4965
Sök

Frågor och funderingar angående baslåda + slutsteg inköp och koppling

576 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#21
Lonefox skrev:
Traz skrev:
Lonefox skrev:

Du har inga strömkablar till dem utan högtalarkabel.
Och det är från dem du skall "sno" signal ifrån till steget då du skall använda högnivåingången på steget.
Jag TROR att du kan låta dem vara kvar i högtalarna fastän du drar nya kablar från dem som ger signal till steget iom att stegets ingångar ej ökar belastningen för enheten så som en högtalare gör.
Detta får dock ngn annan som har sysslat mer med högnivåingångar bekräfta eller dementera.

Men hur får originalbasarna strömmen då?
Hmm, så du menar att jag ska låta alla kablar sitta kvar i originalbasarna och bara ansluta nya kablar TILL dem, som leder till nya slutsteget? Blir det inte en konstig koppling med effektförluster? För att någonting måste ju driva originalbasarna också eller hur? Om man låter dem vara kvar och kopplar in fler kablar till dessa, borde väl effekten bli mindre eller?

Jo visst är det en form av ström iom att effekten ut ur ett steg pendlar mellan positiv och negativ pol. Så på så sätt är det växelström till en högtalare.
Dina originalbasar bak drivs av ngt.....troligen ett steg. Detta steg drivs på 12V. Inte högtalarna.
Sedan tror jag inte att steget stjäl så mkt effekt att det påverkar originalbasarna.
Dock kan det låta apa pga basen och originalbasarna ihop. Och då kan du koppla ur originalbasarna och enbart ha den signalen till steget och jämföra hur det låter.

Det var det jag tänkte från början - att koppla ur originalbasarna och stoppa in den sladden i det nya slutsteget. Så det finns ingen strömkabel till originalbasarna, endast högnivå?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 januari 2009
#22
Traz skrev:
Lonefox skrev:
Traz skrev:

Men hur får originalbasarna strömmen då?
Hmm, så du menar att jag ska låta alla kablar sitta kvar i originalbasarna och bara ansluta nya kablar TILL dem, som leder till nya slutsteget? Blir det inte en konstig koppling med effektförluster? För att någonting måste ju driva originalbasarna också eller hur? Om man låter dem vara kvar och kopplar in fler kablar till dessa, borde väl effekten bli mindre eller?

Jo visst är det en form av ström iom att effekten ut ur ett steg pendlar mellan positiv och negativ pol. Så på så sätt är det växelström till en högtalare.
Dina originalbasar bak drivs av ngt.....troligen ett steg. Detta steg drivs på 12V. Inte högtalarna.
Sedan tror jag inte att steget stjäl så mkt effekt att det påverkar originalbasarna.
Dock kan det låta apa pga basen och originalbasarna ihop. Och då kan du koppla ur originalbasarna och enbart ha den signalen till steget och jämföra hur det låter.

Det var det jag tänkte från början - att koppla ur originalbasarna och stoppa in den sladden i det nya slutsteget. Så det finns ingen strömkabel till originalbasarna, endast högnivå?

Inte där bak vid högtalarna nej.
Om du tänkte ersätta originalbasarna med systemet du köper/har köpt så tänker du helt rätt att använda de kablarna till stsget och inget annat.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

576 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#23
Lonefox skrev:
Traz skrev:
Lonefox skrev:

Jo visst är det en form av ström iom att effekten ut ur ett steg pendlar mellan positiv och negativ pol. Så på så sätt är det växelström till en högtalare.
Dina originalbasar bak drivs av ngt.....troligen ett steg. Detta steg drivs på 12V. Inte högtalarna.
Sedan tror jag inte att steget stjäl så mkt effekt att det påverkar originalbasarna.
Dock kan det låta apa pga basen och originalbasarna ihop. Och då kan du koppla ur originalbasarna och enbart ha den signalen till steget och jämföra hur det låter.

Det var det jag tänkte från början - att koppla ur originalbasarna och stoppa in den sladden i det nya slutsteget. Så det finns ingen strömkabel till originalbasarna, endast högnivå?

Inte där bak vid högtalarna nej.
Om du tänkte ersätta originalbasarna med systemet du köper/har köpt så tänker du helt rätt att använda de kablarna till stsget och inget annat.

Ok, då behöver man inte oroa sig för att originalbasarna fortfarande får ström när man kopplar ur högnivåkablarna från dem?
Hur är det när man drar ur högnivåkablarna ur originalbasarna? Följer det med någonting som bör kopplas på dem kablarna innan man kopplar in dem i slutsteget, som någon nämnde förut?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 januari 2009
#24
Traz skrev:
Lonefox skrev:
Traz skrev:

Det var det jag tänkte från början - att koppla ur originalbasarna och stoppa in den sladden i det nya slutsteget. Så det finns ingen strömkabel till originalbasarna, endast högnivå?

Inte där bak vid högtalarna nej.
Om du tänkte ersätta originalbasarna med systemet du köper/har köpt så tänker du helt rätt att använda de kablarna till stsget och inget annat.

Ok, då behöver man inte oroa sig för att originalbasarna fortfarande får ström när man kopplar ur högnivåkablarna från dem?
Hur är det när man drar ur högnivåkablarna ur originalbasarna? Följer det med någonting som bör kopplas på dem kablarna innan man kopplar in dem i slutsteget, som någon nämnde förut?

Nej det behöver du inte oroa dig för.
Kontakt in i steget följer med ja. Se bara till att då får plus resp minus rätt från högtalarkablarna in i steget.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök