Sportratt!? går det igenom besiktningen?

kimpaaa2
23 maj 2008 · 9 Inlägg

hur får man bort tändningslåset ur en volvo 740 års modell 89 ?

anvandare_12345
23 maj 2008 · 654 Inlägg

kimpaaa2 skrev:
hur får man bort tändningslåset ur en volvo 740 års modell 89 ?

Det var nog dagens mesta OT. Det finns en tråd om att plocka ut rattlås ur Volvo 740, använd sökfunktionen.

**Edit: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87058

Senast redigerat av danhild (23 maj 2008)

mrcelica
23 maj 2008 · 1 639 Inlägg

kimpaaa2 skrev:
hur får man bort tändningslåset ur en volvo 740 års modell 89 ?

Ungefär som i en 88'a.... mad

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
mrfjonsson DäckSprängarLigan
27 oktober 2008 · 449 Inlägg

Om man väljer att byta till en ratt utan airbag och riskera att krossa panbenet kan man gärna göra de. De e som dom som kör MC utan hjälm, dom som gör de har inget att skydda!!!

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
27 oktober 2008 · 5 650 Inlägg

äh man får vell skaffa bättre bälten då?wink

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
mrcelica
28 oktober 2008 · 1 639 Inlägg

myran skrev:
Ren fakta är att Airbagen gör ofta mera skada än nytta.

I krockar i lägre hastighet så får personerna i bilen oftast alvarligare skador av airbagen än av själva krocken.

Endas i högre hastigheter där airbagen gör riktig nytta. och sånna olyckor ser som tur är inte lika ofta.

JO DU FÖRSTÅR ATT SÅ HÄR ÄR DET...
I krockar med lägre hastighet (lågt krockvåld) utlöser inte krockkuddarna....

Mensa lär inte försöka värva medlemmar bland skribenterna i denna tråd, det är ett som är jävligt säkert...

Senast redigerat av mrcelica (28 oktober 2008)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Team-Adolfsson Gödseldräng
28 oktober 2008 · 4 529 Inlägg

mrcelica skrev:

myran skrev:
Ren fakta är att Airbagen gör ofta mera skada än nytta.

I krockar i lägre hastighet så får personerna i bilen oftast alvarligare skador av airbagen än av själva krocken.

Endas i högre hastigheter där airbagen gör riktig nytta. och sånna olyckor ser som tur är inte lika ofta.

JO DU FÖRSTÅR ATT SÅ HÄR ÄR DET...
I krockar med lägre hastighet (lågt krockvåld) utlöser inte krockkuddarna....

Mensa lär inte försöka värva medlemmar bland skribenterna i denna tråd, det är ett som är jävligt säkert...

sant

sitter trycksensorer runt om bilen
och utlöses bara vid ett visst tryck
exempel
kör du i 20kmh och kanar ner i diket med fronten så är det inte säkert kudden smäller
åkte me brorsan när vi sladda ner me fronten före ner i ett dike i ca 40 kom ingna kuddar där inte smile

lite off nu
tror ni olika märkesverkstäder byter ratt med airbag till en annan ratt med airbag ?

__hogberg__
28 oktober 2008 · 1 161 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

mrcelica skrev:

myran skrev:
Ren fakta är att Airbagen gör ofta mera skada än nytta.

I krockar i lägre hastighet så får personerna i bilen oftast alvarligare skador av airbagen än av själva krocken.

Endas i högre hastigheter där airbagen gör riktig nytta. och sånna olyckor ser som tur är inte lika ofta.

JO DU FÖRSTÅR ATT SÅ HÄR ÄR DET...
I krockar med lägre hastighet (lågt krockvåld) utlöser inte krockkuddarna....

Mensa lär inte försöka värva medlemmar bland skribenterna i denna tråd, det är ett som är jävligt säkert...

sant

sitter trycksensorer runt om bilen
och utlöses bara vid ett visst tryck
exempel
kör du i 20kmh och kanar ner i diket med fronten så är det inte säkert kudden smäller
åkte me brorsan när vi sladda ner me fronten före ner i ett dike i ca 40 kom ingna kuddar där inte smile

lite off nu
tror ni olika märkesverkstäder byter ratt med airbag till en annan ratt med airbag ?

jao de där me ett visst tryck stämmer ju men man kan aldrig va säker på att givarna fungerar som dom ska..
kan även vara som så att dom fått sej nån smäll som gör att de ligger ett visst konstant tryck på dom o de behövs de inte mkt för att utlösa..

för att svara på frågan så ja det går igenom besiktningen

mrcelica
31 oktober 2008 · 1 639 Inlägg

SRS systemet gör ju en diagnos varje gång man slår på tändningen, om något avviker så blir man ju informerad om det....

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Felax
31 oktober 2008 · 1 963 Inlägg

Säkerheten framför allt, har jag alltid tyckt. Sen har jag blivit retad för att vara en säkerhets kärring osv men de skiter jag i.. hellre lite "fulare o tråkigare" bil än att ha en rullstol som bil dagen efter..

Senast redigerat av Felax (31 oktober 2008)

Men are not born - Men are made
LilleSKUTT
31 oktober 2008 · 512 Inlägg

jonas 740 skrev:
hur liten ratt ska du ha? jag är inte säker men har för mig att man inte få ha minde ratt än 12"?

mitt amatörbyggda fordon har en 10" ratt har då inte sagts nånting om det på besiktingen

Ford t-23 hotrod "MEANBUNNY" (1988)
Germax
31 oktober 2008 · 12 086 Inlägg

Jag tvivlar på att det är olagligt, och jag är levande bevis på att det gått igenom besikningen 3 ggr. Men de behöver ju inte va lagligt för de..

TireSlayer Tvivlare
31 oktober 2008 · 2 266 Inlägg

Jag har ju fått lite svar här, men vissa kunde man levt utan. (Läs "mrfjonsson" Reds. anm.)
Jag bryr mig inte om vad folk tycker och tänker om sportratt, låt mig va pantad om jag vill de, men sportratt tänker jag ha. Och om airbaglampan är släckt vid besiktning borde där inte bli problem.
Fortsätt spåna dock, skoj att läsa! smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Germax
31 oktober 2008 · 12 086 Inlägg

mrcelica skrev:

myran skrev:
Ren fakta är att Airbagen gör ofta mera skada än nytta.

I krockar i lägre hastighet så får personerna i bilen oftast alvarligare skador av airbagen än av själva krocken.

Endas i högre hastigheter där airbagen gör riktig nytta. och sånna olyckor ser som tur är inte lika ofta.

JO DU FÖRSTÅR ATT SÅ HÄR ÄR DET...
I krockar med lägre hastighet (lågt krockvåld) utlöser inte krockkuddarna....

Mensa lär inte försöka värva medlemmar bland skribenterna i denna tråd, det är ett som är jävligt säkert...

Lugn lugn! smile Halvt roande signatur du har lol

TireSlayer Tvivlare
2 december 2008 · 2 266 Inlägg

nu har de hamnat en ratt i min bil, från stylingbutiken, satte i ett motstånd också och vips så var lampan släckt smile så nu får vi se vad sbp säger tongue en fråga till, fick plocka bort kontaktrullen som sitter bakom ratten, nån som vet hur man kan få upp sladd till tutan i ratten utan den rullen? de verkar som de inte kommer gå sad checka länken smile
http://www.garaget.org/?car=102840&image=1149382

Senast redigerat av MantaRobin (2 december 2008)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Glader9991
2 december 2008 · 956 Inlägg

Om man har sportratt och tutan inte funkar pga av de.
Kan man inte koppla förbi och ha en knapp brevid som man trycker på?

TireSlayer Tvivlare
2 december 2008 · 2 266 Inlägg

de kan man ha jo, men vill gärna ha den i ratten smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Dragonbreath
2 december 2008 · 326 Inlägg

min bil ska ha airbag egentligen.. har både sportratt och "snapp-off" fäste dvs.. snabb fäste.. ingen på besiktningen har någonsin ens kommenterat det.. å alla snackar om att man krossar skallen om man krockar.. man får bara ge fan i att krocka.. tänk bara på alla motorcyklister.. dom dör ju direkt med.. man får köra med förnuft

"Sweet Insane Road Maniac"
TireSlayer Tvivlare
2 december 2008 · 2 266 Inlägg

helt rätt resonerat Dragonbreath! big_smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
mrcelica
2 december 2008 · 1 639 Inlägg

Ja just det, det är ju bara att ge fan i att krocka när man bytt ut sin moderna ratt mot en sportratt som såg likadan ut på Biltema år 1982... Att jag inte tänkte på det, bara att skita i att krocka ju.... Smart grabbar, nu har jag ändrat uppfattning...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang