck skiljer inte så mycket mellan 17"(ca.1500.-) och 19"(ca.2000.-) tycker jag... Då tänker jag på exempelvis 'Kumho K104 Sport', 'Kumho Ecsta SPT' eller Maxxis MA-Z1. Tycker dessa varit helt ok greppmässigt, även i regn. Mycket bättre än exempelvis 'Goodyear Eagle F1'. Bäst hittills jag kört på är Continental SportContact 2 för ett par år sedan. Då jag byter bakdäck 3ggr/säsong så har jag dock inte råd med så dyra däck...

Toe-in påverkar väl att bilen ska vara stabil i 300km/h? Och det gör att den sliter däck?
Camber gör att däcken slits i innerkant men gör den greppar bättre i höga hastigheter i kurvor?

Har jag uppfattat det rätt?

1 827 Inlägg
20 december 2008
Oj, många frågor men det fixar jag. smile

Japp, jag menar på att 17" är bättre i ALLA avseenden förutom kanske just vad denna tråden handlar om (ifall det finns lika breda 17" däck som det finns 19" däck) eftersom du egentligen ska ha så liten fälg som möjligt, både pga vikt samt att däcket i sig fungerar som en dämpare vid rätt däcktryck, ofta vill man ju ha låg profil men det är för att stommen inte är tillräckligt hård. Detta har vi dock gått igenom och så är inte fallet på R-däck. wink

Toe in gör bilen stabil rakt fram japp, och detta i kombination med camber gör att insidan slits, helt korrekt. Positiv camber gör att bilen greppar bättre i samtliga kurvor, speciellt dock där bilen kränger lite vilket den iofs gör i samtliga kurvor när man kör inspirerat...

Mvh/Marcus

Sök