4857
Sök

Funderingar kring "matchning" av signal mellan EQ och slutsteg...

733 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#1
Jag har lite funderingar kring "matchning" av signal mellan EQ och slutsteg...

Vad för sorts "ton" eller musik" används när man ska mäta signal för att få ett mätresultat som är bra? ex, om jag mäter vid 40 hz så har jag kanske ut 4 Volt med full rulle på eq. vad ska jag mäta om jag vill ha en rättvis signal? är inte det intressanta vad din signal "snittar" i en låt eller det är topp som gäller?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

497 Inlägg
29 december 2008
#2
du har ut minst 6 volt med din eq på fullt ös thulle vi får mäta det imorgon:P


733 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#3
Audi-powah skrev:
du har ut minst 6 volt med din eq på fullt ös thulle vi får mäta det imorgon:P

det var bara ett ex, förhoppningsvis har vi mer än det med ext. eq smile

Någon som kan svara? eller ingen som vet?

M.v.h. Emil

124 Inlägg
29 december 2008
#4
Förstår inte riktigt vad du menar om du pratar om en eq. En eq ,basboost epicenter ja det finns många olika grejer för att skapa dist och förstöra sina grejer och sänka prestandan. I ditt fall där det gäller att spela högt så är alla sådana grejer rena döden för din stereo och får den till och med att sänka i dB. Blir bara fler omvandlingar och förvrängningar av ljudet. Jag kör på Bas -10 ingen basboost eller annat skit för att få en så ren signal som möjligt. Pratar du linedriver/signalförstärkare så är det andra grejer som gäller.

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition

733 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#5
HiFiMick skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar om du pratar om en eq. En eq ,basboost epicenter ja det finns många olika grejer för att skapa dist och förstöra sina grejer och sänka prestandan. I ditt fall där det gäller att spela högt så är alla sådana grejer rena döden för din stereo och får den till och med att sänka i dB. Blir bara fler omvandlingar och förvrängningar av ljudet. Jag kör på Bas -10 ingen basboost eller annat skit för att få en så ren signal som möjligt. Pratar du linedriver/signalförstärkare så är det andra grejer som gäller.

jag använder bara delen att förstärka signalen, jag har ingen basboost på heller och -2 på basen.. men jag vill veta hur man ska mäta upp för att veta hur många volt man har ut, man bör ju inte mäta toppvärde utan snarare vad man håller för "snitt" i musik, jag kan inte lyssna mig fram när jag ska ställa in stegen, för jag har ju ett steg/talspole :p


M.v.h. Emil

M.v.h. Emil


Sök