billigast och bäst av nytt sprut och mappning

pro_danc3
23 december 2008 · 113 Inlägg

1okej Torpis jag lyssnar på dig och det är du som har kommit med alla svaren på mina andra trådar, så jag väntar nog med sprut då det klarar sig rätt bra med orginal låter det som smile får försöka lära mig mappa och greja när man rikigt har råd med det istället för att lägga lite pengar på sprut så har man inte råd till soppa istället smile

Volvo 740 "740 t5" (1988)
torpis Forummoderator
24 december 2008 · 10 572 Inlägg

Det är nog inte många som vet att en bil mappad för många tusenlappar inte startar dagen efter...

Bara på kul gjorde jag ett urklipp ur Nira (som ändå är riktigt smidigt att jobba med) Laddtryckstyrningen består av 31olika parametrar varav 14st är mappar med i snitt 100 punkter att justera smile


Här är parametrarna som finns att pilla på i fliken Boost controll:
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/nira_boost.JPG

Mappen som bestämmer magnetventilens DC gent emot tryck före gasspjället samt varvtal.
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/nira_boos2t.JPG

längst ner till vänster ser ni att mappen är platt, jag begär alltså 0% på magnetventilen under det varvtal där jag har gruindladd, finns ju ingen mening att begära 2bar när jag inte kan få det. på så vis kommer magnetventilen ligga och vila närm an åker landsväg och varvtalet understiger 3500rpm. annars är risken övervägande att den brinner upp.


inte undra på att många trimfirmor tar genvägen och ger din bil ett "elektroniskt pystrim", dvs säger åt nira att kort och gott pysa ut luft tills du har 1.2bar laddtryck....nästa dag med högre lufttryck ute kanske du får 0.9bar och 3:e dagen när det är -5grader och torr luft så blir det 1.5bar...   tar 5min att mappa på det viset istället för ett par dagar.

Senast redigerat av torpis (24 december 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
pro_danc3
24 december 2008 · 113 Inlägg

haah de där får man nog sätta sig ner några timmar i veckan jag förstog inte mkt här smile tongue men är de när dom mappar på andra sprut eller orginal sprut de inte kan starta dagen efter?

Volvo 740 "740 t5" (1988)
påsen If your not out of control, your not in control
24 december 2008 · 686 Inlägg

pro_danc3 skrev:
haah de där får man nog sätta sig ner några timmar i veckan jag förstog inte mkt här smile tongue men är de när dom mappar på andra sprut eller orginal sprut de inte kan starta dagen efter?

Det Henke (Torpis) menar är när vissa som mappar bara fuskar med höjjning av laddtrycket på t.ex. NIRA och andra eftermarknadssprut, men om man mappar bilen hos någon seriös så får man hoppas på att dem gör det riktigt, dock inte alla som gör det tyvärr.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
pro_danc3
24 december 2008 · 113 Inlägg

aha då förstår jag men a tech gör nog en grundlig och korekt mappning. smile

Volvo 740 "740 t5" (1988)
chrix
24 december 2008 · 188 Inlägg

Har mappat lite Autronic och är man inte ute efter absolut MAX hk så går det rätt bra att göra själv..
Vi har iofs ingen laddtrycksstyrning utan kör med Wastgate bara...
Bilen är en gammal saab och den går såå skönt och snällt, kör 13,25 på strippen å morn´mor skulle kunna köra den...
Går igenom bes å allt, fast d e ju en gammal bil så kraven e ju lite mindre snäva winkKöp ett Prog sprut om DU gillar att mecka å vill lära dig!!

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu
torpis Forummoderator
25 december 2008 · 10 572 Inlägg

pro_danc3 skrev:
aha då förstår jag men a tech gör nog en grundlig och korekt mappning. smile

min är mappad där och jag talar av min erfarenhet...   du behöver verkligen lära dig sprutet för att få en bil som fungerar om du väljer eftermarknadssprut.  Det är inte Autotechs fel på något vis, utan att det är avancerat/tar tid att programera ett sprut.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
7mgte Cnc operatör, Dykare
25 december 2008 · 23 Inlägg

Om jag skulle vara du skulle jag mappa orginalsprutet, där finns så många parametrar i det som volvo har lagt miljontals kronora att utveckla för alla olika konstiga förhållande som kan uppstå under körning. 500hk e inga problem. Vi bänkade 476 whp på en t5a mappad av chipcenter. 

/Johan

Stefan Varberg Supraman
25 december 2008 · 2 300 Inlägg

torpis skrev:

påsen skrev:
Mappning kan man göra hos t.ex. maxxtuning för ca. 6000kr

/Påsen

Eftermarknadsprut:

För de 6000kr så får du dina 350hk, MEN bilen kommer inte starta på morgonen dagen efter, den kommer inte ha någon vettig tomgång och du kommeri nte kjomma genom besiktningen, 100%

Du måste själv lära dig mappa sprutet, kunna justera tomgång, bränsle samt choke och kallstart.  annars är du rökt.

De bilar jag mappar brukar jag lägga ett par timmar extra på tomgång kallastart, laddtryckstyrning mm just för att det känns taskigt att släppa iväg en bil som inte kommer starta agen efter när man fått 5000pix i handen...   men det är ju bara jag det...


Originalsprut:

Har sina begränsningar, men för moderata effekter så är det faktiskt mycket smidigt. Man har altl detdär lullullet gratis.  När jag mappar ett originalsprut så rör jag inte tomgången alls, utan man förlänger bara mappen där volvo slutade. Självfallet får man ändra spridarkonstanten men i det stora så rör man inget.

Bilen kommer klara besiktningen, den kommer slå på fläktar när det behövs och AC:n kommer fortsätta fungera.

____________________________________________________


Känner man sig påläst på motorer och kan mappa själv alternativt känner att man kan och vill lära sig så är ett nytt EMS på rätt plats.

Jag har kört ungefär 2000mil med min bil och sitter fortfarande med laptopen i knät för det mesta och finlirar smile

jag ha vart på maxxtuning och det spelar mindre roll men jag lämnade iväg mitt för mappning hos en annan och det har gått hur bra som helst hittils så det att man måste lära sig det och att de´n inte skulle starta dagen efter e nog en av dom dummaste sakerna jag hört idag.
Alla kanske inte e så haj på mapp osv men en jäkle på att skruva så så ska man inte va rädd att lämna bort grejer.
Inte för att

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Qrew Calibra T Guru
26 mars 2009 · 2 Inlägg

Torpis :

En bil som mappas hos oss garanteras att starta dagen efter.
Jag vet inte riktigt var du har varit och mappat tidigare, men uppenbarligen skulle du byta mappare om inte bilen startar dagen efter.


Mvh N. Yngvesson
Maxxtuning AB

torpis Forummoderator
26 mars 2009 · 10 572 Inlägg

Qrew skrev:
Torpis :

En bil som mappas hos oss garanteras att starta dagen efter.
Jag vet inte riktigt var du har varit och mappat tidigare, men uppenbarligen skulle du byta mappare om inte bilen startar dagen efter.


Mvh N. Yngvesson
Maxxtuning AB

Ja, dagen efter är väl att ta i, men ni har ingen möjlighet att frysa ner bilen till -20grader göra en uppstart, vänta tills motorn kallnat igen och sen testa igen tills allt lirar 100%.  Det är inte görbart helt enkelt.

Byter man till eftermarknadssprut så kommer man få problem om man inte sätter sig in i hur det funkar själv.

Laddtryckstyrning är också en sak som tar tid att få till bra.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Sharky
26 mars 2009 · 10 287 Inlägg

"Dagen efter" är lite hårt men jag håller med Torpis om problembilden. Jag vet att det kliar i fingrarna (och plånböckerna) hos många men det är inte elementärt att på en modern motor/bil ersätta alla funktioner på ett tillförlitligt sätt om målet är att ha en trimmad daily driver som skall fungera i ur och skur.
Det är nåt helt annat med en hobby/bus-bil.

Jag har gått igenom själv vad det innebär att lämna en trimmad, fullständigt ombyggd, motor till en kompetent ( i själva verket förjävligt duktig) mappare och betala för att han skall ta fullt ansvar för att motorn fungerar " i ur och skur". (Men inte ens han hade möjlighet att köra motorn längre ner än +4 grader - fast han cyklade den flera gånger från +4 grader till full temp på vatten/olja).

Så i mån av tillgängliga fungerande lösningar för orginal EMS så rekommenderar jag det även om många tycker det är lockande med ett billigt VEMS tex.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Germax
27 mars 2009 · 12 086 Inlägg

Sharky skrev:
Så i mån av tillgängliga fungerande lösningar för orginal EMS så rekommenderar jag det även om många tycker det är lockande med ett billigt VEMS tex.

/Göran

Öh va? Rekommenderar du lr inte? smile

Sharky
27 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Dålig svenska. Så här då:

Så i mån av tillgängliga fungerande lösningar för orginal EMS så rekommenderar jag orginal EMS,  även om många tycker det är lockande med ett billigt VEMS även för sådana applikationer där orginal EMS räcker till.

/Göran

(EMS = Engine Management System. VEMS = Ett märke på ett billigt eftersmarknadssprut)


JapMax skrev:

Sharky skrev:
Så i mån av tillgängliga fungerande lösningar för orginal EMS så rekommenderar jag det även om många tycker det är lockande med ett billigt VEMS tex.

/Göran

Öh va? Rekommenderar du lr inte? smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang