3457
Sök

Motorn rusar och fastnar i topp v70 d4

2 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Det hände först när jag gasade på lite i en uppförsbacke för en dryg vecka sen, gasen fastnade i topp jag panikstängde av motorn och det rök bakom bilen.
Kunde dock snart köra iväg som vanligt och körde några dagar.

Sen en dag stod der fyll på 0.5 liter olja så det gjorde jag och körde sen några dagar till. (Den hade varit inne på oljebyte några veckor innan)

Sen igår och inatt när jag bilcampade så hade jag den på tomgång länge med ac på. Imorse stod det motorservice behövs, ingen annan motorlampa jag såg så jag testade kör hemåt men på landsvägen kunde jag inte gasa iväg, varvet gick i topp från ca 2.5k av mej, även utan pedal och jag stängde av motorn och rökmoln bakom bilen igen, rullade in till kanten och ringde bärgare.

Undrar nu en lördag vad det skulle kunna va för för och vad det kan komma att kosta?

Mvh

6 740 Inlägg
för 39 minuter sedan
I och med att ni lyckats stänga av bilen så har motorn i sig troligen klarat sig men rusande dieslar är aldrig hälsosamt.
Kraftigt läckande spridare, bör byta samtliga men finns också risk att kolvringarna blivit för slitna då den rusat två gånger, sådant fall motorbyte.

Allt ifrån 25.000 till 45.000 beroende på pris av spridarna, plus oljebyte igen.
Sedan får man se om motorn klarat sig eller inte, kanske går att göra ett kompressionsprov men resultated blir missvisande om en/flera cylindrar varit dränkta i diesel som tar bort oljefilmen vid kolvringarna
Senast redigerat av xXSammy (för 36 minuter sedan)

De/Dem

2 Inlägg
för 32 minuter sedan
Trådstartare
25-45k för att byta spridare bara?
Vad kostar motorbyte, nytt eller begagnat?
Vad kan man göra annars med bilen?

Jag kan ju inte lägga 30-40k på att den kanske går att köra...
Senast redigerat av Summertime (för 30 minuter sedan)

6 740 Inlägg
för 21 minuter sedan
Sitter antingen 4 eller 5 spridare beroende på årsmodell. D4 är antingen 4- eller 5-cylindrig

Snabbkoll begagnad motor på Laga.se pendlar börjar på 25.000 men då har den 28.000 mil på historiken
Finns en 5 cylindrig som rullat 9700 och den ligger ute för 53.000
Sen tillkommer ny kamrem, vätskor och arbete..

Fortsätter ni köra kommer mer saker gå sönder så som turbokompressor och partikelfilter.
Blir kolvringarna tillräckligt slitna går det inte stänga av bilen utan att offra växellådan, den kommer rusa och ligga över maxvarvtal tills oljan tar slut eller att något lossnar invändigt i motorn
Senast redigerat av xXSammy (för 20 minuter sedan)

De/Dem

Sök