4851
Sök

Volvon laddar ej..

8 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Har en volvo 360 som jag bytt batteri och generator på.

Laddningslampan lyser när tändningen/nykeln är av/ur. Den slocknar när man vrider på tändningen.

Mät med voltmätare och spänningen går inte upp, går ner o upp/ pendlar när man gasar men ej över batteriets spänning.

Vart kan man börja felsöka?

MVH Robban

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 december 2008
#2
Reminspänningen och anslutningarna vid både generatorn och batteriet....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

8 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
#3
Remmen är lagom spänd, generatorn snurrar, och det gnisslar/ slirar inte. ny rem också.
Batteriet är anslutet som förut, går väl inte att misslyckas med om bilen startar?
Sen 3 kablar till generatorn, tjocka matningskabeln, sen två andra, en med flatstift och en ringkabelsko.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 december 2008
#4
bamsetroll skrev:
Remmen är lagom spänd, generatorn snurrar, och det gnisslar/ slirar inte. ny rem också.
Batteriet är anslutet som förut, går väl inte att misslyckas med om bilen startar?
Sen 3 kablar till generatorn, tjocka matningskabeln, sen två andra, en med flatstift och en ringkabelsko.

Riktigt dragna? Det var det jag syftade på....att de inte sitter löst efter att du bytt grejerna....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

8 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
#5
Har dubbelkollat alla kablar (att dom sitter fast)

21 761 Inlägg
25 december 2008
#6
bamsetroll skrev:
Laddningslampan lyser när tändningen/nykeln är av/ur. Den slocknar när man vrider på tändningen.

Menar du att lampan lyser fastän du har slagit av tändningen helt?
Hände det där efter bytet av batteri+generator eller före?

Kabeln med flatstift borde väl gå till D+ och den med ringkabelsko går till generatorns chassie antar jag, men jag är inte säker.
Senast redigerat av Drönirettab (25 december 2008)

8 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
#7
Ja lampan lyser när jag slagit av det helt och tagit ur nyckeln....
Det hände efter generator bytet.

21 761 Inlägg
26 december 2008
#8
Då borde kabeln till laddlampan vara felkopplad tycker jag, något är fel iaf.

Vet du säkert vilken kabel som går till batterilampan?

Tekniker
624 Inlägg
26 december 2008
#9
kolla så att den nya generatorn laddar som den ska, kan ju vara fel på laddnings regulatorn ändå. sedan kolla så att den är jorden sitter på plats så där inte finns oxidering.


8 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
#10
Tog loss flatstiftskabeln och då slocknar laddlampan.
Flatstiftshylsan är en röd kabel och sitter ihop med en svart kabel som det sitter en rundkabelsko på, kopplar jag den till jord tänds oljelampan och bromslampan när motorn är igång.

sitter laddrelät och laddningsregulatorn på generatorn? kan dom vara trasiga?

även testat med en startkabel mellan generatorchassit och jord på bilen utan resultat.

/Robban

21 761 Inlägg
26 december 2008
#11
Försök att ta reda på vart de båda tunna kablarna går, jag tycker dock att den röda med flatstift borde tillhöra batterilampan. Den svarta kabeln med ringkabelsko är rimligtvis en jordkabel som ska sitta fast på generatorns chassie någonstans, men absolut säker är jag inte.

Med tanke på att det bara går 3 st kablar till generatorn så bör den ha inbyggt laddrelä och regulator, så brukar det iaf vara på tex 240 som är nyare än 1984 (har jag för mig).

Är det en helt ny generator eller begagnad?
Ser den exakt likadan ut som den förra?

8 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
#12
Ja det är en ny generator, har suttit på en audi 100 tidigare bara gått 10-20 mil.. är inte exakt likadan men har samma kontakter och är 90A istället för 55A

21 761 Inlägg
26 december 2008
#13
Okej, då borde det vara Bosch iaf. Om det inte har suttit ett externt laddrelä på Audin så ska nog generatorerna vara ganska lika varandra tycker jag.

Ta loss alla kablar på generatorn och se till att den grova kabeln inte kan kortslutas. Vrid på tändningen i läge 2, ta sedan enbart den tunna röda kabeln och lägg försiktigt emot jord. Då bör batterilampan lysa och i så fall vet du säkert att den ska sitta på generatorns D+ anslutning.

Följ strömmen..
233 Inlägg
29 december 2008
#14
Trasig diodbrygga (sitter i generatorn) är det klart vanligaste felet när du har dessa symptom.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
29 december 2008
#15
yes trasig diodbrygga:) när lampan lyser me tändningen avslagen..



Sök