Projekt tråd: Ford Probe GT-T; Plasta dörrsidor + annat runt om kring!

Lonefox Bad music kills good sound
30 december 2008 · 7 241 Inlägg

Jimmy är bra att göra med.
Enda grejen jag har att klaga på är frakten. Snordyrt då man beställer ngt litet. Men 125:- är ingen summa om man beställer en komplett anläggning......så i relation till vad man beställer så kan det vara både dyr som billig frakt.

Men servicen är inget man kan klaga på smile
Sedan att han är en rolig snubbe gör inte saken sämre.


Sedan ang. steg så har jag inte hört just det SL-steget. Men om man jämför mot SLA1500 tex så skulle inte jag satsat på det steget då man får vad man betalar för.

Och VARFÖR...VARFÖR vill du försöka köra SPL6 i två ohm? Du tappar kontroll och musikalitet.
Nej satsa på ngt bättre steg som är mer rättvis för högtalaren.
Jag skulle satsat på tex DLS CA41 eller Hertz EP 4, jag har hört CA41 ett antal ggr och det är ett RIKTIGT prisvärt steg. Hertz har jag inte hört.men med tanke på att det ligger under samma moderbolag som Audison så är jag tveksam till att det är dåliga grejer.
Dessa steg ligger runt 2500:- och sedan skulle jag komplereta upp med ett monoblock eller tvåkanals för runt 2000:-
Visst runt 4500:- totalt men i mina ögon värt de extrapengarna.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
30 december 2008 · 2 853 Inlägg

hehe andas lite innan man gör ett sånt uttalande om blekingebilradio..aldrig krånglat på någe vis..

MrCarfreak Gasglad
30 december 2008 · 3 244 Inlägg

pattilatti2 skrev:
hehe andas lite innan man gör ett sånt uttalande om blekingebilradio..aldrig krånglat på någe vis..

Sorry.. Inget ont mot blekingebilradio smile

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
MrCarfreak Gasglad
30 december 2008 · 3 244 Inlägg

Vad tycker ni om detta steget: US Amps AX 5600
Info:
Effekt 4ohm: 4x75watt rms
Effekt 2ohm: 4x90watt rms
Effekt monokanal 2ohm: 300watt rms
Effekt monokanal 1ohm: 500watt rms
THD: 0.025%
S/N : 95dB
Dämpningsfaktor: >200
Filter Högpass front & rear: 50-500Hz 12dB/ Okt
Filter Lågåass front & rear: 50-250Hz 24dB/ Okt
Filter lågpass monokanal: 50-250Hz 24dB/ Okt
Säkring: 75A
Protection: Ja ( Överbelastning, kortslutning, terminal mfl..)
Ström: 12-16v

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
andreas_gbg_
30 december 2008 · 1 634 Inlägg

Nu får du sluta kladda på spackel, när du finspacklar skall du bara lägga på lite grann som fyller ut de där vågorna du har överallt. Ta nu å slipa för hand med 40 eller 80 papper. Mycket lättare att få jämn yta med stora sliptag för hand. Jag brukar skippa klossen och bara lägga pappret i handen.

Glöm inte provmontera dörrpanelen nu igen när du haft på så mycket spackel wink

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
MrCarfreak Gasglad
30 december 2008 · 3 244 Inlägg

Väckte tjejen och bad henne klippa till tyg till min andra dörrsida smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/530975_1gj1pk.jpg

Hehe.. Har slipat som en dåre förhand..
Rätt så jämn yta!
Ev. köper jag vinyl idag också!

Hmm.. Börjat med andra dörrsidan nu också smile

Senast redigerat av MrCarfreak (30 december 2008)

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
c_Hall Studerande
30 december 2008 · 219 Inlägg

Jävla bra tråd denna, med tips och sånt hela tiden!

Senast redigerat av c_Hall (30 december 2008)

evilaudio
30 december 2008 · 16 195 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Nu får du sluta kladda på spackel, när du finspacklar skall du bara lägga på lite grann som fyller ut de där vågorna du har överallt. Ta nu å slipa för hand med 40 eller 80 papper. Mycket lättare att få jämn yta med stora sliptag för hand. Jag brukar skippa klossen och bara lägga pappret i handen.

