4849
Sök

Frågor och funderingar angående baslåda + slutsteg inköp och koppling

576 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#1
Har några frågor:

1. Stämmer det att man endast behöver Monoblock om man bara ska driva basar med det steget?
2. Om man köper ett Monoblock som klarar av 175WRMS i 4ohm och en baslåda med 2st 10:or som klarar 200W RMS var; kommer man få ut 175 WRMS i alla fall eftersom steget inte stödjer mer än så? Eller kan man koppla det på något sätt att varje bas får 175 WRMS?
3. Är det enkelt att koppla in ett slutsteg och montera baslådan i en S60 om man inte har gjort det förr?

En till fråga: blir originalbasarna fortfarande strömförsörjda även om man kopplar ur högnivåkablarna från dem? Det är väl inte så att högnivåkablarna som ger ström till originalbasarna? För i så fall kan man väl inte koppla in dem i ett nytt slutsteg?
Hur kopplar man i så fall ur originalbasarna helt och hållet? Och vad gör man med den ev. strömkabeln som går till originalbasarna? Låta dem sitta kvar bara?
Senast redigerat av Traz (31 december 2008)

1 045 Inlägg
28 december 2008
#2
du behöver ett monoblock till basarna, obs beror lite på steget också.. men generellt.

2. det beror på vilken ohm basarna ligger på, är dom på 4ohm så kan du köra steget i 2ohm och på så vis få ut mer effekt. dom flesta steg stödjer 2ohm nerlastning,
lättare om du berättar vilket steg samt basar.

3. beror på hur mycket du har skruvat tidigare...
eller som man säger "hur långt är ett snöre" ?


576 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#3
Vet ej exakt, med en Pioneer baslåda på 1000W och ett Pioneer steg som klarar 2x200W 4ohm, kostade 3500 på mediamarkt.
Vad spelar det för roll om man kör 4ohm eller 2ohm? Skulle inte alla köra i 2ohm om det inte fanns nackdelar i jämnförelse med 4ohm?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 december 2008
#4
Traz skrev:
Vet ej exakt, med en Pioneer baslåda på 1000W och ett Pioneer steg som klarar 2x200W 4ohm, kostade 3500 på mediamarkt.
Vad spelar det för roll om man kör 4ohm eller 2ohm? Skulle inte alla köra i 2ohm om det inte fanns nackdelar i jämnförelse med 4ohm?

Fördel: Mer effekt om steget klarar den lasten (samma sak med ett ohm och neråt...jo det finns ste som klarar 0.25Ohm per kanal wink )

Nackdelar:
Drar mer ström. Ngt sämre kontroll. Mer värmeutveckling. Sade jag att det drar mer ström? wink
Detta är bara ngr av nackdelarna....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

576 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#5
Lonefox skrev:
Traz skrev:
Vet ej exakt, med en Pioneer baslåda på 1000W och ett Pioneer steg som klarar 2x200W 4ohm, kostade 3500 på mediamarkt.
Vad spelar det för roll om man kör 4ohm eller 2ohm? Skulle inte alla köra i 2ohm om det inte fanns nackdelar i jämnförelse med 4ohm?

Fördel: Mer effekt om steget klarar den lasten (samma sak med ett ohm och neråt...jo det finns ste som klarar 0.25Ohm per kanal wink )

Nackdelar:
Drar mer ström. Ngt sämre kontroll. Mer värmeutveckling. Sade jag att det drar mer ström? wink
Detta är bara ngr av nackdelarna....

Vad händer om man kör det steget i 2ohm medans det står att Baslådan har en Impedans på 4ohm?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 december 2008
#6
du får inte ner steget i 2ohm om basen endast är i 4ohm.. då behöver du 2 sådana basar


576 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#7
Lonefox skrev:
Traz skrev:
Vet ej exakt, med en Pioneer baslåda på 1000W och ett Pioneer steg som klarar 2x200W 4ohm, kostade 3500 på mediamarkt.
Vad spelar det för roll om man kör 4ohm eller 2ohm? Skulle inte alla köra i 2ohm om det inte fanns nackdelar i jämnförelse med 4ohm?

Fördel: Mer effekt om steget klarar den lasten (samma sak med ett ohm och neråt...jo det finns ste som klarar 0.25Ohm per kanal wink )

Nackdelar:
Drar mer ström. Ngt sämre kontroll. Mer värmeutveckling. Sade jag att det drar mer ström? wink
Detta är bara ngr av nackdelarna....

Vad menas med "sämre kontroll"?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 december 2008
#8
du har bättre kontroll på basen när den är stabil me bra ström i tex 4 ohm..sen har du mer power för varje ohm du sänker men sämre kontroll,pga av värmeutvecklingen o strömförluster osv,


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 december 2008
#9
Traz skrev:
Vet ej exakt, med en Pioneer baslåda på 1000W och ett Pioneer steg som klarar 2x200W 4ohm, kostade 3500 på mediamarkt.
Vad spelar det för roll om man kör 4ohm eller 2ohm? Skulle inte alla köra i 2ohm om det inte fanns nackdelar i jämnförelse med 4ohm?

alla skulle köra i 4 ohm om de gav samma kraft för samma pengar..


576 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#10
pattilatti2 skrev:
du har bättre kontroll på basen när den är stabil me bra ström i tex 4 ohm..sen har du mer power för varje ohm du sänker men sämre kontroll,pga av värmeutvecklingen o strömförluster osv,

Ja, men Vad exakt menas med "kontroll" överhuvudtaget i praktiken? Bara det ordet säger ju inte så mycket..

21 761 Inlägg
28 december 2008
#11
Traz skrev:
Ja, men Vad exakt menas med "kontroll" överhuvudtaget i praktiken? Bara det ordet säger ju inte så mycket..

I princip menas att slutsteget kan kontrollera basens konrörelse väldigt exakt så att det tex inte låter bluddrigt när den ska spela snabba basgångar i musiken. Ju lägre impedans som ett steg belastas med, desto viktigare är det med bra strömförsörjning så att steget kan ge stabil signal och kunna få baskonen att styras exakt. smile

576 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
Traz skrev:
Ja, men Vad exakt menas med "kontroll" överhuvudtaget i praktiken? Bara det ordet säger ju inte så mycket..

I princip menas att slutsteget kan kontrollera basens konrörelse väldigt exakt så att det tex inte låter bluddrigt när den ska spela snabba basgångar i musiken. Ju lägre impedans som ett steg belastas med, desto viktigare är det med bra strömförsörjning så att steget kan ge stabil signal och kunna få baskonen att styras exakt. smile

Ok det var bra förklarat. Var nyss inne på en affär där man fick lyssna på olika basar, en av dem lät just sådär "bluddrigt"... då förstog jag skillnaden direkt. Men vad anses vara bra strömförsörjning?

21 761 Inlägg
28 december 2008
#13
När spänningen till slutsteget inte sjunker med mer än kanske 0,5 V vid mycket hög volym, då har man bra strömförsörjning. Tyvärr är det nog inte så väldigt vanligt att spänningen kan hållas så pass stabil hos många bilstereoanläggningar med kraftiga slutsteg. smile

Att jag skriver 0,5 V är en egen uppfattning, jag har inte sett någonstans där det står beskrivet hur det bör vara. Naturligtvis är det optimala att spänningen inte sjunker alls, men det är inte alltid så lätt.
Senast redigerat av Drönirettab (28 december 2008)

21 761 Inlägg
28 december 2008
#14
Traz skrev:
Var nyss inne på en affär där man fick lyssna på olika basar, en av dem lät just sådär "bluddrigt"... då förstog jag skillnaden direkt.

Det kan också bero på hur lådan är gjord, om den är bra anpassad till basen. Basreflexlådor har lättare för att låta bluddrigt än slutna lådor, därför är det viktigt att bygga basreflexlådan korrekt.

576 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#15
Så är det kvaliteten av batteriet i bilen som avgör hur stabil en bas är?

21 761 Inlägg
28 december 2008
#16
Nja, inte bara batteriet. När bilen är igång så är det ju generatorn som ger ström till alla saker, då kommer den att vara den viktigaste länken för att få bra strömförsörjning. Sedan har vi alla kablar som tillhör strömförsörjningen, de ska vara i bra skick och ha bra kontakt.

Men om batteriet är dåligt så kommer ju generatorn att få jobba extra hårt och det kan innebära att spänningen sviktar i hela bilen.

