4177
Sök

Låst baklucka BMW 320d, F30

5 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Hej!

Tack för du tar dig tiden o läsa, det uppskattas!

Jag har en BMW 320d, modell F30 årsmodell 2014. Bakluckan började jävlas straxt innan sommaren kom.

Öppnade den ju sällan som det var, men märkte att den blev liksom mindre responsiv för varje gång jag försökte öppna luckan. Tillslut funkade inte den fysiska knappen alls, men nyckel knappen funkade o öppna via. Sen blev den jätte dålig så jag fick inte upp den på flera dagar, försökte, lät den stå, åkte osv, tillslut gick det. Då lirkade jag lite på själva kroken i öppet läge, då låste den sig i öppet läge.. Men åkte till en verkstad, då fick dom upp den genom o bara trycka på knapparna osv. Ren tur med andra ord.

Sedan dess har jag slått igen den o inte fått upp den. Gått flera månader nu. Men jag har fått hem ett helt nytt lås, för jag tror det gamla är dåligt. Jag hör att nyckel knappen försöker öppna, man hör själva motorn gå i bakluckan men inget händer. Så tänkte när man väl får upp den så ska jag byta låset. Men nu till den stora frågan då - hur i helvete får jag upp luckan???

Det finns ingen "nödspak" någonstans, har tittat grundligt, det finns ingen, jag lovar. Vissa modeller har tydligen inte det, hur man nu kan skapa en bil på det sättet det förstår jag inte, lita på elen bara..

Men jag kommer ju in i baklucka området via baksätet. Jag har försökt där inne o lirka fram o tillbaka, åt sidorna osv men det händer liksom inget, antagligen gör jag något fel för det bör ju gå?

Men vet också att jag vid något annat tillfälle när luckan strulade att jag skruvade loss lite saker o tittade, då skruvade jag bort 2 stora plastskruvar på varje sida av luckan som tydligen inte behövdes att ta bort, det va mer nån slags inpassningsskruv för luckan, hur tajt eller hur högt/lågt den ska va positionerad antar jag. Dom skruvarna kanske jag inte skruvade in riktigt lika långt som dom var från början. Så nu kanske luckan ligger väldigt i spän pga de skruvarna (hoppas ni förstår vad jag menar) men tänker att om man bara har tryck på luckan utifrån - (typ att nån sitter på den) medans man lirkar inuti så borde den kunna gå upp?

Men har frågat chatgpt, försökt själv endel, men jag förstår verkligen inte vart jag ska lirka eller pilla eller vrida eller trycka för att få upp den.

Uppskattar all hjälp o alla tips ni kan komma på, tusen tack!

Mvh!

Sök