Tja Har ett problem vad gäller min nya bil. Har köpt en Volvo S60 2.4 års 03 och vill byta ut original stereon mot en annan stereo som jag inhandlade och hade i min gamla bil. Problemet är att gubbarna som arbetade på verkstaden påstod att man inte kan byta ut en original stereo pga av att volvo numera kopplar sina original stereos vi data chippet.
Frågan lyder som sådan: Är det någon här som vet hur det verkligen fungerar eller har prövat själv??
bara koppla in den du vill använda är de som de säger att de går inte och ta bort orginal för att de går via chippet kopplar du alla högtlare till den sterion du vill använda och + och - från batterit inga problem alls
är de nya stereo som har gps,dvd? jag plocka ur min orginalstereo på v70n gick in på volvo beställde en konsol för dubbel din/enkel iso stereo för man byter ju nästan hela mitten där sen beställde jag samtidigt adapterkabel sats från v70n till gamla s70/v70 och sen en adaptersats till iso kontakt. volvo säger att de inte går att byta som sagt. man förlorar rattfjärren. sen kommer de komma felkod i datorn att aud bla bla, kommunikationfel då den inte känner igen stereion. men de syns inte förens volvo går med sin dator vid servicar. de är bara att byta. kom ihåg att aldrig slå på tändningen när du har dragit ur en kontakt. för då får man en felkod som de står SRS airbag service snarast varje gång du startar bilen.
Jodå, klart det går att byta ut den. Funkade för mig, man måste bara skaffa en ny konsoll runt stereon för det blir ett stort hål när du tar bort originalaren. Jag förlorade dock min rattfjärr när jag satte in den nya.
jaha du får med ett fack lika stort som stereo istället för de lilla som står på högkant breve stereo nu lycka till de blir en bra skillnad ljudmässigt genom att bara byta stereo på nya volvos