Glöm inte provmontera dörrpanelen nu igen när du haft på så mycket spackel wink

Mvh Andreas

vi kanske ska lägga uåå lite bilder på hur de SKA gå till..wink

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
MrCalle Team Autohifi!
30 december 2008 · 865 Inlägg

Bra informationstråd med mycket bilder.... det tycker vi alla om.

Lycka till med bygget!

MrCarfreak Gasglad
30 december 2008 · 3 244 Inlägg

Hehe, det får ni gärna göra! Jag är ju helt ny på detta! Lär mig samtidigt jag bygger! Uppskattar verkligen alla era tips hela tiden! Kom ihåg att det är NI som får mig att orka bygga alla dessa nätter och dagar!

Tackar även dig Calle för kanon erbjudandet, uppskattar jag verkligen! Bättre service från ett företag får man leta efter!

//Den dammiga slipgalningen wink Gott nytt år på er alla!

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
andreas_gbg_
30 december 2008 · 1 634 Inlägg

Nä jag är nybörjare på detta också. Även de dörrsidor jag håller på med nu önskar jag att jag hade påbörjat på annat vis som hade blitt mycket lättare. Jag lär mig som du, den riktiga vägen. Gör alla fel minst en gång big_smile Men snart måste väl för satan felen ta slut!!! Lagom tröttsamt att komma på smidigare vägar att gå hela tiden när det är för sent.

Sedan har inte jag ork att hänga över med kameran hela tiden, tar bild någon gång då och då för att ha bilder till presentationen sen när det är tävlingsdags. f-n jag har inte ens ork att stå i verkstan varje dag, eller ens varje vecka....

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
Lonefox Bad music kills good sound
30 december 2008 · 7 241 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Nä jag är nybörjare på detta också. Även de dörrsidor jag håller på med nu önskar jag att jag hade påbörjat på annat vis som hade blitt mycket lättare. Jag lär mig som du, den riktiga vägen. Gör alla fel minst en gång big_smile Men snart måste väl för satan felen ta slut!!! Lagom tröttsamt att komma på smidigare vägar att gå hela tiden när det är för sent.

Sedan har inte jag ork att hänga över med kameran hela tiden, tar bild någon gång då och då för att ha bilder till presentationen sen när det är tävlingsdags. f-n jag har inte ens ork att stå i verkstan varje dag, eller ens varje vecka....

Mvh Andreas

Tur att det inte är krav eller ens bonuspoäng på dokumentation i klasserna jag hamnar i wink
Entry 15K och senare (för NGN ggn vinner man Entry och klassar in) Exp 20K. Beroende på hur HD-gruppen bestämmer sig för hur Sverige skall anpassa sig efter övriga EMMA. Nåväl det är en helt annan diskussion.

Ang. biten att man alltid lär sig ngt....jag har bara EN kommentar till alla där ute som håller på med ngt oavsett vad det är för hobby:
Den dagen man är fullärd (full-lärd?) är dagen man dör, för då kan man inte lära sig ngt mer. big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Emilius Avstängd
30 december 2008 · 1 714 Inlägg

spacklingen ser helt ok ut, bättre med för mkt än för lite tycker jag, det går alltid att slipa bort överflöd.
du har väl inte gjort det hundra gånger innan så det kan vara lite svårt att komma underfund med.

det som kan va svårt är att lägga ut det jämnt så det inte ser ut som riven ost,
för det är då det tar tid att slipa, och det kan bli ojämnt. vet inte om du har en gummispackel?
dem är bra att lägga ut spackel på så rundade ytor.
tycker det ser ut som du lägger spackel med japanspackel (plåt) med tanke på de smala ränderna.
har du handslippapper, med mjuka baksidor? det skulle jag rekommendera att köra runt högtalaröppningen.
går även att vika maskinslippapper till en "taco" men det är lite jobbigare att slipa med.
på plana ytorna (helt plana) funkar slipmaskin och kloss.

jag brukar köra maskin överallt väldigt lätt till att börja med, för att få bort alla spackelskarvar,
de värsta knöligheterna som är jobbiga att slipa bort alltså.
men då ska man helst vara rätt säker på sin sak med slipmaskinen.
annars funkar det perfa att köra lite med 80 papper till att börja med. mest skarvar och sånt då.
men att gå över på 180 papper rätt snabbt då det är rätt bra riv i de här grovkorniga papprena.
40 papper som nån nämnde är alldeles för grovt enligt mig,
mkt lätt att det bara blir ojämnare om man är osäker.
på skolan och de företag jag varit på har endast 80 papper och uppåt funnits.
har sett 60 på minislipmaskiner, men de hör hemma på plåtverkstäder för att slipa ner svetsar med.

kan babbla på i evigheter om detta.
det är även viktigt att tänka på att en metod kanske inte funkar för nästa person,
men dessa tips jag nämnt är generellt bra riktmärken i spackling och slipning som de flesta kan ta åt sig.
det är bara att prova dig fram, man lär sig ju inte praktiska grejer genom att läsa på ett forum.

har hållt på med plåt och lackarbeten sålänge jag minns och går utbildning på fordonslackering i enköping,
så det ska gå att lita på att jag har ett hum om detta iaf wink
koppla in bilstereo är värre med lol

Senast redigerat av Emilius (30 december 2008)

MrCarfreak Gasglad
30 december 2008 · 3 244 Inlägg

Tack så mycket för tipset!!

En snabb fråga, hur ska jag spänna tyget över härdad glasfiber, inte ens elhäftpistolen går igenom sad
Någon som har ett bra tips?! - Kom på en idé själv, kanske skulle fogat ihopp med lite polyester där jag ska spänna ena sidan ifrån?!

Senast redigerat av MrCarfreak (30 december 2008)

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
c_Hall Studerande
30 december 2008 · 219 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Tack så mycket för tipset!!

En snabb fråga, hur ska jag spänna tyget över härdad glasfiber, inte ens elhäftpistolen går igenom sad
Någon som har ett bra tips?! - Kom på en idé själv, kanske skulle fogat ihopp med lite polyester där jag ska spänna ena sidan ifrån?!

smältlim

andreas_gbg_
30 december 2008 · 1 634 Inlägg

c_Hall skrev:

MrCarfreak skrev:
Tack så mycket för tipset!!

En snabb fråga, hur ska jag spänna tyget över härdad glasfiber, inte ens elhäftpistolen går igenom sad
Någon som har ett bra tips?! - Kom på en idé själv, kanske skulle fogat ihopp med lite polyester där jag ska spänna ena sidan ifrån?!

smältlim

Japp, jag använder smältlim och det funkar kanon, när jag lagt tyget över masserar jag ut limmet så det biter över större yta.

Numera Saab 9-5 Aero -00
jewe
30 december 2008 · 498 Inlägg

evilaudio skrev:

andreas_gbg_ skrev:
Nu får du sluta kladda på spackel, när du finspacklar skall du bara lägga på lite grann som fyller ut de där vågorna du har överallt. Ta nu å slipa för hand med 40 eller 80 papper. Mycket lättare att få jämn yta med stora sliptag för hand. Jag brukar skippa klossen och bara lägga pappret i handen.

Glöm inte provmontera dörrpanelen nu igen när du haft på så mycket spackel wink

Mvh Andreas

vi kanske ska lägga uåå lite bilder på hur de SKA gå till..wink

Jag skulle gärna se en tråd där du visar div. arbeten steg för steg. Gillar det du har byggt :-)

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
30 december 2008 · 2 009 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:

c_Hall skrev:

MrCarfreak skrev:
Tack så mycket för tipset!!

En snabb fråga, hur ska jag spänna tyget över härdad glasfiber, inte ens elhäftpistolen går igenom sad
Någon som har ett bra tips?! - Kom på en idé själv, kanske skulle fogat ihopp med lite polyester där jag ska spänna ena sidan ifrån?!

smältlim

Japp, jag använder smältlim och det funkar kanon, när jag lagt tyget över masserar jag ut limmet så det biter över större yta.

Samma här kontaktlim på framsidan och smältlim på baksidan.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
MrCalle Team Autohifi!
30 december 2008 · 865 Inlägg

Ett tips på verktyg som är bra att ha när man ska grov forma spackel är en "RASP" finns flera varianter och den används lite innan spacklet har härdat.
På så sett kan man se formen snabbare och man behöver inte slipa knogarna blodiga.

jmd
30 december 2008 · 203 Inlägg

Intressant tråd.. Man har ju faktiskt lärt sig lite när man bläddrat igenom smile
Lycka till me dörrsidorna!

Senast redigerat av jmd (30 december 2008)

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang