4872
Sök

Att installera ett slutsteg ENDAST till baslådan?

576 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#1
När man har en originalstereo utan lågnivå som i S60, kan man då koppla en baslåda till originalstereon samtidigt som man kopplar ett slutsteg som ENDAST ska driva baslådan?

Refined
1 770 Inlägg
28 december 2008
#2
Funkar skitbra!

956 Inlägg
28 december 2008
#3
Förstår inte riktigt hur du menar.
Men det går att koppla ett slutsteg till din originalstereo utan lågnivå. Du får skaffa en högnivå till lågnivå omvandlare eller ett stag med högnivå ingång, sedan kopplar du några högtalarkablar ifrån dina original högtalare till den.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

21 761 Inlägg
28 december 2008
#4
Tex den där omvandlaren från MDS, som visas i en av de andra trådarna, ska fungera bra. smile

576 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#5
Så några frågor:
Är det steget som ska ha lågnivå ingången? Behöver man då ens ta bort originalstereon för att sätta i någonting? Räcker det då istället att bara ta ut kablarna från originalbasarna där bak och sätta in dem i nya slutsteget/basen? (vet inte vart man sätter in dessa)

21 761 Inlägg
28 december 2008
#6
Traz skrev:
Är det steget som ska ha lågnivå ingången?

Ja, så är det.

De andra frågorna får någon annan svara på.

576 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#7
Menar du på denna adapter?: http://mds.se/products/styling_twocolum … emId=25128

Där står det dock "RCA hög/lågnivå omvandlare. Används med fördel för att ansluta slutsteg till originalstereos utan lågnivåutgång."; betyder det att slutsteget som ansluts kommer att driva hela ljudsystemet i bilen?

21 761 Inlägg
28 december 2008
#8
Ja, det är den jag menar.

Det slutsteg som du ansluter till den omvandlaren kommer att få en lågnivåsignal från de vanliga högtalarkablarna som kommer från din originalstereo. Då är det upp till dig att bestämma vilka högtalare som ska anslutas till slutsteget. smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 december 2008
#9
Har steget bra högnivåingång så behöver man ingen sådan adapter.
Tex. DLS CA och CAD-steg klarar det med bravur.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

576 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#10
Lonefox skrev:
Har steget bra högnivåingång så behöver man ingen sådan adapter.
Tex. DLS CA och CAD-steg klarar det med bravur.

Du låter ganska kunnig, kanske kan du tipsa om ett komplett baspaket för ca 3-3,5k?

576 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Ja, det är den jag menar.

Det slutsteg som du ansluter till den omvandlaren kommer att få en lågnivåsignal från de vanliga högtalarkablarna som kommer från din originalstereo. Då är det upp till dig att bestämma vilka högtalare som ska anslutas till slutsteget. smile

Så ska man koppla ut kablarna som leder in till originalbasarna och stoppa in dem i den nya baslådan/det nya steget?

Du får ursäkta mig med amatörfrågorna jag ställer, men någonstans måste man ju få sin grundläggande kunskap från smile

21 761 Inlägg
28 december 2008
#12
Traz skrev:
Så ska man koppla ut kablarna som leder in till originalbasarna och stoppa in dem i den nya baslådan/det nya steget?

Ja, det stämmer. Lonefox kan nog ge mer råd angående de slutsteg han rekommenderade, med såna steg så behöver du ingen omvandlare.

Traz skrev:
Du får ursäkta mig med amatörfrågorna jag ställer, men någonstans måste man ju få sin grundläggande kunskap från smile

Om man inte frågar så får man inga svar. smile

576 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#13
Behöver man en omvandlare med ett sådant steg?: http://www.pioneer.se/se/products/25/29 … specs.html

(RCA terminals Yes (input))
Senast redigerat av Traz (28 december 2008)

21 761 Inlägg
28 december 2008
#14
Nej, det ska man inte behöva enligt manualen till steget. Det finns en speciell ingång där man ansluter högtalarkablarna från bilstereon.

576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#15
Om du skulle vara så jättesnäll och hänvisa till vart i manualen du läste om det så vore jag tacksam!
Så det betyder att man INTE behöver köpa NÅGON adapter för det steget?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 december 2008
#16
Senast redigerat av Lonefox (29 december 2008)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 december 2008
#17
Drönirettab skrev:
Traz skrev:
Så ska man koppla ut kablarna som leder in till originalbasarna och stoppa in dem i den nya baslådan/det nya steget?

Ja, det stämmer. Lonefox kan nog ge mer råd angående de slutsteg han rekommenderade, med såna steg så behöver du ingen omvandlare.

Nej det kan jag inte då jag inte har installerar ngr själv..men däremot lyssnat på steg inkopplade via högnivå. Dock bara basen.Frontsystemen har haft en adapter emellan.

Drönirettab skrev:
Traz skrev:
Du får ursäkta mig med amatörfrågorna jag ställer, men någonstans måste man ju få sin grundläggande kunskap från smile

Om man inte frågar så får man inga svar. smile

Håller med batterinörden smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 december 2008
#18
Traz skrev:
Lonefox skrev:
Har steget bra högnivåingång så behöver man ingen sådan adapter.
Tex. DLS CA och CAD-steg klarar det med bravur.

Du låter ganska kunnig, kanske kan du tipsa om ett komplett baspaket för ca 3-3,5k?

Ja......

http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=2399

Nu har han inte inne, men tex blekingebilradio.se och bilradiohuset.se borde ha steget och basen hemma eller iaf för snabb leverans. Plus kabelpaket så landar det runt 3K iom att dte blir löspris.

Båda har dock fler roliga saker med. Hör av dig till ngn av dem och be dem plocka ihop ngt roligt paket efter dina önskemål.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#19
Lonefox skrev:
http://www.service.pioneer-eur.com/peeservice/RegistrInstrMan.nsf/search?openform&Modelnr=GM-5300T

Se sida 7 wink

Vart ser du att den har ingång för högnivå?

21 761 Inlägg
29 december 2008
#20
Om du även kollar på sidan 5 så visas en bild på slutstegets ena kortsida, bredvid RCA-anslutningarna står det "speaker input" på själva steget. I texten står det "Högtalaringång". smile


Sök