ventilsätesfräs

fimpen-t60
24 december 2008 · 118 Inlägg

tongue:Phej hej är det nån som vet vart jag kan köpa en haddriven ventilsätesfräs

Volvo 244 turbo "traktor med konstgjord andning" (1982)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
24 december 2008 · 6 170 Inlägg

fimpen-t60 skrev:
tongue:Phej hej är det nån som vet vart jag kan köpa en haddriven ventilsätesfräs

http://www.ltv.se/upload/Allmant_bildarkiv/Broschyrer/egenvard/tandvark.jpg

+

http://www.egcc.se/bilder/WEM.JPG

=

Handdriven fräs ??




Sorry, var bara tvungen lol

Brukar inte ventilfräsning göras i en riktig fräs om det ska göras ordentligt ??

Att ha någon liten handfräs låter ju lite sådär precist.

Senast redigerat av TBOC_Razor (24 december 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Janneutanb
24 december 2008 · 7 271 Inlägg

Han kanske är ruggigt stadig med handen big_smile

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
24 december 2008 · 6 170 Inlägg

Brains skrev:
Han kanske är ruggigt stadig med handen big_smile

Antingen det eller så hade han kanske tänkt sig någon typ av magnetborr för det är då det enda jag kan tänka mig hade fixerat maskinen tillräckligt för att inte bara göra kattskit av allting.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
kolvringen_
25 december 2008 · 93 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Brains skrev:
Han kanske är ruggigt stadig med handen big_smile

Antingen det eller så hade han kanske tänkt sig någon typ av magnetborr för det är då det enda jag kan tänka mig hade fixerat maskinen tillräckligt för att inte bara göra kattskit av allting.

Det är in axel som fixerar genom ventil styrningen..
Vet tyvärr inte vart du kan köpa en ventilfräs men har använt en blev kanon:)
//

sebben tuningservice.se
25 december 2008 · 91 Inlägg

Mirafräs har jag använt funkar kanon. tror dom ligger på ca 20-30k

mrbuggy Entreprenör
25 december 2008 · 1 784 Inlägg

Finns eller Fanns såna som man fixerade i ventilstyrningsbussningen...man kunde köra dom i Borrmaskin..blev nog ingen hit misstänker jag...omöjligt att styra mått å så.. ;-) va nog egentligen en slipning mer än fräsning.. !! men hittar du nån så .. LYCKA TILL..!

loop
29 januari 2009 · 297 Inlägg
Kirre
29 januari 2009 · 2 122 Inlägg

gjorde en egen till min b20

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
loop
29 januari 2009 · 297 Inlägg

Kirre skrev:
gjorde en egen till min b20

Bild?

caromania Forummoderator
29 januari 2009 · 9 296 Inlägg

Är du ute efter att fräsa/sätta i nya större ventiler, eller menar du slipa in ventilerna?

Jag fräste ur mina ventilsäten ur Austinblocket själv med borrmaskin och först 45 graders och sedan 30 graders frässtål från Clas Ohlson. Sedan slipade jag in resten för hand med slippasta/sugkopp. Blev kanon om man jämför med det 70 år gamla originalet, men att lyckas med en sådan operation på en något modernare topp är nog dömt att misslyckas. Tänk på att du ska lyckas göra 4+4 exakt likadana.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
29 januari 2009 ·

loop skrev:
http://www.auto-tools.com/2005/neway/neway.pdf

Nån som använt en?

Sådana hade vi i skolan, de funkade fint.

loop
29 januari 2009 · 297 Inlägg

caromania skrev:
Är du ute efter att fräsa/sätta i nya större ventiler, eller menar du slipa in ventilerna?

Jag fräste ur mina ventilsäten ur Austinblocket själv med borrmaskin och först 45 graders och sedan 30 graders frässtål från Clas Ohlson. Sedan slipade jag in resten för hand med slippasta/sugkopp. Blev kanon om man jämför med det 70 år gamla originalet, men att lyckas med en sådan operation på en något modernare topp är nog dömt att misslyckas. Tänk på att du ska lyckas göra 4+4 exakt likadana.

Kan ju säga att jag inte fattar hur du bar dig åt(jag är utbildad på skärande bearbetning). Och du får gärna beskriva närmare. Hur slipade du sen ventilerna? Och jag menar inte inslipningen med sugkopp och pasta., utan detta moment http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ … ilslip.jpg

Jag är ute efter att kunna fräsa ventilsäten.

caromania Forummoderator
30 januari 2009 · 9 296 Inlägg

loop skrev:

caromania skrev:
Är du ute efter att fräsa/sätta i nya större ventiler, eller menar du slipa in ventilerna?

Jag fräste ur mina ventilsäten ur Austinblocket själv med borrmaskin och först 45 graders och sedan 30 graders frässtål från Clas Ohlson. Sedan slipade jag in resten för hand med slippasta/sugkopp. Blev kanon om man jämför med det 70 år gamla originalet, men att lyckas med en sådan operation på en något modernare topp är nog dömt att misslyckas. Tänk på att du ska lyckas göra 4+4 exakt likadana.

Kan ju säga att jag inte fattar hur du bar dig åt(jag är utbildad på skärande bearbetning). Och du får gärna beskriva närmare. Hur slipade du sen ventilerna? Och jag menar inte inslipningen med sugkopp och pasta., utan detta moment http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ … ilslip.jpg

Jag är ute efter att kunna fräsa ventilsäten.

Sätena är smala och jag har väldigt låg kompression (5:1) i min motor så det blir enklare i den. Men nyckeln till framgång är envishet antar jag? Motsvarande det moment som du visar gjorde jag på plats i motorn för hand. Visst, det tog lite tid, men det är ju kul. Sedan använde jag nya insugsventiler.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
loop
31 januari 2009 · 297 Inlägg

På vilket vis fick du det rakt? Det som du fräste sätesvinkeln med, hur centrerade du det? Det spelar ingen roll hur smala de är, de måste ju ändå centreras på något vis. Slipade du vinkeln på ventilerna i motorn? Hur då?

caromania Forummoderator
31 januari 2009 · 9 296 Inlägg

Pelarborrmaskin. tongue Först drog jag fast hela blocket (mina ventiler sitter ju i blocket, inte i toppen) på bänken och sedan körde jag. Fasen, jag kanske hade grym tur? Eller så är jag bara fett bäst? cool

Jag slipade inget på ventilerna separat, utan de slipades ihop med sätet vid sista handslipningen med pasta.

Kom ihåg att detta är en sidventilare, så ventilen ligger nästan ovanpå sätet och inte i för att maska minimalt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
loop
1 februari 2009 · 297 Inlägg

Så du hade ingen styrning på fräsen? Intressant metod, men jag tvivlar inte på att den funkar om man är noggrann. har du en länk till classe frässtålen?

caromania Forummoderator
1 februari 2009 · 9 296 Inlägg

loop skrev:
Så du hade ingen styrning på fräsen? Intressant metod, men jag tvivlar inte på att den funkar om man är noggrann. har du en länk till classe frässtålen?

"..men jag tvivlar inte.." ?? hmm

Jag försökte använda en gammal ventil som jag borrade ur och gängade men jag lyckades inte centrera gängan i ventilskaftet. Därför skippade jag det utan centrerade bara pelarborren mot ventilstyrningen. Det funkade bra. Efter att man slipat in ventilen ser man ju att det tätar. Jag har inga lösa säten utan det är bara gjutjärn så färgen skvallrar. Även om ventilsätet inte blivit hundra centrerat så hade inslipningen skött den biten. Jag öppnade från 26 till 31mm så det är ganska stor skillnad. Men som sagt, på en sidventilare så lägger du ventilen nästan ovanpå hålet så att säga. Jag är inte alls säker på att det skulle vara möjligt på en toppventilare. Som jag dessutom skrev längre upp så hade jag aldrig ens kommit på tanken på en modernare motor.

Frässtålen, jag kommer inte ihåg. Kan lika gärna varit B-Tema eller Jula. Billigt skit.

Förtydligande: jag skulle inte rekommmendera någon att göra på detta sätt på en modernare motor med toppventil och hög kompression.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
loop
2 februari 2009 · 297 Inlägg

Jag har ju jobbat med skärande bearbetning och du gjorde ungefär som jag kunde tänka mig(när du sa pelarborr, innan det så var jag bara tvivlande:) ).

Volvo240DL
4 maj 2011 · 15 Inlägg

tjenare :p var kan man köpa verktyg till att fräsa säten o slipa ventiler?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang