7208
Sök

Kenwood 12" baslåda utan något hål i lådan, hjälp!!

29 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
Tja!!

Nu äre så att ja köpte en baslåda från en polare för ett litet tag sedan, som jah ar märkt på alla baslådor så finns det ett hål någonstans på lådan typ 3-6 cm diameter.
Nu när ja kollade på min låda så märkte jag att ja inte har något alls hål,

Nu är frågan måste det va ett hål eller inte ? Isåfall hur stort osv..

MVH

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 december 2008
Din lådtyp kallas sluten låda...just för att det inte finns ngn port.

Sedan kan jag ej säga mer då jag int evet hur stor lådan är eller vad det är för bas (modelnamn för att få fram T/S-värdena för att kunna kolla hurpass bra basen passar i lådan)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

534 Inlägg
28 december 2008
de måste inte va hål nej de ä en port å då är de annan låda du behöver om du vill ha de

29 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
Men om vi säger att ja gör ett hål, kommer ljudet att va bättre?

Lådans Mätningar.

Bredd = 52cm
Längd = 56cm
Höjd = 26cm

Baslådan Kenwood 12" 700w
Sen vill ja tillägga att jag har ett slutsteg GAS 2x100w, det är väl dåligt för den basen jag har ? Basen har väl mer att ge ?

MVH
Senast redigerat av Volvo_745g (28 december 2008)

7 241 Inlägg
28 december 2008
Kenwood 12" 700W säger ju VÄLDIGT mkt........

29 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
Lonefox skrev:
Kenwood 12" 700W säger ju VÄLDIGT mkt........

Kan inte så mycket , men vad är det ja ska ta fram ? kan skruva ur den och kolla det..

21 761 Inlägg
28 december 2008
Basen har ett modellnamn, tex KFC-W3514 eller nåt sånt. Det är det vi behöver veta. smile

Lådans mått, är det yttermåtten?

7 241 Inlägg
28 december 2008
Drönirettab skrev:
Basen har ett modellnamn, tex KFC-W3514 eller nåt sånt. Det är det vi behöver veta. smile

Lådans mått, är det yttermåtten?

*Lämnar över till dig då du är bättre på att beräkna lådor än vad jag är wink *

21 761 Inlägg
28 december 2008
Lonefox skrev:
Lämnar över till dig

Men det är ju bara att kolla på tex 40 Hz avstämning och se ungefär hur kurvan blir. smile
Du har garanterat byggt mer än jag har gjort.
Senast redigerat av Drönirettab (28 december 2008)

7 241 Inlägg
28 december 2008
Drönirettab skrev:
Lonefox skrev:
Lämnar över till dig

Men det är ju bara att kolla på tex 40 Hz avstämning och se ungefär hur kurvan blir. smile
Du har garanterat byggt mer än jag har gjort.

Och insett att jag inte tycker om BR-lådor och har således slutat räkna på dem wink
Sedan bygger jag mer än jag beräknar och lyssnar mig fram och bygger nytt om det ej låter bra wink
Så att räkna på teorin kontra praktiken ja.....du förstår big_smile

29 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
Kenwood
KFC-W3005

ImpeDance 4 ohm
Peak Power 700W
Magnet 1200g (43.3 oz)

Lådans mått är mätta från utsidan.

MVh

29 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
Volvo_745g skrev:
Kenwood
KFC-W3005

ImpeDance 4 ohm
Peak Power 700W
Magnet 1200g (43.3 oz)

MVh

Har lagt in bilder nu på både Lådan,Slutsteget och Högtalaren kanske hjälper en aning.

tack i förväg!

29 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
Volvo_745g skrev:
Volvo_745g skrev:
Kenwood
KFC-W3005

ImpeDance 4 ohm
Peak Power 700W
Magnet 1200g (43.3 oz)

MVh

Har lagt in bilder nu på både Lådan,Slutsteget och Högtalaren kanske hjälper en aning.

tack i förväg!

Steget är GAS 2x100w, ska ja köpa bättre steg ?

21 761 Inlägg
28 december 2008
Om lådmaterialet är 22 mm tjockt så blir nettovolymen ca 49 liter, inklusive bas alltså. Det kan gå att göra om lådan till basreflex, men jag kan inte garantera att ljudkvaliteten blir bra. Din bas är mest lämplig för sluten låda egentligen.

Sedan är ju inte den där placeringen av lådan (på bilden) så bra, ljudet har svårt att komma in i kupén på ett bra sätt eftersom det såg ut att vara en sedanbil. För att kunna utnyttja basen ordentligt så borde basen vara vänd mot ryggstödet och sedan ska baffeln sitta tätt mot ryggstödet, annars studsar ljudet omkring i bagaget och bakluckan skramlar onödigt mycket. smile

Ett kraftigare steg skulle inte skada, men först bör du se till att basljudet verkligen kommer in i bilkupén som det ska.

29 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om lådmaterialet är 22 mm tjockt så blir nettovolymen ca 49 liter, inklusive bas alltså. Det kan gå att göra om lådan till basreflex, men jag kan inte garantera att ljudkvaliteten blir bra. Din bas är mest lämplig för sluten låda egentligen.

Sedan är ju inte den där placeringen av lådan (på bilden) så bra, ljudet har svårt att komma in i kupén på ett bra sätt eftersom det såg ut att vara en sedanbil. För att kunna utnyttja basen ordentligt så borde basen vara vänd mot ryggstödet och sedan ska baffeln sitta tätt mot ryggstödet, annars studsar ljudet omkring i bagaget och bakluckan skramlar onödigt mycket. smile

Ett kraftigare steg skulle inte skada, men först bör du se till att basljudet verkligen kommer in i bilkupén som det ska.

Tjena här kom det mycket bra tips !! big_smile

Okej så du tycker ja ska göra ett hål eller ? Eller göra en nylåda helt och hållet ?
Sen förstog ja inte va du menade med baffeln ? så om ja förstog det rätt så ska ja vända självabasen mot ryggstödet för maximal ljudkvalite in i kupen ?

Hur skulle den lådan se ut "sluten" några ritningar osv..

MVH

29 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
Volvo_745g skrev:
Drönirettab skrev:

Tjena här kom det mycket bra tips !! big_smile

Okej så du tycker ja ska göra ett hål eller ? Eller göra en nylåda helt och hållet ?
Sen förstog ja inte va du menade med baffeln ? så om ja förstog det rätt så ska ja vända självabasen mot ryggstödet för maximal ljudkvalite in i kupen ?

MVH

Sen en lite sak till , kan ja få ut 200w från steget till baslådan ? efter som ja kan koppla in 2 basar eller 2 portar kanske det heter, går det koppla på något sätt att ja får 200 w till en bas bara ? (2x100w)

21 761 Inlägg
29 december 2008
Volvo_745g skrev:

Egentligen har ju lådan helt fel form för att kunna placeras som jag har föreslagit, därför borde det göras en ny låda. Baffeln (den vägg som basen sitter på) bör ha en ram som är tex 5 cm hög runt hela baffeln  så att ramen ligger tätt mot ryggstödet, då kan inte ljudet studsa tillbaka i bagaget utan det tvingas in i kupén. Baffeln bör också vara lutad i samma vinkel som ryggstödet.

Jag har räknat fram två lådalternativ som borde kunna fungera i teorin iaf:

65 liter brutto sluten låda med mycket dämpull.

75 liter brutto basreflexlåda med 1 st 4" rör som är 12 cm långt, dämpmatta på innerväggarna och konade trattar i båda ändar av röret.

Volymen för slutna lådan är inklusive bas, volymen för basreflexlådan är inklusive bas och rör. Det handlar alltså om byggvolymer. För basreflexlådan gäller att dra upp röret i hatthyllan. smile

Volvo_745g skrev:
kan ja få ut 200w från steget till baslådan ? efter som ja kan koppla in 2 basar eller 2 portar kanske det heter, går det koppla på något sätt att ja får 200 w till en bas bara ? (2x100w)

Vad heter ditt slutsteg, modellnummer?

Jag ser tyvärr inte på bilden vilken modell det är.
Senast redigerat av Drönirettab (29 december 2008)

29 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Volvo_745g skrev:

Egentligen har ju lådan helt fel form för att kunna placeras som jag har föreslagit, därför borde det göras en ny låda. Baffeln (den vägg som basen sitter på) bör ha en ram som är tex 5 cm hög runt hela baffeln  så att ramen ligger tätt mot ryggstödet, då kan inte ljudet studsa tillbaka i bagaget utan det tvingas in i kupén. Baffeln bör också vara lutad i samma vinkel som ryggstödet.

Jag har räknat fram två lådalternativ som borde kunna fungera i teorin iaf:

65 liter brutto sluten låda med mycket dämpull.

75 liter brutto basreflexlåda med 1 st 4" rör som är 12 cm långt, dämpmatta på innerväggarna och konade trattar i båda ändar av röret.

Volymen för slutna lådan är inklusive bas, volymen för basreflexlådan är inklusive bas och rör. Det handlar alltså om byggvolymer. För basreflexlådan gäller att dra upp röret i hatthyllan. smile

Volvo_745g skrev:
kan ja få ut 200w från steget till baslådan ? efter som ja kan koppla in 2 basar eller 2 portar kanske det heter, går det koppla på något sätt att ja får 200 w till en bas bara ? (2x100w)

Vad heter ditt slutsteg, modellnummer?

Jag ser tyvärr inte på bilden vilken modell det är.

65 liter brutto sluten låda med mycket dämpull. Den är ja intreserad utav, kommer det låta bättre än vad det låter just nu tror du? Har du någon ritning någon stans någon sida vadsom, så ja vet ungefär hur ja ska göra. För går det att göra lådan utav Playwood ?! ( 10 -15 mm tjocka )

Slutsteget det ja vet är en Alpha Gas 2x ( 2x100w ) kolla på bilder borde finnas en bild nu. För jag har ju bara basen inkopplad på steget, kan man inte få mer än 100w bara ?

MVH

21 761 Inlägg
29 december 2008
Lådan bör ha åtminstone 19 mm materialtjocklek tycker jag. Någon ritning kan jag tyvärr inte visa. Jag är ganska säker på att det kommer att låta bättre bara det att du kan rikta basen mot ryggstödet och få tätt mellan baslåda och ryggstöd. Sedan kan nog basen spela lite djupare med mitt förslag, åtminstone i teorin. smile

Det där steget ger tydligen bara ut 2x50 WRMS i 4 Ohm och 2x100 WRMS i 2 Ohm enligt en del sidor på nätet, finns även ett ställe som anger ännu lägre uteffekt.

Sök