576 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#17
En till fråga: blir originalbasarna fortfarande strömförsörjda även om man kopplar ur högnivåkablarna från dem? Det är väl inte så att högnivåkablarna som ger ström till originalbasarna? För i så fall kan man väl inte koppla in dem i ett nytt slutsteg?
Hur kopplar man i så fall ur originalbasarna helt och hållet? Och vad gör man med den ev. strömkabeln som går till originalbasarna? Låta dem sitta kvar bara?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
31 december 2008
#18
Traz skrev:
En till fråga: blir originalbasarna fortfarande strömförsörjda även om man kopplar ur högnivåkablarna från dem? Det är väl inte så att högnivåkablarna som ger ström till originalbasarna? För i så fall kan man väl inte koppla in dem i ett nytt slutsteg?
Hur kopplar man i så fall ur originalbasarna helt och hållet? Och vad gör man med den ev. strömkabeln som går till originalbasarna? Låta dem sitta kvar bara?

Du har inga strömkablar till dem utan högtalarkabel.
Och det är från dem du skall "sno" signal ifrån till steget då du skall använda högnivåingången på steget.
Jag TROR att du kan låta dem vara kvar i högtalarna fastän du drar nya kablar från dem som ger signal till steget iom att stegets ingångar ej ökar belastningen för enheten så som en högtalare gör.
Detta får dock ngn annan som har sysslat mer med högnivåingångar bekräfta eller dementera.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

576 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#19
Lonefox skrev:
Traz skrev:
En till fråga: blir originalbasarna fortfarande strömförsörjda även om man kopplar ur högnivåkablarna från dem? Det är väl inte så att högnivåkablarna som ger ström till originalbasarna? För i så fall kan man väl inte koppla in dem i ett nytt slutsteg?
Hur kopplar man i så fall ur originalbasarna helt och hållet? Och vad gör man med den ev. strömkabeln som går till originalbasarna? Låta dem sitta kvar bara?

Du har inga strömkablar till dem utan högtalarkabel.
Och det är från dem du skall "sno" signal ifrån till steget då du skall använda högnivåingången på steget.
Jag TROR att du kan låta dem vara kvar i högtalarna fastän du drar nya kablar från dem som ger signal till steget iom att stegets ingångar ej ökar belastningen för enheten så som en högtalare gör.
Detta får dock ngn annan som har sysslat mer med högnivåingångar bekräfta eller dementera.

Men hur får originalbasarna strömmen då?
Hmm, så du menar att jag ska låta alla kablar sitta kvar i originalbasarna och bara ansluta nya kablar TILL dem, som leder till nya slutsteget? Blir det inte en konstig koppling med effektförluster? För att någonting måste ju driva originalbasarna också eller hur? Om man låter dem vara kvar och kopplar in fler kablar till dessa, borde väl effekten bli mindre eller?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 januari 2009
#20
Traz skrev:
Lonefox skrev:
Traz skrev:
En till fråga: blir originalbasarna fortfarande strömförsörjda även om man kopplar ur högnivåkablarna från dem? Det är väl inte så att högnivåkablarna som ger ström till originalbasarna? För i så fall kan man väl inte koppla in dem i ett nytt slutsteg?
Hur kopplar man i så fall ur originalbasarna helt och hållet? Och vad gör man med den ev. strömkabeln som går till originalbasarna? Låta dem sitta kvar bara?

Du har inga strömkablar till dem utan högtalarkabel.
Och det är från dem du skall "sno" signal ifrån till steget då du skall använda högnivåingången på steget.
Jag TROR att du kan låta dem vara kvar i högtalarna fastän du drar nya kablar från dem som ger signal till steget iom att stegets ingångar ej ökar belastningen för enheten så som en högtalare gör.
Detta får dock ngn annan som har sysslat mer med högnivåingångar bekräfta eller dementera.

Men hur får originalbasarna strömmen då?
Hmm, så du menar att jag ska låta alla kablar sitta kvar i originalbasarna och bara ansluta nya kablar TILL dem, som leder till nya slutsteget? Blir det inte en konstig koppling med effektförluster? För att någonting måste ju driva originalbasarna också eller hur? Om man låter dem vara kvar och kopplar in fler kablar till dessa, borde väl effekten bli mindre eller?

Jo visst är det en form av ström iom att effekten ut ur ett steg pendlar mellan positiv och negativ pol. Så på så sätt är det växelström till en högtalare.
Dina originalbasar bak drivs av ngt.....troligen ett steg. Detta steg drivs på 12V. Inte högtalarna.
Sedan tror jag inte att steget stjäl så mkt effekt att det påverkar originalbasarna.
Dock kan det låta apa pga basen och originalbasarna ihop. Och då kan du koppla ur originalbasarna och enbart ha den signalen till steget och jämföra hur det låter.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök