Hjälp med två imapct basar

addea1
28 december 2008 · 186 Inlägg

Tja. Jag har beställt dubbla impact 10" basar i en portad låda från blekingebilradio.se. Jag ska driva dessa med ett u-dimension mono steg. Basarna har varsin enkel 4 ohm talspole, alltså 2x4 ohm. Jag ringde till en på blekingebilradio och frågade lite om basarna, och frågade om mitt steg som ger 300Wrms i 4 ohm och 600Wrms i 2 ohm skulle räcka till, och då tyckte jag han sa att jag kommer driva dom med 2 ohms last. Men hur vet jag om gör det, alltså om dom är kopplade på det viset.. Basarna sitter alltså i en färdig portad låda, och vill helst inte "öppna och kolla efter men antar att det är det ända sättet..
Sen en fråga till. Anledningen till att jag köpte dessa var för att min förra bas inte duger till nåttongue är en mds 12" fanatic bas i en sluten fabriksbyggd låda som är jätte liten, basen köpte jag när dom i stort sett gav bort dom på bilmässan för nåt år sen, har hört att dessa basar var "ett misstag" det är alltså inte samma
12" fanatic som man kan köpa på mds idag..
hur gör jag för att få mer tryck nu?! Har en 850, hur ska jag placera lådan för att det ska bli bäst? Någon typ av vägg så att jag spelar in allt i kupén genom skidluckan? Är det någon som har tips på en annan låda som man kan bygga själv?

wildboy_87_
28 december 2008 · 1 062 Inlägg

ärligt talat så tror jag inte du kommer få så värst mkt bättre ljud

fabirksbyggada lådor e sällan bra vad jag sett tunnt material inte vadderad mkt alls inuti samt dåliga bas portar

ska man köpa en fabriksbyggd låda så ska den nog vara dyr å inte kosta mindre än 4k för annars så läggs det inte så mkt energi på att få det bäst

din mds 12 funkar redigt bra om den sätts i en riktig låda å inte i det fjantet som mds har stoppat den i

det e inte så svårt att bygga en själv det finns beskrivningar på hur man gör samt lådförslag på dem flesta bilstereo sidor

annars kan du be jimmy på blekingebilradio bygga en åt dig han kan verkligen sin sak

bara mina åsikter
mvh

Senast redigerat av wildboy_87_ (28 december 2008)

Team Björkeryd
Rickard-v
28 december 2008 · 2 665 Inlägg

Visst blir det bättre om du bygger en låda med basarna precis bakom skidluckan men då har du ju beställt nya lådor i onödan av affären.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
addea1
28 december 2008 · 186 Inlägg

okej, men jimmy som jag snackat med sa att det kommer bli bättre än det jag har nu, och att det alltid är bättre med egen byggda lådor, men klippte till då jag fick den för 1600, och ord pris 4000 så så dålig borde den inte vara... Bara basarna kostar ju 2 papp. Men ska prova och se hur det blir, men hur vet jag om dom är kopplade så jag kan köra dom i 2 ohm?

vw_performance Greve
28 december 2008 · 1 058 Inlägg

hur bra en låda är beror inte på mängden "vaddering". jag tex använder inte någon som helst typ av dämpull i min låda.

det kommer säkerligen spela bättre än din MDS låda i alla fall. det kan du vara ganska säker på!

för att få din låda att spela så bra som möjligt så skulle den behöva byggas om med en "ram" runt framsidan på lådan som är formad efter baksätet på bilen, och sedan skruvad stumt mot plåten (om där finns någon), och helt 110% tätt mot skuffen. blir det inte helt tätt fungerar det SÄMRE än att ha lådan stående spelande bakåt.

med andra ord. vill du "förstöra" andrahandsvärdet på lådan och känner dig manad så bygg en ram och spela in genom skidluckan. fördelen är mer och bättre bas in i bilen, nackdelen är att basen blir klart sämre när du kör full bil och luckan måste vara öppen. näst bäst, fast inte i närheten av att spela rakt in i kupen på en sedanbil brukar vara att spela båkåt med basarna ca 1dm från luckan. alltså inte särskilt praktiskt men det som spelar bäst.

OBS, detta är erfarenheter jag dragit på mig av att spela bas i bilar av sedan-typ, dock ingen 850. men det borde var ungefär samma sak.

