4876
Sök

2 x 125 W/1 x 380W (bryggad) - skillnad?

576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#1
Om man har en 12 tums baslåda som ska drivas av detta steg (Pioneer GM-5300T), finns det kvalitetförluster av att brygga den? Räcker "1x380W" för att driva baslådan?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 december 2008
#2
Beror på vad det är för spole/ar på basen.....

Enkel 4 ohms eller dubbla X ohms?

Men det steget och en bas med dubbla 4 ohmsspolar tex så skulle jag antingen kopplat dem i serie och bryggkopplat eller en spole per kanal.

Men med en enkel spole på 4 ohm så hade jag lätt bryggkopplat just för att få dessa 380W.
380/2=190 vilket är vad steget lämnar i 2 ohm per kanal. Ser du ett samband? wink

Så.....vad är det för bas?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#4
Lonefox skrev:
Beror på vad det är för spole/ar på basen.....

Enkel 4 ohms eller dubbla X ohms?

Men det steget och en bas med dubbla 4 ohmsspolar tex så skulle jag antingen kopplat dem i serie och bryggkopplat eller en spole per kanal.

Men med en enkel spole på 4 ohm så hade jag lätt bryggkopplat just för att få dessa 380W.
380/2=190 vilket är vad steget lämnar i 2 ohm per kanal. Ser du ett samband? wink

Så.....vad är det för bas?

Det är en 12" från Pioneer, 1000W MAX, finns på mediamarkt (har ingen länk till balådan)
Hur vet man vilken spole basen har?

21 761 Inlägg
29 december 2008
#5
Antingen skruvar du loss basen och kikar på magneten ifall det står något om impedans där, eller så kanske det åtminstone står vilket modellnummer det är så att det går att söka på nätet. Du kan också mäta resistansen på talspolen med en multimeter.

2 Ohms spole brukar ha ca 1,8-2 Ohms resistans.
4 Ohms spole brukar ha ca 3,2-3,8 Ohms resistans.

452 Inlägg
29 december 2008
#6
Om det är en färdig låda ifrån pioneer så är det denna
http://www.pioneer.se/se/products/25/13 … index.html
Mig veterligen så har de inga andra lådor. ( Dock kan du ju köpt en utav tidigare års modell)
Och steget du har räcker utmärkt till att driva den lådan.

mvh marcus

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#7
Team_Bilradiohuset skrev:
Om det är en färdig låda ifrån pioneer så är det denna
http://www.pioneer.se/se/products/25/13 … index.html
Mig veterligen så har de inga andra lådor. ( Dock kan du ju köpt en utav tidigare års modell)
Och steget du har räcker utmärkt till att driva den lådan.

mvh marcus

Har inte köpt den än, men har bestämt mig för att göra det. Det är sannorligen den baslådan, ja. Tycker du för övrigt att det vore ett bra första baspaket?
Senast redigerat av Traz (29 december 2008)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 december 2008
#8
Enkel fyraohms-spole på den vad det ser ut som.

Jag skulle bryggkopplat steget enligt manualen. smile

Och du Traz......nu är det lite väl många trådar om mer eller mindre samma saker.
Alla dina frågor hade kunnat ligga i en o samma tråd. Bara ngt att tänka på smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

576 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#9
Nice! Tack alla för hjälpen, beställer nog det steget och baslådan!


Sök