PoLoud =D
vw_performance Greve
28 december 2008 · 1 058 Inlägg

addea1 skrev:
okej, men jimmy som jag snackat med sa att det kommer bli bättre än det jag har nu, och att det alltid är bättre med egen byggda lådor, men klippte till då jag fick den för 1600, och ord pris 4000 så så dålig borde den inte vara... Bara basarna kostar ju 2 papp. Men ska prova och se hur det blir, men hur vet jag om dom är kopplade så jag kan köra dom i 2 ohm?



det brukar vara två terminaler på lådan om det är dubbla basar. om det inte är det får du helt enkelt öppna lådan och kolla efter hur det är kopplat. ibland är det till och med så att det bara finns en terminal och basarna är 8ohm, så att det blir 4ohm impedans på lådan.

hur denna lådan är kan jag dock inte svara på. men det löser sig garanterat när du får lådan.

PoLoud =D
henkka_s40 Bäst
28 december 2008 · 57 Inlägg

Impacts lådor är byggda med 22 mm mdf samt portarna är framräknade.. så dessa funkar helt ypperligt enligt mej.. Sen vet jag inte riktigt vad för lådor du jämför med? Gas? mds? Finns en viss skillnad från tillverkare till tillverkare då Impact vill ge ett schysst intryck och att det ska låta bra. Det är ju så man får kunder o det har väl dom förstått.

addea1
28 december 2008 · 186 Inlägg

Tack för tipsen, återkommer när jag hämtst o provspelat, kommer säkert behöva fråga mera om inställningar mm:p

Audi-powah
29 december 2008 · 497 Inlägg

vilka basar e de? 2710? 3710?
de e klart du spela bättre med dessa basarna än din gamla bas men om du nu inte skulle få bra tryck så gör du så här efter min erfarenhet av impact basar så vill dom gärna ha störe lådor för att få mega tryck det vill säga så.
men en låda med innervolym på 90-100liter med 2st 4toms portar xantal långa efter din musiksmack kommer ge dig vad du önskar.
2710 och 3710 är har unjefär samma krav på baslådor det skiljer inte mycket mått så det borde gå med båda modellerna i denna låda.

Senast redigerat av Audi-powah (29 december 2008)

Audi S3 "Quattro" (2002)
addea1
29 december 2008 · 186 Inlägg

vw_performance skrev:

addea1 skrev:
okej, men jimmy som jag snackat med sa att det kommer bli bättre än det jag har nu, och att det alltid är bättre med egen byggda lådor, men klippte till då jag fick den för 1600, och ord pris 4000 så så dålig borde den inte vara... Bara basarna kostar ju 2 papp. Men ska prova och se hur det blir, men hur vet jag om dom är kopplade så jag kan köra dom i 2 ohm?



det brukar vara två terminaler på lådan om det är dubbla basar. om det inte är det får du helt enkelt öppna lådan och kolla efter hur det är kopplat. ibland är det till och med så att det bara finns en terminal och basarna är 8ohm, så att det blir 4ohm impedans på lådan.

hur denna lådan är kan jag dock inte svara på. men det löser sig garanterat när du får lådan.

Tja igen, fick precis upp den och har kollat på den grundligt:) jag är skit dålig på att förklara men det är två röda terminaler och två svarta, alltså +  -  och ett par cm under samma sak +  - . Förstod inte hur du menade, är dom kopplade i 2 Ohm då eller 4 ohm, eller det kanske man inte vet...
Fick även med två olika lådritningar som jag kanske ska använda mig av, båda är portade på 65 liter, men har han räknat på en bas eller två då? måste väl vara två...
Nu när jag ska koppla in basarna, ska jag köra med 4mm2 strömkabel, och hur sätter jag in dom i steget? på steget står det  -     +    -    + och sen ett streck mellan första minus och sista pluset där det står "mono". Det är väl bara att köra plus o minus från den övre terminalen på baslådan till plus och minus på steget och det samma på den nedre terminalen till dom andra plus och minus på steget?
Frågar mkt men har aldrig gjort detta förut..
Mvh

Senast redigerat av addea1 (29 december 2008)

addea1
29 december 2008 · 186 Inlägg

lägger upp en bild på hur det ser ut istället..


https://www1.garaget.org/gallery/archive/105565/530519_d61mc8.jpg

Lonefox Bad music kills good sound
29 december 2008 · 7 241 Inlägg

Iom blecken mellan terminalerna så blir basarna parallellkopplade.
Är det enkelspolar på 4 ohm så blir lasten 2 ohm så som det är nu.

Just det....du ansluter bara kablar till ENA paret anslutningar. Nedre eller övre. Det är valfritt.

Senast redigerat av Lonefox (29 december 2008)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
addea1
30 december 2008 · 186 Inlägg

Lonefox skrev:
Iom blecken mellan terminalerna så blir basarna parallellkopplade.
Är det enkelspolar på 4 ohm så blir lasten 2 ohm så som det är nu.

Just det....du ansluter bara kablar till ENA paret anslutningar. Nedre eller övre. Det är valfritt.

Jag förstog inte riktigt, metall bläcken mellan dom två terminalerna gör alltså att basarna blir parallellkopplade? Hur funkar det? Basarna har enkla 4ohms talspolar...

Så jag ska alltså inte ha två olika kablar från dom ena terminalerna till plus och minus på steget och sen från dom andra terminalerna till det andra pluset och minuset på steget?

Lonefox Bad music kills good sound
30 december 2008 · 7 241 Inlägg

addea1 skrev:

Lonefox skrev:
Iom blecken mellan terminalerna så blir basarna parallellkopplade.
Är det enkelspolar på 4 ohm så blir lasten 2 ohm så som det är nu.

Just det....du ansluter bara kablar till ENA paret anslutningar. Nedre eller övre. Det är valfritt.

Jag förstog inte riktigt, metall bläcken mellan dom två terminalerna gör alltså att basarna blir parallellkopplade? Hur funkar det? Basarna har enkla 4ohms talspolar...

Så jag ska alltså inte ha två olika kablar från dom ena terminalerna till plus och minus på steget och sen från dom andra terminalerna till det andra pluset och minuset på steget?

Basarna är kopplade till varsin plint.
Dessa anslutningar är då ihopkopplade via metalnlecken.
Därför får du två ohm för blecken paralellkopplar basarna. Inte internt i lådan utan på utsidan vid just anslutningarna du ser.

Nej....du skall bara dra en kabel. Från plus till ena plintens plus och likadant med minus.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
addea1
30 december 2008 · 186 Inlägg

Hej! Nu har jag kopplat in min nya baslåda och har ganska många funderingar som jag hoppas jag får hjälp med. Efter att jag gjort som ni förklarat med inkopplingen av både basen och steget blev jag inte alls nöjd. Basarna verkade inte ha någon kraft alls, även fast dom ska få 600rmsw av mitt steg. Jag fick hjälpa av en vän att lyssna på basen när jag vred gainen, man ska ju höra ett "dåligt ljud" från basarna men vi hörde inte riktigt det. Jag lägger upp tre bilder som ni kanske kan få någon hjälp av.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/105565/531462_rgmh9f.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/105565/531464_vvggt4.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/105565/531465_23gd01.jpg

Dock så blev det mkt bättre tryck när jag vred om bassboost till max och satte på loudness på huvudenheten!, men vet att man helst inte ska använda det, och inte heller reglaget på huvudenheten. Vad kan vara fel eftersom jag inte får ut så mkt bas som jag väntat mig, eller kan jag väntat mig för mkt? Vet att dessa impact basar är grymma, för har hört och sett dom i butik, kanske att deras koppling mm är bättre än min... Och är det någon som är duktigt inom detta område och bor i uppsala som har lust att hjälpa mig, betalar gärna...
mvh

addea1
30 december 2008 · 186 Inlägg

ingen som kan hjälpa mig eller har något tips mm.???? smile

Audi-powah
30 december 2008 · 497 Inlägg

jag kan hjälpa dej liter men bara över internet.
först och främst sett allt på på lägsta på steget.
ställ först och främst freq på unjefär 80hz sedan subsonic imellan 18-50 vid 25-30hz
phase på 0.
det verkar som du har inputsensevite fel inställd till din sterio ställ in den på 100mv-2v
därefter ställ in sterion på 3/4 volym och -2 på basen och om du har en subreglage stäl den på max om du har en sådan därefter så ska du nog se att basen får lite tryck:P
obs!!!!!!! ingen loudness på sterion eller bassboost på steget!!!!!!!!
har inte detta löst ditt problem så får du ta och köpa dej en singalförstärkare till lågnivån tex eq eller helt enkelt köpa dej en ny sterio.
obs vad liger strömmen på stegets inmatningssida?

Audi S3 "Quattro" (2002)
Audi-powah
30 december 2008 · 497 Inlägg

glömde säga om du köper dej en eq så får du ställa om input till 2v-8v eller är det en högnivåutgången som styr det?.
vad har du för inputs till steget lågniv och högnivå?

Audi S3 "Quattro" (2002)
Grodan74
30 december 2008 · 206 Inlägg

Audi-powah skrev:
glömde säga om du köper dej en eq så får du ställa om input till 2v-8v eller är det en högnivåutgången som styr det?.
vad har du för inputs till steget lågniv och högnivå?

Lånar tråden lite snabbt: Var kan man få tag på sådana equalizers?

Audi-powah
30 december 2008 · 497 Inlägg

de finns lite över allt kolla runt soundstream har en suverän för 1600spänn

Audi S3 "Quattro" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang